God signalkabel mellan effekttrinn och reciever? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 107
    Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Du skal i utgansgpunktet ha både godt behandlet akkustikk og romkorreksjon på plass, før du går på dette.
    Dette er en slags myte som svirrer rundt på diverse fora. Joda, det er mye du kan gjøre med lyden med akustiske tiltak, men du trenger ikke dynke ned stua di med alle rare mulige paneler for å få god lyd - som enkelte tror.

Ta stua til Knut Vadseth i Fidelity f.eks. Ikke ett eneste akustisk tiltak, allikevel kan han kanskje skilte med det beste eller ett av de beste anleggene i hele landet. Det bør være en tankevekker til folk som kjøper seg i hjel på akustiske lydpaneler. Det er fint mulig å oppnå god lyd i en forholdsvis normal stue hvis man bare kjenner de rette triksene. Det har jeg erfart med mange anlegg her i landet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Dette er en slags myte som svirrer rundt på diverse fora. Joda, det er mye du kan gjøre med lyden med akustiske tiltak, men du trenger ikke dynke ned stua di med alle rare mulige paneler for å få god lyd - som enkelte tror.

Ta stua til Knut Vadseth i Fidelity f.eks. Ikke ett eneste akustisk tiltak, allikevel kan han kanskje skilte med det beste eller ett av de beste anleggene i hele landet. Det bør være en tankevekker til folk som kjøper seg i hjel på akustiske lydpaneler. Det er fint mulig å oppnå god lyd i en forholdsvis normal stue hvis man bare kjenner de rette triksene. Det har jeg erfart med mange anlegg her i landet.
    Ja, at lydpaneler som gir klart målbare forskjeller i frekvensresponsen i rommet skal ha mer effekt enn å bytte mellom kabler som hverken måler forskjellig eller er mulig å høre forskjell på i en kontrollert test, det høres ut som litt av en myte.

Hvilken kabelleverandør jobber du for?

EDIT: Og ser man på bilder av Vadseths rom så er det ganske hardt akustisk behandlet, men det er gjort med naturlig tilbehør (møbler, tunge gardiner, mye bilder på veggene) istedenfor akustiske paneler laget for formålet. Rommet ser også ut til å ha få (om noen) parallelle flater med lik avstand.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    ser man på bilder av Vadseths rom så er det ganske hardt akustisk behandlet, men det er gjort med naturlig tilbehør (møbler, tunge gardiner, mye bilder på veggene) istedenfor akustiske paneler laget for formålet. Rommet ser også ut til å ha få (om noen) parallelle flater med lik avstand.
    Som jeg har forsøkt å få fram i en annen tråd, er det flere kyndige folk (b.l.a. profesjonelle akustikere) som hevder at en vanlig stue, med møbler, bokhyller, tepper etc, kommer relativt godt fra det akustisk sett. Og samtidig, at mange av de tiltakene audiofile forsøker seg på, er overflødige eller feilslåtte.

Men om man tolker dette dit, at akustikk er uten betydning, har man misforstått ganske mye. I motsetning til ulikheter mellom kabler, er akustikk noe som både kan måles og høres med normal hørsel...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioquest vil jeg anta låter bra ut i fra hvordan de er konstruert.
    Viablue hadde jeg styrt langt unna.

Solidcoregeometri på audioquestkabler:

Har selv kabelen du gir bilde til. Koster ca 50% av hva mine PMAudio kabler. Men de passer mitt anlegg klart best! Litt mer fylde på det hele! Vi snakker siste spikern i kista altså, ikke himmel og hav forskjell . Eller har jeg veldig grei erfaring med QED sin kabel til 350kr hos hifiklubben!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ting som duelund forsket på for mange år siden.
    Målet er jo naturligvis å slippe signalet mest mulig uforandret gjennom lederen sånn at unngår problemer med pløsete bass, kornete diskant o.l. Dette gjelder naturligvis ikke bare kabler, men også spoler, kondensatorer, resistorer osv.

Problemet med bomullstrømper, er at de ikke isolerer mot EMI/RFI, så hvis det er et problem i anlegget, må man inngå et kompromiss med en metallskjerm e.l.
    Jeg har lest artikkelen du linket til og lurer fortsatt på hva denne bomullen gjør. Det er lenge siden jeg har hatt fysikk og kjemi på universitetsnivå og det lille jeg husker kan vel ikke kalles imponerende. Så jeg skal ikke påberope meg ekspertise på dette området eller avkrefte hans påstander.
    Det artikkelen mangler for å overbevise meg er en enkel oversikt over formålet med undersøkelsene og metoder brukt av denne duelund, målinger som støtter hans påstander sammenlignet med målinger uten bomull. Han påstår det er hørbare forskjeller, jeg ser dog ingen tall eller bevis på at det han sier faktisk stemmer. Derfor skulle jeg gjerne sett dette også. Deretter en konklusjon og en diskusjon som omfatter feilkilder og svakheter i egen medtodikk. Avslutt det hele med en dæsj med vitenskapelige referanser.
    Folk må slutte å tro blindt på alt eksperter sier. Kritisk sans er på sin plass når ting lukter litt fishy.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at bomull blir anbefalt, er fordi den har en veldig lav dielektrisk konstant, noe som igjen fører til minst mulig påvirkning av signalet.

luft: 1.005364
    bomull: 1.3
    teflon: 2.1
    polyethylene: 2.26
    polyvinyl chlorid (pvc): 4.5

At paramagnetiske isolasjonsmaterialer påvirker elektriske ledere er ikke akkurat noe nytt fenomen. Spørsmålet er heller hvor hørbart/målbart det er i hifi-sammenheng over korte strekk.

Jeg er personlig av den oppfatningen av at alt kan måles, men dette forutsetter selvsagt at man har utstyr og kunnskap til det. Har du utstyret men ikke kunnskapen, så kommer du ingen vei - og motsatt. Nå er det jo heller ikke sånn at selv om kunnskapen eksisterer, så er det ikke av interesse for firmaer å gi bort slike forskningsresultater til offentligheten fordi de naturligvis vil tjene penger på det i stedet for. Nå er det flere fenomener i hifi som ikke kan måles med dagens kunnskap. Doxa har f.eks. gjort mange eksperimenter rundt problematikken med flytende jording som brukes i Norge. Det kan ikke måles, men det kan høres ifølge Doxa.

Selv om et fenomen ikke kan måles med dagens publiserte algoritmer/kunnskap, så betyr ikke det at fenomenet ikke eksisterer.
    Det er f.eks. ingen som kan bevise at aktiv mobiltelefonbruk kan forårsake kreft med dagens kunnskap, men det er ikke dermed sagt at det ikke gjør det.
    Synes du derfor det er greit å prate 7 timer i mobil om dagen fordi det ikke kan bevises noen farlige sammenhenger?
    Er det greit å avvise at det skjer en hørbar forstyrrelse i signalveien fordi den ikke kan måles med publiserte metoder, selv om omtrent alle kritikere mener at det er det (for ikke å snakke om alle audiofile)?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At paramagnetiske isolasjonsmaterialer påvirker elektriske ledere er ikke akkurat noe nytt fenomen. Spørsmålet er heller hvor hørbart/målbart det er i hifi-sammenheng over korte strekk.
    Det er ikke noe spørsmål. Det er gjort veldig mange tester som viser at slikt ikke er hørbart, og det er ikke gjort troverdige tester som viser at det er hørbart.

Jeg er personlig av den oppfatningen av at alt kan måles, men dette forutsetter selvsagt at man har utstyr og kunnskap til det. Har du utstyret men ikke kunnskapen, så kommer du ingen vei - og motsatt. Nå er det jo heller ikke sånn at selv om kunnskapen eksisterer, så er det ikke av interesse for firmaer å gi bort slike forskningsresultater til offentligheten fordi de naturligvis vil tjene penger på det i stedet for.
    Tror du ikke det ville være mye mer penger å tjene på å offentliggjøre oppdagelsene, ta patenter, og kreve inn lisensavgifter?

Foruten at slike oppsiktsvekkende oppdagelser, om de var reelle, ville gitt oppdagerne oppmerksomhet og ære i forskerkretser, oppdrag og inntekter av disse; kanskje til og med en Nobelpris...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo heller ikke sånn at selv om kunnskapen eksisterer, så er det ikke av interesse for firmaer å gi bort slike forskningsresultater til offentligheten fordi de naturligvis vil tjene penger på det i stedet for.
    Jeg vil trekke legemiddelindustrien frem. Det stilles konkrete og strenge krav til legemidler før de blir godkjent av myndighetene. Velkonstruerte studier er påkrevd. Det nytter ikke av Pfizer eller deres "eksperter" (som helst vil tjene mest mulig penger på pillene) å si at "Dette preparatet senker blodtrykket". De må faktisk bevise det. Nå er det ikke like livsviktig å bevise at en kabel utgjør en så stor forskjell på lyden i et anlegg som enkelte vil ha det til. Derfor stilles det dessverre ingen krav til bevisførsel for disse påstander. Samtidig er det mange hobby-eksperter der ute som nekter å innse at hjernen deres er fantastisk komplisert, at ting er svært relative og at deres ører ikke nødvendigvis er særlig gode måleinstrumenter. Å innrømme at man tar feil og har sløst mye penger vekk på unødig dill dall er heller ikke lett.
    Jeg tror Doxa når jeg ser harde fakta nedtegnet på papir og reprodusert av andre seriøse aktører som ikke har økonomiske interesser forbundet med den aktuelle forskningen.
    Når det gjelder mobilbruk: alt med måte. Som med det meste her i livet. Du kan uansett ikke dra paralleller til dette. Om oppvarmingen av overflatiske hodestrukturer grunnet mobilstråling faktisk fører til mer kreft gjenstår å se. Dette må sees over tid. Vi har nok det endelige svaret i fremtiden. Kabler kan måles her og nå. Man har faktisk gjort det mange ganger allerede. Med nedslående resultater for den "troende" leiren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Når det gjelder mobilbruk: alt med måte. Som med det meste her i livet. Du kan uansett ikke dra paralleller til dette. Om oppvarmingen av overflatiske hodestrukturer grunnet mobilstråling faktisk fører til mer kreft gjenstår å se.
    Mobiltelefoner o.l. sender beviselig ut stråling. Striden står om hvilken virkning denne har på noe så komplekst som menneskers helse. Avgjørende bevis kan bare komme når tilstrekkelige mange mennesker utsettes for strålingen i tilstrekkelig lang tid.

Med signalkabler er det helt annerledes: Der er det ikke bare umulig å bevise virkningene -- det er heller ikke mulig å bevise at det skjer noe som kan få virkning.

Som sagt er det både store inntekter og mye ære å hente ved store teknologiske nyoppdagelser. Dersom kabelprodusentene har rett, må det dreie seg om slike nyoppdagelser. Da er det veldig rart at ingen forsøker å høste denne æren og disse inntektene...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan noen skru av den repeat knappen?

På hvilken måte bidrar dere til å hjelpe trådstarter med det han spør om?
    Har han spurt om påvirkning av dielektrisk konstant? NEI
    Har han spurt om effekten av akustiske tiltak? NEI
    Har han spurt om en tåpelig krangletråd med innspill fra legemiddelidustri, stråling fra telefoner eller annet vissvass? NEI

Fahnsen: kan du vise til noen tester som prøver å påvise lydmessige endringer som en følge av endring av dielektrisk konstant slik du påstår? Eller er dette også bare vissvass?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noen "gode" kabler, og så leverer du de tilbake hvis du ikke klarer å høre noe forskjell ?

Det er utrolig mange meninger og alternative ideer og tanker rundt hva som er gode kabler, felles for alle er at de ikke består en blindtest.

Ingen har så langt turt å finne ut av det.
    Hva vil da gode kabler si?? Merke? Hører en på jobb sier Chord er bra, Kansje verd å prøve?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Fahnsen: kan du vise til noen tester som prøver å påvise lydmessige endringer som en følge av endring av dielektrisk konstant slik du påstår? Eller er dette også bare vissvass?
    En test som "prøver å påvise noe", er uvitenskapelig. I beste fall vil den være upresis, subjektiv, uten beviskraft -- i verste fall vil den være ren svindel.

Det seriøse lyttetester går ut på, er å skrelle unna flest mulig faktorer, slik at man står igjen med den ene faktoren man ønsker å teste: I dette tilfellet kabelen.

Ingen slike tester har vist at det er mulig å høre forskjell på kabler som er laget innenfor spesifikasjonene for det de er tenkt brukt til.

Det er foretatt svært mange slike tester, gjennom flere tiår. Lydteknologi er ikke et nytt, ukjent og uendelig komplekst område for vitenskapen; den bygger på enkle prinsipper som har vært kjent lenge, og både uavhengige forskere og bedrifter med store ressurser har arbeidet med dette området i årtier.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å påpeke at flere andre råd han har fått er tøv.

Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Hva vil da gode kabler si?? Merke? Hører en på jobb sier Chord er bra, Kansje verd å prøve?
    Gode kabler er kabler som er skjermet, og som har solide plugger.

Slike kabler får du kjøpt ganske billig, f.eks. i en musikkforretning. Om du er brukbar til å lodde, kan du kjøpe noen meter mikrofonkabel og Neutrik/Rean-plugger (f.eks. fra Elfa), og slippe unna med noen tiere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel umulig å ikke legge merke til at du vrir deg vekk fra spørsmålet med enda mer generelt vissvass som ikke drar noe debatt videre. Jeg har tidligere spurt deg om å vise til disse vitenskapelige testene som direkte viser det du påstår de viser. Men detterhar du faktisk aldri klart å fått til. Det eneste dette tyder på er et du kopierer andres argumenter uten faktisk å ha kjennskap til dette. " se testene på internett" "er tilgjengelig overalt" blablabla..

Prøv heller å bidra til det trådstarter faktisk spør om isteden for å skrive de samme repeterende argumentene du skriver i hver tråd som omhandler kabler på dette forumet.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En test som "prøver å påvise noe", er uvitenskapelig. I beste fall vil den være upresis, subjektiv, uten beviskraft -- i verste fall vil den være ren svindel.

Det seriøse lyttetester går ut på, er å skrelle unna flest mulig faktorer, slik at man står igjen med den ene faktoren man ønsker å teste: I dette tilfellet kabelen.

Ingen slike tester har vist at det er mulig å høre forskjell på kabler som er laget innenfor spesifikasjonene for det de er tenkt brukt til.

Det er foretatt svært mange slike tester, gjennom flere tiår. Lydteknologi er ikke et nytt, ukjent og uendelig komplekst område for vitenskapen; den bygger på enkle prinsipper som har vært kjent lenge, og både uavhengige forskere og bedrifter med store ressurser har arbeidet med dette området i årtier.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å påpeke at flere andre råd han har fått er tøv.

Gode kabler er kabler som er skjermet, og som har solide plugger.

Slike kabler får du kjøpt ganske billig, f.eks. i en musikkforretning. Om du er brukbar til å lodde, kan du kjøpe noen meter mikrofonkabel og Neutrik/Rean-plugger (f.eks. fra Elfa), og slippe unna med noen tiere.
    Er argumentet at det andre sier er tøv? "tommelen opp"

Ifølge mange som FAKTISK har prøvd litt forskjellige kabler er det du her kaller solide plugger ikke alltid det beste, mange har erfart at plugger med så lite gods som mulig er å foretrekke. Ala eichmann bullet plugs, og wbt nextgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge mange som FAKTISK har prøvd litt forskjellige kabler er det du her kaller solide plugger ikke alltid det beste, mange har erfart at plugger med så lite gods som mulig er å foretrekke. Ala eichmann bullet plugs, og wbt nextgen.
    Om disse pluggene sitter godt, er de sikkert OK. Men i alle fall WBT er groteskt overpriset. Jeg har til gode å se profesjonelle lydfolk bruke slike plugger.

Om du mener at generell kunnskap er uten betydning, og at tilfeldig "erfaring" som ikke er underlagt et minimum av testmetodologi er det som teller, har jeg ingen betenkeligheter med å kalle det du sier for "tøv".

Det er lagt ut mange linker, både til konkrete tester og til generell kunnskap, i disse trådene. Du kan f.eks. begynne med sidene til noen av de "lydguruene" som stadig dukker opp i diskusjonene; f.eks. Ethan Winer. Hi-fi-produsenter som ikke selv har økonomiske interesser i kabelsalg kan også være bra utgangspunkter.

Hvor er din dokumentasjon? Hvorfor er det nok å gjenta de samme udokumenterte påstandene fra din side?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte "Hvorfor?" Og fikk en link i retur som underbygget eh... ingenting. Jeg påpekte at det ikke er godt nok.
    Det å nyansere tråden litt er vel på sin plass, spør du meg. Kanskje trådstarter til og med sparer litt penger på å tenke litt kritisk i ny og ne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om disse pluggene sitter godt, er de sikkert OK. Men i alle fall WBT er groteskt overpriset. Jeg har til gode å se profesjonelle lydfolk bruke slike plugger.

Om du mener at generell kunnskap er uten betydning, og at tilfeldig "erfaring" som ikke er underlagt et minimum av testmetodologi er det som teller, har jeg ingen betenkeligheter med å kalle det du sier for "tøv".

Det er lagt ut mange linker, både til konkrete tester og til generell kunnskap, i disse trådene. Du kan f.eks. begynne med sidene til noen av de "lydguruene" som stadig dukker opp i diskusjonene; f.eks. Ethan Winer. Hi-fi-produsenter som ikke selv har økonomiske interesser i kabelsalg kan også være bra utgangspunkter.

Hvor er din dokumentasjon? Hvorfor er det nok å gjenta de samme udokumenterte påstandene fra din side?
    Min dokumentasjon på hvilke påstander?

Dette er faktisk et forum for vanlige brukere av hifi/av-utstyr, de gangene jeg har skrevet noe konkret om egenskaper til et produkt er dette utelukkende basert på hva jeg selv har opplevd med produktet. Slik jeg har forstått det er det slike tilbakemeldinger brukerne på dette forumet ønsker når de spør etter erfaringer og meninger om produkter. Sagt på en annen måte; de ønsker tilbakemeldinger fra personer som har prøvd produktet, de ønsker ikke tilbakemeldinger fra personer som mener at de som bruker mer penger enn dem selv blir lurt, de ønsker ikke meninger i retning "kjøp denne til kr 10,50 på chlasern, den virker for meg"- om du ikke har direkte sammenlignet produktene gjennom lytting.

Har jeg totalt missforstått hva slags brukere dette forumet består av og hva de ønsker???

Om det skal være slik på avforum at det vil være krav om vitenskapelige testmateriale for å kunne ytre seg om egenskaper til et produkt, blir dette forumet dødt øyeblikkelig Og 99,9% av brukerne her vil ikke ha mulighet til å ytre seg. Greit nok at det er dette du ønsker, men per dd er dette ikke et slikt forum!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skal være slik på avforum at det vil være krav om vitenskapelige testmateriale for å kunne ytre seg om egenskaper til et produkt, blir dette forumet dødt øyeblikkelig Og 99,9% av brukerne her vil ikke ha mulighet til å ytre seg. Greit nok at det er dette du ønsker, men per dd er dette ikke et slikt forum!
    Se på det slik da, det "målemafien" ønsker er noe vitenskaplig som peker på noe konkret.

Da kan man rendyrke den "effekten" og faktiskt lage utstyr som spiller "bedre".

Når alle synser rundt står vi _alle_ fast, og nivået økes ikke.

Det er jo veldig viktig at de som sitter på kunnskap eller opplevelser deler med seg disse, fordi man kan ikke måle seg til god lyd i seg selv.

Faktum er jo at hvis trådstarter la noen glavaruller i hjørnene på rommet, så ville han _garantert_ få bedre lyd f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Faktum er jo at hvis trådstarter la noen glavaruller i hjørnene på rommet, så ville han _garantert_ få bedre lyd f.eks.
    Akustisk behandling av et rom er vel ikke like enkelt som dette.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •