signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38

Tråd: signalkabel

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

signalkabel

kort og greit.. er det stor forskjeld mellom en signalkabel til 500kr eller den som følgte med? lurer også på om jeg bare skal lage selv.... noen få tip eller?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på ørene og anlegget det er koblet til.
    Er anlegget godt satt sammen og av god kvalitet så vil man også få ett positivt resultat. Du får gode kabler til 500 som normalt sett er noe varmere og utstrakt i diskanten i klangen enn de billige lakrissnørene. Gode plugger for god kontakt og ledere for transport mellom komponentene er alltid en fin investering. Hvilken effekt det har får være opp til den enkelte.

Audioquest har endel av god kvalitet til rundt 500

DIY er morsomt og lodding av egne kabler er ofte en fin begynnelse. Tips her er Supra DAC, EFF-I og ryktene sier at Klotz(??) også leverer varene. En kabelstrømpe og det begynner å se veldig bra ut

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kort og greit kommer det helt an på hvor troende du er.

utover estetikken så er det ingen hørbar forskjell på phonokablene som følger med utstyret og de til 500 kr i butikk.

selvlagd er alltid vellagd!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    kort og greit kommer det helt an på hvor troende du er.

utover estetikken så er det ingen hørbar forskjell på phonokablene som følger med utstyret og de til 500 kr i butikk.

selvlagd er alltid vellagd!
    Uenig. Lakrislissene sitter ikke ordentlig fast engang. Har selv opplevd mye bedre og åpen lyd med kabler som sitter "ordentlig" fast, er tykke og har god ledeevne.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Uenig. Lakrislissene sitter ikke ordentlig fast engang. Har selv opplevd mye bedre og åpen lyd med kabler som sitter "ordentlig" fast, er tykke og har god ledeevne.
    åh? så du mener at en produsent av f eks en cd-spiller vanligvis sender med en kabel som ikke passer?

kan være enig i at rimeligere phonokabler med dertilhørende -plugger ikke tåler til- og frakobling i det uendelige, men ut-av-boksen skal det funke 100 %. ellers er det bare å klage til selger.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åh? så du mener at en produsent av f eks en cd-spiller vanligvis sender med en kabel som ikke passer?
    YESS det mener jeg.

1.De sitter for løst
    2.De er for tynne
    3.De har ofte dårligere ledeevne.

Merket veldig forskjell første gang jeg koblet en ledning til bare 200 til CDspillern, men de satt ordentlig fast.

Da hadde jeg brukt lakrislisser lenge og det ble helt annen lyd med ledninger som satt ordentlig.
    Veldig lett å høre når man hører mye musikk omigjen og omigjen. Da vet du hvordan det høres ut.
    Lyden ble mye mer åpen.

Etter denne erfaringen bruker jeg alltid litt tykke signalkabler som sitter godt. De bør ikke koste så altfor mye.. Opp til 500kr, men de må sitte knallhardt og være tykke. Det gir bedre lyd synes jeg.

Det er iallefall min mening og erfaring.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @trådstarter - i fare for at dette eskalerer til nok en kabelkrangel, skal jeg prøve å holde kjeft, nå har du i det minste fått et lite glimt av ståa. anbefaler at du prøver selv, husk å slå på det (selv)kritiske øret.

@danke - vi får vel være enige i at vi er uenige..?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @trådstarter - i fare for at dette eskalerer til nok en kabelkrangel, skal jeg prøve å holde kjeft, nå har du i det minste fått et lite glimt av ståa. anbefaler at du prøver selv, husk å slå på det (selv)kritiske øret.

@danke - vi får vel være enige i at vi er uenige..?
    Jada.8)

Jeg klarer bare ikke lakrislisser lenger etter at jeg har prøvd ordentlige kabler som sitter godt..

Når det gjelder høytalerkabler er jeg mer enig i at det ikke spiller stor rolle, men når det gjelder signalkabler lyd og componentkabler bilde så er jeg sikker på at kvaliteten har noe å si.

Sef helt greit at du mener noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soddy
    kort og greit.. er det stor forskjeld mellom en signalkabel til 500kr eller den som følgte med? lurer også på om jeg bare skal lage selv.... noen få tip eller?
    Jeg har skrevet en ganske omfattende post om emnet, linken ligger i signaturen min under.

-k

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soddy
    Prisen har ikke noe med sammenhengen å gjøre. Hvis du vil finne ut om det er noe å hente på kabler i anlegget ditt, bør du prøve kabler med forskjellige geometrier. Prøver du 2 kabler i forskjellige prisklasser som har akkurat samme geometri, vil du etter sannsynlighet høre minimale forskjeller - om noen i det hele tatt.

Hvis du vil finne ut om du har noe å hente på kabler, bør du sammenligne en solid core høyttalerkabel (PR) mot en standard høyttalerkabel med masse småledere. Hvis du ikke hører forskjell da, kan du nok trygt bruke pengene på en annen plass. Kabler gir forskjellig resultat fra anlegg til anlegg av ukjente årsaker. Noen får minimale endringer, mens andre får store forandringer. Jeg har selv vært vitne til begge deler og skjønner at det er mye krangling rundt dette fenomenet, men at endret kabelgeometri gir endret signal, har vært kjent i over 30 år nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok er ikke pro på hifi. men kan såpass mye om elektronikk at om man har tykkere kalber med godt isolerte ledre får man mindre magnetisk støy demred bedre kalng. man kan også transportere mere informasjon igjennom tykkere kabel... kjøpe noen audioquest signalkabler til 300kr og merker betydelig forskjeld at det bled varmere lyd... nå har jeg og da høytalere til en 30 000kr... men en litt billigere og svakere amp en foretroukket.... men største forskjelden mellom el kjøp kontakter er jo da skjermingen ....

og ja har audioquest soildcore cabel... ferdig innpakka ligger disse på 2300kr for 2x3 m bi wire.. haha :P men fikser heller sånt selv gratis....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    1.De sitter for løst
    2.De er for tynne
    3.De har ofte dårligere ledeevne.
    1: Det kan forekomme -- men helst etter at du har plugget inn og ut noen ganger. Om ikke pluggene er så dårlige at de brekker, kan du klemme dem sammen med en tang for å få dem til å sitte.

2: Alle signalkabler består av ganske tynne ledninger. Den utvendige tykkelsen avgjøres av isolasjon, dekorasjon (f.eks. flettet strømpe) og eventuell skjerming.

3: De aller fleste signalkabler er laget av kobber, og har dermed samme "ledeevne". Noen få kabler er laget av sølv, som har litt bedre ledeevne -- men ikke så mye bedre at det har praktisk betydning.

Det er gode grunner til å bytte ut tynne "lakrislisser": Det lønner seg å bruke skjermet signalkabel, da dette forhindrer støy fra nærliggende strømledninger. Det lønner seg å ha mer solide plugger; spesielt om du skal plugge inn og ut ofte. Men vær obs på at kabler til noen hundrelapper ikke nødvendigvis gir deg hverken skjerming eller solide plugger. De billigste Monster-kablene er f.eks. ikke skjermet; heller ikke Kimber-kabler uansett pris.

De mørkeblå ITEC-kablene til Clas Ohlson oppfyller imidlertid de fleste krav. Det er også mulig å finne RCA-kabler hos de som selger musikkinstrumenter og studioutstyr -- men her selger de mest XLR og 1/4" jack. Skal du ha noe virkelig solid til fornuftig pris, kan du også kjøpe mikrofonkabel og Neutrik/Rean-plugger fra ELFA, og lodde selv...

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker per dags dato en 5 meter lang Bandridge-kabel (fra HiFi-klubben) mellom DAC og hodetelefonforsterker. Vil jeg høre nevneverdig forskjell hvis jeg kjøper en kortere og dyrere signalkabel?

Kabelen ligger langs en vegg og kommer borti strømledninger.

Jeg bruker Denon D5000 hodetelefoner, og de har jo kabling av høy kvalitet. Så Bandridge-kabelen blir vel det svake leddet slik at jeg ikke får utnyttet kvaliteten til kabelen på D5000?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, at du ikke får utnyttet kabelen på hodeltelefonene er jo så, et MYE større problem slik jeg ser det er at du ikke får utnyttet den fulle kapasiteten til hodetelefonene dine på langt nær.

Men om man ikke sjekker hva som finnes på andre siden av gjerdet, så vet man heller ikke hva en går glipp av.
    Tolk dette akkurat som du vil, god lydkvalitet er alfa og omega og nærmest en livsstil for enkelte av oss, mens for andre er utstyret bare et nødvendig onde for å høre musikken.
    Kjedelig nok koster også eksotiske hifi produkter mye penger, og kan effektivt loppe deg for mye penger om du så skulle ta sjangsen på å kikke over til den andre siden.

Jeg skrev i dag( teknisk sett i går, på tide å finne veien til køya) en lengre anmeldelse av min beste opplevelse av noen kabel jeg noensinne har prøvd. En gull (!) signalkabel fra Danmark. Testet bla. på en grei hodetelefonrigg også.

Link til inntrykket jeg fikk
    Ps. Hver så snill å ikke bring en opphisset kabel diskusjon tilbake til sentralen har vært en del bråk ang. kabel-debatten i det siste (overraskende?), og det ser nå faktisk ut som om vi har bedre tider i vente.
    Her inne ser det dog aldri ut til å ta slutt, og det er vel faktisk en av grunnene til at jeg henger mye mindre her inne....

Mvh.
    Magnus.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leon83
    Jeg bruker per dags dato en 5 meter lang Bandridge-kabel (fra HiFi-klubben) mellom DAC og hodetelefonforsterker. Vil jeg høre nevneverdig forskjell hvis jeg kjøper en kortere og dyrere signalkabel?

Kabelen ligger langs en vegg og kommer borti strømledninger.

Jeg bruker Denon D5000 hodetelefoner, og de har jo kabling av høy kvalitet. Så Bandridge-kabelen blir vel det svake leddet slik at jeg ikke får utnyttet kvaliteten til kabelen på D5000?
    Hvorfor ikke prøve og avgjøre dette selv - du har sikkert noe liggende i forskjellig kvalitet som du kan prøve, og der er jo ikke noe problem om de er korte når du skal teste de på hodetelefon forsterker - den er flyttbar. Personlig har jeg aldri hørt forskjell på signalkabler, bare høytalerkabler. Imidlertid er det her snakk om relativt lange strekk så da er det mulig. Lakrissnører holder jeg meg unna - de legges vel med kun for å brukes i nødsfall til man har fått skaffet noe bedre.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    min beste opplevelse av noen kabel jeg noensinne har prøvd. En gull (!) signalkabel fra Danmark.
    Gull har dårligere ledeegenskaper enn kobber...

Angående å prøve selv:

Det er svært vanskelig å utføre lyttetester på kabler, på en måte som sikrer at opplevelsen din ikke påvirkes av annet enn selve kabelen. Når noen "hører" at en gullkabel er bedre enn en kobberkabel, er det helt klart (utfra den kunnskapen vi har, både om lydteknikk og psykologi) at forventninger og fantasi har spilt inn.

De gangene det er gjort seriøse tester (og det er en del ganger -- hi-fi-produsenter, lydstudioer, forskningslaboratorier etc har utstyret og lokalene som skal til), har ingen klart å høre forskjell på kabler som er laget for formålet. Og hvis det er hørbare forskjeller, er det også målbare forskjeller og enkle forklaringer på hva som er galt. Kabler er enkel teknikk; ikke magi.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Gull har dårligere ledeegenskaper enn kobber...
    Ja definitivt, men la oss nå si at det ikke nødvendigvis er det riktigste som låter penest. F.eks. hvis en kabel var konstruert med betydelig induktans (på et eller annet vis), så ville den kunne dempe diskant og få høyttalere som er skrikende i toppen til å låte bedre. Noen tanker om det ?

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    du har sikkert noe liggende i forskjellig kvalitet som du kan prøve
    Nope. Har kun billig-kabler fra Clas Ohlson og den Bandridge-kabelen (79,- for en meter hos HFK) som igrunn er "lakris-kabel" av litt høyere kvalitet : )

Hva med XTZ Pearl White fra surround.no til 499,-?
    XTZ Pearl White Stereokabel 1 meter Signalkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Er ikke noe keen på å bestille fra HiFi-klubben pga levering med Tollpost Globe.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Ja definitivt, men la oss nå si at det ikke nødvendigvis er det riktigste som låter penest. F.eks. hvis en kabel var konstruert med betydelig induktans (på et eller annet vis), så ville den kunne dempe diskant og få høyttalere som er skrikende i toppen til å låte bedre. Noen tanker om det ?
    Det ville vært en feilkonstruert kabel.

Mener du på fullt alvor at man skulle kjøpe en høyttaler som gir dårlig lydkvalitet, eller (som det ofte dreier seg om) en forsterker som ikke har effekt nok til å drive høyttaleren, og så kjøpe en feilkonstruert kabel for å forandre lydsignalet slik at den delen av lyden som høyttaleren ikke kan gjengi ordentlig, blir dempet ned?

Hvorfor ikke skaffe seg en god høyttaler; evt en forsterker som greier å drive høyttaleren?

Eller, dersom man insisterer på å beholde en dårlig høyttaler eller høyttaler/forsterker-kombinasjon, hvorfor ikke dempe de uønskede delene av lydspekteret med tonekontroller eller equalizer?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det ville vært en feilkonstruert kabel.

Mener du på fullt alvor at man skulle kjøpe en høyttaler som gir dårlig lydkvalitet, eller (som det ofte dreier seg om) en forsterker som ikke har effekt nok til å drive høyttaleren, og så kjøpe en feilkonstruert kabel for å forandre lydsignalet slik at den delen av lyden som høyttaleren ikke kan gjengi ordentlig, blir dempet ned?

Hvorfor ikke skaffe seg en god høyttaler; evt en forsterker som greier å drive høyttaleren?

Eller, dersom man insisterer på å beholde en dårlig høyttaler eller høyttaler/forsterker-kombinasjon, hvorfor ikke dempe de uønskede delene av lydspekteret med tonekontroller eller equalizer?
    Finnes det da - er ikke en kabel en kabel 8)

Spøk til side, men sitter du med høytalere til la oss si 10' som passer dårlig med forsterker og gir spiss diskant og forferdelige "S"er da kan jo en "feilkonstruert" kabel til 500 kunne løse problemet meget billig i forhold til å selge høytalerne for 5'.

Men finnes feilkonstruerte kabler da ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •