Musikere=kabelnisser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Musikere=kabelnisser

Og musikere har jo ikke peiling på lyd, har de vel????
    Read it and weep :-)

Analysis Plus Cables - Bass Player Hall of Fame
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...herregud.

1. en musiker er ikke default et sannhetsvitne
    2. en musiker er ikke nødvendigvis, som oss andre, den skarpeste kniven i skuffa
    3. en musiker forstår ikke nødvendigvis, som oss andre, enkle og velkjente svakstrømskonsept
    4. fordi en musiker spiller/har spilt sammen med kjente artister betyr ikke at de har gangen eller tjener fett. noe som gir oss neste punkt,
    5. 'øy! er du hypp på - GRATIS - solide og slitesterke jackkabler fra oss? alt du trenger å gjøre er å stille opp på en bitteliten promogreie'

Read it and weep huh? overtro og mumbojumbo er en skikkelig 'slam-dunk-in-your-face-haha'-nyhet.

apropos norenglish; move along people, nothing new to see here.

EDIT: kan ikke evt den påfølgende kabelkrangelen fortsette i en av de mange trådene som allerede finnes over temaet? f eks http://avforum.no/forum/kabler/96198...loffen-18.html

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...herregud.

1. en musiker er ikke default et sannhetsvitne
    2. en musiker er ikke nødvendigvis, som oss andre, den skarpeste kniven i skuffa
    3. en musiker forstår ikke nødvendigvis, som oss andre, enkle og velkjente svakstrømskonsept
    4. fordi en musiker spiller/har spilt sammen med kjente artister betyr ikke at de har gangen eller tjener fett. noe som gir oss neste punkt,
    5. 'øy! er du hypp på - GRATIS - solide og slitesterke jackkabler fra oss? alt du trenger å gjøre er å stille opp på en bitteliten promogreie'

Read it and weep huh? overtro og mumbojumbo er en skikkelig 'slam-dunk-in-your-face-haha'-nyhet.

apropos norenglish; move along people, nothing new to see here.

EDIT: kan ikke evt den påfølgende kabelkrangelen fortsette i en av de mange trådene som allerede finnes over temaet? f eks http://avforum.no/forum/kabler/96198...loffen-18.html
    Har bare en kommentar: LOL---Sannhetsvitne???? You have to be joking???? Get a life, mate...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tjohei duddelidei nå er vi jammen grei. noen som kan melodien?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46

Joda lyd har nok musikkere som ikke har fått skadet hørselen ofte peiling på, hva en riktig dimmensjonert kabel skal kunne påvirke, det er vel noe helt annet....

Håper ikke du "kjøper" beviset til det du linket til her classic46, for da er det etter min mening bare å begynne og gråte ja......

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I love the connection I feel from my Bass to my Aguilar rig that Yellow Oval cables provide, and my mind was totally blown by replacing my M0n$t3r Speaker cable with a Pro Oval Speaker cable....WOW!"
    Huff, kan ikke ta det der seriøst ass. Virkelig? Jeg håper det bare er for å sparke i gang en ny debatt. Lenge siden sist.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Joda lyd har nok musikkere som ikke har fått skadet hørselen ofte peiling på, hva en riktig dimmensjonert kabel skal kunne påvirke, det er vel noe helt annet....

Håper ikke du "kjøper" beviset til det du linket til her classic46, for da er det etter min mening bare å begynne og gråte ja......
    Og alle hjemmekinoentusiaster som sitter hjemme og ser på kino i godt over 100 db de skader jo ikke hørselen sin?

Og når det gjelder "musikere" så er det nok flere som i studioer og på konserter som neppe blir utsatt for så høye lydnivåer som folk tror---
    a. la AC/DC eller stupide "jeg kan spille høyere enn deg band"...
    på små klubber....vi snakker jo her om musikere i jazz og jazz/rock sjangeren.

Og i de siste numrene av Hjemmekino og Lyd & Bilde er det jo testet både kabler og strømledninger....har ikke sett noen kommentarer til dette her på forumet...
    Ikke at det er interessant....jeg vet at kabler funker....har holdt på med lyd
    "seriøst" i snart 40 år.....
    og det er forskjeller på alle type komponenter....men IKKE alle kan høre disse forskjellene....og det må de snart lære seg til å leve med....
    Ha en flott weekend og kos dere med musikk og film...det er det som er viktig :-)
    PS: Ønsker IKKE å starte en ny kabeldebatt....men tror helt klart at Twinings er bedre enn Lipton...:-)

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare en kommentar: LOL---Sannhetsvitne???? You have to be joking???? Get a life, mate...
    ...hrokey, så ville du med postinga av denne reklamen da? misforstod jeg?

EDIT: jeg leser av det forrige svaret at det gjorde jeg ikke. du har holdt på med lyd 'seriøst' i snart 40 år? javel? med hva da? vent, det driter jeg i; du gjør akkurat det samme som dere kabeltroende alltid gjør - 'det er forskjell, men ikke alle kan høre de'. hersketeknikker og svada.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt at disse karene skal være noe mere "sannhetsvitner" enn musikerne Tralltrall og Trumpetguy her på forumet som gjennomførte en kabeltest for noen år siden?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og alle hjemmekinoentusiaster som sitter hjemme og ser på kino i godt over 100 db de skader jo ikke hørselen sin?
    Selfølgelig vil all langvarig kontakt med 90-100dB lydtrykk mot en lytterl kunne skape hørselskader, det ene utelukker ikke det andre her. Poenget er bare det at det er "microdetaljene" som vel er det som ryker først....

Og når det gjelder "musikere" så er det nok flere som i studioer og på konserter som neppe blir utsatt for så høye lydnivåer som folk tror---
    a. la AC/DC eller stupide "jeg kan spille høyere enn deg band"...
    på små klubber....vi snakker jo her om musikere i jazz og jazz/rock sjangeren.
    Nå skulle ikke dette handle om hørsel, men kabler. Når det er sagt, så stoler jeg mer på en med godt trent og uskadd hørsel enn en med godt trent men skadet hørsel for å si det sånn.

Og i de siste numrene av Hjemmekino og Lyd & Bilde er det jo testet både kabler og strømledninger....har ikke sett noen kommentarer til dette her på forumet...
    Har ikke heller sett så mye komentarer til dette i det siste, men mange tidligere.

Ikke at det er interessant....jeg vet at kabler funker....har holdt på med lyd
    "seriøst" i snart 40 år.....
    og det er forskjeller på alle type komponenter....men IKKE alle kan høre disse forskjellene....og det må de snart lære seg til å leve med....
    Ha en flott weekend og kos dere med musikk og film...det er det som er viktig :-)
    Kabler som er i orden funker ja, men kan du med så lang erfaring forklare meg hvorfor det aldri har vært mulig å få vitenskapelige bevis ut fra dobbelt blind testing på disse forskjellene du beskriver?

Når det gjelder å vise forskjeller i ledningsevne og siganl støy forhold osv for elektrisk ledende kabler, stoler jeg mer på måleinstrumenter enn hørsel til en som tilegger kablene egenskaper i det hørbare domene

PS: Ønsker IKKE å starte en ny kabeldebatt....men tror helt klart at Twinings er bedre enn Lipton...:-)
    Ikke starte en kabel debatt med det start inlegget ditt, tror du på julenissen også??

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...hrokey, så ville du med postinga av denne reklamen da? misforstod jeg?

EDIT: jeg leser av det forrige svaret at det gjorde jeg ikke. du har holdt på med lyd 'seriøst' i snart 40 år? javel? med hva da? vent, det driter jeg i; du gjør akkurat det samme som dere kabeltroende alltid gjør - 'det er forskjell, men ikke alle kan høre de'. hersketeknikker og svada.
    utifra måten han skriver nekter jeg å tro han er eldre enn 12-14 år...

"LOL" "Get a life" "Mate"? han høres ut som en liten snottunge

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Selfølgelig vil all langvarig kontakt med 90-100dB lydtrykk mot en lytterl kunne skape hørselskader, det ene utelukker ikke det andre her. Poenget er bare det at det er "microdetaljene" som vel er det som ryker først....

Nå skulle ikke dette handle om hørsel, men kabler. Når det er sagt, så stoler jeg mer på en med godt trent og uskadd hørsel enn en med godt trent men skadet hørsel for å si det sånn.

Har ikke heller sett så mye komentarer til dette i det siste, men mange tidligere.

Kabler som er i orden funker ja, men kan du med så lang erfaring forklare meg hvorfor det aldri har vært mulig å få vitenskapelige bevis ut fra dobbelt blind testing på disse forskjellene du beskriver?

Når det gjelder å vise forskjeller i ledningsevne og siganl støy forhold osv for elektrisk ledende kabler, stoler jeg mer på måleinstrumenter enn hørsel til en som tilegger kablene egenskaper i det hørbare domene

Ikke starte en kabel debatt med det start inlegget ditt, tror du på julenissen også??
    ja, jeg tror vel på julenisse...og det er mer mellom himmel og jord enn det vi aner....og hvis man ikke kan "bevise" at det er forskjell på kabler etc, hvordan er det med bevis når man hører forskjell på rør og transistor,
    D-klasse og vanlig A/A/B osv, Lyngdorf Digital kontra analog forsterker,
    Electrocompaniet vs. Mark Levinson osv osv.....
    Hva skjer hvis man tar en straight forsterker og bytter ut alle komponenter vs en komponet om gangen.....da blir det forskjeller.....og de er IKKE alltid målbare....Hadde verden vært målbar...så hadde den vært fattig....
    Vi er alle mennesker med forskjellige egenskaper....og VIL ALLTID oppfatte ting ULIKT....det er jo det som er halve moroa....noen liker mora og andre liker dattera....noen tror på vitenskapen og andre tror på det litt mer åndelige....og sånn er det bare...når dere får noen fler år på baken så vil man kanskje oppfatte ting litt mer annerledes....life's a bitch, then you marry one, and THEN you die....
    PS: Hvorfor brukes ikke lampettledninger og sånne 40 kroners ledninger=svarte og tynne som
    koblinger mellom komponenter i de fleste HI-FI butikker, på HI-FI/Hjemmekino Show/Utstillinger(eller sjekk utstyrert til alle de som legger ut bilder av sine anlegg her på forumet) og i alle magasiner/redaksjoner som tester utstyr....og som har holdt på med dette de siste 30-40 år ? Og hvorfor finnes firmaer som Monster Cable...osv?

Fordi ledninger ikke spiller noen rolle???

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du vet, det er sikkert flere enn meg her inne som faktisk er musikere og praktiserer som artist i flere sammenhenger. Jeg kan med hånden på hjertet si at musikere flest, dvs. Nesten alle! bryr seg ikke stort om slike detaljer og kvaliteter som vi som er audiofile gjerne vil ha og i mange sammenhenger tror at musikerne setter pris på. De venner og bekjente jeg har som enten spiller i turnerende band, småby trubadur og tom. En som har spilt i Philharmonien, de bryr seg mye mindre om lyd enn jeg gjør da jeg i tillegg er audiofil.

Jeg kan gjerne si det med det samme, for det er min sannhet som musiker og alle andre musikere jeg kjenner også. Musikere _Gjør_ og _Bør_ Drite fullstendig i hva slags kabler de bruker når de plugger i gitarer, mikker, osv. Så lenge den er av god kvalitet og man kan regne med at den tåler mye.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis man tar en straight forsterker og bytter ut alle komponenter vs en komponet om gangen.....da blir det forskjeller.....og de er IKKE alltid målbare....Hadde verden vært målbar...så hadde den vært fattig....
    Noen forskjeller vil ikke være målbare, men de er heller ikke hørbare. Alle hørbare forskjeller vil være målbare. I tillegg vil en rekke forskjeller som ikke er hørbare allikevel være målbare.

Vi er alle mennesker med forskjellige egenskaper....og VIL ALLTID oppfatte ting ULIKT
    Vi hører rimelig likt såfremt vi er friske og har frisk hørsel.

....det er jo det som er halve moroa....noen liker mora og andre liker dattera....noen tror på vitenskapen og andre tror på det litt mer åndelige....og sånn er det bare...
    Men det er ikke det samme som at vi hører forskjellig.

når dere får noen fler år på baken så vil man kanskje oppfatte ting litt mer annerledes....life's a bitch, then you marry one, and THEN you die....
    Så hvis noen er uenige med deg er det fordi de er for unge til å forstå? Burde du ikke da også være gammel nok til å forstå hvordan endorsement fungerer i musikkbransjen?

PS: Hvorfor brukes ikke lampettledninger og sånne 40 kroners ledninger=svarte og tynne som koblinger mellom komponenter i de fleste HI-FI butikker, på HI-FI/Hjemmekino Show/Utstillinger(eller sjekk utstyrert til alle de som legger ut bilder av sine anlegg her på forumet) og i alle magasiner/redaksjoner som tester utstyr....og som har holdt på med dette de siste 30-40 år ?
    Jeg har satt opp anlegg både på utstillinger og andre steder som har hatt helt eksepsjonelle egenskaper uten at de har brukt dyre kabler. Biltema, PN, Hosa, Klotz osv er ting som har gått igjen.

Og hvorfor finnes firmaer som Monster Cable...osv?
    For å tjene penger. Om du vil utvide din horisont litt kan du begynne med å google disse to ordene (samtidig):
    monster lawsuit

(monster lawsuit - Google-søk)

Fordi ledninger ikke spiller noen rolle???
    Jo, det gjør de, det er jo godt vitenskaplig dokumentert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner relativt mange musikere. Om noe kan sies om hifi-vanene deres så må det være at de tenderer til å eie mye musikk og billig stereo. Dessuten virker det som om de har en (irriterende) evne til å se forbi dårlig innspillingsteknikk og dårlig avspillingsteknikk og fokusere på musikken.

Jeg har gjort blindtester hvor unge musikere svarte betydelig mer konsistent enn voksne audiofile. Dette er anekdotisk, og ikke noe jeg kan underbygge med signifikansnivåer og slikt.

Forøvrig så er typisk bassgitarer og elgitarer en veldig forskjellig kilde fra en CD-spiller. En utgangsimpedanse på 20-40kOhm for vanlig passive pickup-strenge-instrumenter, mot f.eks 500 Ohm for en CD-spiller betyr endel for kretsen bestående av kilde->kabel->mottaker. Dessuten så ønsker ofte musikere noe lengre kabel enn avstanden mellom CD-spiller og forsterker i racket.

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten blir vel musikere like påvirket av markedsføring som audiofile, noe som for øvrig også gjelder de aller fleste yrkesgrupper.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsføring, og placebo effekt har vel mye å si her.
    Ta f.eks Budweiser, som etter manges mening er et elendig øl, men det selges utrolig mye av det i statene..

Må også nevne at, om noen bruker flere tusen kroner på kabler, fordi de tror de TILFØRER noe, så kan de like gjerne ta en "AP" løsning å ringe etter spåkoner for å høre om de vil bli fornøyd med kabelen eller ikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •