Hvilken av disse 5 høyttalerkablene bør jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken av disse 5 høyttalerkablene bør jeg kjøpe?

Etter å ha lest litt rundt i ulike kabeltråder her, har jeg funnet ut at en av disse fem høyttalerkablene passer for meg:

Van Den Hul The CS-122 Hybrid
    Proson High End
    Better Cables Premium III
    Monster MCX-1
    Blue Jeans Belden 5000 10-gauge

Det virker som de har bra tverrsnitt, har god byggekvalitet og ser ikke så verst ut. Men er det noen her som har prøvd dem, og som har noen kommentarer?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Van Den Hul CS-122 og er veldig fornøyd med de.
    I tillegg er de i mine øyne veldig pen å se på og oser kvalitet

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og hører du ikke forskjell så returner. De som ikke gir deg lov til dette kan du stryke av lista. Noen hører forskjell og noen hører ikke og maser og maser og maser om blindtest. Bare en måte å finne ut av dette - lytt, og stol på det du hører. Og husk, der ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og det som passer best hos deg så ikke la deg lure at prisen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Prøv og hører du ikke forskjell så returner. De som ikke gir deg lov til dette kan du stryke av lista. Noen hører forskjell og noen hører ikke og maser og maser og maser om blindtest. Bare en måte å finne ut av dette - lytt, og stol på det du hører. Og husk, der ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og det som passer best hos deg så ikke la deg lure at prisen.
    Jeg er ingen sånn superkabelfantast, så akkurat det gidder jeg nok ikke Jeg tror jeg blir fornøyd uansett, for ingen av disse kablene er vel dårlige(?). Men det skader jo ikke å høre hva folk her inne mener uansett. Vet at folk har veldig ulike meninger om lyden i kabler, men spesielt når det gjelder byggekvalitet så tenkte jeg kanskje noen kunne gi meg noen råd/fraråde, som kunne være nyttig å ta med seg.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Jeg har Van Den Hul CS-122 og er veldig fornøyd med de.
    I tillegg er de i mine øyne veldig pen å se på og oser kvalitet
    Ja, de er veldig kule å se på. De kommer dessuten i "bi-amp-versjon", som jeg egentlig ønsker meg, men som ikke er et must.

Van Den Hul eller kabel fra Blue Jeans er nok det som frister mest for øyeblikket. Har lest mye inne på siden til Blue Jeans, og de virker som proffe selgere som har peiling på kabel. Kabel herfra blir forøvrig det billigste alternativet (selv med frakt og avgifter).

Newcomer Jesper89 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Van Den Hul for ikke lenge siden, og er veldig fornøyd med den!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Jeg er ingen sånn superkabelfantast, så akkurat det gidder jeg nok ikke Jeg tror jeg blir fornøyd uansett, for ingen av disse kablene er vel dårlige(?). Men det skader jo ikke å høre hva folk her inne mener uansett. Vet at folk har veldig ulike meninger om lyden i kabler, men spesielt når det gjelder byggekvalitet så tenkte jeg kanskje noen kunne gi meg noen råd/fraråde, som kunne være nyttig å ta med seg.
    Hvis dette ikke er viktig, hvorfor ikke bare kjøpe Biltema kabel (med mindre du vil ha en skrytekabel 8) ). Min erfaring er at det er samspillet høytaler,kabel, forsterker som er greia. En kabel som låter bra hos en kan lage dårlig lyd hos en annen. Men bevares, veldig mange hører ikke forskjell.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette ikke er viktig, hvorfor ikke bare kjøpe Biltema kabel (med mindre du vil ha en skrytekabel 8) ). Min erfaring er at det er samspillet høytaler,kabel, forsterker som er greia. En kabel som låter bra hos en kan lage dårlig lyd hos en annen. Men bevares, veldig mange hører ikke forskjell.
    Biltema kablene er garantert mer enn god nok. Men i mitt tilfelle ville jeg bare sittet hjemme og lure meg selv til å tro at disse var en flaskehals i oppsettet

EDIT: Om kvalitetinntrykk og det kosmetiske er viktig, kan jeg som sagt trygt anbefale VDH CS-122

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er samspillet høytaler,kabel, forsterker som er greia. En kabel som låter bra hos en kan lage dårlig lyd hos en annen. Men bevares, veldig mange hører ikke forskjell.
    For meg gir ikke dette mening. Med all respekt: De fleste her har en viss peiling på hvor enormt mye høyttalere, høyttalerplassering, rom, størrelse, flater, innredning og lytteposisjon har å si. At du, troende eller ei, kan peke på kabelen som avgjørende uten noen som helst kontroll på disse avgjørende egenskapene, det forstår jeg ikke.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen er kabelfantaster/kabelnisser, andre er "bryr-seg-ikke,-kjøper-det-billigste-folk". Jeg er vel noe midt i mellom

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    For meg gir ikke dette mening. Med all respekt: De fleste her har en viss peiling på hvor enormt mye høyttalere, høyttalerplassering, rom, størrelse, flater, innredning og lytteposisjon har å si. At du, troende eller ei, kan peke på kabelen som avgjørende uten noen som helst kontroll på disse avgjørende egenskapene, det forstår jeg ikke.
    Klart, alt du nevner spiller inne, men når kabelen byttes med meget godt resultat, og alt det andre holdes konstant er i alle fall jeg fornøyd. Det er kanskje bare meg, men det holder for meg 8)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet vil du ikke høre forskjell på en kabel som er riktig dimensjonert iforhold til lasten og lengde på kabelen.

Så alt du betaler mer enn for en "Biltema-kabel" vil være for det estetiske, og/eller den innbilte forbedringen! Det får være opp til deg å avgjøre, men personlig mener jeg at det finnes andre områder for (hørbare og målbare) forbedringer man kan legge pengene i, om man svi av noen kroner, liksom.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosonkabelen er et godt kjøp da den er bra teminert og har god kvalitet + en hyggelig utseende strømpe. Mye for en billig penge med andre ord.
    Skal du sjekke ut lydmessige kvaliteter må du nok teste dem hjemme og gjøre deg opp en egen mening. Det kan ingen andre hjelpe deg med
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, alt du nevner spiller inne, men når kabelen byttes med meget godt resultat, og alt det andre holdes konstant er i alle fall jeg fornøyd. Det er kanskje bare meg, men det holder for meg 8)
    Det var i grunnen denne setningen jeg sikta til, der du ikke har så veldig mange konstanter..

En kabel som låter bra hos en kan lage dårlig lyd hos en annen

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabel

Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Etter å ha lest litt rundt i ulike kabeltråder her, har jeg funnet ut at en av disse fem høyttalerkablene passer for meg:

Van Den Hul The CS-122 Hybrid
    Proson High End
    Better Cables Premium III
    Monster MCX-1
    Blue Jeans Belden 5000 10-gauge

Det virker som de har bra tverrsnitt, har god byggekvalitet og ser ikke så verst ut. Men er det noen her som har prøvd dem, og som har noen kommentarer?

jeg ville valgt den kabelen med kobber i, mange ville vel valgt den med magi i. men litt gammeldags kanskje jeg, så den med kobber hadde blitt mitt valg

Newcomer Jesper89 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Noen er kabelfantaster/kabelnisser, andre er "bryr-seg-ikke,-kjøper-det-billigste-folk". Jeg er vel noe midt i mellom [/QUOTE]

Da er vi to..

Mange meninger om kabler på forumet her. Tror ikke det er så mange som er blitt noe særlig klokere.. Om du kjøper en "midt-imellom-kabel" blir du ganske sikkert fornøyd, tror jeg

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange ulike meninger om kabler, men det er kanskje mer enighet om at jo flere ledd kabelen blir oppdelt i jo større blir muligheten for dårlig kontakt. Jeg leser at Blue Jeans kan sveise/smelte kabelen sammen med bananpluggen (og snart også spader). Det virker veldig fristende.

Jeg finner veldig lite info på de andre produsentene sine hjemmesider, om hvordan de laget kabelen og hvordan pluggene er koblet til den. På dette området virker Blue Jeans mye mer ærlige og proffe. Så tror jeg kommer til å velge dem. Selv om de da ble dyrest, med plugger og sveising :razz:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker BetterCables P-3 (ferdigterminerte banan - banan) og syns de er greie.

Eneste minuset jeg opplver er at de er stive så en må jobbe litt med de.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg kabler fra Blue Jeans, og er veldig fornøyd. Kablene er passe tykke (10AWG), ikke for stive, og kommer i både grå og hvit farge. Perfekt for å skille bi-amp-settet fra hverandre. Viktigste årsaken til at jeg valgte disse er at kablene blir sveiset/smeltet sammen med bananpluggen. I tillegg er bananpluggen av den typen som kan "skrus fast" til terminalene, slik at faren for at de sklir ut blir lik null. Bestilte samtidig en billig 12 meter lang HDMI kabel, som fungerer som en drøm :-D Alt ble sendt med FedEx, og pakken brukte kun fire dager fra USA til min postkasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •