Overføring fra VCR til DV: Scart til composite eller Scart til S-video?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overføring fra VCR til DV: Scart til composite eller Scart til S-video?

Hei,

Jeg skal overføre en del gamle videotaper til PC via kameraet mitt som konverterer det til DV.
    Jeg har to mulige inputs å jobbe med - composite (RCA) og s-video.

VCRen min har kun SCART output.

Spørsmålet er - er det noe kvalitetsforskjell å hente på å kjøpe en SCART-til-Svideo overgang fremfor å bruke en SCART-til-composite overgang (som jeg har fra før)? Kablene det er snakk om er korte - så noe betydelig tap/signalforstyrrelse er det ikke snakk om.

Jeg har forsovidt en SCART-til-Svideo overgang også, men den gir meg bare svart-hvitt og jeg leser at det er ikke alle overganger som takler S-video fra SCART i farger, så om det blir nødvendig må jeg kanskje kjøpe meg en ny en ved midnre noen vet hva det er jeg gjør galt evt.

EDIT: Er det i det hele tatt mulig å få ut et S-video signal med farge fra en SCART kontakt uten å bruke noen skikkelig converter slik som f.eks. en slik en?:
    http://www.js-techno...01f07d736b0d18f
    Jeg har som sagt en overgang fra før med S-video utgang, men den er bare en lignende til dette:
    http://cgi.ebay.com/...=item3cb077b79d
    (vet ikke om den er identisk, men den jeg har ser ihvertfall helt lik ut)

Hvis det IKKE er mulig uten en "dyr" koverterboks (noe jeg mistenker mer og mer etterhvert som jeg leser - er det snakk om noen betydelig kvalitetsforskjell? Dette er snakk om 10-25 år gamle videokasetter og videokamera taper uansett, så hvis det marginalt å hente så er det neppe merkbart gitt kvalitetsnivået jeg jobber meg her uansett mistenker jeg...
    Jeg håper noen kan gi meg råd her så jeg kan oppnå maksimal kvalitet

-Stigma

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen som ny avforum bruker

Så veldig peiling på eldre videoutstyr har jeg ikke så se det jeg skriver som tips/tanker

Scart til S-Video du har prøvd men med svart hvitt resultat.......
    ( SCART ---> sannsynligvis ikke forberedt for S-Video utgang)
    Har du flere scart utganger vcr velg en annen (ev les manual til spiller hva scart ut støtter/hvem utgang)

scart s-video converter må man vel bruke da scart ikke er forberedt for s video)...(spillerens scart utganger ikke støtter s-video så man må ha converter box)

Rangerer man typene fra best til dårligst
    RGB (feks scart)
    Komponent
    S-video
    composite

Ut fra ditt utstyr ville jeg valgt Scart til S-Video (enten om det går med scart -svideo kontakt /ledning eller om man må ha converter)

viser det seg at du trenger converter kan det jo også være en løsning å ha pc video kort med scart inngang (så slipper man converter å dv som mellomledd)

Vel så viktig når du skal ha film på pc er software du kanskje skal brike til recoving/redigering osv da det er ulik kvalitet på sluttresultat i forhold til hvem software man bruker

Kanskje man har eller kan låne en dvd opptaker (de har vel scart inn)
    (problem blir vel opptaksformatet som gjør at disc bare avspilles i slike opptakere men kan vel recode dvd disc i pc til hva men selv ønsker av format

Målet er vel å digitalisere gammel analog video tape
    (få flere avspillingmuligheter , mulighet til kopier , sikkrere lagring da tape kan tape seg mye med årene)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Det er ikke noe "Hokkus pokkus".

S-Video cables are used for computer-to-TV output for business or home use. Because it is very simple to convert S-Video to composite signal (just the physical merging of the two through a filter capacitor is required), many electronics retailers offer converter adaptors for signal conversion. Conversion will not improve image quality, but will allow connecting to otherwise incompatible devices. Converting composite signal to S-Video is harder, because once Luminance and Color are merged, it is hard to separate them while minimizing loss. High quality comb filters are commonly used to separate the signals.
    Jeg har selv laget slike adaptere selv, basert på skisser jeg googlet meg frem til.
    Ev. har du sikkert noen scart-konvertere liggende i en skuff, med s-video, etc. ut?

Kvalitetsforskjellen blir neppe enorm, det er jo tross alt gamle vhskassetter du snakker om :-) Men S-Video skal gi noe bedre bilde enn bare kompositt.

Se gjerne: S-Video - Wikipedia, the free encyclopedia
    Og: SCART - Wikipedia, the free encyclopedia

Man skal kunne kjøre fra scart til RGB også (komponent)

Se gjerne bildesøket:
    scart to component - Google-søk

Om du mangler div kabler, sjekk gjerne om du finner på DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Worldwide Free Shipping - DX eller ebay. husk dx har gratis frakt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •