Blande strøm og høytaler kabel i samme kabel gate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blande strøm og høytaler kabel i samme kabel gate

Hei,

Jeg ser at det enkleste er å dra strøm og høytaler kabel i front på et av rom jeg snart er ferdig med.

Jeg har ellers brukt ca 1 meter avstand imellom høytaler kabel og strøm i skultanlegg.

Hva slags isolering må man bruke når strøm ligger ca 1 cm fra høytaler kabel (Front/Center) ?

Jeg har prøvd å finne en enkel tabel eller formel.
    Hvordan kan man måle/verifisere i etterkant rundt tiltaket ?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som vil kunne ha stor betydning her, er jo hvor mye strøm du til vanlig kommer til å trekke fra den kursen som ligger sammen med høyttalerkabelen. Uansett ville jeg vurdert å ha de separat!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det som vil kunne ha stor betydning her, er jo hvor mye strøm du til vanlig kommer til å trekke fra den kursen som ligger sammen med høyttalerkabelen. Uansett ville jeg vurdert å ha de separat!
    Jeg var litt utydelig, det er snakk om strømmen til plasma'n.
    Den er vel et par hundre watt.

Burde vel gå greit å isolere bare ?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden lasten er såpass liten, vil dette selvsagt minimere sjansene for indusert støy.

Hvordan har du tenkt å isolere/skjerme, rent praktisk?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om støpslet passer (det gjorde det ikke på min PV60E Panasonic plasma) kan du kjøpe en Supra Lo-Rad 1,5 kvadrat strømkabel med støpsler ved dynabel, den er skjermet.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ingen god effekt av skjerming når det er så lave frekvenser. Det skal uansett ikke være noe problem med støy fordi 1) lav strøm gir ubetydelig mengde indusert støy og 2) signalet i høyttalerkabel er kraftig (allerede forsterket opp)

Sitat Opprinnelig postet av http://www.belden.com/pdfs/prodfaq/faqpd60h.htm
    There is no effective shield material against 60 Hz interference which can be built into a standard cable. However, there are four solutions to 60 Hz interference:

* Move the cables farther apart. Twice the distance is 1/4 the effect (called "inverse square law")
    * Put the cable in corrugated steel armor. This increases 60 Hz isolation by approximately 18 dB, but it is expensive.
    * Put the cables in separate steel conduit. Conduit can increase isolation up to 25dB depending on the thickness of the conduit and the workmanship of the joints.
    * Filter out the 60 Hz signal from the signal you want. These filters are sometimes called "humbuckers" and are torroids tuned to 60 Hz. They can be very effective buy are very expensive ($200+ per channel).
    Sitat Opprinnelig postet av http://svconline.com/news/avinstall_shielding/
    Unfortunately, the same aluminum foil is extremely inadequate against low-frequency magnetic fields, where you need a thick steel or highly permeable material for adequate shielding.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden lasten er såpass liten, vil dette selvsagt minimere sjansene for indusert støy.
    Jeg skulle tro det, men jeg ønsket å kunne få noe emperisk grunnlag å bruke til å vurdere evt tiltak.

Rommet er "ferdig" nå, og jeg har satt opp alt løst og er akkurat der hvor jeg gjør "the final touch".

Hvordan har du tenkt å isolere/skjerme, rent praktisk?
    Kan vel starte med å vise litt hvordan det ser ut.

Helt nede til venstre kommer "Surround Left" høytaler kabel og trekkes til høyre til "boksen" der alt AV/Utstyr skal stå. Videre som kommer "Left Front" og til å gå samme vei. Strøm til plasma kommer fra høyre til ventre i samme "kabelgate"

Tanken med å ha denne "kabel gaten" under var at man lett skulle kunne dra opp ulik kabling imot plasman ved behov.

Så for meg at denne gaten under får en luke e.l som jeg ikke har laget ennå.

- Kansje jeg kunne lage evt isolering i luken ?
    - Kansje jeg kunne brukt magneter ?
    - Kansje jeg kunne brukt en stål bjelke å lagt den via ?

I utgangspunktet var det informasjonshenting/kompetanse heving.
    Jeg har som nevnt fått skilt strøm og høytalere ellers, så det hadde vært kult å sikret alle potensielle støy kilder.

Jeg har lagt strømkabelen på ulike måter rundt strømmen uten å kunne høre noen defekter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om støpslet passer (det gjorde det ikke på min PV60E Panasonic plasma) kan du kjøpe en Supra Lo-Rad 1,5 kvadrat strømkabel med støpsler ved dynabel, den er skjermet.
    Ser jo ikke så dumt ut, hvem i Trondheim forhandler de tro ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Jeg tror det er mer sannsynlig at du vil høre brus fra forsterkeren din enn at du vil få indusert en spenning mellom høytaler og strømkabel som ligger i samme skinne.
    Det enkleste er nok bare å prøve, men hvis du er bekymret kan du jo kjøpe skjermet høytalerkabel. Kan anbefale http://mtron.spprod.com/country/3/ex...ER_LIYY_BK.pdf

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Ser jo ikke så dumt ut, hvem i Trondheim forhandler de tro ?
    Bestill fra nettbutikken ved dynabel.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •