Flat akbel vs rund tykk kabel?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat akbel vs rund tykk kabel?!?

Noen som har erfaringer med flate kabler vs tykke kabler?

Nordost sine flate kabler ser jo ikke isolert ut?!?

På forhånd takk for svar

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kristiankiss
    Noen som har erfaringer med flate kabler vs tykke kabler?

Nordost sine flate kabler ser jo ikke isolert ut?!?

På forhånd takk for svar
    Jeg vet ikke om du er klar over det, men du har akkurat startet en krangel :-)

Uansett, dette har vært diskutert før:
    http://avforum.no/forum/kabler/81464...r-sa-gode.html

Muligens finner du noen svar der.
    én fordel med flate kabler er uansett at det er lett å skjule dem under tepper etc..

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste et sted at strømmen har en tendens til å krype langs overflaten av kabelen, og en flat kabel har stor overflate sammenliknet med en rund en, og dermed blir ledeevnen større i forhold til massen.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Leste et sted at strømmen har en tendens til å krype langs overflaten av kabelen, og en flat kabel har stor overflate sammenliknet med en rund en, og dermed blir ledeevnen større i forhold til massen.
    den har samme ledeevne om du banker den flat, eller presser den rund. tverrsnittet er jo det samme, og det forandrer ikkje ohms lov. Stort sett er kobberen rund inni isolasjonen uansett.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    den har samme ledeevne om du banker den flat, eller presser den rund. tverrsnittet er jo det samme, og det forandrer ikkje ohms lov. Stort sett er kobberen rundt inni isolasjonen uansett.
    Det har vel lite med Ohms lov å gjøre. Leste det på wiki så vidt jeg kan huske.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Nordost har en teori om at strøm ledes bedre på overflate, og har derfor mange flate kabler. Dette kan man lese seg frem til på nordost sine sider, hvis det skulle være av interesse, istedet for å bryte opp til en enorm diskusjon.
    I hvilken grad Nordost har en teori som fungerer i praksis ønsker jeg ikke å uttale meg om her, men vil annbefale alle å bruke ører som refferanse istedet for å prøve og bli klok på det gjennom sekundær-informasjon For det nytter ikke. Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel lite med Ohms lov å gjøre. Leste det på wiki så vidt jeg kan huske.
    Det handler i bunn og grunn om resistans, så jo

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er isoleringen? De kablene eg har sett som Nordost har ser jo ut som det ikke er isolasjon?!? Tenker på elforstyrrelser?!?

Beklager for startet krangel8)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er isoleringen? De kablene eg har sett som Nordost har ser jo ut som det ikke er isolasjon?!? Tenker på elforstyrrelser?!?

Min erfaring er at Nordost sine kabler er mere følsome for støy.
    I mitt tilfelle gjelder dette signal kablene.
    Bruker idag DIY skjermede strøm kabler,etter jeg tok i bruk disse forsvant alle støyproblemer.
    Salatan bak racket er like jævlig som før.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro grunnen er at høye frekvenser trekker ut mot yttersiden av kobberet.
    Slik at man slipper en "senter" som blir lite brukt, og får utnyttet mer av tverrsnittet på flate kabler, sammenlignet med runde kabler (der senter ikke vil bli brukt)

Dette er noe som faktisk skjer. Deler av radioindustrien og overføringer på det området bruker slikt hele tiden (grunn til at antennene på en radio er hul - enkelt og grett fordi innholdet i senter aldri blir brukt)

Større master o.l. er også helt hul.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egenskapene til et materiale kommer ikke bare an på hva det består av (her snakker vi kobber), men også den interne strukturen. Tidligere hadde jeg kontakt med en noen forskere som hadde vært en del inne i diverse forskningsmiljøer i St.Petersburg, og der driver de med mye rart som først nå har begynt å nå oss her i "vesten". Bla.a. en "krystallisert" form for aluminium som var like hard som diamant. Bestod kun av aluminium. Samt vann med "minne", og enestående desinfiserende egenskaper. Rent vann, som drepte flere bakterier enn ren hydrogenperoksid. Dette har med struktur å gjøre, men i en kobberledning kan det vel være så enkelt at herdingen i støpeprosessen gjør at strukturen i overflaten blir noe annerledes enn den inni. Uansett så finnes det en rekke elektriske fenomener som vitenskapen ikke forstår bæret av enda, som kulelyn, og en del av de greiene Nicola Tesla drev med. De resultatene som kom ut av lab'en hans har jo forandret verden (vekselstrøm), men mesteparten av arbeidet hans ble ødelagt i brann, eller han tok det med seg i graven.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egenskapene til et materiale kommer ikke bare an på hva det består av (her snakker vi kobber), men også den interne strukturen. Tidligere hadde jeg kontakt med en noen forskere som hadde vært en del inne i diverse forskningsmiljøer i St.Petersburg, og der driver de med mye rart som først nå har begynt å nå oss her i "vesten". Bla.a. en "krystallisert" form for aluminium som var like hard som diamant. Bestod kun av aluminium. Samt vann med "minne", og enestående desinfiserende egenskaper. Rent vann, som drepte flere bakterier enn ren hydrogenperoksid. Dette har med struktur å gjøre, men i en kobberledning kan det vel være så enkelt at herdingen i støpeprosessen gjør at strukturen i overflaten blir noe annerledes enn den inni. Uansett så finnes det en rekke elektriske fenomener som vitenskapen ikke forstår bæret av enda, som kulelyn, og en del av de greiene Nicola Tesla drev med. De resultatene som kom ut av lab'en hans har jo forandret verden (vekselstrøm), men mesteparten av arbeidet hans ble ødelagt i brann, eller han tok det med seg i graven.
    Tidenes avsporing? 8) Det er snakk om 2-3meter med høyttalerkabel og isolasjon.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette startet lenge før min tid på forumet, så tenk ikkje på det, hehe.
    Nordost har en tynn transperant isolasjon på noen av sine kabler. vanlig isolasjon vil heller ikkje beskytte veldig godt mot forstyrrelser, da må kablene ha fungerende skjerming.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Min erfaring er at Nordost sine kabler er mere følsome for støy.
    I mitt tilfelle gjelder dette signal kablene.
    Bruker idag DIY skjermede strøm kabler,etter jeg tok i bruk disse forsvant alle støyproblemer.
    Salatan bak racket er like jævlig som før.
    DIY isolerte kabler? Kan en ligge på isolasjon på Nordost kablene?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Tidenes avsporing? 8) Det er snakk om 2-3meter med høyttalerkabel og isolasjon.
    Det er vel ikke så mye av sporet hvis du faktisk gidder å lese
    Nordost kabler har jeg aldri vært borti, jeg bruker TaraLabs til 30kr/m som ble kjøpt for 15 år siden. Ellers kan jeg ikke si å ha hørt noe særlig forskjell på høyttalerkabler, men det er jo mange som derimot sier det er som natt og dag! Og det vi snakker om her med flat kontra rund er jo ikke bare noe som en selger på en kabelfabrikk sier.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY isolerte kabler? Kan en ligge på isolasjon på Nordost kablene?
    Jeg har ikke isolert mine Nordost kabler.
    Byttet bare ut mine orginal (svarte) strømkabler med skjermede DIY kabler.
    Bestilte skjermet strøm kabel fra Elfa og monterte disse selv.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lest dette "et sted".

Der sto det også at dette er et fenomen som ikke har relevans for hørbare lydsignaler i kabler av lengder det er aktuelt å bruke hjemme.

M.a.o. teoretisk visvas av den typen kabelentusiaster og (ikke minst) -produsenter bruker for å rettferdiggjøre latterlige kabelpriser.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så mye av sporet hvis du faktisk gidder å lese
    .
    grunnen til at eg siterte deg var nettopp fordi eg gadd å lese.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vi vel konkludere med at det er en teoretisk forskjell på kablenes egenskaper, men det er ekstremt liten sjanse for at du vil høre forskjell på dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vi vel konkludere med at det er en teoretisk forskjell på kablenes egenskaper, men det er ekstremt liten sjanse for at du vil høre forskjell på dem.
    Om jeg ikke husker feil, må man over hørbare frekvenser før det har selv teoretisk betydning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •