USB-dac - Noen prøvd forskjellige usb-kabler ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes å ha lest at lengden på kabelen skal ha noe å si. Tenker ikkepå 20 meter, men at den enten bør være kortere en X cm eller lengre enn Y cm (eller noe slikt).

Spørsmål: Setter "standarden" retningslinjer for lengden på en USB-kabel, Hybris.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Synes å ha lest at lengden på kabelen skal ha noe å si. Tenker ikkepå 20 meter, men at den enten bør være kortere en X cm eller lengre enn Y cm (eller noe slikt).

Spørsmål: Setter "standarden" retningslinjer for lengden på en USB-kabel, Hybris.
    Det har vel først og fremst noe å si på spenningstap, og hvor kravstor enheten i enden er?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men digitale signaler er digitale signaler. Kabelen virker, eller den virker ikke.
    Så digitale kabler kan ikke påvirkes av ytre årsaker til støy, av feks strømkabler eller antennekabler ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Setter "standarden" retningslinjer for lengden på en USB-kabel
    "In practice, the USB specification limits the length of a cable between full speed devices to 5 meters (a little under 16 feet 5 inches). For a low speed device the limit is 3 meters (9 feet 10 inches)."

Fra:

USB.org - Welcome

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen uttrekk fra svarene jeg fikk fra Mr.USB:

"
    (..)
    Your question is about USB audio which is a digital signal, and this means you get the same results with USB (digital) audio as you get with HDMI -- if the cable can carry the digital payload it works, if it can't it doesn't. (Think of the digital signal as a number, say 5. If the receiver can read that it's 5 it works; if it gets something else it doesn't. It does not matter if the 5 is blurry so long as you still see a 5.)

(..)
    in the hope of quickly ending a discussion let me say that every data component moved via USB is "protected" by a CRC16 calculation that detects random bit changes and causes the entire altered payload to be discarded. Of course if data is being discarded on transfer and is never delivered source-to-sync there will be at least degradation in the sound quality, but it really is a matter of "if there are no transmission errors the signal is the signal" and we (the USB developers) have worked very hard to ensure that any data transmitted via USB is valid -or- we know an error occurred.

As for timing/latency concerns, you need to look into the USB audio specification details and how audio signals are digitized in order to see that momentary signal latency in a USB cable has nothing to do with audio timing -- the time base is also carried in a digital way and the audio waveform is not dependent on "now" (generally it's encoded in the signal or derived from the manner in which the digital samples are handled).

(..)
    any digital transmission that does not include the capability to determine error/non-error transmission is fundamentally broken.
    (And this is a much harder thing to do with an analog transmission.)"

Utover dette så finnes USB spekkene på nettet, så de som ønsker kan lese disse selv for å gjøre seg opp sin egen mening.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Windows er svært dårlig på dette, ja.

Men samtidig er det altså ikke sånn, at oppsampling i seg selv er til skade, slik man kunne tro av innlegget jeg svarte på. Det er mer et teoretisk enn et praktisk problem -- om man hører forskjell uten å vite at det er en forskjell, har man "gullører".

Blir vel riktigere å si at Windows XP var dårlig på dette. Microsoft skiftet ut Kmixer, med tvungen re-sampling som var årsaken til dette, når de lanserte Windows Vista. Mixer i både Vista og W7 kjører bit for bit og re-sampler ikke. Dermed er ASIO og WASAPI unødvendig til avspilling når alle eventuelle DSP-funkjoner i lydkortet er avslått. Til innspilling derimot er det fremdeles nyttige verktøy.

EDIT:
    Glemte å si, ja, det finnes mange forskjeller på USB-kabler, men ikke i den forstand at de vil påvirke lyden. Signalet er digitalt, enten kommer det frem eller så gjør det ikke det. USB-kabler mister effekt i rundt 5 meters lengde og trenger da en forsterkning av noe slag. Det fins vel både passive og aktive slike.

En uskjermet kabel på 5 meter kan man være uheldig å oppleve at fungerer og ikke fungerer i både tide og utide Kan vel strengt tatt skje med en skjermet med, men den uskjermede er nok mer utsatt her. Jeg kjøpte min på ebay til en 30-40 kroner og den fungerer utmerket.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Så digitale kabler kan ikke påvirkes av ytre årsaker til støy, av feks strømkabler eller antennekabler ?
    Det er flere faktorer her:
    1. Om du har såpass med støy at du er redd for at en usb kabel, et ledd mellom komponent X og komponent Y (pc og dac) skal plukke opp støyen og så ødelegge den digitale transmisijonen, hvorfor er ikke da fra før signalet ødelagt på avsender? Hvorfor skal en liten USB-kabel fungere som en hypersensitiv antenne for trådløs støy?

Denne kjøper jeg ikke :-) Og selv om du kan i en lab helt sikkert bevise, ved å manipulere kabelen - at du kan ødelegge signalet, så vil ikke dette skje i "real life". Andre komponenter fra PC og DAC vil være mye mer påvirket av støy.

For øvrig vil de nok ikke bli påvirket, med mindre det er noe fundamentalt gale med boligen din (ev plasseringen, kanskje du bor i hirroshima?).

2. Om signalet teoretisk sett skulle blitt degradert, ville du merket dette tydelig. Differansen ville ikke blitt som å degradere et analogt signal. Nå har jeg ikke testet å degradere et digitalt signal, ved å manipulere en usb-kabel, men jeg vil tippe at man vil få hakkende lyd (lyd som forsvinner), noe ala snø på LNB-hoder (digitale).

Sånn ellers:
    Når man begynner å blande usb-kabel med transcoding, så er ikke dette helt samme saken. Transcoding kan påvirkes av mange ting, men primært er vel dette codecs som benyttes. (kan være jeg mistolket et utsagn tidligere i tråden)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    1. Om du har såpass med støy at du er redd for at en usb kabel, et ledd mellom komponent X og komponent Y (pc og dac) skal plukke opp støyen og så ødelegge den digitale transmisijonen, hvorfor er ikke da fra før signalet ødelagt på avsender? Hvorfor skal en liten USB-kabel fungere som en hypersensitiv antenne for trådløs støy?

Denne kjøper jeg ikke :-) Og selv om du kan i en lab helt sikkert bevise, ved å manipulere kabelen - at du kan ødelegge signalet, så vil ikke dette skje i "real life". Andre komponenter fra PC og DAC vil være mye mer påvirket av støy.
    Dette har jeg opplevd i praksis flere ganger. USB-lydkort ER sensitive for støyoverføringen fra PCen de er koblet på, især når det er laptoper med dårlig skjermede / støyete strømforsyninger.

Jeg har usblydkort på den stasjonære pcen på jobben, der har jeg null støy. På bærbare har jeg derimot vært borti minst tre som har støyet ganske kraftig (to av de var Dell-laptoper)

Merk imidlertid at dette har lite med kvaliteten på USB-kabelen å gjøre, støy får du uansett.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

For øvrig vil de nok ikke bli påvirket, med mindre det er noe fundamentalt gale med boligen din (ev plasseringen, kanskje du bor i hirroshima?).

2. Om signalet teoretisk sett skulle blitt degradert, ville du merket dette tydelig. Differansen ville ikke blitt som å degradere et analogt signal. Nå har jeg ikke testet å degradere et digitalt signal, ved å manipulere en usb-kabel, men jeg vil tippe at man vil få hakkende lyd (lyd som forsvinner), noe ala snø på LNB-hoder (digitale).

Sånn ellers:
    Når man begynner å blande usb-kabel med transcoding, så er ikke dette helt samme saken. Transcoding kan påvirkes av mange ting, men primært er vel dette codecs som benyttes. (kan være jeg mistolket et utsagn tidligere i tråden)
    Jeg sa ikke at usb-kabler kan påvirkes av ytre årsaker, jeg spurte rett og slett fordi jeg ikke var sikker.

Men med Hybris sitt innlegg over tar jeg hintet om at det er unødvendig med med andre usb-kabler enn de av billigste sort.
    Takker for avklaring

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nei elektrisk støy er dessverre mange som ikke legger merke til.
    Hva er "elektronisk støy" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Galnes]Dermed er ASIO og WASAPI unødvendig til avspilling når alle eventuelle DSP-funkjoner i lydkortet er avslått. Til innspilling derimot er det fremdeles nyttige verktøy.
    [quote]

ASIO/Jack(linux) gir funksjonalitet som burde fjerne mulighet for jitter/lag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette med gullbelagte kontaktflater også bare jåleri? (tror neppe usb-utgangene på pcer er gullbelagt inni)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette med gullbelagte kontaktflater også bare jåleri? (tror neppe usb-utgangene på pcer er gullbelagt inni)
    Gulbelagte kontakter forhindrer korrosjon på kontaktflatene. Praktisk hvis kablene dine er mye utsatt for fuktighet og/eller salt, f.eks hvis du skal bruke USB DACen din i en båt eller ute.

Inne i en norsk stue har det begrenset verdi.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale signaler drar ikke nytte av å være bedre en den nødvendige spesifikasjonen tilsier.

Det kan være praktiske hensyn som tilsier at ulike kontaktflater/kabler fungerer bedre pga av måten de må legges eller kobles til.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain

Selv damen hører forskjell, og hun er skeptisk til om det er noe annet enn teoretiske forskjeller.
    Klassisk argument. Hun hører forskjell fordi du hører forskjell. Resampling mellom 44khz og 48khz utført av windows vista / 7 gir ikke "klare" forskjeller, og jeg tviler svært sterkt på at dama di ville hørt forskjell i en blindtest, ganske så sikkert ikke du heller.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har Windows XP på pcen musikken spilles fra, da bør man laste ned disse ASIO-driverne for å slippe disse bit-problemene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har Windows XP på pcen musikken spilles fra, da bør man laste ned disse ASIO-driverne for å slippe disse bit-problemene ?
    ASIO gir annen funksjonalitet som skulle tilsi at det er ønskelig uansett.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Klassisk argument. Hun hører forskjell fordi du hører forskjell. Resampling mellom 44khz og 48khz utført av windows vista / 7 gir ikke "klare" forskjeller, og jeg tviler svært sterkt på at dama di ville hørt forskjell i en blindtest, ganske så sikkert ikke du heller.
    Enig i at det i utgangspunktet ikke er forskjeller om det gjøres riktig, men det blir ikke alttid sånn i software. Har tidvis kjørt upsampling til 192kHz (praktiske årsaker, ikke lydmessige) i mediespilleren. Får da et pop i ny og ne. Lydstrømmen går forøvrig med ASIO (Windows7) og med native samplerate blir det aldir slikt, så jeg skylder på upsampleren. Såpass til irritasjonsmoment at jeg tar bryet med å kjøre native samplerate.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hva er "elektronisk støy" ?
    Jeg regner det som den som av mange årsaker ligger nautrlig ute på strømnettet. Om du har bodd på Forus så vet du hva jeg snakker om.
    Bokstavlig natt og dag mellom.. Ja natt og dag!
    Er så mange maskiner, prosessorer, pc'er og maskiner at det gir merkbart høyere støy på dagen.

Denne kommer inn enten direkte via nettet eller pc og inn i lydkilden.
    PC'er støyer såpass mere at hvis man klarer den så har man fikset det største problemet. Uansett er det vanskelig å bli helt kvitt, men det krever solide strømforsyninger, trafoer ol. og er vel grunnen til at mye tungt utstyr er bedre på å gjengi "Sort bakgrunn" enn mye annet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bokstavlig natt og dag mellom.. Ja natt og dag!
    Sukk...

Jordsløyfe - Wikipedia

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •