Kobling av Cat5 - RJ-45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av Cat5 - RJ-45

Hei,
    Driver å kobler opp homebase tv-mottakern vår her hjemme til fibernettet, har i den annledning lagt opp kabel...
    Sliter litt med tilkoblingen, får det ikke til å fungere helt..
    Kabelen har 8 ledninger som dere sikkert er klar over, den ene kontakten har 10 poler, mens den andre har 8.. Spørsmålet er da hvilke som skal brukes?
    Til høyre her er ett forslag, til venstre ett annet.. Ikke bry dere for mye om lednings-surret, er bare testing som foregår

Spørsmål nummer to blir hvordan jeg skal koble den kontakten med 8 poler i forhold? Den ser litt annerledes ut, og jeg er ikke sikker på hvordan "nummeret" på polene blir sammenlignet med den med 10 poler..
    Jeg tenkte det måtte bli noe slik, tar jeg helt feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du frem og måle hvis du er usikker. Start med og måle pinne 1 på RJ45kontakten og finn ut hva som er pinne 1 på målebrettet.

Siden det er TV og Internett skal kabelen ikke være krysset. Pass også på at fargene kommer i riktig rekkefølge fra pinne 1 til 8. Denne rekkefølgen finner du med et kjapt søk på google.

Ville prøvd og bruke pinne 1-8..

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 2 standarder for kobling av Cat-5e, og på nederste bildet ser du at ene rekken er merket A og andre B, så viktig at en bruker samme standard i begge ender. Jeg holder meg konsekvent til B, og begynner da med Hvit/Orange - Orange - Hvit/Blå - Grønn - Hvit/Grønn - Blå - Hvit/Brun - Brun (dette er rekkefølgen i de aller fleste ferdiglagde Cat-5 kabler), så se etter om ikke kontaktene på øverste bildet har noe fargemerking (pleier å være større og mindre fargefelt for å indikere om det skal være helfarget eller halvfarget ledning), hvis ikke må du nesten måle som han over nevnte

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, slik å forstå Da forstår jeg litt mer av det A&B tullet, ser de er merket begge kontaktene, skal nok få det til nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •