balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 184
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Vel, å komme med slike bastante kommentarer som at en slik uttalelse svekker hans troverdighet synes jeg du burde holde for deg selv.
    Man skal bare jatte med, altså?

Det er ikke troverdig at et kabelbytte forandrer lyden mer enn et høyttalerbytte, det er en påstand som strider mot all fornuft og alle fakta.

Jeg prøvde selv en usedvanlig tynn signalkabel, gull solid core leder bekledd med teflon isolering og fant ut at i MITT anlegg så var det faktisk denne kabelen som bikket mitt system over til såkalt high-end lyd. Jeg opplever en realisme som jeg aldri før har hatt tidligere, og alt som skulle til var denne kabelen.
    Du snakker om en subjektiv opplevelse som om den skulle være en objektiv realitet.

Det er ikke i "ditt anlegg" denne kabelen har betydd en stor forandring; det er i din opplevelse.

Det er mao psykologi; ikke lydteknikk. Kabelen som leder av elektriske impulser har ingenting med saken å gjøre. Opplevelsen din har ikke betydning for andre enn deg selv.

Som Atle Dreier har påpekt et annet sted: Folk opplever ulike ting og har stor glede av det -- men når de begynner å framstille opplevelsene sine som bevis på fysiske fenomener, er de langt ute på viddene.

For å bruke den gamle parallellen: Jeg ser at jorda er flat, jeg opplever det daglig. Men om jeg mener at denne opplevelsen motbeviser kunnskapen om at jorda er rund, fortjener jeg ikke bli tatt alvorlig.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hold kjeft om slike bastante meninger, den eneste som taper troverdighet her er DU!
    selvutnevnt forumpoliti med rett til personhets? eller bare et svakt forsøk på hersketeknikk?

når alle fysiske lover vi kjenner tilsier at Ivaols snakker både vettug og sant ved å påpeke urimeligheten ved å hevde at en signalkabel kan "snu lyden i anlegget opp ned", så er det ikke han som burde være mer forsiktig i valg av ord og uttrykk.

EDIT:
    Jeg prøvde selv en usedvanlig tynn signalkabel, gull solid core leder bekledd med teflon isolering og fant ut at i MITT anlegg så var det faktisk denne kabelen som bikket mitt system over til såkalt high-end lyd. Jeg opplever en realisme som jeg aldri før har hatt tidligere, og alt som skulle til var denne kabelen.
    hva er "high end" lyd for deg? er det forskjell på det og "high fidelity"?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare to mulige vitenskapelige forklaringer på markant annerledes lyd i forbindelse med kabelbytte.

1. Den gamle kabelen var defekt eller feilkonstruert
    2. Den nye kabelen er defekt eller feilkonstruert

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, jeg skal ikke motstride dine meninger om hva vitenskapen sier.
    Problemet er bare at vitenskapen har tatt feil så altfor mange ganger (En stund trodde man at jorden var flat, til noen kom på bedre tanker)

Samt at de heller IKKE bryr seg om lydkvalitet og gode opplevelser med musikk. Vitenskap er vitenskap. Som mange kabel-troende har nevnt før; visst denne vitenskapen betyr så fantastisk mye for dere. Hva i huleste har dere å gjøre på et forum som etter sigende skal handle om hifi og gode musikkopplevelser??
    Musikk er subjektivt og kan ikke slås fast med alle mulige vitenskapelige rapporter. Eller er dere uenige her også?

Dessuten virker det jo MEGET sannsynlig at forskjellige metaller leder signalet bedre enn andre (og således kan påvirke signalet i noen grad), OG at islolasjonsmaterialet også kan påvirke signalet i større eller mindre grad. Uansett, så gir jeg blanke f. i teori og logikk.
    Jeg hører musikk i praksis, og er fornøyd med det. Får da så mye mere tid dette ved å slippe å kverulere om slike temaer på nettet, og bygger meg opp en personlig erfaring over tid.

Og er det ikke slik at enkelt menneskers erfaringer til syvende og sist forandrer vitenskapen og driver denne fremover?

Uansett, jeg backer ut. Dette temaet er overmodent og helt latterlig å diskutere, trekker meg mye heller tilbake i sofaen foran anlegget mitt med en kald pils og litt god musikk 8)

Ps. En liten betraktning fra min side; Har lagt merke til at de argeste mest aktive skeptikere, ikke bruker særlig mye av sin tid til å diskutere hifi komponenter og musikk, men heller bruker all sin fritid på å kverrulere i slike tråder. Dette forsterker min tro på at dere bare "troller" rundt, og elsker å skape debatt. Slike "troll" har jeg funnet på stort sett alle forum, og felles med dem alle er at de bruker lite tid på "hobbyen" deres i det virkelige liv. Men heller liker å fremstå som skikkelige "fagmenn" på nettet med en høy postcount.
    De færreste signerer heller ikke med sitt ordentlig navn, og mister derfor noe troverdighet etter mitt syn.

Mvh.
    Magnus K. Andersen

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er bare at vitenskapen har tatt feil så altfor mange ganger (En stund trodde man at jorden var flat, til noen kom på bedre tanker)
    Men det var jo nettopp ved å "teste" hypotesen om Jorden var flat eller ikke, at man bekreftet de vitenskapelige indusier/beregninger på nettopp dette.
    Sammenlign gjerne en blindtest av kabler med å seile Jorden rundt for å bekrefte at den er rund om du vil ;-)

Vitenskapen seiret den, over den forutbestemte "sannhet" om at Jorden var flat. Det var jo også de religiøse, uten vitenskapelig hold, som antok Jorden som universets og solsystemets sentrum med bakgrunn i skaperfortellingen.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /facepalm

i fare for å legge ord i munnen på andre, vi både liker og hører masse på musikk. det vi, eller i alle fall jeg, ikke liker er alle løgnene fra kabelprodusenter/-pushere. for det er det der; løgn.

i tillegg blir jeg lettere matt og overgitt over all den godtroheten som er ute å går. jeg bryr meg katta hva som finnes på av galskap i eget hjem - som f eks syltynne gullkabler som signalkabler*, men blant dem som driver med lyd som profesjon så blir hele "hifi"-/amatør-/sluttbrukerverdenen sett litt ned på og latterligjort nettopp på grunn av disse tåpelige metafysiske tankebanene. det er og en av grunnene til at i alle fall jeg ikke holder meg unna esoteriske kabeltrådene eller "real life" -kranglingene.

*fordi det er noe som potensielt kan påvirke lydsignalet.

forøvrig veldig modent å eplekjekt slenge med leppa for så å 'backe ut'. talk da talk / walk da walk vettu.

...skål

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skulle "talk da talk / walk da walk" så ville jeg aldri i verden fått tid til å å holde på med det jeg liker best her i livet; høre på musikk, og pusle med lyd...
    Nuff said...(Om du ikke har forstått det, så tar disse trådene ALDRI slutt)

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her, som påstår at jorda ikke er flat også nå

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at NRK, BCC osv. sverger til chord

Edit: Hmmm...hvor ble det av utsagnet jeg etterspør?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vitenskapen har visst at jorda var rund i ca. 2000 år. Det ble først påvist av Eratosthenes fra Kyrene, bibliotekar i Alexandria, ca 200 f.kr. -- og før den tiden kan man vel knapt snakke om vitenskap. Siden den tid har alle som har satt seg inn i slike ting (inkludert de norrøne sagaskriverne i middelalderen, for å ta de eldste eksemplene fra vår del av verden), visst at jorda er rund.

Musikk er subjektivt og kan ikke slås fast med alle mulige vitenskapelige rapporter. Eller er dere uenige her også?
    Nei, der er vi nok enige. Men dette dreier seg ikke om musikk, men om reproduksjon av lyd ved hjelp av relativt enkel teknologi.

Dessuten virker det jo MEGET sannsynlig at forskjellige metaller leder signalet bedre enn andre (og således kan påvirke signalet i noen grad), OG at islolasjonsmaterialet også kan påvirke signalet i større eller mindre grad.
    Det er ikke mye sannsynlighet med i bildet her. Dette er forhold vi (altså menneskene i vår tid) vet veldig mye om, og der det er svært lett å skaffe seg kunnskap.

Både forskningsmiljøer ved universitetene, og store og små produsenter av lydustyr har forsket systematisk på disse tingene i mange årtier. Noen av de som forsker, har store ressurser.

Mange av dem som driver med dette, gjør det nettopp fordi de liker musikk.

Uansett, så gir jeg blanke f. i teori og logikk.
    Det er åpenbart. Men da har du heller ikke så mye å bidra med i diskusjoner med andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt merke til at de argeste mest aktive skeptikere, ikke bruker særlig mye av sin tid til å diskutere hifi komponenter og musikk
    Det gjelder i alle fall ikke meg. Jeg deltar i alle diskusjoner om komponenter jeg har erfaring med eller behov for.

Musikkdiskusjoner har jeg imidlertid gitt opp her på bruket -- der gjelder samme sak som med kabler og tweaking: Folk er bare interessert i å bekrefte sine egne oppfatninger...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dermed ikke sagt at DU med dette enkle forsøket sitter inne med all praktisk erfaring og kunnskap om emnet! Andre har prøvd solid core og funnet ut at forandringen er markant, så når du meisler en slik "sannhet" i stein bare fordi en har prøvd å eksperimentere bittelitt svekker nettopp du all din troverdighet ....!
    Nå føyer mitt enkle eksperiment seg inn i rekken av blindtester og teori som sier det samme. Disse andre du prater om har aldri klart å skille disse enorme forskjellene i det øyeblikket de ikke lenger visste hva de hørte på. Når noen da forteller om forskjeller større enn ved høyttalerbytte, da mister de troverdighet. Selv de mest ihuga kabeltilhengerene på hifisentralen hevder ikke det er slike enorme forskjeller, snarere det siste lille som noen ganger skal til.

Jeg prøvde selv en usedvanlig tynn signalkabel, gull solid core leder bekledd med teflon isolering og fant ut at i MITT anlegg så var det faktisk denne kabelen som bikket mitt system over til såkalt high-end lyd. Jeg opplever en realisme som jeg aldri før har hatt tidligere, og alt som skulle til var denne kabelen.!
    Flott at du får fine opplevelser med kabelbytte! Det er ikke dermed sagt at det du opplever er annet enn placebo.

Så hold kjeft om slike bastante meninger, den eneste som taper troverdighet her er DU!
    Det var da voldsomt.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    For å bruke den gamle parallellen: Jeg ser at jorda er flat, jeg opplever det daglig. Men om jeg mener at denne opplevelsen motbeviser kunnskapen om at jorda er rund, fortjener jeg ikke bli tatt alvorlig.
    Du kan lett se at jorden er nogenlunde rund bare å ta en kikkert og følge med på et skip som seiler ut i horizonten, eller prøv å se over en lang innsjø, så vil du se at jordoverflaten er krummet.

Nå er den riktignok ikke helt rund, diameteren pol-pol er mindre enn den ved ekvator.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Man skal bare jatte med, altså?

Det er ikke troverdig at et kabelbytte forandrer lyden mer enn et høyttalerbytte, det er en påstand som strider mot all fornuft og alle fakta.

Du snakker om en subjektiv opplevelse som om den skulle være en objektiv realitet.

Det er ikke i "ditt anlegg" denne kabelen har betydd en stor forandring; det er i din opplevelse.

Det er mao psykologi; ikke lydteknikk. Kabelen som leder av elektriske impulser har ingenting med saken å gjøre. Opplevelsen din har ikke betydning for andre enn deg selv.

Som Atle Dreier har påpekt et annet sted: Folk opplever ulike ting og har stor glede av det -- men når de begynner å framstille opplevelsene sine som bevis på fysiske fenomener, er de langt ute på viddene.

Det er vel det vi alle higer etter - egen opplevelse av musikken. Det er jo umulig å sette seg inn i hva andre opplever, så hva er problemet med at han får en god følelse av en solid core gull til 4000 - blir neppe ruinert av det. Litt enig med Magnus - hvis han er frelst med den opplevelsen, hvorfor må du og andre frelse ham med deres syn på saken? Vi blir jo aldri enige alikevel :wink:

edit: trykkleif
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er vel det vi alle higer etter - egen opplevelse av musikken. Det er jo umulig å sette seg inn i hva andre opplever, så hva er problemet med at han får en god følelse av en solid core gull til 4000 - blir neppe ruinert av det. Litt enig med Magnus - hvis han er frelst med den opplevelsen, hvorfor må du og andre frelse ham med deres syn på saken? Vi blir jo aldri enige alikevel :wink:

edit: trykkleif
    Det er ikke noe problem at folk får gode opplevelser av kabler. Problemet oppstår når det skal forklares. Den frelse greia de går vel strengt tatt begge veier.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for støtten! Føler meg noen ganger temmelig alene i stormen her på avforum.

Det jeg er ute etter på poengtere; Er at jeg overhodet ikke har noen interesse av å bryte ned skeptikernes meninger og holdninger. Jeg og andre kabel-tilhengere vil bare fortelle og diskutere om våre egne personlige erfaringer med diverse kabler. I KABEL avdelingen. Vi påtvinger ikke vårt syn til noen andre, men blir jo selvfølgelig opprørt når vi gang på gang får høre at vi tar grundig feil. En sak har gjerne to sider, og dette vil vi aldri komme i mål med.

Alt vi tilhengere ønsker er å få diskutere i fred, uten disse bedreviter kommentarene vi stadig vekk før høre.

Magnus.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er vel det vi alle higer etter - egen opplevelse av musikken. Det er jo umulig å sette seg inn i hva andre opplever, så hva er problemet med at han får en god følelse av en solid core gull til 4000
    Det er ikke noe problem, om han innser at det er en subjektiv følelse som ikke angår andre enn ham selv.

Problemet er at han, og haugevis av andre kabeltroende, tror at opplevelsen skyldes kabelen, og forsøker å overbevise andre om dette.

Og, naturligvis, at kabelprodusenter og selgere utnytter denne troen, og pusher dyre kabler på dumme kunder.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg er en av de som gjorde det, men åpnet samtidig for muligheten for det motsatte.
    Spørsmålet er allikevel om man uten (bevisste) målinger / justeringer, er i stand til å reagere på så små forskjeller i lydtrykk?
    Jeg reiser i alle fall tvil om dette.

Ellers er jeg fullstendig enig i at man "teknisk sett" bør holde målemessige marginer små hva (sub)integrasjon gjelder, ikke minst på bakgrunn av egne erfaringer.
    Er viljen tilstede, så er det nok som du sier - innenfor én oktav, så er det muligens hørbart innenfor et såpass snevert frekvensområde. I alle fall målbart! Men i hvor stor grad skal man pukke på slikt?

Musikk er i høyeste grad en "flyktig" opplevelse, i den forstand som at frekvenser fra A til Å, stort sett farer inn i våre ører fortere en vi klarer å blunke. Og som de fleste av oss nyter, heldigvis.
    I dette, bør det jo også ligge en viss toleranse mht hvordan det hele oppleves?
    En alldeles skinnflat målekurve er det vel strengt tatt ingen som bifaller.
    Dermed vil jeg mene at de variasjonene som måtte finnes, også innenfor en oktavs omfang, bør gis en viss romslighet.
    Musikk er jo en lidenskap, ikke en vitenskap!
    Tiltross for at tendensen imot sistnevnte begrep, av og til overskygger normal fornuft. ;-)
    Ja, jeg er enig i at det nok går en grense et eller annet sted for hvor viktig slike forskjeller oppleves å være. Denne grensen tenker jeg til en viss grad kan variere litt fra person til person/anlegg til anlegg.

Når det gjelder topic: Jeg mekker XLR-kabler med Belden 8760 og Neutric-plugger. Jeg har ikke sammenlignet og kommer heller ikke til å gjøre det. M.a.o. får de være "gode nok".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Du kan lett se at jorden er nogenlunde rund bare å ta en kikkert og følge med på et skip som seiler ut i horizonten, eller prøv å se over en lang innsjø, så vil du se at jordoverflaten er krummet.
    Du kan også lett høre at det ikke er noen forskjell på riktig konstruerte og dimensjonerte lydkabler, ved å sammenligne dem uten å vite hvilke kabler du hører på.

Skal vi trekke eksemplet helt ut, ville "Jorden er flat"-tilhengeren hevde at kikkerten forstyrret synsinntrykket, påstått at båten forsvant fordi den som så etter den hadde dårlig syn, o.s.v. Og, når alt annet slår feil, pukke på at det er likegyldig om jorden er rund eller flat, så lenge de selv opplever den som flat og er lykkelige med det -- og at dette er en tro de må få lov til å dele med andre uten innblanding...

Alt vi tilhengere ønsker er å få diskutere i fred
    Det kan dere gjøre i 90% av verdens hi-fi-fora. Hvorfor kan dere ikke godta at vi som ønsker kunnskap om alle hi-fi-forhold og ikke bare trosbekreftelse, kan få lov til å være med i dette ene?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt vi tilhengere ønsker er å få diskutere i fred, uten disse bedreviter kommentarene vi stadig vekk før høre.

Magnus.
    Må bare skyte inn at den muligheten er tilstede:
    http://avforum.no/forum/kabler/96214...rrigperer.html

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •