balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 184
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Strålende, Lovemusikk!

Men: Er du i det hele tatt i stand til å lese en slik graf? Er du klar over at det her er snakk om max 0,8dB variasjon i SPL?
    Det kan nok kanskje detekteres som hørbart, med litt godvilje, på en god dag?
    Sjekk kalenderen, for å finne din neste... 8)
    Er det hørbart, sier du? Ja det er hørbart. Sier ikke at du hører forskjell da.
    :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: En forskjell i 0,8dB i bassområdet er svært lite. Er det hørbart? Kanskje, men så har vi heller aldri bestridet at HØYTTALERKABLER må ha en viss dimensjon, sett i forhold til dens lengde, høyttalerens egen impedans, og hvilken strømmengde som skal dyttes igjennom kabelen. Derimot spiller det ingen trille om den er isolert med teflon, er sølvbelagt eller er retningsbestemt. Altså, lampettkabel duger, så lenge den er tykk nok. Så "beviset" som du linker til, Lovemusikk, er jo fullstendig irrelevant.

Når DET er sagt, så bør det også nevnes at romressonansen i alle normale rom medfører endringer LANGT større enn 0,8dB. I bassområdet snakker vi fort om +/- 10dB selv i forholdsvis helt greie lytterom. Det vil igjen si, at et par enkle bassfeller til en liten tusenlapp vil gi LANGT større resultat enn en hvilken som helst kabel uansett prisklasse.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Har kabler eg.
    Ok, trodde ikke du var fornøyd med de der ebay-kablene dine jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kabler eg.

MEN HER ER BEVISET på målbart kabelforskjell.

Så nå målegutta..ti stille :-)
    Jeg kan ikke tro det. For tredje gang i samme tråd må jeg skrive at det er målbare forskjeller på kabler. Ingen målefolk bestrider det, spørsmålet er om det er hørbart. Hvorfor fortsetter du å kverne på samme løgnen?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kabler eg.

MEN HER ER BEVISET på målbart kabelforskjell.

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075680

Hørbart?

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075925

Så nå målegutta..ti stille :-)
    Så du bruker et måleresultat til å argumentere mot målegutta?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    I krig hjelper det ikke alltid å snakke til fiender som står å skyter, noen ganger må man skyte tilbake.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Ok, trodde ikke du var fornøyd med de der ebay-kablene dine jeg.
    I følge dere som vet alt er jo disse like gode som alle andre til ti tusner av kroner :-)

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja? Var det ikke det dere etterlyste da?
    Merkelig..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips til gode XLR kabler?
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en kabel laget av kobber, gjerne med god isolasjon. Ikke tenk pris, fancy navn og pene pakker.
    Kjøp dertil egnete XLR-plugger (fåes kjøpt løst - søk på nettet) og monter på overnevnte kabel.

Disse kablene blir gode, så lenge du kobler riktig og kabelen ikke er ødelagt.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den billigste og en av de beste løsningen du får tak i av kabler, er solidcore kabler (enkeltledere). Det er et eller annet med flerledere som gjør at dynamikken i anlegget forsvinner. Antakelig er det magnetfeltet som oppstår rundt disse smålederne som reflekteres tilbake i kabelen når signalet forsvinner som forårsaker denne "tilgrøtningen" av lyden.

DNM i England er en av de få fornuftige kabelprodusentene i verden med levelige priser som ikke driver med vodoo hodoo.

Har ikke prøvd den nye kabelen deres enda med den nye RF-kretsen, men det blir vel kanskje det neste skrittet på stigen. Billige og stygge kabler med suveren ytelse

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    DNM i England er en av de få fornuftige kabelprodusentene i verden med levelige priser som ikke driver med vodoo hodoo.
    Hvis de hevder det du hevder ovenfor, gjør de vel strengt tatt det?

Men om de ikke tar seg ekstra betalt for magien, kan det jo kanskje være det samme.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det stilles spm.tegn om 0,8dB er hørbart. Er nivåforskjell på 0,8dB signifikant i en blindtest, mon tro? Man kan selvsagt argumentere at fullrange nivåforskjell kansje skulle være mer hørbart, men ser man på kurven som ble postet tidligere, ser man at man har nivåforskjell på rundt en oktav. Høyst sannsynlig hører man slikt selv i bassområdet.

Jeg stiller mitt aktive delfilter med snevrere margin i bassområdet for å bli fornøyd med integrasjonen. Samme med tuning av basskasser. Nivåforskjell på nesten 1 dB med så stor/liten(?) båndbredde er helt klart hørbart og gjenstand for preferanse og foretrukkethet i mitt anlegg og ører.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den billigste og en av de beste løsningen du får tak i av kabler, er solidcore kabler (enkeltledere). Det er et eller annet med flerledere som gjør at dynamikken i anlegget forsvinner. Antakelig er det magnetfeltet som oppstår rundt disse smålederne som reflekteres tilbake i kabelen når signalet forsvinner som forårsaker denne "tilgrøtningen" av lyden.

Har ikke prøvd den nye kabelen deres enda med den nye RF-kretsen, men det blir vel kanskje det neste skrittet på stigen. Billige og stygge kabler med suveren ytelse
    Jepp, tenkte jeg skulle lage meg noen slike XLR kabler, men jeg vil dra den litt lenger og bruke kabel for fast anlegg i hus m/skjerm. Har bare ikke kommet så langt enda. Mine solid core høytaler kabler fjernet i alle fall grøte eller dro fra gardina over lydbilde slik jeg opplevde det.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Ser at det stilles spm.tegn om 0,8dB er hørbart. Er nivåforskjell på 0,8dB signifikant i en blindtest, mon tro? Man kan selvsagt argumentere at fullrange nivåforskjell kansje skulle være mer hørbart, men ser man på kurven som ble postet tidligere, ser man at man har nivåforskjell på rundt en oktav. Høyst sannsynlig hører man slikt selv i bassområdet.

Jeg stiller mitt aktive delfilter med snevrere margin i bassområdet for å bli fornøyd med integrasjonen. Samme med tuning av basskasser. Nivåforskjell på nesten 1 dB med så stor/liten(?) båndbredde er helt klart hørbart og gjenstand for preferanse og foretrukkethet i mitt anlegg og ører.
    Jeg er en av de som gjorde det, men åpnet samtidig for muligheten for det motsatte.
    Spørsmålet er allikevel om man uten (bevisste) målinger / justeringer, er i stand til å reagere på så små forskjeller i lydtrykk?
    Jeg reiser i alle fall tvil om dette.

Ellers er jeg fullstendig enig i at man "teknisk sett" bør holde målemessige marginer små hva (sub)integrasjon gjelder, ikke minst på bakgrunn av egne erfaringer.
    Er viljen tilstede, så er det nok som du sier - innenfor én oktav, så er det muligens hørbart innenfor et såpass snevert frekvensområde. I alle fall målbart! Men i hvor stor grad skal man pukke på slikt?

Musikk er i høyeste grad en "flyktig" opplevelse, i den forstand som at frekvenser fra A til Å, stort sett farer inn i våre ører fortere en vi klarer å blunke. Og som de fleste av oss nyter, heldigvis.
    I dette, bør det jo også ligge en viss toleranse mht hvordan det hele oppleves?
    En alldeles skinnflat målekurve er det vel strengt tatt ingen som bifaller.
    Dermed vil jeg mene at de variasjonene som måtte finnes, også innenfor en oktavs omfang, bør gis en viss romslighet.
    Musikk er jo en lidenskap, ikke en vitenskap!
    Tiltross for at tendensen imot sistnevnte begrep, av og til overskygger normal fornuft. ;-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge dere som vet alt er jo disse like gode som alle andre til ti tusner av kroner :-)
    Jo, men det betyr ikke nødvendigvis at de var bra nok for deg?

Tips har du fått i fleng, likevel spør du på nytt om tips...hva definerer du som gode xlr-kabler?
    Hvorfor spør du ikke om tips på f.eks. soundgarden eller hifiklubben?
    Jeg er sikker på de kan fortelle deg akkurat det du ønsker å høre.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel ikke om 0.8db er hørbart eller ei. Det er en høyst reell forskjell som godt kan høres i bevisst sammenligning vil jeg tro.

Hovedpoenget er at det å lage en kabel som IKKE påvirker frekvensresponsen slik som disse simuleringene viser, ikke koster en haug med penger. Jeg vil tro at kablene som selges hos Blue Jeans Cables faller inn i denne kategorien. Det vil si "måleperfekte" kabler til en billig penge. Det er i hvertfall intensjonen bak selskapet.

At noen foretrekker kabling med bevisste sære konstruksjoner for å påvirke lyden knapt hørbart i ønsket retning for nå så være. Selv foretrekker jeg å ha nøytral "måleperfekt" kobberkabling av rimelig type og ta den såkalte matchingen det gnages om (les: bevisst feilkonstruerte kabler, fremlyttet i stedet for fremmålt) ved roten andre steder.

On topic: Disse har jeg. Akkurat like gode som de dyre balanserte kablene jeg har hatt før (Kimber Silver Streak og Black Magic Revelation IC m/rhodium plugger). Men de ser kjedelige ut.

Balanced Audio Cables at Blue Jeans Cable

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jepp, tenkte jeg skulle lage meg noen slike XLR kabler, men jeg vil dra den litt lenger og bruke kabel for fast anlegg i hus m/skjerm. Har bare ikke kommet så langt enda. Mine solid core høytaler kabler fjernet i alle fall grøte eller dro fra gardina over lydbilde slik jeg opplevde det.
    Det fungerer bra det også. Dette med skjerming er det delte meninger om, personlig tror jeg det er ganske irrelevant.

Det er rart hvor få det er som er klar over dette med solidcore kabler. Folk kjøper seg i hjel på utstyr i påvente om at den nye forsterkeren, den nye kilden eller den nye høyttaleren som har blit kritikerrost av hifi-pressen, skal løse alle problemene deres. Men neida, problemene dilter etter uansett hva de gjør.
    Da synes jeg det er morsomt å komme diltende med et par kabler til et par hundrelapper og snu lyden i anlegget opp ned

Hvis du får bra utbytte av å bytte høyttalerkabler, kan du jo tenke deg hvilken effekt du får av å rekable alt av elektronikk og høyttalere i tillegg.
    Produsentene kan dessverre ikke bruke solidcore selv fordi ledningene blir svekket under transport (p.g.a. vibrasjoner) og kan i verste fall forårsake brann under bruk. Pratet nylig med en norsk forsterkerprodusent som hadde funnet en mellomting her som de mente fungerte bra fordi lederne var presset veldig tett inntil hverandre.

Bytt til solidcorekabler og skaff en enhet for romkalibrering (audyssey/deqx), så er du på god vei til god lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart hvor få det er som er klar over dette med solidcore kabler. Folk kjøper seg i hjel på utstyr i påvente om at den nye forsterkeren, den nye kilden eller den nye høyttaleren som har blit kritikerrost av hifi-pressen, skal løse alle problemene deres. Men neida, problemene dilter etter uansett hva de gjør.
    Da synes jeg det er morsomt å komme diltende med et par kabler til et par hundrelapper og snu lyden i anlegget opp ned

Bytt til solidcorekabler og skaff en enhet for romkalibrering (audyssey/deqx), så er du på god vei til god lyd.
    Så her hevder du at et bytte til solidcore kabler overgår nye høyttalere i lydforskjell?

Synes du ikke det drøyt å hevde du kan snu lyden et anlegg opp ned med bytte av kabler?

Jeg har selv testet solidcore høyttalerkabler uten å høre forskjell. Det står ikke på utstyret, hørselen eller hvordan jeg lytter. Overdrivelser av det slaget du kommer med svekker all din troverdighet.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Så her hevder du at et bytte til solidcore kabler overgår nye høyttalere i lydforskjell?

Synes du ikke det drøyt å hevde du kan snu lyden et anlegg opp ned med bytte av kabler?

Jeg har selv testet solidcore høyttalerkabler uten å høre forskjell. Det står ikke på utstyret, hørselen eller hvordan jeg lytter. Overdrivelser av det slaget du kommer med svekker all din troverdighet.
    Vel, å komme med slike bastante kommentarer som at en slik uttalelse svekker hans troverdighet synes jeg du burde holde for deg selv.
    Som alle sikkert har skjønt så er det ikke ALLTID at kabler kan forandre så mye på lyden, dette kommer an på komponentene som blir brukt bla. Nå sier jeg ikke at du har et for dårlig anlegg, bare at du ikke opplevde denne forskjellen.

Det er dermed ikke sagt at DU med dette enkle forsøket sitter inne med all praktisk erfaring og kunnskap om emnet! Andre har prøvd solid core og funnet ut at forandringen er markant, så når du meisler en slik "sannhet" i stein bare fordi en har prøvd å eksperimentere bittelitt svekker nettopp du all din troverdighet ....

Jeg prøvde selv en usedvanlig tynn signalkabel, gull solid core leder bekledd med teflon isolering og fant ut at i MITT anlegg så var det faktisk denne kabelen som bikket mitt system over til såkalt high-end lyd. Jeg opplever en realisme som jeg aldri før har hatt tidligere, og alt som skulle til var denne kabelen.

-Men dette var i mitt anlegg, og det er ikke dermed sagt at ALLE har like stort utbytte av en slik kabel. Forskjellen er ikke enorm, og til en pris på nesten 4000kr. skjønner jeg at folk tror jeg er gal som gidder å bruke penger på en så "liten" forskjell. For meg har dog denne kabelen gjort illusjonen om "musikere i stua" komplett, og musikkopplevelsen har forandret seg markant i mitt lille hode. Skal sies at denne kabelen bare var på lån, så jeg blir pent nødt til å kjøpe en slik selv, uansett hvor mye jeg ønsker at min nåværende kabel til omtrent samme pris skal være best. For det er den nemlig ikke, langt derifra!

Så hold kjeft om slike bastante meninger, den eneste som taper troverdighet her er DU!

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •