signalkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38

Tråd: signalkabel

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Leon83
    Nope. Har kun billig-kabler fra Clas Ohlson og den Bandridge-kabelen (79,- for en meter hos HFK) som igrunn er "lakris-kabel" av litt høyere kvalitet : )

Hva med XTZ Pearl White fra surround.no til 499,-?
    XTZ Pearl White Stereokabel 1 meter Signalkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Er ikke noe keen på å bestille fra HiFi-klubben pga levering med Tollpost Globe.
    Tenkte mer på at du kunne låne en kabel fra anlegget ditt. Antar du tar signalet fra CD el. likn til forsterker etc.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det ville vært en feilkonstruert kabel.

Mener du på fullt alvor at man skulle kjøpe en høyttaler som gir dårlig lydkvalitet, eller (som det ofte dreier seg om) en forsterker som ikke har effekt nok til å drive høyttaleren, og så kjøpe en feilkonstruert kabel for å forandre lydsignalet slik at den delen av lyden som høyttaleren ikke kan gjengi ordentlig, blir dempet ned?

Hvorfor ikke skaffe seg en god høyttaler; evt en forsterker som greier å drive høyttaleren?

Eller, dersom man insisterer på å beholde en dårlig høyttaler eller høyttaler/forsterker-kombinasjon, hvorfor ikke dempe de uønskede delene av lydspekteret med tonekontroller eller equalizer?
    Du er helt fantastisk! Selvfølgelig mener jeg ikke det du antyder, og jeg skriver heller ingenting i innlegget som burde få deg til å innbille deg noe slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Du er helt fantastisk!
    Takk!

Hva i alle dager er det du mener, da?

Og hvorfor skulle noen lage kabler som ikke slipper lydsignalene igjennom uten å redusere dem?

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Playstation 3 som lydkilde. Optisk kabel fra PS3 til DacMagic, og 5 meter lang signalkabel til Argon HA-1.

Hvis jeg skal kjøpe en ny og dyr signalkabel så må det bli en kort en... og da må jo DAC'en stå nærme hodetelefonforsterkeren... og da må jeg nesten ha en lang optisk kabel.
    5 meter optisk kabel går vel greit? Lyset kommer seg vel greit igjennom den lengden?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Finnes det da - er ikke en kabel en kabel 8)

Spøk til side, men sitter du med høytalere til la oss si 10' som passer dårlig med forsterker og gir spiss diskant og forferdelige "S"er da kan jo en "feilkonstruert" kabel til 500 kunne løse problemet meget billig i forhold til å selge høytalerne for 5'.

Men finnes feilkonstruerte kabler da ?
    Feilkonstruerte kabler finnes, har et par lakriser hvor jeg faktisk må klemme på pluggene for at det skal bli kontakt i det hele tatt. Bruker dem selvfølgelig ikke, og har heller aldri brukt dem. Mener de var med noe utstyr.

Poenget mitt er, at hvis du lager en kabel av ei så elendig legering at den hørbart forvitrer lyden i enkelte frekvensområder, så vil det kunne oppfattes av enkelte lyttere på enkelte anlegg som ei oppmykning av lyden. Kan det da hende at det nettopp er et slikt "triks" som brukes i dyrere kabler? Ofte er jo beskrivelsen av dyrer kabler som "varmere" eller "mykere" lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilkonstruerte kabler finnes, har et par lakriser hvor jeg faktisk må klemme på pluggene for at det skal bli kontakt i det hele tatt.
    De er ikke "feilkonstruerte", de er ødelagte.

Poenget mitt er, at hvis du lager en kabel av ei så elendig legering at den hørbart forvitrer lyden i enkelte frekvensområder, så vil det kunne oppfattes av enkelte lyttere på enkelte anlegg som ei oppmykning av lyden.
    Hva er "elendig legering"? Kobberkabler er laget av 99,9xxx% rent kobber, enten de er billige eller dyre. Om det skulle variere med en desimal, vil ikke dette kunne gi forandringer i lyden.

Dårlige plugger kan gi forandringer i lyden -- men da i form av rene ulyder; skurring og støy.

Det er nok riktig at enkelte vil oppfatte forvrengning som "myk" eller "varm" lyd. Men du oppnår ikke dette med kabler -- det må aktive komponenter til.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er ikke "feilkonstruerte", de er ødelagte.

Hva er "elendig legering"? Kobberkabler er laget av 99,9xxx% rent kobber, enten de er billige eller dyre. Om det skulle variere med en desimal, vil ikke dette kunne gi forandringer i lyden.

Dårlige plugger kan gi forandringer i lyden -- men da i form av rene ulyder; skurring og støy.

Det er nok riktig at enkelte vil oppfatte forvrengning som "myk" eller "varm" lyd. Men du oppnår ikke dette med kabler -- det må aktive komponenter til.
    De lakrisene var ubrukte, bare så det er sagt. Nå består vel spoler stort sett av kobberledning, de påvirker jo lyden, så der er jo kabelen plutselig blitt til en aktiv komponenet bare fordi den er kveilet godt opp. Sett at kabelen ikke består av rent OFC, men heller av en legering. Noen metaller gir vel L,C & R i større grad denn kobber? Messing skal visstnok gi en form for elektrisk resonans, leste jeg et sted på wiki (kilden til all kunnskap) som rett og slett vil gi klang.
    Var en tidligere her som mente at gull låt bedre, men det leder jo dårligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå består vel spoler stort sett av kobberledning, de påvirker jo lyden, så der er jo kabelen plutselig blitt til en aktiv komponenet bare fordi den er kveilet godt opp.
    Nettopp. Akkurat som ull "plutselig" blir til en genser om du spinner den til garn og strikker med garnet. Har du en haug med ull, kan du jo forsøke å kle den på deg...

Sett at kabelen ikke består av rent OFC, men heller av en legering. Noen metaller gir vel L,C & R i større grad denn kobber?
    Hvorfor kommer du stadig med spekulative påstander om ting du faktisk ikke vet noe som helst om? Var det ikke bedre om du forsøkte å skaffe deg mer kunnskap på området?

Og hvorfor i all verden skulle seriøse produsenter (om det var mulig) lage kabler som dem du snakker om? Det betyr jo at deler av lydsignalet ikke ville komme gjennom!

Igjen: Om man ønsker en annen lydkarakter, kan man velge annet utstyr, eller endre klangbalansen med full kontroll vha EQ. Man får kjøpt en bra EQ for prisen av en eksotisk kabel eller to; om den er innebygd i forsterkeren blir det enda mye mindre. Og da er man også sikret at forskjellene er reelle...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soddy
    kort og greit.. er det stor forskjeld mellom en signalkabel til 500kr eller den som følgte med? l

i mine ører ja

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    i mine ører ja
    Vi kan konkludere at han får inngå en låneavtale siden flere forhandlere kan "låne" bort mot ett depositum...

Så får heller TS selv avgjøre hva som fungerer for han?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vi kan konkludere at han får inngå en låneavtale siden flere forhandlere kan "låne" bort mot ett depositum...

Så får heller TS selv avgjøre hva som fungerer for han?
    Vel, i følge enkelte blir dette feil, å bruke øra som beslutningsgrunnlag mener jeg. Jeg vet snart ikke om jeg skal le eller gråte.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i følge enkelte blir dette feil, å bruke øra som beslutningsgrunnlag mener jeg. Jeg vet snart ikke om jeg skal le eller gråte.
    Hva skulle han ellers bruke?
    Synet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i følge enkelte blir dette feil, å bruke øra som beslutningsgrunnlag mener jeg.
    Nå tuller du -- eller har du ikke skjønt en tøddel av hele "kabeldebatten"?

Det er ikke feil å bruke ørene. Det er nettopp det blindtester går ut på.

Det som er "feil", er å tro at man bruker ørene, når man i virkeligheten bruker øyne og fantasi.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg egentlig forlatt dette forumet, nettopp pga. slike folk som deg Fahnsen,- som ønsker å fremstå som den-eneste lærde med den komplette sannhet og fasit i hånda. Og som derfor bruker all tilgjengelig fritid på å kritisere andres meninger, og trekke deres kunnskap i tvil!

Vi to har helt forskjellig syn på ting, og ikke minst helt forskjellige måter å diskutere to sider av en sak på nettet om. Sånn er ståa, og hverken du eller jeg kommer antakeligvis til å endre mening med det første.
    Synes du ikke det da blir meningsløst og hele tiden trekke frem denne debatten i alle tråder som handler om kabler, og gjentatte ganger føre disse så til de grader off-topic ??

-Skulle tro det var mulig å leve i fred her på forumet, selv med to forskjellige syn på ting. Bare nevner at i Malaysia bla. så lever folk tett på hverandre selv om de har de har helt forskjellig tro (muslimer og buddhister)
    Til tross for dette så går livet sin gang, og det er forbausende få problemer med dette, og ja,- jeg har reist rundt i landet en good stund og opplevd dette med egen erfaring.
    Legg merke til ordet erfaring, er noen som legger mer vekt i dette enn løs teori...

Mvh.
    Magnus K. Andersen

Edit: Når jeg kikker på din forumhistorikk, så ser jeg forbausende (?) nok at de aller fleste av disse postene dine handler om å kritisere andre, rette på feil (etter din mening) og kverulere værre enn en gammel innbilsk dame med et alvorlig tilfelle av kronisk PMS. Hadde jeg vært moderator så hadde du blitt kastet ut for lenge siden...
    Skjerp deg mann! Du ødelegger altfor mange fine tråder, og skaper direkte kjip stemning her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Nå har jeg egentlig forlatt dette forumet, nettopp pga. slike folk som deg Fahnsen,- som ønsker å fremstå som den-eneste lærde med den komplette sannhet og fasit i hånda. Og som derfor bruker all tilgjengelig fritid på å kritisere andres meninger, og trekke deres kunnskap i tvil!
    Jeg trekker ikke kunnskap i tvil -- men jeg påpeker det når folk ikke gidder å tilegne seg kunnskap.

Jeg vet ikke hvor mye du har lest av slike diskusjoner som denne -- men har du lest en del, vil du også vite at de av oss som begynte å ta til motmæle mot kunnskapsløshet og mytebygging her på forumet, både er møtt med utskjelling og personangrep i trådene, og med ubehagelige PM og sogar truende private mail.

Jeg trakk meg selv ut pga dette (og slettet en Hotmail-adresse). Imidlertid valgte jeg å komme tilbake (men uten å lese PM), da jeg synes det er verdt å støtte det eneste hi-fi-forumet i Norge som faktisk gir plass til kunnskapsbaserte innlegg, og ikke bare markedsføringsklisjéer og subjektiv synsing.

Det finnes flere folk med store kunnskaper her inne, men de deltar sjeldnere og sjeldnere i diskusjoner, fordi så mange ikke er interessert i å lære noe som rokker ved fordommene deres.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå føler jeg vel egentlig at jeg har sagt alt som er å si om saken.
    Personlig så er jeg drittlei slike diskusjoner som aldri fører noen sted hen, og som legger til rette for nettopp slik drittslengning og i værste fall direkte personangrep. Selvfølgelig så må det to parter til for å føre en krangel, så dette går begge veier.

Men da du er i KABEL forumet, og ikke tror på dette fenomenet overhodet, så skjønner jeg **** ikke hva du har å gjøre her!!
    Du som har vært her så lenge, burde jo skjønne hvilken vei det går, når man påpeker slike ting som at folk hører med øya osv.

Ingen ønsker vel å skape sinte, hissige diskusjoner vel? Selv om jeg har begynt å tvile noe på dette...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trekker ikke kunnskap i tvil
    Ikke din egen ihvertfall. Noen ganger kan det være lurt å innse at det faktisk er flere sider av en sak, og at det kan finnes motstridende kunnskap, og at man selv ikke nødvendigvis vet alt, selv om man vet mye.
    Det har jo vært flere her på forumet som har blindtestet signalkabler, med overraskende resultater.
    Hvis folk ikke skal kunne teste produkter utfra å høre på lyden så vil hele hobbyen slutte å eksistere. Da kan folk slutte å høre på musikk, og heller lese notene og teksten, og ikke minst analysere den og skrive rapport, da får de en temmelig objektiv oppfatning skulle man tro.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Nå føler jeg vel egentlig at jeg har sagt alt som er å si om saken.
    Personlig så er jeg drittlei slike diskusjoner som aldri fører noen sted hen, og som legger til rette for nettopp slik drittslengning og i værste fall direkte personangrep. Selvfølgelig så må det to parter til for å føre en krangel, så dette går begge veier.

Men da du er i KABEL forumet, og ikke tror på dette fenomenet overhodet, så skjønner jeg **** ikke hva du har å gjøre her!!
    Du som har vært her så lenge, burde jo skjønne hvilken vei det går, når man påpeker slike ting som at folk hører med øya osv.

Ingen ønsker vel å skape sinte, hissige diskusjoner vel? Selv om jeg har begynt å tvile noe på dette...
    Mna, det bor vel en liten kranglefant i mange av oss, og det er vel bedre å krangle fra seg her i stedet for med kjerringa :-D. Nå har jeg begynt å samle på ting jeg har fått høre : Kunnskapsløs, tøv, tull - det er vel alikevel ikke så ille som det folk (kvinnfolk?) slenger fra seg i blogger har jeg sett...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •