God signalkabel mellan effekttrinn och reciever? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 107
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Ifølge de nevnte kildene vil ikke en rull Glava påvirke bassen i det hele tatt: Basstiltak er vanskelige, og krever som oftest strukturelle endringer = ombygging av rommet.
    Akkurat det tar jeg med en liten teskje...
    Det kan være greit å prøve ut enkle tiltak først.
    Enkelte rom kan være ett sant h****** å få til så da kan sikkert ombygging evt romkorreksjon være tingen, men i de fleste rom jeg har prøvd det i har ofte en bassfelle i hjørnet vært effektivt.
    Selv en dyne i hjørnet kan gjøre en grei jobb

Men føler det er enklest i rom med forutsigbar akustikk, dvs. rektangulære/kvadratiske

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Akkurat det tar jeg med en liten teskje...
    Det kan være greit å prøve ut enkle tiltak først.
    Enkelte rom kan være ett sant h****** å få til så da kan sikkert ombygging evt romkorreksjon være tingen, men i de fleste rom jeg har prøvd det i har ofte en bassfelle i hjørnet vært effektivt.

Men føler det er enklest i rom med forutsigbar akustikk, dvs. rektangulære/kvadratiske
    +1

Savner et balanserende svar fra Fahnsen her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i de fleste rom jeg har prøvd det i har ofte en bassfelle i hjørnet vært effektivt.
    Da er vi vel inne på spørsmålet om hva "bass" er. Det vi opplever som bass i musikk ligger ofte på ganske høye frekvenser, som det er relativt enkelt å dempe.

Men om min "yndlingsakustiker" vet hva han snakker om (etter 30 års arbeid med studioer og konsertsaler), vil frekvenser ned mot de dypest hørbare kreve svært tykke konstruksjoner, med nøye beregnede materialer og dimensjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi vel inne på spørsmålet om hva "bass" er. Det vi opplever som bass i musikk ligger ofte på ganske høye frekvenser, som det er relativt enkelt å dempe.

Men om min "yndlingsakustiker" vet hva han snakker om (etter 30 års arbeid med studioer og konsertsaler), vil frekvenser ned mot de dypest hørbare kreve svært tykke konstruksjoner, med nøye beregnede materialer og dimensjoner.
    Takker for oppklaring

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ifølge de nevnte kildene vil ikke en rull Glava påvirke bassen i det hele tatt" ....... Da er vi vel inne på spørsmålet om hva "bass" er. Det vi opplever som bass i musikk ligger ofte på ganske høye frekvenser, som det er relativt enkelt å dempe.
    Vi får vel avklare hva vi diskuterer neste gang. Virker som vi har snakket om forskjellige ting. 80-120 Hz er bass for meg og er så absolutt dempbart med relativt enkle (dog ikke så pene) midler. De aller laveste frekvensene (spesielt de under 50 Hz) krever andre løsninger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I catch your drift...
    Men jeg tenker på de største bassproblemene.
    Det er alltid verdt hvis man for lite penger kan få en brai bassbalanse i rommet.
    I PA jobber man i en helt annen størrelsesorden og det er noe man bør ta i betrakning. 120-130db i anlegg med flere 15 eller 18 tommere kreves det atskellig mere materialer til for å dempe bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120-130db i anlegg med flere 15 eller 18 tommere kreves det atskellig mere materialer til for å dempe bass.
    Da er vi vel et lite stykke unna hjemme-hi-fi...

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej,Hej,detta är ett meddelande ifrån trådstartaren. Jag älskar kablar. Faktiskt så mycket att jag blir "mobbad" av mina kamrater.:-D
    Senaste köpet jag gjort,var två digitala coaxkablar ifrån Nordost,som jag har mellan blu ray spelaren och min Hegel HD10. Den andra skall jag ha till Squeezebox touch. Faktum är att jag har en billig kabel i mitt hjemmekinosystem,och det är en Argon HDMI för runt 250kr,den har jag från min Get box. De andra HDMI kablarna heter Monster 1000ex. Den näst billigaste ligger på 995,Nordost Shaman. Min filosofi är att den svagaste länken är den viktigaste. Hade säkert inte hört skillnad på lakritslisse och en signalkabel för 1500,men jag tycker om att ha kvalitet rakt igenom,som en slags röd tråd. Och det viktigaste att man är nöjd,oavsett om kabeln heter Ellos
    eller Van Den Hul!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg er helt uenig i at Glavan ikke påvirker bassen.

I vilken grad lyden blir forenget/korrekt basert på tiltaket skal jeg ikke påstå.

Men som en "poor mans" ducktape løsning løser den raskt og enkelt brummingen du får i et naket rom.

Du har helt riktig at man må måle og identifisere og justere mengde/matriale opp imot de spesifikke frekvenser.

Sier du at vi med hjemmekino rom ikke skal bruke tid på å få responsen jevn ?

(Det er helt fair og si det som det er)

Igen, mitt poeng var ikke å dra tråden i akkustikk rettningen.
    Se mine andre posten og hva utsagnet prøvde å poengtere.
    Jeg er av egen erfaring enig med Fahnsen. I mitt forrige rom, en kjellar på ca 25 kvadrat, trepanel og tregulv satte jeg opp Radio Shacken på stativ og målte på basstoner, da satte jeg en hel rull Glava i det ene hjørne for å teste. Målte 0 forskjell i respons, hørte heller ingen forskjell. I mitt rom hadde det sikkert vært bedre med enkle tiltak, teppe på gulvet, reoler, flere møbler osv.
    Responsen skal ikke være jevn heller, da liker du ikke lyden, ikke i bassen hvertfald, et løft på ca. 12 db i bassen er velkomment.
    Spild av tid å tenke på kabler mener nå jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg er av egen erfaring enig med Fahnsen. I mitt forrige rom, en kjellar på ca 25 kvadrat, trepanel og tregulv satte jeg opp Radio Shacken på stativ og målte på basstoner, da satte jeg en hel rull Glava i det ene hjørne for å teste. Målte 0 forskjell i respons, hørte heller ingen forskjell. I mitt rom hadde det sikkert vært bedre med enkle tiltak, teppe på gulvet, reoler, flere møbler osv.
    Meget nyttig tilbakemelding.

Jeg ser vel for meg noen måneder med prøving og feiling ved bruk av målemetoden for å få en "feeling" på hvordan teorien og praksisen sammspiller.

Responsen skal ikke være jevn heller, da liker du ikke lyden, ikke i bassen hvertfald,
    Vet ikke, tanken er å kunne "spille rent".

et løft på ca. 12 db i bassen er velkomment.
    Tanken var å ta dette med å legge inn med eq i spiller leddet ved behov.

Den er laaangt ned på listen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget nyttig tilbakemelding.

Jeg ser vel for meg noen måneder med prøving og feiling ved bruk av målemetoden for å få en "feeling" på hvordan teorien og praksisen sammspiller.

Responsen skal ikke være jevn heller, da liker du ikke lyden, ikke i bassen hvertfald,
    Vet ikke, tanken er å kunne "spille rent".

et løft på ca. 12 db i bassen er velkomment.
    Tanken var å ta dette med å legge inn med eq i spiller leddet ved behov.

Den er laaangt ned på listen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker nå en helt vanlig Rød/Hvit signalkabel mellom mine forsterkere..

Burde jeg kansje kjøpt noe av mer kvalitet? Bedre lydkvalitet også da muligens?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan

Hadde jeg uttalt meg subjektivt ville jeg fort ha blitt kalt sjarlatan...
    Vil påstå at det er det ingen her inne som er kvalifisert til å si hva som er best for deg...

En skeptiker vil si at det er placebo, mens en tilhenger vil generelt si at det er feelgood eller en forskjell..

Det er du som må se behovet ditt.

Begynn med rimeligere kabler med gode ledere/plugger til 4-500.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svarer av personlig erfaring, bruke en billig kabel av et godt merke (lesrodusent). Hopp over biltemanivået og spander en 250-500 kr, da får du solid kvalitet med gode plugger. Jeg har Tara Labs, og synes de er gode. Argon på hifiklubben har fått mye skryt. Jeg vil tro at lyden blir noe bedre enn lakris/sytråd som du har nå, men ikke forvent å få bakoversveis.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd litt forskjellige kabler både av HT og RCA signalkabler, hører ikke forkjellen på noen av de, alt fra audioquest til jalla clas ohlson ledning.

Så for meg er det kun designet jeg betaler for. Syns det er godt værdt det bruke en 300 spenn på en kabel som ser veldig fet ut.

Emotiva lager joe noen ganske kule kabler som ikke koster for mye

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig, hvis jeg hadde lyst til å svi av altfor mye penger på kabler, hadde jeg gått for Linn sine produkter. De er relativt åpne om at crazy kabler til 200.000 ikke er noe bedre enn deres egne til et par tusen.
    Da vet du at du får et top notch produkt, samtidig som "jeg har betalt mye, derfor må det være bra" - følelsen er tilfredsstilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan bruke denne tabellen for å finne riktige(Teknisk sett) kabler.

* Speaker wire - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Viablue hadde jeg styrt langt unna.
    Hvorfor det?

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hvorfor det?
    Kabler som består av masse uisolerte enkeltledere gir etter min erfaring et kraftig tap av dynamikk, det gjelder spesielt på høyttalerkabler. Hvor stor denne effekten er, varierer veldig fra anlegg til anlegg av en eller annen grunn.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Kabler som består av masse uisolerte enkeltledere gir etter min erfaring et kraftig tap av dynamikk, det gjelder spesielt på høyttalerkabler. Hvor stor denne effekten er, varierer veldig fra anlegg til anlegg av en eller annen grunn.
    Hehe, så rart, man skulle nesten tro det var annlegget som stod for lyden og ikke kabelen. Sprøtt :P

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •