Kort spm om kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kort spm om kabler

Jeg kom til å tenke på, vil ikke poenget med store dyre kabler falle bort om den interne kablinga i høyttaleren er annerledes?

Altså om man kjøper noen heftige kabler til 10.000kr som er av sølv og gud vet hva, og benytter disse på høyttalere med en intern kabling som er av helt vanlige kabler man kan kjøpe på Clas Ohlson?

De færreste høyttalere har vel en intern kabling som er like heftig som enkelte av kablene man får kjøpt..

Vil ikke poenget falle bort?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et godt spørsmål.
    Tror mange av høyttalerne på markedet har vanlige "billigkabler" innvendig.
    Kjøp bare noen kabler som er kjukke nok og kapp de akkurat på den lengden fra høyttaler til forsterker.
    Tror ikke det er mange som merker forskjell på kabler til 10 000kr og kabler til noen hundre kr så lenge de er av litt tykkelse.
    Men hvis noen gjør det, så vil jeg gjerne høre fra de.

Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internkablingen i høytalerene er ofte så kort, at det har veeeldig lite å si. Kan egentlig si det samme om kabler brukt utenfor, ofte under 10m, har ikke veldig mye å si tbh.

Kjøp gode 2,5mm2 eller mer, i kobber, bør holde for de fleste.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Men hvis noen gjør det, så vil jeg gjerne høre fra de.

Chris
    Be carefull what you wish for....
    For visse er kabling en religion, så om du ikke har noen veldig gode argumenter mot dyre kabler ville jeg vært litt forsiktig

Men til topic, jeg tror nok at høyttalere i high end-klassen legger litt i kablene, var det ikke nevnt tidligere her inne at B&W bruker Van den Hul i sine høyttalere.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Internkablingen i høytalerene er ofte så kort, at det har veeeldig lite å si. Kan egentlig si det samme om kabler brukt utenfor, ofte under 10m, har ikke veldig mye å si tbh.

Kjøp gode 2,5mm2 eller mer, i kobber, bør holde for de fleste.
    Det avhenger jo av hvor mange ytre støykilder osv man har, noen har behov for mer skjerming enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Be carefull what you wish for....
    For visse er kabling en religion, så om du ikke har noen veldig gode argumenter mot dyre kabler ville jeg vært litt forsiktig

Men til topic, jeg tror nok at høyttalere i high end-klassen legger litt i kablene, var det ikke nevnt tidligere her inne at B&W bruker Van den Hul i sine høyttalere.

Hehe, ja, skal ikke si for mye.
    Er bare min personlige mening at dyre kabler ikke alltid er det beste, bare man kjøper grei nok tykkelse, og kapper de etter mål, ikke at det ligger i kveiler under racket.
    Skal passe meg vettu

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Jeg kom til å tenke på, vil ikke poenget med store dyre kabler falle bort om den interne kablinga i høyttaleren er annerledes?

Altså om man kjøper noen heftige kabler til 10.000kr som er av sølv og gud vet hva, og benytter disse på høyttalere med en intern kabling som er av helt vanlige kabler man kan kjøpe på Clas Ohlson?

De færreste høyttalere har vel en intern kabling som er like heftig som enkelte av kablene man får kjøpt..

Poenget med dyr kabel var aldri tilstede vitenskapelig eller teoretisk sett. Derfor faller heller ikke poenget bort. :twisted:

Kabelentusiastene tror ikke at en kabels egenskaper kan beskrives med målinger eller kjente parametere. Dermed er det bingo når man kjøper kabler. Det er også bingo når man lager kabler, for man kan jo ikke designe en kabel til å låte slik man ønsker hvis man ikke kan måle det man prøver å oppnå.
    De tror at to kabler med samme målbare verdier låter forskjellig. Stort sett vil en kabel til 50 000kr beskrives som sykt bra selv om dens elektriske egenskaper kan kopieres for 50kr.

Har du hørt en person med dyre kabler begrunne valget sitt på bakgrunn av kabelens elektriske egenskaper? (Lederevne, kapasitans og induktans)
    Beskyttelse mot innstråling kan være et poeng, men det koster heller ikke mye penger å få til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er før og etter delefilteret vel og merke. Den testen her sier at det er forskjell på kabler med "resistive load" og "passive crossover".

Nå holder forøvrig Nordost og Vertex AQ på å bevise at kabler fungerer en gang for alle

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Nordost jobber med å bevise at de funker, er vel strengt tatt litt inhabilt?

De bør heller jobbe med å bevise at dyre høyttalerkabler ikke har noe å si, da vil jeg tro det blir noe mer konstruktivt av det. Det heter jo: "Man skal bevise sin uskyld", bare at i dette eksempelet blir det omvendt.

Jeg tror ikke noe på det der før det kommer av en uavhengig og nøytral part!

Men uansett, det må jo ligge noe saftig bullshit her. Om man har Nordost Odin til 300.000kr, og høyttalere til 200.000, så vil jeg tippe at den interne kablinga på de er mye mer stusselig enn Odin kablene! Om man skulle ha gjort det riktig måtte jo ALT som fører signalet fra forsterker til element vært av samme materiale. Til og med i delefilteret!

Vil tro at dette er ganske gode argumenter..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er relativt kostbart å lage en ht, så hvis man skal lage en i 10K klassen så prøver man selvfølgelig å knappe inn hvor det er mulig, og ofte går det på bekostning av kablene. Går man opp i prisklassene vil man også se en markert økning i kvalitet der også

Regner det som overkill at man skal bruke 150% av ht'ns verdi på kabler. Til 10% får man noen som er bra nok.

Audiofili har med å gjøre sitt ytterste for redusere signaltapet (innenfor ett gitt budsjett). Så om jeg bruker en tusing ekstra på noen kabler så plager det ikke meg. Iallefall hvis jeg med sikkerhet kan si at jeg ikke får dårligere lyd

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tusing på kabler er greit! Da betaler man mye for at det ser fett ut med en feit kabel på gulvet, samtidig som den er skjermet og har stor nok leder til at den ikke er noe flaskehals! Har selv kabler til litt under 1000kr, så der skal jeg ikke si noe!

Men det er jo kabler til >10000kr som jeg tenker på her, og forskjellen fra de til våre kabler til 1000kr!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du finner minst 100 tråder om dette om du søker litt. Det er mange her inne som vil tenke at du er tilbakestående som har kabler til 1000 kr når et sett til 50 kr i deres ører gjør samme jobben. I siste Hjemmekino testes et sett svindyre strømkabler som ifølge tester er verd hvert øre. Her blir det opp til hver enkelt å avgjøre for seg selv
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen er nok at dette er helt individuelt ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Dette er før og etter delefilteret vel og merke. Den testen her sier at det er forskjell på kabler med "resistive load" og "passive crossover".
    Det ER forskjeller på kabler. Noen er røde, andre er blå. Diameter, fleksibilitet, vekt, pris.... Det finnes mange forskjeller.

Når det kommer til hørbare forskjeller for kabler på under 10 meter koblet til fungerende hifi-komponenter så er det litt verre. Såvidt jeg vet så finnes det ikke blindtester som rettferdiggjør hifi-kabel-industrien.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tusing på kabler er greit! Da betaler man mye for at det ser fett ut med en feit kabel på gulvet, samtidig som den er skjermet og har stor nok leder til at den ikke er noe flaskehals! Har selv kabler til litt under 1000kr, så der skal jeg ikke si noe!

Men det er jo kabler til >10000kr som jeg tenker på her, og forskjellen fra de til våre kabler til 1000kr!
    Har vel egentlig sagt det før og sier det igjen...
    Så lenge de har fornuftig oppbygning, gode ledere og plugger, så duger det i masevis for meg
    De jag har nå (ETI E4) kjøpte jeg brukt for 500 (nypris 900, som ble fordoblet på noen mnd), og som jeg testa mot bla Kimber 4TC.
    Som sagt mener jeg at det bør være en viss sammenheng mellom anlegg og kabler. Bruker DIY i signalveien. Bulletplug silver og Mundorf signal (silver/gold) + Audioquest(kobber) ht-leder til retur. Kosta vel 800?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilpost

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det ER forskjeller på kabler. Noen er røde, andre er blå. Diameter, fleksibilitet, vekt, pris.... Det finnes mange forskjeller.

Når det kommer til hørbare forskjeller for kabler på under 10 meter koblet til fungerende hifi-komponenter så er det litt verre. Såvidt jeg vet så finnes det ikke blindtester som rettferdiggjør hifi-kabel-industrien.

-k
    Når fysikken kan bevise at det er store forskjeller på kabler i det hørbare spekteret, er det ikke noe poeng å diskutere, enkelt og greit.
    At du heller foretrekker å bruke mennesket som et pålitelig måleinstrument, sier mer om deg enn om kablene
    Av de blindtestene jeg har lest, så klarer ikke folk å gjette forskjeller på noe som helst, hverken kabler, cd-spillere, forsterkere, DACer etc. selv om målinger utført på lab sier noe helt annet.

Nordost vil snart slippe ut et program som hvem som helst kan bruke hjemme hos seg for å se hvor store utslag diverse "tweaks" gjør i anlegget. Da slipper folk å bekymre seg for placeboeffekter. Datamaskiner lyver ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Når fysikken kan bevise at det er store forskjeller på kabler i det hørbare spekteret, er det ikke noe poeng å diskutere, enkelt og greit.
    Referanser?
    At du heller foretrekker å bruke mennesket som et pålitelig måleinstrument, sier mer om deg enn om kablene
    Jeg bruker kablene mine til å lytte til musikk. Hva bruker du kablene dine til?
    Av de blindtestene jeg har lest, så klarer ikke folk å gjette forskjeller på noe som helst, hverken kabler, cd-spillere, forsterkere, DACer etc. selv om målinger utført på lab sier noe helt annet.
    1. Blindtester handler ikke om å "gjette"
    2. Det er en utbredt enighet blant vitenskapsfolk om at det ofte er vanskelig å høre forskjeller på tingene du ramser opp. At audiofile er uenige tar jeg med knusende rå så lenge de hverken kan Ohms lov eller har vett nok til å gjøre skikkelige lyttetester. For å se eksempler på blindtester med positivt resultat så anbefaler jeg å lese om det Floyd Toole har gjort med høyttalere siden tidlig 80-tall.
    3. Målinger utført på lab kan ikke si noe annet om det vi hører enn det vi hører kan si om hva vi hører. Uansett hvor fine instrumenter vi lager (og stort sett overgår de hørselen vår i presisjon med stor margin), så er det alltid hørselens egenskaper som er relevante for hvordan vi skal designe ting for... hørselen.

Det fine med målinger er at de er billige, repeterbare og måler det de måler med stor presisjon. Dermed kan man enkelt finne ut om utstyret er i grenselandet hvor hørbar degradasjon er mulig, eller om det overstiger kjent kunnskap om hørbar degradasjon med en faktor på 10. Veldig nyttig i produktutvikling. Men uansett må det ligge en lyttetest i bunn: hvordan vite om 50dB SNR eller 200dB SNR, 10kHz eller 100kHz båndbredde er fornuftig uten å ha gjort faktiske tester med mennesker?
    Nordost vil snart slippe ut et program som hvem som helst kan bruke hjemme hos seg for å se hvor store utslag diverse "tweaks" gjør i anlegget. Da slipper folk å bekymre seg for placeboeffekter. Datamaskiner lyver ikke.
    Og snart skal verden gå under. Akk og ve for de som ikke har abbonnert på rett religion da...

-k

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hehe, ja, skal ikke si for mye.
    Er bare min personlige mening at dyre kabler ikke alltid er det beste, bare man kjøper grei nok tykkelse, og kapper de etter mål, ikke at det ligger i kveiler under racket.
    Skal passe meg vettu
    Skjerming er vel viktigst for signalkabler, ettersom effekten gjennom høytalerkablene gjerne er vesentlig mye mer enn støyen utenfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Det avhenger jo av hvor mange ytre støykilder osv man har, noen har behov for mer skjerming enn andre.
    Tror du virkelig støykildene er så kraftige at de er målbare (objektivt) med tanke på hvor mye effekt du kjører igjennom den kabelen? Klart, om du bare er paranoid, så kan man fint kjøpe skjermede kabler, men tror ikke det er noe særlig målbar forskjell.

Som McBain sa.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •