USB kabel til DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

USB kabel til DAC

Sitter da altså her og funderer over om det vil være noen form for verdi i å skifte ut den lille USB kabelen som fulgte med printeren til noe som er hakket dyrere, som f.eks Wire World - Ultraviolet 5 USB. Dette er vel den heteste kandidaten for utskiftingen pga pris/ytelse, da ift tester som jeg har lest. Vet ikke hvor mye en kan stole på whathifi, men de virket da vertfall meget imponert over den. Samtidig har jeg også sett at folk har sagt en del bra om den på diverse forum rundt omkring.

Jeg ser såklart muligheten for forbedring her siden den trolig vil være langt bedre skjermet enn den lille 9 kroners kabelen jeg har for øyeblikket, men hvilke andre faktorer som kan og vil spille inn, er jeg langt mer grønn på. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med å skifte ut "printerUSB'en" til en mer "rendyrket" USB kabel for musikkoverføring mellom PC og DAC. Det jo tross alt "bare" 10101011 som skal fra den ene enden til den andre 8)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil neppe merke forskjell på lyden, men at den ser bedre ut og føles bedre vil kanskje gi en en positiv Plasebo som er greit å ta med seg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En digital kabel virker, eller den virker ikke -- punktum. Det eksisterer ikke noe slikt som hørbare nyanser i den digitale lydverdenen -- lyden er enten perfekt i forhold til kildematerialet, eller den har lett hørbare forstyrrelser (typisk beskrevet som "bobling").

En metallkabel mellom datamaskin og lydanlegg kan også overføre elektrisk støy. Men har du dette problemet, vil ikke en dyrere kabel hjelpe deg -- du må isolere PC'en fra hi-fi'en ved å bruke optisk kabel eller trådløs forbindelse.

Om du vil betale mer for lekker design, er det greit nok. Men du må vite at det er design du betaler for; ikke "lydkvalitet".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En digital kabel virker, eller den virker ikke -- punktum. Det eksisterer ikke noe slikt som hørbare nyanser i den digitale lydverdenen -- lyden er enten perfekt i forhold til kildematerialet, eller den har lett hørbare forstyrrelser (typisk beskrevet som "bobling").

En metallkabel mellom datamaskin og lydanlegg kan også overføre elektrisk støy. Men har du dette problemet, vil ikke en dyrere kabel hjelpe deg -- du må isolere PC'en fra hi-fi'en ved å bruke optisk kabel eller trådløs forbindelse.

Om du vil betale mer for lekker design, er det greit nok. Men du må vite at det er design du betaler for; ikke "lydkvalitet".
    Kanskje litt på siden, men jeg har noen CDer som er ripete, og disse lager av og til "støy" eller knittring i bakgrunnen. Det er ikke sånn at de enten virker eller ikke virker...(selv om vi befinner oss i det digitale domenet) Da begynner man å lure på om kablene potensielt sett kan jukse også..

Men om det er mulig å lage en digitalkabel som er bedre enn en annen tviler jeg også på, så da er vi like langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Kanskje litt på siden, men jeg har noen CDer som er ripete, og disse lager av og til "støy" eller knittring i bakgrunnen. Det er ikke sånn at de enten virker eller ikke virker...
    Dersom "knitringen" bare høres som en svak bakgrunnslyd, skyldes den neppe riper i CD-platen. Skader i platen vil typisk føre til at musikken "hakker".

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale signalet fra en CD blir ikke verifisert eller feilkorrigert på noe vis, så der kan det bli feil. Ripper man på feil måte blir cd-lyden konvertert til analog og så tilbake til digital, altså en stor mulighet for feil.
    Signalet i USB er datakommunikasjon, som feilkorrigeres eller verifiseres underveis. Det digitale lydsignalet blir ikke "skapt" før det har gått igjennom usb-kabelen, så det skal være 100% enten eller, slik jeg har forstått det.

Understreker at jeg faktisk har tatt feil, noen får ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svarene så langt. Virker som om at det er klar tale, kan enten bruke 500 kr på en finere kabel eller la være 8). Synes at det virker rart at enkelte mener at det er forskjell på de ulike USB kablene, men som Ingeniør'n så fint påpekte, jeg kan ta med meg en fin placebo og selv de som skriver for fagblader er ikke immune for denslags heller

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom "knitringen" bare høres som en svak bakgrunnslyd, skyldes den neppe riper i CD-platen. Skader i platen vil typisk føre til at musikken "hakker".
    Hmm.. Denne knittringen er noe jeg får kun når CDen er i dårlig forfattning, så det har nok noe å gjøre med at det er riper i CDen. Opplever også til tider hakking på de samme CDene, så regner med at det har noe med graden av skade på skiva, om det hakker eller knittrer. "knittringen" kan minne litt om radio støy, som på en dårlig FM kanal. Det varer som regel ikke mer enn et par sekunder i slengen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB cable MATTERS! - Page 2 - Head-Fi.org Community

Fant her en meget fin tråd som vertfall prøver å forklare hvorfor en litt dyrere USB kabel kan prestere bedre enn en som fulgte med printeren. Nøkkelord er jitter 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kakk
    Fant her en meget fin tråd som vertfall prøver å forklare hvorfor en litt dyrere USB kabel kan prestere bedre enn en som fulgte med printeren. Nøkkelord er jitter
    Jitter er noe lydingeniørene har vært oppmerksom på siden digital lydteknologi ble utviklet på 1970-tallet. Om du leser seriøse artikler om emnet, vil du oppdage at det med dagens teknologi simpelthen ikke er et reelt problem.

Head-Fi-folkene tror, som så mange i hi-fi-miljøer, mer på produsentenes markedsføring enn på seriøs forskning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke si at jeg er noen ekspert på emnet så har på ingen måte noen form for forståelse av hva som er agressive markedsføring fra produsentene sin side på litt mer spesifikke emner. Litt synd egentlig, men skal se om jeg ikke kan klare å få satt meg inn i jitter, og hvor mye det har å si per dags dato.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter er noe lydingeniørene har vært oppmerksom på siden digital lydteknologi ble utviklet på 1970-tallet. Om du leser seriøse artikler om emnet, vil du oppdage at det med dagens teknologi simpelthen ikke er et reelt problem.

Head-Fi-folkene tror, som så mange i hi-fi-miljøer, mer på produsentenes markedsføring enn på seriøs forskning.
    Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på området og jeg snakker kun ut fra hva jeg har erfart selv og andres erfaringer som jeg har lest om.

Etter at mange asynkrone usb - spdif convertere har entret markedet det siste året så ser det jo faktisk ut som om jitter har noe å si!
    Har selv erfart at lyden ble bedre på nær sagt alle områder etter å ha fått en m2tech hiface i hus. Har prøvd den på diverse andre annlegg også, og det er ikke tvil om at den gjør mye bra!
    Signalet går videre til min Hegel hd10 dac som har fått masse masse skryt for lydkvaliteten, og mange påpeker at lyden ikke er særlig annerledes ved bruk av usb inngangen fremfor spdif inngangene.
    Med en asynkron overføring skjer det dog noe med lyden, den endrer karakter i forhold til tidligere. Man får mye mer luft mellom instrumentene, det låter mere oppløst, bassen blir tightere og det blir mye lettere skille basstoner fra hverandre. Dynamikken har også fått et løft. Lydbildet øker også i størrelse og lyden "slipper" høytalerene i større grad. Flyten i musikken forbedres også markant og alt låter mye mer virkelighetsnært.

Alle disse forbedringene mener mange at skyldes mindre jitter. Men som vanlig så legger man ikke merke til denne "støyen" før man faktisk opplever at den er borte. Jeg har hvertfall fått tro på disse asynkrone produktene som dukker opp i hopetall nå for tiden, lyden endres i så stor grad (til det positive) og selve konstnaden ved kjøp av slike enheter er fryktelig lav i forhold til hva man får igjen i lydkvalitet.

Selv sikler jeg på en modifisert utgave av den samme hiface'n. Ved å gi oscillator klokken renere tilførsel av strøm ved hjelp av batterier så skal lyden optimaliseres yttligere. Spennende :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du viser til her, er subjektive opplevelser, som vi vet er sterkt påvirket av forventninger og overbevisning.

Om du søker litt på nettet, vil du finne flere blindtester som klart viser at det ikke er hørbare forskjeller forbundet med jitter.

I noen av diskusjonene rundt slike tester, er det til og med folk som identifiserer og rangerer de ulike kuttene i nettbaserte tester etter hva de selv mener er klart hørbare forskjeller -- og deretter får vite at de har tatt fullstendig feil.

Reelt hørbare forskjeller på ulike USB-oppsett eller mellom USB og optisk, kan skyldes elektrisk støy, og/eller at Windows-maskiner trenger tredjeparts drivere for ikke å rote med signalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er selvfølgelig helt subjektive opplevelser og jeg er klar over placebo fenomenet da jeg har holdt på med denne hobbyen en del år nå.
    Har alltid kjørt bit-perfect overføring, men må gi deg rett i at driveren som m2tech krever kan forandre lyden. Har forøvrig hørt at asynkrone convertere som ikke trenger drivere låter bedre enn de som trenger...

Selv om mine og andres erfaringer baserer seg på fullstendig subjektive musikkopplevelser så synes jeg takhøyden for å diskutere slike "uvanlige tweaks" som asynkrone konvertere og kabler her på forumet er altfor lav. Det finnes så mange bedrevitere her på forumet som effektivt skal hakke ihjel lytteintrykkene og argumentene som vi kabelnisser disker opp med.

Er det ikke er paradoks at man her forumet skal ha teknologiske forklaringer på etthvert fenomen man oppdager i hifi sammenheng, når lyd faktisk er subjektivt og at hver enkelt av oss har sin oppfattning om hva som er god lyd, og hvordan man oppnår dette.
    Står ikke selve hifi-hobbyen i fare om god lyd enkelt kan forklares med diverse forskningsrapporter og analyser, og ikke med den gammeldagse prøv og feil metoden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Står ikke selve hifi-hobbyen i fare om god lyd enkelt kan forklares med diverse forskningsrapporter og analyser, og ikke med den gammeldagse prøv og feil metoden?
    Opplevelser og smak er subjektive. Lydfenomener er det ikke.

Når målinger og tester kan fortelle deg hvilket utstyr du mest sannsynlig vil like, og teknikk og teori kan gi deg en idé om hvorfor du liker det ene eller det andre, hvorfor insistere på ikke å vite hva du holder på med?

Det er mange mer eller mindre fornuftige grunner til å velge en løsning fremfor en annen. Hvorfor pukke på grunner som bare finnes i fantasien?

For noen består kanskje "hobbyen" i å kjøpe og selge utstyr -- for de fleste består den vel i å høre på musikk, med best mulig lyd i forhold til smak og kjøpekraft?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan kanskje skrive det tydeligere i forhold til det du sier om "takhøyde":

Takhøyden er stor, og bør være stor, for ulike smak og personlig vurdering.

Det jeg reagerer på, er sammenblandingen av smak og subjektivitet, og påstander om tekniske årsaker til opplevelser som er rent subjektive, og faktisk er helt uavhengige av den eller den kabelen eller tweaken.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    ... Det finnes så mange bedrevitere her på forumet som effektivt skal hakke ihjel lytteintrykkene og argumentene som vi kabelnisser disker opp med. ... Står ikke selve hifi-hobbyen i fare om god lyd enkelt kan forklares med diverse forskningsrapporter og analyser, og ikke med den gammeldagse prøv og feil metoden?
    + fuckin` A!

Dette kunne bli en ørkenvandring i ånden fra de verste kabeltråder. Men jeg kommer ikke til å holde det gående utover å kommentere dette: noe som synes som påbudet om alltid å måtte bøye seg for "vitenskapelige bevis". (Som også er temaet i referert innlegg over.) Spesielt i forhold der det er snakk om subjektivitet og smak kontra målbare verdier. Eller også: kampen om sannhetshegemoniet her på AV-forum.

I ytterste konsekvens betyr forventninger om å uttrykke seg i vitenskapelige termer, eller og stadig måtte anføre vitenskapelige bevis, at man ikke kan ha noen som helst gyldig mening som bygger på subjektive dommer. Eller som Magnus K.A foreslår: bruke "den gammeldagse prøv og feil metoden". Det er DER takhøyden blir for lav.

Å basere sine meninger og oppfatninger om lyd på subjektive inntrykk må da være like tillatt som metodene som ”målemafiaen” forfekter. Subjektive erfaringer, ofte basert på personlige (smaks)preferanser er en både naturlig og forventet måte å vurdere lyd/snakke om musikk på for det jevne AV-forumsmedlem. Vil jeg tro.

Vitenskapelige målinger og stadige henvisninger til lærebøker og sannheter hugget i stein er omtrent like interessant å lese og høre om som oppskriften på kneipp. Slike tråder blir bare et stadig tilbakevendende hakk i plata der premissene igjen og igjen må bringes tilbake til et minste felle multiplum; den store og alvorlige Sannheten.

Å referere til tabeller og nivellerte verdier for ”alt mulig” i lydsammenheng blir en temmelig ensidig måte å forstå/konsumere lyd på – omtrent som å lese oppskriften på mat når man er sulten. Og mennesket lever som kjent ikke av matoppskrifter alene.

Når takhøyden senkes, trives knehønene best.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må vel i hovedsak ikke slå sammen all form for USB overføring å mene dette gjelder audiostream (isokrone overføringer)
    Isokrone - Synkron, adaptive og asynkrone (ulik jitter)

PC ....hva den gjør er viktig
    USB DAC og hva den kan mota å hva den gjør eller har mulighet til ved bra men også problem lyd

Type USB kabel er viktig i forhold til helst bruke kortest mulig lengde for best mulig eliminere sjangser for data pakke feil ved feks jitter påvirkning

Vil anta utrolige mengder drittkabler overøses folk siden USB stort sett brukes der feilkorrigering eksisterer men stream lyd over USB (isokrone) vil ha Feildeteksjon via CRC, men ingen prøver på nytt eller garanti for levering .
    Det vil si at jeg ville aldri stolt på en "lakris" USB kabel å ser vel ingen grunn til at de som påkoster seg DAC osv skal gamble med kabler til 15,- kr meteren til sitt anlegg.

Når man ser så mye drittkabler HDMI som selges som ikke holder "mål" så er garantert USB like eller mere utsatt for lavkvalitet
    Billigkabler er billige av en eneste grunn å det er besparelse av produksjon , videre juks med sertifiseringer osv
    Noe kan fungere bra men størst mulighet ved veldig korte kabellengder.

Mest viktig for lyd blir da pc
    komponenter , drivere ,innstillinger , hva den gjør med lyden før USB ut
    Her er det store variasjoner

kabel viktig i den forstand at den skal ikke endre/degradere lyd

USB DAC å hvordan den motar USB stream og behandler lyden før analog utgang

Priser er ikke en garanti men hva man velger
    (som usb kabel blir kort kabel , helst USB 2.0 eller 3.0 å helst ikke de billigste kablene fra ukjente leverandører/selgere som ofte tilbyr ren svindel kabler)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •