Beste måten å koble pc til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste måten å koble pc til forsterker?

Hei!

Er en ting jeg lurer på når det gjelder lydtilkobling. Har vært og googlet, men finner ikke helt det svaret jeg søker etter. Hvis jeg skal koble mediasenteren til forsterkeren, hva er den beste metoden? Eller for å si det på en annen måte... Hva er forskjellen på optisk, coax, hdmi, analog osv med tanke på lydkvalitet? Hva er den beste måten å koble til? Er litt avhengig å koble slik at lyden passerer gjennom den innebygde DAC'en på forsterkeren ( Onkyo TX-NR808 ) for best lyd... Hvis jeg kobler en optisk kabel fra hovedkortet og inn i forsterkeren, vil maskinen kun sende råfilen til forsterker, der den blir dekodet og sendt ut høyttalerne? Er litt sånne ting jeg lurer på. Noen som har gode forslag og erfaring med dette?

På forhånd takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olimaen
    Hei!

Hvis jeg kobler en optisk kabel fra hovedkortet og inn i forsterkeren, vil maskinen kun sende råfilen til forsterker, der den blir dekodet og sendt ut høyttalerne?

På forhånd takk!
    Det stemmer. Dette er også den beste måten du kan koble på siden dac i forsterker mest sannsynlig er bedre dac i pc.
    Optisk er også hakket forran hdmi og coax da du får et galvanisk skille som vil eliminere all potensiell støy fra maskinen :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå klarer ikke optisk å overføre HD-lyd da, men om ikke det er viktig kan optisk anbefales. Hvis ikke bruker du HDMI

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musiland Monitor 2:
    Musiland Monitor 02 US Reviews - Head-Fi.org Community

Denne kostet meg 700NOK inkl alt fra ebay. Ooog jeg hørte forskjell fra å kjøre rett fra pc. Bla. ingen støy og en dybde i bassen jeg ikke har hørt før.
    Denne bruker USB på en annen måte enn billigvarientene av usb-lydkort. Det er sikkert andre som forklarer dette bedre enn meg. Jeg bruker ASIO-drivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den beste måten å koble til? Er litt avhengig å koble slik at lyden passerer gjennom den innebygde DAC'en på forsterkeren ( Onkyo TX-NR808 ) for best lyd... Hvis jeg kobler en optisk kabel fra hovedkortet og inn i forsterkeren, vil maskinen kun sende råfilen til forsterker, der den blir dekodet og sendt ut høyttalerne?
    Kilden (PC, CD-spiller etc) spiller av filen, og sender lydsignalene i et signalformat som kalles S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) til DAC, enten denne sitter i kilden, i forsterker/receiver, eller i en separat boks. DACen omformer de digitale signalene til analoge, bølgeformede lydsignaler.

Mellom PC og lydanlegg er det som regel best med optisk kabel, siden denne isolerer de to enhetene fra hverandre (galvanisk skille), og derfor hindrer elektrisk støy, som ellers kan forplante seg mellom PC og lydanlegg.

Det kan gå helt bra med metallkabel (Koaks eller USB) også -- men sjansen for støy er da alltid til stede.

Lydkvaliteten ellers avhenger av filformatet musikken er lagret i, og av DACen. Hvordan du overfører signalet spiller ingen rolle her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker FLAC. Men hvis jeg bruker optisk istedenfor hdmi, så mister jeg hd-lyden. Er dette noe man legger merke til? Og har det noe å si hvilke hovedkort man har når man bruker optisk? Hvis man bruker optisk fra et lydkort til 3000 kr og sammenligner dette med den optiske lyden fra et hovedkort til 500 kr, vil lyden være den samme? Får man surroundlyd med optisk og?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC er ikke HD-lyd. Det er det bare Blueray fimer som har. DTS-MASTER og Dolby Pro HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Det stemmer. Dette er også den beste måten du kan koble på siden dac i forsterker mest sannsynlig er bedre dac i pc.
    Optisk er også hakket forran hdmi og coax da du får et galvanisk skille som vil eliminere all potensiell støy fra maskinen :-P
    Er optisk bedre enn Hdmi??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker FLAC. Men hvis jeg bruker optisk istedenfor hdmi, så mister jeg hd-lyden. Er dette noe man legger merke til?
    Med "HD-lyd" mener man vanligvis flerkanalslyd fra Blu-ray.

Optisk kabel kan overføre vanlig stereolyd i de oppløsningene som finnes idag. Noen DACer kan imidlertid ha begrensninger på den optiske inngangen. Av nye DACer gjelder dette så vidt jeg ved bare ARCAMs rDAC.

Er optisk bedre enn Hdmi??
    HDMI er beregnet på å overføre bilde og flerkanalslyd fra Blu-ray og DVD, og har mye større båndbredde enn standarder beregnet bare på lyd. Kopisperrer i teknologien gjør også at noe lydinnhold fra Blu-ray bare kan overføres via HDMI.

Optisk er fullt på høyde når det gjelder stereolyd, og har altså fordelen av at kabelen danner et galvanisk skille mellom PC og lydanlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •