God signalkabel mellan effekttrinn och reciever? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Akustisk behandling av et rom er vel ikke like enkelt som dette.
    Vel, både ja og nei. Det er ikke tvil om at du ville fått bedre lyd om du slang ut en rull glava i hvert hjørne. Problemet ligger vel primært i at det er svært få som er interessert i å ha glava liggende og slenge i stua.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ikke noe spørsmål. Det er gjort veldig mange tester som viser at slikt ikke er hørbart, og det er ikke gjort troverdige tester som viser at det er hørbart.
    Med visse modifikasjoner...
    Det finnes noen tester som viser sammenhengen mellom lytteerfaring, hørsel og bla. oppfatning av kabler. Bla. Sevenoaks kabeltest for få år siden.

Er også en veldig vanskelig testprosedyre hvor det er en masse faktorer som spiller inn. Stress, endring i lytteposisjon, erfaring, hørsel, overbevisning.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Med visse modifikasjoner...
    Det finnes noen tester som viser sammenhengen mellom lytteerfaring, hørsel og bla. oppfatning av kabler. Bla. Sevenoaks kabeltest for få år siden.

Er også en veldig vanskelig testprosedyre hvor det er en masse faktorer som spiller inn. Stress, endring i lytteposisjon, erfaring, hørsel, overbevisning.
    La oss ta utgangspunktet i at det er relevante egenskaper til kabler som ender opp i fargning av lydbildet som kan identifiseres/oppleves.

- Smaker/høres alle kabler av samme modell/merker likt ut ?
    - Vilken kabel høres "bra" ut og vilke høres "dårlig" ut ?
    - Hvordan skal en person gå frem for å finne ut av ovenstående ?
    - Hvilken av alle de "alternative" forklaringene rundt de egenskapene kabler/konstruksjoner skulle ha skal man velge ? (Det er mange)
    - I vilket steg i oppbyggingen av et system skal man gå på kablene ?
    - Vilke kabler er "viktigst" ? (Signal/høytaler/digitalt?)
    - I vilken grad mener dere at kabler påvirker sluttresultatet ? (1-5-10%?)

Kan vi lage en enkel metodikk slik at en hver kan teste hjemme rundt om de selv kan oppleve dette ?

Jeg mener det er plass til både troende og emperialister her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustisk behandling av et rom er vel ikke like enkelt som dette.
    Enklere en å finne sin rettning i kabel relgionen.
    Du får et repoduserbart resultat hver gang også, noe jeg tviler kabel gir.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt elementært at man skiller mellom seriøse tester, og reklamekampanjer.

Nettopp. Det er derfor en seriøs test eliminere de faktorene som ikke er relevante for det som skal testes.

Å hevde at tester er vanskelige, for deretter å henvise til "tester" der det ikke er gjort forsøk på å eliminere selv de mest opplagte usikkerhetsmomentene, er å skyte seg selv i foten.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vil ikke påstå at det er å skyte seg i foten
    Jeg bare mener at det FINNES tester som delvis har påvist forskjell, og at de prosentvis var ubetydelig.

Men da de så på folks oppfatning av kabler så viste det seg at "kabelnissene" hadde størst treffprosent. Men, jeg unlater å bruke den særlig aktivt siden den ene av "Nissene" dessverre måtte forlate. Og det etter 3 rette på rad.
    Siden det kunne regnes som tilfeldigheter...

Dette var visstnok ikke noen reklamekampanje min gode mann
    ..men hadde vel regnet med en slik kommentar fra deg

Konspirasjonsteoretiker??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Kan vi lage en enkel metodikk slik at en hver kan teste hjemme rundt om de selv kan oppleve dette ?
    Det er to faktorer som kontrolleres om en kabeltest skal kunne tas alvorlig:

1, det må kunne skiftes umiddelbart mellom de ulike eksemplene. Selv små opphold vil gjøre reell sammenligning umulig. Og om testpersonen forlater lytteposisjonen, blir usikkerhetsmomentene veldig store.

2, forsøkspersonen må ikke vite hvilke kabler som brukes, eller om det faktisk blir byttet. Her vil selv øyekontakt med den personen som bytter, eller mulighet til å høre hva "bytteren" gjør, være nok til å påvirke.

En sikker test er nok i praksis umulig å få til i et vanlig hjem. Men det er mulig å gjøre tester som i alle fall vil rokke kabelentusiastens skråsikkerhet.

Det finnes massevis av kunnskap om testmetodikk, på Internett og i lærebøker på forholdsvis enkelt nivå. Når det gjelder de mer psykologiske fallgrubene, er disse sjelden godt forstått av de teknisk kyndige. Jeg anbefaler derfor de som ønsker å lære noe om dette, å lese litt om de mange forsøkene med "parapsykologi" som ble utført på 1900-tallet (ved så solide forskningsinstitusjoner som Stanford University). Parallellene til kabeltro er ofte slående, og eksemplene på hvor lite som skulle til før et begavet "medium" kunne gjennomskue mønsteret i testen og forutsi resultatene, er svært tankevekkende.

Konspirasjonsteoretiker??
    Nei, bare en med elementær kunnskap om testmetodikk og psykologi. Har man slik, er det faktisk ikke vanskelig å se om en test svikter på grunnleggende punkter...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg[quote
    Akustisk behandling av et rom er vel ikke like enkelt som dette
    Vel, både ja og nei. Det er ikke tvil om at du ville fått bedre lyd om du slang ut en rull glava i hvert hjørne. Problemet ligger vel primært i at det er svært få som er interessert i å ha glava liggende og slenge i stua.
    Mange fagfolk hevder at et par lenestoler gjør samme nytten...

Ellers er jo finvågs logikk et briljant eksempel på hva som driver mange hi-fi-entusiaster:

Det er bedre med et enkelt tiltak som ikke virker, enn med et vanskelig tiltak som virker...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta utgangspunktet i at det er relevante egenskaper til kabler som ender opp i fargning av lydbildet som kan identifiseres/oppleves.

1. Smaker/høres alle kabler av samme modell/merker likt ut ?
    2. Vilken kabel høres "bra" ut og vilke høres "dårlig" ut ?
    3. Hvordan skal en person gå frem for å finne ut av ovenstående ?
    4. Hvilken av alle de "alternative" forklaringene rundt de egenskapene kabler/konstruksjoner skulle ha skal man velge ? (Det er mange)
    5. I vilket steg i oppbyggingen av et system skal man gå på kablene ?
    6. Vilke kabler er "viktigst" ? (Signal/høytaler/digitalt?)
    7. I vilken grad mener dere at kabler påvirker sluttresultatet ? (1-5-10%?)

Jeg mener det er plass til både troende og emperialister her.
    1. Det er visse variabler her mellom diverse produsenter...
    Nordost har hatt en tendens til å låte litt tynt på sine "flate" kabler, mens nyere og "rundere" modeller er mere balansert i klangen.
    2. Jeg tror at her må man gjøre en vurdering utifra hvilken klang anlegget har.. og gjerne hva de eksisterende kabler har? Det er relativt vanskelig å si hva som er bra eller dårlig, men vil tro det er den som låter best, og gjerne bra kvalitet på leder og plugg.
    3. Gode plugger og ledere er ofte en go indikasjon på kvalitet.
    4. Man velger en som har en lydsignatur som passer anlegget.
    En anelse lys klang i anlegget: feks. Black Magic eller Audioquest eller en anelse mørk: Gjerne sølvkabler av ett eller annet slag evt. Nordost.
    5.Vanskelig å si... Men gjerne når man har fått det meste på plass og vil se om man har noe mere å hente lydmessig?
    6. Personlig har jeg erfart:
    1) signal
    2) høyttaler
    3) digital
    7. Huff.. vanskelig å si egentlig?
    Prøvde BM Intro IC på mitt oppsett og det ble sødmefylt og en smule varmt og gjerne kjedelig. Mens andre kabler var det mindre forskjeller.
    Nå alt kommer til alt så er det veldig små forskjeller.
    Under 1%? Gjerne det... Men er audiofil av den gamle skolen som avstår fra romkorreksjon og formeningen at tweaking skjer gjennom komponenter (og ikke gjennom kabler som mange "skeptikere" hevder) og at en god forbindelse mellom dem er å foretrekke.

Det er ett eller annet som skurrer i ørene mine mtp bruke tinnplugger og masseproduserte kabler med ukjent kvalitet sammen med komponenter som består av Black gate, Audio note silver, RIFA ol?
    Iallefall fra mitt ståsted.

Og at ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd. kabler inkludert

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man velger en som har en lydsignatur som passer anlegget.
    Problemet er bare at det er umulig både å påvise at kabler har en "lydsignatur", og å forklare hvordan de kan ha en.

Hvis man altså forholder seg til reelle lyttetester og tekniske fakta, og ikke til produsentenes reklamesvada og tilfeldige erfaringer fra folk som ikke evner å se hvordan andre inntrykk påvirker en lytteopplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er bare at det er umulig både å påvise at kabler har en "lydsignatur", og å forklare hvordan de kan ha en.

Hvis man altså forholder seg til reelle lyttetester og tekniske fakta, og ikke til produsentenes reklamesvada og tilfeldige erfaringer fra folk som ikke evner å se hvordan andre inntrykk påvirker en lytteopplevelse.
    En kabel øverfører signal, uansett materiell, uansett delte ledere osv osv osv har de aldri en annen signatur.
    du får eventuelt mange ganger værre resultat, men det som er viktig:
    godt isolerte kabler, støy er det som er faktoren her!
    de kablene der holder i massevis, biltema kabler har for tynne isolatorer.

Det er mye du kan gjøre:
    Ikke legg kabelen ved AC, sentral støvsuger, strømkabler generelt, separer dem.
    Akkuratt samme prinsippet som i en bil, en motor (dynamo) som generer mye støy, og derfor skal du ikke legge kabel likt med strømkabel.
    Strømkabler i hus har en frekvens på 60hz, dette kan påvirke lyden samt andre kilder.

Signal kabler vil ikke forstyrre hverandre, det er rett og slett ikke nok spenning eller elektromagnetisme.

Ikke bruk 5000 kr på en kabel, bruk det på elektronikk, mye bedre, overgår resultatet til de dyreste kablene der ute og at du bare har det.
    signal kilder har også mange ganger mye å si, mange hdmi lydkort er godt nok.
    at lederen har gull er bare tull, gull leder Dårligere, enkelt å greit, gulldekket tilkobling er fordi det er bløtere og sørget for større kontaktoverflate kan garanteres, og irring på tuppene.
    kabler er melkeindustri enkelt og greit.

her er det jeg bruker og fungerer utmerket

Søk etter 1m HQ OFC 2 x Phono Plugs to Plugs Audio Cable Gold på eBay Internasjonalt Marked - verdensomspennende handel med artikler i alle dine favorittkategorier. Alt kan leveres til ditt land.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i 4 år brukt Clas Ohlsson PR innstallasjonskabel til høyttalerne.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro , koster kr. 8,- per meter.
    Som Therese Johaug siger, prøv den du og. Jeg kjøper aldrig "høyttalerkabler" igjen.
    Fra Mac bruker jeg en Clas Ohlsson minijack-Toslink, koster kr. 150,-
    Fra dekoder bruker jeg en lakriskabel til kr. 30,- til digital overføring.
    Bruk pengene på utstyr eller musikk istedet.
    Selvfølgelig skal nevnes at man selvfølgelig gjerne må kjøpe dyre kabler, ingen lov forbyr det. Selv kjøpte jeg et Oyaide nettstøpsel i et svakt øyeblikk, syns de var lekre. Duet-Audio - Kontakter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som Therese Johaug siger, prøv den du og. Jeg kjøper aldrig "høyttalerkabler" igjen.
    Selvfølgelig skal nevnes at man selvfølgelig gjerne må kjøpe dyre kabler, ingen lov forbyr det. Selv kjøpte jeg et Oyaide nettstøpsel i et svakt øyeblikk, syns de var lekre. Duet-Audio - Kontakter
    samme opplevelse her, RCA kabler kan ha litt å si, biltema holder ikke, men 50 kr på ebay er ingen problemer! du får mye for penga der mange ganger.
    biltema høytaler kabel 4MM^2 for front, og resten er mindre, husker ikke hva det er.
    forforsterker og effektforsterker kan gjøre undre for anlegget, mange underpowerer anlegget sitt med reciever på 7x140W som yter igrunn 7x65W hvis du er litt heldig eller faktisk 2x140W med litt dårlig kvalitet, setter man på en forsterker til frontene øker man kvaliteten på alle høytalerene siden man deler mindre power fra reciever + løfter der det virkelig trengs, på frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shn
    Strømkabler i hus har en frekvens på 60hz, dette kan påvirke lyden samt andre kilder.
    50hz er det vel ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er visse variabler her mellom diverse produsenter...
    Nordost har hatt en tendens til å låte litt tynt på sine "flate" kabler, mens nyere og "rundere" modeller er mere balansert i klangen.
    2. Jeg tror at her må man gjøre en vurdering utifra hvilken klang anlegget har.. og gjerne hva de eksisterende kabler har? Det er relativt vanskelig å si hva som er bra eller dårlig, men vil tro det er den som låter best, og gjerne bra kvalitet på leder og plugg.
    3. Gode plugger og ledere er ofte en go indikasjon på kvalitet.
    4. Man velger en som har en lydsignatur som passer anlegget.
    En anelse lys klang i anlegget: feks. Black Magic eller Audioquest eller en anelse mørk: Gjerne sølvkabler av ett eller annet slag evt. Nordost.
    5.Vanskelig å si... Men gjerne når man har fått det meste på plass og vil se om man har noe mere å hente lydmessig?
    6. Personlig har jeg erfart:
    1) signal
    2) høyttaler
    3) digital
    7. Huff.. vanskelig å si egentlig?
    Prøvde BM Intro IC på mitt oppsett og det ble sødmefylt og en smule varmt og gjerne kjedelig. Mens andre kabler var det mindre forskjeller.
    Nå alt kommer til alt så er det veldig små forskjeller.
    Under 1%? Gjerne det... Men er audiofil av den gamle skolen som avstår fra romkorreksjon og formeningen at tweaking skjer gjennom komponenter (og ikke gjennom kabler som mange "skeptikere" hevder) og at en god forbindelse mellom dem er å foretrekke.

Det er ett eller annet som skurrer i ørene mine mtp bruke tinnplugger og masseproduserte kabler med ukjent kvalitet sammen med komponenter som består av Black gate, Audio note silver, RIFA ol?
    Iallefall fra mitt ståsted.

Og at ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd. kabler inkludert
    Takker for et oppklarende post rundt kabel fenomenet.
    Du belyser godt hvordan dere angriper casen, og hva dere ser etter.

Som skeptiker er det hyggelig når man kan møtes i respekt og dele erfaringer og øke den totale kunnskapen, eller ifall forstå perpektivet til hverandre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et oppklarende post rundt kabel fenomenet.
    Du belyser godt hvordan dere angriper casen, og hva dere ser etter.

Som skeptiker er det hyggelig når man kan møtes i respekt og dele erfaringer og øke den totale kunnskapen, eller ifall forstå perpektivet til hverandre.
    Hyggelig å høre

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Mye snaxx der ser jeg.

Likte denne best

http://duet.no/filestore/rd3andrio5_review.pdf

Så du kan f.eks bruke 8000,- på en:

Kode:

RIO-5 II
    Denne flotte saken forbedrer lyden på dine CD-er, bildekvalitet og romakustikk ved å generere ren negativ ion og infrarød stråling. Hearing is beleiving.
    Den øker vist både kvalitet på bitstream, og løser akkustikken ved hjelp av "negativ ion og infrarød stråling".

=D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Fahnsen]
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Mange fagfolk hevder at et par lenestoler gjør samme nytten...

Ellers er jo finvågs logikk et briljant eksempel på hva som driver mange hi-fi-entusiaster:

Det er bedre med et enkelt tiltak som ikke virker, enn med et vanskelig tiltak som virker...
    Når skal du slutte å legge ord i munnen på andre? Igjen kommer du med latterlige karakteristikker av hva du tror andre mener. Utrulig irriterende med slike brukere som aldri får til å diskutere en sak uten å prøve å latterliggjøre andre brukere.

Men det er jo derimot litt komisk at flere i denne tråden som fremstår som om de har fasiten på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, ikke er klar over at akustikkbehandling av et rom alltid vil være avhengig av hvilket rom det skal utføres i, og at det ikke bare er å "slenge inne en rull med glava" så er problemet løst.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrulig irriterende med slike brukere som aldri får til å diskutere en sak uten å prøve å latterliggjøre andre brukere.
    Jeg foreslår at du jobber litt med din egen argumentasjon, så slipper du å latterliggjøre deg selv. Når man diskuterer med andre, må man faktisk finne seg i at motparten påpeker både faktafeil og logisk svikt i det man hevder.

Men det er jo derimot litt komisk at flere i denne tråden som fremstår som om de har fasiten på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, ikke er klar over at akustikkbehandling av et rom alltid vil være avhengig av hvilket rom det skal utføres i, og at det ikke bare er å "slenge inne en rull med glava" så er problemet løst.
    Dette har jeg forsøkt å poengtere i andre tråder.

Men jeg har også poengtert, at selv om mange av de tiltakene folk forsøker kanskje ikke virker etter hensikten, eller kunne vært erstattet av en lenestolm eller en bokhylle, er resultatene målbare. Man kan lett fastslå om tiltaket virket eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at du jobber litt med din egen argumentasjon, så slipper du å latterliggjøre deg selv. Når man diskuterer med andre, må man faktisk finne seg i at motparten påpeker både faktafeil og logisk svikt i det man hevder.

Dette har jeg forsøkt å poengtere i andre tråder.

Men jeg har også poengtert, at selv om mange av de tiltakene folk forsøker kanskje ikke virker etter hensikten, eller kunne vært erstattet av en lenestolm eller en bokhylle, er resultatene målbare. Man kan lett fastslå om tiltaket virket eller ikke.
    jesus.. kan du komme med noen eksempler: på hvor du mener min argumentasjon er slik du hevder? Hvor jeg har kommet med faktafeil? eller hvor argumentasjon har hatt en ulogisk tankerekke?

oj nei... ikke i dag heller...

Beklager OT, skal kutte skrivingen i tråden..

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •