balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 184
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Problemet er at han, og haugevis av andre kabeltroende, tror at opplevelsen skyldes kabelen, og forsøker å overbevise andre om dette.
    Her er det stort sett du som prøver å få alle andre til å bli enige med deg.

Dette med at all kunnskap er hellig og urokkelig synes jeg er en litt spesell holdning. Vitenskapen vet ikke "alt". Noen ganger blir eldre teorier avkreftet, og noen ganger viser det seg at forskningsresultater blir fremstilt feil, forfalsket, og sydd sammen på bestilling. Sier ikke at det er tilfelle i dette temaet, men det å være ukritisk til vitenskap blir akkurat som å være religiøs.

Et eksempel: ESP, eller antiskrens er et system som begynte å komme i biler en gang på nittitallet, og leveres nå til de fleste biler. Det ble påstått at de bilmerkene som hadde ESP var sikrere, og det ble vist til en ulykkesstatistikk, illustrert i et diagram. De grafene viste derimot tydelig at forskjellene i antall ulykker var den samme FØR introduksjonen av ESP, og på både biler med og uten hadde statistikken bedret seg jevnt. Her var det snakk om at et "motbevis" som egentlig burde konkludert med at ESP ikke var et reelt sikkerhetstiltak, ble fremstilt som et bevis for at dette var helt nødvendig utstyr.
    Dette er ikke direkte relatert til temaet, men det sier noe om at vi ikke bør ta til oss alt som kalles fakta uten å tenke noen tanker selv. Særlig her, hvor våre egne inntrykk av våre sanseopplevelser trolig er det mest vesentlige aspektet i hele hobbyen, og mye av vitsen med et forum er å dele erfaringer med hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem, om han innser at det er en subjektiv følelse som ikke angår andre enn ham selv.

Problemet er at han, og haugevis av andre kabeltroende, tror at opplevelsen skyldes kabelen, og forsøker å overbevise andre om dette.
    Visst du leser nøye igjennom alle innleggene mine vil du se at jeg aldri taler for noen andre enn meg selv, og at de diverse kablene jeg har positive og også negative opplevelser med gjelder i MITT anlegg. Har aldri skrevet at disse forskjellene er en objektiv sannhet som gjelder for alle!

Ellers så er det vel faktisk slik at det er dere som gjentatte ganger kaprer "våre" tråder om kabler, og drar disse ut i meningsløs off topic debatt.
    Såpass off topic at dere ikke engang husker hva selve tråden faktisk handlet om i utgangspunktet.

Ref. trådstarter:
    "Til mitt Hegel oppsett vil eg ha balanserte kabler.
    Lyden eg vil ha er nøytrale kabler som verken legger til eller fjerner noe.
    Alså som eg ser det, gode kabler, men ikke for dyre.
    Tips?"

Dere får gjerne diskutere denne debatten i egne tråder. Det synes jeg bare er positivt, da også jeg kanskje kan få noe logiskt ut av de praktiske oppdagelsene mine. Men SLUTT å ta opp denne debatten i tråder startet av kabel-tilhengere!

Magnus.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Men SLUTT å ta opp denne debatten i tråder startet av kabel-tilhengere!
    Som en annen allerede har påpekt: Det finnes egne tråder her som er viet kabelteologi.

Når et forummedlem ber om konkrete råd til valg av kabler, må han forvente å få konkrete råd. Debatten her tok av fordi trådstarter (som han ofte gjør) begynte å latterliggjøre saklige råd, og slengte ut merkelige påstander og ville teorier.

Sitat Opprinnelig postet av AV-fallet
    Vitenskapen vet ikke "alt". Noen ganger blir eldre teorier avkreftet, og noen ganger viser det seg at forskningsresultater blir fremstilt feil, forfalsket, og sydd sammen på bestilling.
    Nettopp...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du leser nøye igjennom alle innleggene mine...
    Har du ikke registrert at Fahnsen ikke leser hva vi skriver, hvorfor skulle han gjøre det når han ikke er interessert i andres meninger? Ikke det han siterer engang...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Den billigste og en av de beste løsningen du får tak i av kabler, er solidcore kabler (enkeltledere). Det er et eller annet med flerledere som gjør at dynamikken i anlegget forsvinner. Antakelig er det magnetfeltet som oppstår rundt disse smålederne som reflekteres tilbake i kabelen når signalet forsvinner som forårsaker denne "tilgrøtningen" av lyden.

DNM i England er en av de få fornuftige kabelprodusentene i verden med levelige priser som ikke driver med vodoo hodoo.

Har ikke prøvd den nye kabelen deres enda med den nye RF-kretsen, men det blir vel kanskje det neste skrittet på stigen. Billige og stygge kabler med suveren ytelse
    Ja, kan godt hende det.. hver leder vil jo ha et magnetfelt og når det ligger mange inntil hverandre vil det jo forstyrre hverandre.

Skal sjekke ut, takk for tips. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avmagnetiserig:

EDIT: jeg prøvde å linke til produkter som ikke finnes mere, så noe annet kom istedet

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du leser nøye igjennom alle innleggene mine vil du se at jeg aldri taler for noen andre enn meg selv, og at de diverse kablene jeg har positive og også negative opplevelser med gjelder i MITT anlegg. Har aldri skrevet at disse forskjellene er en objektiv sannhet som gjelder for alle!

Ellers så er det vel faktisk slik at det er dere som gjentatte ganger kaprer "våre" tråder om kabler, og drar disse ut i meningsløs off topic debatt.
    Såpass off topic at dere ikke engang husker hva selve tråden faktisk handlet om i utgangspunktet.

Ref. trådstarter:
    "Til mitt Hegel oppsett vil eg ha balanserte kabler.
    Lyden eg vil ha er nøytrale kabler som verken legger til eller fjerner noe.
    Alså som eg ser det, gode kabler, men ikke for dyre.
    Tips?"

Dere får gjerne diskutere denne debatten i egne tråder. Det synes jeg bare er positivt, da også jeg kanskje kan få noe logiskt ut av de praktiske oppdagelsene mine. Men SLUTT å ta opp denne debatten i tråder startet av kabel-tilhengere!

Magnus.
    +1
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja, kan godt hende det.. hver leder vil jo ha et magnetfelt og når det ligger mange inntil hverandre vil det jo forstyrre hverandre.

Skal sjekke ut, takk for tips. :-)
    Snakker du her om en Litz-kabel?

Hvis du snakker om en flertrådet-kabel vil ikke de individuelle lederne skape videre "problemer", sammenlignet med en solid kjerne-kabel.
    Elektronene hopper fra leder til leder, som om de var 1 kjerne. Derfor vil de ikke skape nevneverdige magnetfelt for hvert enkelt tråd.

Impendansen i en kabel er målbar!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

Impendansen i en kabel er målbar!
    Selvfølgelig er den det. Jeg er imidlertidig ikke særlig interessert i vite at den er målbar. Det er alt det andre som er interessant.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Avmagnetiserig:

EDIT: jeg prøvde å linke til produkter som ikke finnes mere, så noe annet kom istedet
    Jeg opprettet en TRÅD ang. dette temaet i fjor.
    Det kom ikke noe fornuftig ut av den debatten heller.
    Hvis jeg ikke husker helt feil var det bare selger som trodde på dette med avmagnetisering. Han hadde selvfølgelig sine fjerne teorier, men ikke noe objektivt eller vitenskapelig å vise til.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem, om han innser at det er en subjektiv følelse som ikke angår andre enn ham selv.

Og, naturligvis, at kabelprodusenter og selgere utnytter denne troen, og pusher dyre kabler på dumme kunder.
    Ja vi er flere i den båten, og flere av oss har samme opplevelse knyttet til Solid Core. Dette mener vi er viktig å formidle, på samme måte som du og en gjeng med folk med middel hørsel som liker å blindtest. Der får dere og det resultatet dere ønsker....

Legge merke til . Sier ikke at du hører dårlig bare at vi har fått servert fakta om at det er forskjell på hørsel fra person til person. En skrev at han og kona fikk testet hørselen månedslig, og kona hadde markent bedre hørsel, og komenterte stadig lyder i anlegget hans, bl.a. spisse S'er. Men som du har sagt, er det opplevelsen av hva du hører som er viktig og har du bestemt deg for at det ikke er forskjell så hører du neppe forskjell heller.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ja vi er flere i den båten, og flere av oss har samme opplevelse knyttet til Solid Core. Dette mener vi er viktig å formidle, på samme måte som du og en gjeng med folk med middel hørsel som liker å blindtest. Der får dere og det resultatet dere ønsker....

Legge merke til . Sier ikke at du hører dårlig bare at vi har fått servert fakta om at det er forskjell på hørsel fra person til person. En skrev at han og kona fikk testet hørselen månedslig, og kona hadde markent bedre hørsel, og komenterte stadig lyder i anlegget hans, bl.a. spisse S'er. Men som du har sagt, er det opplevelsen av hva du hører som er viktig og har du bestemt deg for at det ikke er forskjell så hører du neppe forskjell heller.
    Så din teori er som følger:
    *Hvis en person ikke kan høre forskjell på kabler seende, så har ham dårlig hørsel?
    *En person med gull-ører (hører forskjeller seende) hører ikke forskjell på kabler i en blindtest, men har allikevel god hørsel?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Så din teori er som følger:
    *Hvis en person ikke kan høre forskjell på kabler seende, så har ham dårlig hørsel?
    *En person med gull-ører (hører forskjeller seende) hører ikke forskjell på kabler i en blindtest, men har allikevel god hørsel?
    * Ikke nødvendig vis, har han bestemt seg for at det ikke er forskjell så hører han vel ikke forskjell.

* Er det noen med gull-ører som er med på blind test da, vi trenger da ikke det 8) , og om det virker med solid core hos meg er det ikke sikkert, eller ganske sikkert at de ikke fungere i et annet oppsett.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    * Ikke nødvendig vis, har han bestemt seg for at det ikke er forskjell så hører han vel ikke forskjell..
    De blindtester som er gjort er selvfølgelig gjort med personer som på forhånd seende mener det er store forskjeller. Synes ikke du det er litt merkelig at ingen av de klarer å høre disse påståtte store forskjellene når de ikke lenger vet hva de hører på? Jeg mener da det er større sannsynlighet for at det er andre faktorer enn selve lydkvaliteten i seg selv som kan være årsaken. Når i tillegg det er så forsvinnende liten målbar forskjell på kabler som er dimensjonert for det de skal brukes til blir jeg enda mer skeptisk

Dere fortsatte off topic så da heiv jeg meg på...

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg opprettet en TRÅD ang. dette temaet i fjor.
    Det kom ikke noe fornuftig ut av den debatten heller.
    Hvis jeg ikke husker helt feil var det bare selger som trodde på dette med avmagnetisering. Han hadde selvfølgelig sine fjerne teorier, men ikke noe objektivt eller vitenskapelig å vise til.
    OK. Da var det ikke rart jeg ikke fant det:???:
    Takk for opplysningen, Bendalf

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er bare to mulige vitenskapelige forklaringer på markant annerledes lyd i forbindelse med kabelbytte.

1. Den gamle kabelen var defekt eller feilkonstruert
    2. Den nye kabelen er defekt eller feilkonstruert
    Eller forstekaren går i selvsving.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    De blindtester som er gjort er selvfølgelig gjort med personer som på forhånd seende mener det er store forskjeller. Synes ikke du det er litt merkelig at ingen av de klarer å høre disse påståtte store forskjellene når de ikke lenger vet hva de hører på?
    Og hva mer er:

Det er gjort forsøk der testpersonene (i det mest kjente tilfellet: hi-fi-journalister som var overbeviste kabeltroende) er blitt bedt om å beskrive forskjeller i lyden på ulike kabler, uten å få vite at samme kabel ble brukt hele tiden.

Likevel kunne de beskrive forskjeller, og noen mente at disse forskjellene var tydelige.

Dersom testpersonene i et slikt tilfelle kan kommunisere med hverandre under forsøket, eller får opplysninger om de antatt ulike kablene, er sjansen svært stor for at de også beskriver de samme forskjellene.

For den som ønsker/tør å utfordre seg selv, finnes det mange ulike lydtester på Internett, der man f.eks. skal identifisere nivå forskjeller på grensen av det antatt hørbare. Av egen erfaring vet jeg, at selv der jeg var helt sikker på å høre forskjeller mellom ulike eksempler, hadde jeg sjelden en treffprosent som lå høyere enn det som statistisk sett må regnes som tilfeldig...

(En av de ivrigste kabeltroende her, tok også en slik test. Én gang. Å ta den flere ganger, skrev han, ble for kjedelig. Tross utallige innlegg, har han aldri nevnt noe om andre tester. Det sier vel litt om refleksjonsnivået og læreviljen.)

Disse forholdene, altså manglende sammenheng mellom fysisk inntrykk og mental opplevelse, gjelder ikke bare lyd. Det kan være lettere å forstå litt av problematikken om man gjør noen forsøk med bilder/synsinntrykk.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnarium
    Eller forstekaren går i selvsving.
    Hmm? Når går en forsterker i selvsving og hva gjør man da?

Kobler til en PID-regulator og ganger forsterkningen med 2 for å få anlegget til å svinge seg inn?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Mitt inntrykk er at gruppen som mener de hører forskjell på kabler er liten og krymper.

Her mener jeg du ikke har fått med deg essensen i argumentasjonen fra de du kaller målefolka. Det er påviselige målbare forskjeller mellom kabler, men disse forskjellene er i så liten størrelsesorden at de ikke kan brukes som argumentasjon for at det skal være en hørbar forskjell. Når en samtidig ser resultatet av de blindtester som er gjort er konklusjonen at det er mer sannsynlig at forskjellen beror på andre faktorer enn lyden.

Hvis du mener saklig argumentasjon på bakgrunn av blindtester og målinger er hjernevask har vi ulik oppfatning av hva hjernevask er.

Det underbygger bare at det antagelig er andre faktorer enn forskjell i lydkvalitet som gjør at du opplever en forskjell.

Nest site kommentar der.. Er vel bare fordi det blir så glovarme diskusjoner i kabeltrådene at jeg opplever begge "leirer" for lite troverdige.
    Og at jeg selv opplever forskjeller på noen kabler,da berre testet i klassene under 3000,-
    Men ja forstår at det ikke er vits med kjempedyre kabler. ¨
    jeg tenker vel selv max 2000 kr ca.
    Las i hjemmekino at Linn har dyreste kabel til ca 2500 for rca og 1600 for xlr kjøpt i Norge.. så da kan en jo tenke sitt, med tanke på at Linn er høyt respektert merke.
    Linn sa og at dei fikk inn haugevis med kabler fra div produsenter men ingen var direkte bedre enn deres egen.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Sterke påstander her, jeg tror du skal snakke litt forsiktig om hjernevask.

Dersom du mener at du kan høre forskjell på to passive komponenter som har identiske elektriske egenskaper (motstand og kapasitans), og deretter forlange aksept for dette helt uten noen videre dokumentasjon fra standardiserte metoder (som f.eks. flere uavhengige dobbeltblinde tester) samtidig som du beskylder de som forholder seg til harde dokumenterte fakta for å være hjernevasket...ja da er du på relativt tynn is...

Litt faktainformasjon om RCA vs XLR:
    En XLR-kabel har i de aller fleste tilfeller høyere sammenlagt tverrsnitt enn en RCA-kabel. Dette som en naturlig konsekvens av at to av lederne i XLR-kabelen summeres. I tillegg vil ikke XLR-kabelen være nevneverdig plaget med støy, da eventuell støy som tilføres underveis fases ut i mottakerenden ved at polariteten på en av lederne vendes. Denne forskjellen i tverrsnitt og utfasing av støy kan utgjøre en forskjell i lyden. Forskjellen kan også synliggjøres og dokumenteres ved måling av bl.a. motstand og kapasitans.

I tillegg kan eventuelle lydforskjeller mellom RCA og XLR (i samme anlegg) også forklares med følgende: Den aktive elektronikken som ligger INNE i forsterkeren og CD-spilleren, er ofte forskjellig for RCA- og XLR-utgangene / -inngangene, og kan derfor følgelig resultere i signalforskjell. Det er mest sannsynlig derfor Ingeniør'n hører forskjell mellom RCA og XLR på sin Xindak, og ikke på grunn av kablene i seg selv.

Om XLR-kabler i 2000-kroners klassen har betydelig lavere motstand og kapasitans enn XLR-kabler i 200-kroners klassen, vet jeg ikke. Dog tviler jeg på det. Isåfall ville kabelinventaret til de lydstudioene jeg har vært innom, sett anderledes ut.

Når det gjelder hjernevask, så skal jeg gi deg litt artig informasjon om menneskesinnet: Hjernene våre vil konstant forsøke å rettferdiggjøre alle våre beslutninger, etter at de er tatt. Vi ønsker kun som siste mulige utvei å klandre oss selv for ting som går galt. Når du kaster bort tusenlapper på nye kabler til anlegget ditt, så vil underbevisstheten din gjøre alt den kan for at du skal bli tilfreds med avgjørelsen din, og føle at den var riktig. Det kan hjernen din få til ved å eksempelvis fortelle deg at anlegget ditt høres bedre ut.

Cognitive dissonance - Wikipedia, the free encyclopedia

En kjapp personlig konklusjon på hele kabeldebattsmørja: Kabler kan ha forskjellige elektriske egenskaper. Forskjellene kan som oftest måles med riktig utstyr, og innvirkningen disse forskjellene har på et lydanlegg KAN i noen tilfeller være hørbare for det menneskelige øret. Dog vil disse forskjellene i de aller fleste tilfellene være mindre enn forskjeller som forårsakes av lufttemperatur og luftfuktighet i rommet, posisjonen på hammeren og stigbøylen i øret, væskenivået i sneglehuset, trykkforskjell over trommehinnen, centimeterplassering på hodet under lytting, temperatur på de elektriske komponentene i et anlegg, og en DRØSS andre faktorer som påvirker vår oppfattelse av lyden vi hører fra anlegget vårt. Disse ørsmå variasjonene er, oftere enn du tror, grunnen til at du hører forskjell på kabler. Det er også grunnen til at man i blindtester har like stor sannsynlighet for å velge den billigste kabelen som "den beste", da forskjellen vi faktisk hører ikke nødvendigvis kan tilskrives kabelen i det hele tatt.
    Joda, ellers viser jeg til innlegget over.. Jeg er mer i begge leirer for å si det sånn.. men haller vel litt mot "målegutta" av mangel på bedre ord. :-)
    Høyttalere:

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •