Signalkabel mellom forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabel mellom forsterkere

Hei og god kveld

Skal kjøpe meg 2x XPA-1 forsterkere og trenger derfor kabler fra dem til min Onkyo.

Noen som har noe å annbefale??

Er lydforskjellen stor mellom kablene??

Helst ikke for stiv pris

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være kjekt med skjermede kabler for å unngå innslag av støy. Utenom det så er JEG av den oppfatning at kabler ikke gjør noe med lyden. Jeg har Blue Jeans selv. De er nokså rimelige, men har bra og stramme plugger. Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Det finnes selvfølgelig de som mener at kabler har mye å si for lyden, men de skal du ikke bry deg om. De har en tendens til å drikke litt mer alkohol enn det som er sunt samt at de har en hang til å røyke sokkene sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkabler kan ikke tilføre noe til lydsignalet, og skal ikke trekke noe fra. En normal kabel av de lengdene vi bruker i et musikkanlegg, gjør heller ikke det.

Det er to kritiske faktorer: Plugger og skjerming. "Lakrislisser" har dårlige plugger, som kan gi dårlig kontakt. Dårlig kontakt kan gi støy. Slike kabler er heller ikke skjermet. Det betyr også at du kan få støy, dersom kablene ligger i nærheten av strømkabler.

Skjermede kabler med solide plugger er ikke nødvendigvis dyre. Jeg har brukt de mørkeblå fra Clas Ohlson i mange sammenhenger (også i lange lengder), uten problemer.

Men enkelte av de rimeligere typene fra kjente produsenter er faktisk ikke skjermet. Det samme gjelder enkelte dyrere, mer "eksotiske" typer. (Det finnes en tråd her et sted, om støyproblemer med Kimber-kabler.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det kan være kjekt med skjermede kabler for å unngå innslag av støy. Utenom det så er JEG av den oppfatning at kabler ikke gjør noe med lyden. Jeg har Blue Jeans selv. De er nokså rimelige, men har bra og stramme plugger. Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices
    Såg bra ut de kablene der ja Aldri kjekt med noe støy i anlegget.. Har hatt de problemet i bilen.. Får se hva kabler de blir Legger ikke ut tusenvis av kroner heller..

Det finnes selvfølgelig de som mener at kabler har mye å si for lyden, men de skal du ikke bry deg om. De har en tendens til å drikke litt mer alkohol enn det som er sunt samt at de har en hang til å røyke sokkene sine.
    Hehe! Ja kan være noe der

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler og forskjell på kabler, kan, men jeg sier kan, ha mye å si.
    Dog ikke i nærheten av og skifte komponenter, isåfall bare unntaksvis.

Sjekk ut kabler selv, det er det beste.

Nordost, er knallgode, men avslører dårlig elektronikk nådeløst, med f.eks tynn lyd, skarp osv.. hugs da at, det ikke er kabelen som er noe gale med. :wink:
    Nordost er konge på seriøse merker.

Ellers finnes det mange rimligere kabler som er bra.

Ebay? En fin plass.. og brukten her og på sentralen.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er forskjell på kabler, end of discussion!

Ja, prisen er den største forskjellen. Så må vi dele kablene inn i 3 kategorier:

1: Høyttalerkabler
    2: Analoge signalkabler
    3: Digitale signalkabler

1: Kvadratmeter, lengde, kvalitet på ledemateriale, Antall tråder, vikling, isolasjon og terminering har alle noe å si!

2: Kvalitet på ledemateriale, antall tråder, vikling, skjerming, isolasjon og terminering har alle noe å si!

3: Lengde, kvalitet på ledemateriale, isolasjon og terminering har alle noe å si!

Ting som gjør mer for lyden er 4:

Kvalitet på avspillt materiale, avspiller, preamp, forsterker, høyttalere, plassering og rommet det står i. Jo flere du scorer på av disse, jo nærmere lydnirvana er du! Jeg scorer tilnærmet fullt på alle i nr 4. Godkjent på punkt 1-3. Ingen kabler verken krysser eller ligger langs med strømkabler, og de fleste strømkabler er skjemet. Forsterkere på egen 16A kurs, resten på egen 10A kurs. Musikk er herlig!

@Gurba Quote:/ Det finnes selvfølgelig de som mener at kabler har mye å si for lyden, men de skal du ikke bry deg om. De har en tendens til å drikke litt mer alkohol enn det som er sunt samt at de har en hang til å røyke sokkene sine./

Jeg både drikker og røyker, hva har det å si?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

BS !
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Signalkabler kan ikke tilføre noe til lydsignalet, og skal ikke trekke noe fra. En normal kabel av de lengdene vi bruker i et musikkanlegg, gjør heller ikke det.

Det er to kritiske faktorer: Plugger og skjerming. "Lakrislisser" har dårlige plugger, som kan gi dårlig kontakt. Dårlig kontakt kan gi støy. Slike kabler er heller ikke skjermet. Det betyr også at du kan få støy, dersom kablene ligger i nærheten av strømkabler.

Skjermede kabler med solide plugger er ikke nødvendigvis dyre. Jeg har brukt de mørkeblå fra Clas Ohlson i mange sammenhenger (også i lange lengder), uten problemer.

Men enkelte av de rimeligere typene fra kjente produsenter er faktisk ikke skjermet. Det samme gjelder enkelte dyrere, mer "eksotiske" typer. (Det finnes en tråd her et sted, om støyproblemer med Kimber-kabler.)
    Even more BS !
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Ja, prisen er den største forskjellen. Så må vi dele kablene inn i 3 kategorier:

1: Høyttalerkabler
    2: Analoge signalkabler
    3: Digitale signalkabler

1: Kvadratmeter, lengde, kvalitet på ledemateriale, Antall tråder, vikling, isolasjon og terminering har alle noe å si!

2: Kvalitet på ledemateriale, antall tråder, vikling, skjerming, isolasjon og terminering har alle noe å si!

3: Lengde, kvalitet på ledemateriale, isolasjon og terminering har alle noe å si!

Ting som gjør mer for lyden er 4:

Kvalitet på avspillt materiale, avspiller, preamp, forsterker, høyttalere, plassering og rommet det står i. Jo flere du scorer på av disse, jo nærmere lydnirvana er du! Jeg scorer tilnærmet fullt på alle i nr 4. Godkjent på punkt 1-3. Ingen kabler verken krysser eller ligger langs med strømkabler, og de fleste strømkabler er skjemet. Forsterkere på egen 16A kurs, resten på egen 10A kurs. Musikk er herlig!

@Gurba Quote:/ Det finnes selvfølgelig de som mener at kabler har mye å si for lyden, men de skal du ikke bry deg om. De har en tendens til å drikke litt mer alkohol enn det som er sunt samt at de har en hang til å røyke sokkene sine./

Jeg både drikker og røyker, hva har det å si?
    Og jeg gjør ingen av delene, men har ører å høre med...:-)

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarer som jeg pleier (og tar den kritikken som kommer).

10% regelen synes jeg er veldig grei å forholde seg til. Det er, for meg, naivt å tro at ikke pris/kvalitet også gjelder for kabler som med alt annet.

Bestem deg for hvor mye du vil bruke og velg gjerne samme/etpar merker/serier gjennom hele systemet.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Even more BS !
    Kan du på en saklig måte begrunne denne BS påstand ?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så vil jeg bare si at det er tull og bruke masse penger på kabler om du ikke har et high end anlegg. Putte masse penger i kabler kunne man heller brukt på dyrere komponenter som vil ha en mye større innvirkning på på lyden enn det kabler har på lyden pr. brukte krone. My 2 cent

Når det er sakt, så mener jeg det er viktig å ha signal kabler som har god terminering og skjerming. Høyttaler kabler må ha stort nok tverrsnitt for mengden strøm som skal igjennom.

Bruker disse signalkablene fra Dynabel som de lager. syns de virker bra og de sitter godt. Får i 1m og 5m
    Signalkabel PL 0821 - PL 0825 - dynaBel AS

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Først så vil jeg bare si at det er tull og bruke masse penger på kabler om du ikke har et high end anlegg. Putte masse penger i kabler kunne man heller brukt på dyrere komponenter som vil ha en mye større innvirkning på på lyden enn det kabler har på lyden pr. brukte krone. My 2 cent

Når det er sakt, så mener jeg det er viktig å ha signal kabler som har god terminering og skjerming. Høyttaler kabler må ha stort nok tverrsnitt for mengden strøm som skal igjennom.
    Ikke bare teoretisk for da holder 1 kvadrat, Jo tykkere og kortere, jo bedre dempningsfaktor... Så det er ikke bare å huke på en rull fra Claes... jo... men nei...
    Bruker disse signalkablene fra Dynabel som de lager. syns de virker bra og de sitter godt. Får i 1m og 5m
    Signalkabel PL 0821 - PL 0825 - dynaBel AS

Sant nok, man kjøper ikke high-end kabler til en budsjett-anlegg. Det skjønner vel alle. Men du har da high-end kabler du.. er ditt anlegg high-end?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Og jeg gjør ingen av delene, men har ører å høre med...:-)
    Sist jeg sjekka hadde jeg også det... Så lenge ølboksen står i senter på bordet gjør det ingen ting. Og jeg tror sokke-røyken ikke påvirker lydbølgene fra høyttaler for mye...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, man kjøper ikke high-end kabler til en budsjett-anlegg. Det skjønner vel alle. Men du har da high-end kabler du.. er ditt anlegg high-end?
    Nå er jo i grunn alt relativt, men syns da ikke en signal kabel til 200 kr meteren er high end kabel.
    Anlegget mitt har kostet nok i følge mine preferanser, men noe high end er det ikke. Hva ejg har ser du om du følger linken i signaturen min.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo i grunn alt relativt, men syns da ikke en signal kabel til 200 kr meteren er high end kabel.
    Anlegget mitt har kostet nok i følge mine preferanser, men noe high end er det ikke. Hva ejg har ser du om du følger linken i signaturen min.
    Kanskje 200,- kr meteren er det som trengs for high end? Ikke vet jeg... "PL 0821 - 1m, 4 ganger skjermet, High-End" - skriver dynabel selv...
    Jeg prøvde linken din i sta, men får bare en feilmelding. Andre linker fungerer.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje 200,- kr meteren er det som trengs for high end? Ikke vet jeg... "PL 0821 - 1m, 4 ganger skjermet, High-End" - skriver dynabel selv...
    Jeg prøvde linken din i sta, men får bare en feilmelding. Andre linker fungerer.
    Hva en produsent velger og kalle sine produkter henger ofte ikke sammen med virkeligheten. 200kr meteren ferdig terminert er ikke dyrt syns jeg.

har forresten fikset linken i signaturen min... tror jeg :P

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva en produsent velger å kalle sine produkter henger ofte ikke sammen med virkligheten. 200kr meteren ferdig terrminert er ikke dyrt syns jeg.

har forresten fikset linken i signaturen min... tror jeg :P
    Hvordan produsenter priser kabler henger heller ikke ofte sammen med virkeligheten...
    Synes heller ikke det er dyrt, og hadde kjøpt dem selv hvis de hadde vært 0,5meter lengre. Linken funker! fett anlegg det der. Flaskehalsen må være harman 255 som pre, men skjønner at du sitter på gjerdet. Jeg hoppet på HDMI bølgen og kunne spart meg for 20 lapper.Nå venter jeg på en dedikert pre med xlr ut, med 3d, quad HD, osv. Får vel aldri bruk for mer enn 7.1. jeg har bare 3 filmer med det..!

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är ganska komiskt det här med kabelämnet!:-D
    Det verkar vara ett känsligt kapitel i hifivärlden. Det finns motståndare och kabelentusiaster.
    Det verkar som om en del blir provocerade och irriterade för oss som köper dyra kablar,kan nästan sammanliknas med abortdebatten!
    Tycker man skall ha respekt för varandras intressen och valg,och om man inte har något annat att skriva än bara gnäll så kan man la vare synes då jag!
    Jag är absolut ingen kabelexpert,men anser att om man lagt ned tusentals kronor på en anläggning så är det absolut försvarbart att lägga ned lite på kablarna också. Det har iallafall jag gjort och då har jag åtminstone eliminerat ev störningar och kanske fått ett bättre ljud också. Min teori är att den svaga länken är mycket viktig den också. Därför är jag kabelglad,och sen ser det snyggt ut på baksidan också!:-D Det är säkert många som skrattar nu och det bjuder jag på! Blivit väldigt glad i Nordost och idag beställde jag tre strömkablar(Shiva) som ersätter mina VDH. Om jag tror att det blir bättre? Knappast,men det ser riktigt läckert ut och ägarglädjen skall man inte förkasta!
    En fortsatt god sommar!
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    Det är ganska komiskt det här med kabelämnet!:-D
    Det verkar vara ett känsligt kapitel i hifivärlden. Det finns motståndare och kabelentusiaster.
    Det verkar som om en del blir provocerade och irriterade för oss som köper dyra kablar,kan nästan sammanliknas med abortdebatten!
    Tycker man skall ha respekt för varandras intressen och valg,och om man inte har något annat att skriva än bara gnäll så kan man la vare synes då jag!
    Jag är absolut ingen kabelexpert,men anser att om man lagt ned tusentals kronor på en anläggning så är det absolut försvarbart att lägga ned lite på kablarna också. Det har iallafall jag gjort och då har jag åtminstone eliminerat ev störningar och kanske fått ett bättre ljud också. Min teori är att den svaga länken är mycket viktig den också. Därför är jag kabelglad,och sen ser det snyggt ut på baksidan också!:-D Det är säkert många som skrattar nu och det bjuder jag på! Blivit väldigt glad i Nordost och idag beställde jag tre strömkablar(Shiva) som ersätter mina VDH. Om jag tror att det blir bättre? Knappast,men det ser riktigt läckert ut och ägarglädjen skall man inte förkasta!
    En fortsatt god sommar!
    Tjena! Jag är enig med hvad du seier, men strömkablar är vel det som påværkar lyden minnst! Iallefall när ni bytter fron et annat dyrt merken... Andra kablar påværkar jo ljudet. Kos deg med ditt anlegg, og god sommar!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •