Kabeltest - for min egen skyld!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabeltest - for min egen skyld!

Hei vi er 2 gutter som sitter å tester kabler lånt av hifi klubben - just for fun -

har alltid sverget til dyrere kabler slik var testen:

Vi satt på kameraten min sitt utstyr:

B&W 704

Music Angel XD-800

Marantz cd spiller

Signalkabler vi testet:

VDH Jubilee - 2500kr

VDH the wave - 1400kr?

Argon 5056in - 400kr

Tro det eller ei. vi kjørte 7 runder, hvor vi testet kabel 1, kabel 2, kabel 3

Jeg satt med bind foran øynene og hode i armene i lytte posisjon.

vi kjørte 20 sekunders lydklipp av samme sang. kameraten min byttet på kabel 1,2,3 i forskjellige rekkefølger.

i ALLE 7 RUNDENE GJETTET JEG RIKTIG KABEL, TROSS AV FORVIRRENDE REKKEFØLGE!!!!

resultatet ble slik:

Argon 5056in - beste kabelen ALLE rundene

VDH the wave - nest beste ALLE rundene

VDH Jubilee - DÅRLIGSTE kabelen alle rundene...

Vi ble begge veldig overasket over at jeg gjettet riktig tall på kablene alle rundene, men ble også veldig overasket over den omvendte rekkefølgen.

Skal nå teste noen høyttaler kabler, kommer tilbake med update, men heretter blir det nok ikke dyre kabler på meg for å si det sånn!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta med et lakrissnøre så kommer den enda bedre ut i testen siden den er billigere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    ta med et lakrissnøre så kommer den enda bedre ut i testen siden den er billigere

Tviler ikke somsagt lite brukenes test, sikkert med masse feil faktorer, men veldig opplysende for oss. har jo alltid sverget til dyre kabler og får meg en smekk i fleisen her.. godt og vite at jeg ikke trenger å bruke mye penger på signal kabler lenger! men blir spennende å se utfallet av høyttaler kablene.. Let`s Roll!

testing av disse kablene straks: da bruker vi test-vinneren over som signal kabel

VDH magnum hybrid

VDH cs-122

Argon 5301

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult om du gidder å prøve en cat5 tvilling kabel der du tvinner alle 4 parene på den ene som minus, den andres 4 par som pluss.
    Har hørt mye bra om dette, og hadde vært moro å få en liten "hjemmetest" på dette. Om dette er så bra som enkelte skal ha det til, er jo dette den billigste kabelen ever! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jhafeld
    Kult om du gidder å prøve en cat5 tvilling kabel der du tvinner alle 4 parene på den ene som minus, den andres 4 par som pluss.
    Har hørt mye bra om dette, og hadde vært moro å få en liten "hjemmetest" på dette. Om dette er så bra som enkelte skal ha det til, er jo dette den billigste kabelen ever! =)

tror jeg har et par ekstra cat 5 til overs, kan teste den mot -vinneren- av de andre høyttalerkablene etterpå, evt imorgen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har vi testet høyttaler kablene!

vi byttet som i signal kabel testen mellom de 3 kablene i forskjellige rekkefølger, jeg satt forsatt med bind foran øynene.

Kabel 1 = VDH Magnum Hybrid
    Kabel 2 = VDH CS-122
    Kabel 3 = Argon 5301

her ble resultatet litt mer splittet, men forholdsvis overtalende.

i 50% av tilfellene ble det denne rekkefølgen:

Argon 5301 som *beste*
    VDH CS-122 som *nest beste*
    VDH Magnum hybrid som *dårligste*

Ser man over *alle test rundene* ble resulatet slik:

Argon 5301 ble i 50% av tilfellene den *beste*

VDH CS-122 ble i 50% av tilfellene den *nest beste*

VDH Magnum Hybrid ble i hele 75% av tilfellene den *dårligste kabelen*

Konklusjon:

vet ihvertfall i hvilken ende av pris skalaen jeg skal kjøpe kabler her etter!

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvordan du merker forskjellene? Hva gjør den ene kablen bedre enn den andre?

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare nysgjerrig.... Du skriver *beste*.... i forhold til hvem sine ører? Liker du lys eller mørk klang i musikken? Skal det være veldig detaljert og avslørende? Eller kan musikken "pakkes litt inn" for at alt man forer anlegget med låter brukbart?

Forøvrig en kul og morsom test... har gjort lignende selv faktisk

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke overrasket over at du hører forskjell, men at du scorer 100% ved bytte av kabel er jo interessant. Tror kanskje du kan ha blitt påvirket på andre måter.

Hva med å prøve litt flere bytter? Testen skal være reproduserbar for å være "gyldig" som reél test.
    Og det er viktig at det ikke er noen kommunikasjon mellom lytter og den som kobler om kablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Kan du forklare hvordan du merker forskjellene? Hva gjør den ene kablen bedre enn den andre?

ikke noe godt svar egentlig.. la veldig merke til "S" i kvinne vokalen det var grunnlaget for hva jeg valge med ble brått mer gjetting

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Jeg er bare nysgjerrig.... Du skriver *beste*.... i forhold til hvem sine ører? Liker du lys eller mørk klang i musikken? Skal det være veldig detaljert og avslørende? Eller kan musikken "pakkes litt inn" for at alt man forer anlegget med låter brukbart?

Forøvrig en kul og morsom test... har gjort lignende selv faktisk

Det er jeg som snubler i mine egne ord.. ingen som er bedre enn andre. burde heller rangert dem etter 1, 2 og 3 etter hvordan testen endte.. :wink:

var liten eller ingen forskjell i disse kablene ble ren gjetting, men på signal kablene klarte jeg på et vis å *gjette?* riktig kabel alle gangene

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overraska over resultatet, men kommer vel an på hvordan kabelen er bygd? Selv om den er dyr er det ingen garanti for at den ville funka bra i ditt oppsett. Hadde vel kanskje sett for meg en sølvkabel der istedenfor den ene VDH?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg er ikke overrasket over at du hører forskjell, men at du scorer 100% ved bytte av kabel er jo interessant. Tror kanskje du kan ha blitt påvirket på andre måter.

Hva med å prøve litt flere bytter? Testen skal være reproduserbar for å være "gyldig" som reél test.
    Og det er viktig at det ikke er noen kommunikasjon mellom lytter og den som kobler om kablene.

var som nevnt over kun i "s" lyden på kvinnevokal jeg kunne skimte forskjeller.

hadde somsagt bind foran øynene, ble ledet ut av rommet mellom hvert kabel bytte, snakket ikke med kameraten min som byttet om.

som jeg også sa innledningsvis prøver jeg ikke å påvise noe som helst bare synes det var morsomt å dele resultatet her på forumet. spesielt på signal kabel testen.

hadde vært gøy å prøvd meg med flere kabler og flere runder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig test og takk for at du deler den. Det er brukererfaringene som gjør at jeg stadig vender tilbake AV-forum, så får folk trekke de konklusjonene de vil mener nå jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •