balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 184
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Jeg har nok penger. Jeg har tross alt spart tusenvis av kroner på å kjøpe kabler på Clas Ohlson de siste årene. Vi kan heve summen til 10.000,- om du vil.
    Haha.. hva blir det neste, en BMW M5 helt ny ferdig reg? :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    eg ser jo nå at vi ikke er enig men at en vandlig "lakris" som en kjøper på europris er like god som f.eks en god kabel fra f.eks Chord.. HAHAHA.
    Et "lakrissnøre" er ikke skjermet, og kan plukke opp støy fra strømledninger. En dyrere kabel er som regel skjermet.

Det har sannsynligvis dårlige plugger, som kan gi dårlig kontakt. En dyrere kabel har bedre plugger, som sikrer fullgod kontakt.

Selve lederne er i begge tilfeller laget av rent kobber, med omtrent samme tverrsnitt -- mer enn tilstrekkelig for å gjøre jobben.

Dersom lakrissnørene sitter tett i kontaktene og ikke ligger i nærheten av noe strømførende, skulle ikke lyden bli annerledes enn om man bruker en dyrere kabel.

Unntak kan være utstyr som er konstruert med avvik fra standarden, og derfor krever spesielle egenskaper. Men slike avvik er målbare, og forskjellene kan forklares utfra elementær fysikk.

Uansett gjelder dette: Dersom det skulle være hørbare forskjeller i lyden, vil disse forskjellene 1: være målbare, 2: kunne oppfattes i en blindtest..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers gidde eg ikke reise til byn for å teste dette, bur en stykke unna, men og fordi eg bryr meg faktisk katten i å teste for andre.
    Men eg liker å sitte her å diskutere, det er artig :-)
    Jeg gjentar: Jeg kan komme hjem til deg, i stua di. Du trenger ikke reise en meter.

Og du sier her at du ikke er her på forumet for å øke ditt eget kunnskapsnivå? Hva er da målet ditt med å diskutere? Å bare trolle da, eller?

Haha.. hva blir det neste, en BMW M5 helt ny ferdig reg?
    Nei. Så mye penger har jeg ikke. Jeg vedder ikke med penger jeg ikke har. Men tilbudet om 10.000,- står fortsatt. Du kan også velge deg et beløp under det, dersom du er usikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du..eg har ingen problemer med å sei en lakris kabel er bedre enn min Chord, kan eg sei no og da. Men eg lyger litt for meg selv.
    En god kabel for meg er en nøytral kabel som ikke legger til eller trekker fra noe.
    Med andre ord er lakrisen det, er den minst like god som chord.

Ellers gidde eg ikke reise til byn for å teste dette, bur en stykke unna, men og fordi eg bryr meg faktisk katten i å teste for andre.
    Men eg liker å sitte her å diskutere, det er artig :-)
    Den siste setningen bekrefter det eg har trodd lenge... at du gjør dette kun og blott for å provosere frem en diskusjon. Rett og slett en "kranglefant" som vi sier, der eg kommer fra.

Du hører forskjell på kabler ? hahaha, glem det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Et "lakrissnøre" er ikke skjermet, og kan plukke opp støy fra strømledninger. En dyrere kabel er som regel skjermet.

Det har sannsynligvis dårlige plugger, som kan gi dårlig kontakt. En dyrere kabel har bedre plugger, som sikrer fullgod kontakt.

Selve lederne er i begge tilfeller laget av rent kobber, med omtrent samme tverrsnitt -- mer enn tilstrekkelig for å gjøre jobben.

Dersom lakrissnørene sitter tett i kontaktene og ikke ligger i nærheten av noe strømførende, skulle ikke lyden bli annerledes enn om man bruker en dyrere kabel.

Unntak kan være utstyr som er konstruert med avvik fra standarden, og derfor krever spesielle egenskaper. Men slike avvik er målbare, og forskjellene kan forklares utfra elementær fysikk.

Uansett gjelder dette: Dersom det skulle være hørbare forskjeller i lyden, vil disse forskjellene 1: være målbare, 2: kunne oppfattes i en blindtest..

Og da er jo konklusjonen at det ER forskjell på kabler.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Jeg gjentar: Jeg kan komme hjem til deg, i stua di. Du trenger ikke reise en meter.

Og du sier her at du ikke er her på forumet for å øke ditt eget kunnskapsnivå? Hva er da målet ditt med å diskutere? Å bare trolle da, eller?

Nei. Så mye penger har jeg ikke. Jeg vedder ikke med penger jeg ikke har. Men tilbudet om 10.000,- står fortsatt. Du kan også velge deg et beløp under det, dersom du er usikker.
    Eg skal vere ærlig med deg.
    Eg sluttet å vedde etter ungdommen, ca etter eg vart 20-25 år. :-)
    Ellers er du hjertelig vellkommen, men å få tid til å teste kan eg ikke love, her er og frue + unger :-)
    Kaffe kan du derimot få. :-)
    Ellers er eg litt i tvil.. du skjønner..en sånn svart kabel er egentlig noelunde nøytral..og vis den då har gode koblinger/gode kontakter og slikt, veit ikkje eg om eg virkelig klarer å skille den og min egen Chord som er nøytral, eg trur det, men slett ikke sikker. Det er og en god grunn til og ikke vedde, men uansett vedder eg ikke.
    Eit per eksp til for at eg er ærlig:
    Eg har nemt da før men kan ta det igjen.. Med en DAC eg testet, Hegel så fra tuneren (Rikstv) trur eg ikke at eg hørte forskjell uten og med den.

Skifte fra rca til xlr = ingen forskjell.
    Høyttalere:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg skal vere ærlig med deg.
    Eg sluttet å vedde etter ungdommen, ca etter eg vart 20-25 år. :-)
    Ellers er du hjertelig vellkommen, men å få tid til å teste kan eg ikke love, her er og frue + unger :-)
    Kaffe kan du derimot få. :-)
    Ellers er eg litt i tvil.. du skjønner..en sånn svart kabel er egentlig noelunde nøytral..og vis den då har gode koblinger/gode kontakter og slikt, veit ikkje eg om eg virkelig klarer å skille den og min egen Chord som er nøytral, eg trur det, men slett ikke sikker. Det er og en god grunn til og ikke vedde, men uansett vedder eg ikke.
    Eit per eksp til for at eg er ærlig:
    Eg har nemt da før men kan ta det igjen.. Med en DAC eg testet, Hegel så fra tuneren (Rikstv) trur eg ikke at eg hørte forskjell uten og med den.

Skifte fra rca til xlr = ingen forskjell.
    Om det er forskjell på RCA-XLR har veldig mye med oppbygginga av komponentene å gjøre. Noen er bygget for kun XLR, men har RCA som mulighet (Electrocompaniet, mens Dynamic Precision kun har XLR). Men for oss dødelige, så er det null forskjell, om strekkene er innenfor rimelighetensgrense, og at utstyret er bygget for å takle begge tilkoblinger like godt! (NAD Sivlerline var tragisk på Balansert mener jeg å huske, var vel mer såkalt "kvasibalansert", mens EC og Abrahamsen ofte gir et voldsomt løft med XLR).

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Om det er forskjell på RCA-XLR har veldig mye med oppbygginga av komponentene å gjøre. Noen er bygget for kun XLR, men har RCA som mulighet (Electrocompaniet, mens Dynamic Precision kun har XLR). Men for oss dødelige, så er det null forskjell, om strekkene er innenfor rimelighetensgrense, og at utstyret er bygget for å takle begge tilkoblinger like godt! (NAD Sivlerline var tragisk på Balansert mener jeg å huske, var vel mer såkalt "kvasibalansert", mens EC og Abrahamsen ofte gir et voldsomt løft med XLR).
    Ja oki..mener eg har hørt da gjalt Hegel og? eller er denne billigkabelen xlr alså, for dårlig ?
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja oki..mener eg har hørt da gjalt Hegel og? eller er denne billigkabelen xlr alså, for dårlig ?
    Lovemusikk, nå er det på tide at du slutter å krangle og heller begynner å komme med noen troverdige argument.
    Dette blir for dumt !

Snart på tide å begrave denne tråden, ettersom trådstarter ikke ønsker å lytte til andres erfaringer og gode råd.
    Derimot så vil han tydeligvis bare krangle og kverulere, uansett hva vi andre mener og har av erfaring.
    Tror ikke han startet denne tråden for å få nyttige råd og veiledning, men fordi han ønsket å starte en diskusjon(les krangel) om kabler !

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Lovemusikk, nå er det på tide at du slutter å krangle og heller begynner å komme med noen troverdige argument.
    Dette blir for dumt !

Snart på tide å begrave denne tråden, ettersom trådstarter ikke ønsker å lytte til andres erfaringer og gode råd.
    Derimot så vil han tydeligvis bare krangle og kverulere, uansett hva vi andre mener og har av erfaring.
    Tror ikke han startet denne tråden for å få nyttige råd og veiledning, men fordi han ønsket å starte en diskusjon(les krangel) om kabler !
    Tråden startet eg for å få gode tips om kabler. Vert lite med det.
    Kjøpte selv på egenhånd noen billige..se link

.: HIFI presentasjon » Lovemusikk`s anlegg
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden startet eg for å få gode tips om kabler. Vert lite med det.
    Du har fått mange råd. Du bare nekter å høre på råd som sier noe annet enn det du bestemte deg for på forhånd.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått mange råd. Du bare nekter å høre på råd som sier noe annet enn det du bestemte deg for på forhånd.
    Nei, har ikke det, kun mas om at billigste er best.
    Det var ikke sånn eg tenkte.. eg tenkte mer i baner om noen hadde noen gode kabler å tipse om..alså fra "oss kabelkutta" :-)
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke sånn eg tenkte.. eg tenkte mer i baner om noen hadde noen gode kabler å tipse om..alså fra "oss kabelkutta"
    Kan du ikke bare kjøpe de dyreste du finner, da?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare kjøpe de dyreste du finner, da?
    Er dei best da? Nope!! Det fikk jeg erfare i min lille 3 stk uhøytidlige kabel test.

Dyrest er ikke best. Men jeg vil tru en kan justere anlegga litt med diverse kabler, for det var såpass forskjell på dei.
    Alså småjustere..
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dei best da? Nope!! Det fikk jeg erfare i min lille 3 stk uhøytidlige kabel test.

Dyrest er ikke best. Men jeg vil tru en kan justere anlegga litt med diverse kabler, for det var såpass forskjell på dei.
    Alså småjustere..
    Tja, har du ustabil cd-spiller, forsterker eller møbel så kan nok det justeres ved å legge en eller flere kabler under ett eller flere av beina.....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke sånn eg tenkte.. eg tenkte mer i baner om noen hadde noen gode kabler å tipse om..alså fra "oss kabelkutta" :-)
    Det kan du gi opp her - du må nok over på Hifisentralen. Der kan du få et og annet tips om tuning av anlegg med kabler. Her har "målegutta" som du kaller de overtatt, så det blir ikke diskusjon bare krangling :?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det kan du gi opp her - du må nok over på Hifisentralen. Der kan du få et og annet tips om tuning av anlegg med kabler. Her har "målegutta" som du kaller de overtatt, så det blir ikke diskusjon bare krangling :?
    Takk for tips ;-)
    Høyttalere:

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk.
    Jeg har 4 par med 0,6m lange Mundorf silver/gold xlr kabler bygget av 1mm2 ledere og supra xlr kontakter liggende ubrukt.
    Disse er betraktet for å være high-end og er høyt rost av kabelentusiaster.
    Du kan få kjøpe et eller fler par, gjerne alle, av meg for 600kr pr par.
    Disse koster 1138kr pr par (0,5m) som byggesett, eller 1788kr pr par ferdig montert.

Disse ble lagt på hyllen til fordel for Supra EFF-I xlr kabler, som er noe billigere, men de er skjermede kabler og var derfor bedre egnet i mitt oppsett.
    Jeg selger dem ikke fordi jeg var misfornøyd med lyden, men trengte kabler med skjerm.

Jeg vil tro disse signalkablene er omtrent i det prisområdet du jakter, så om du er interessert er det bare å gi beskjed.
    Da kan du gjerne sammenligne disse med dine chord og gi tilbakemelding om du synes det var et positivt eller negativt tweak.
    Hvis du ikke liker dem kan jeg kjøpe dem tilbake for samme pris, og legge dem ut på avtorget i steden.
    Men du betaler frakten begge veier i så fall.
    Interessert?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kabler eg.

MEN HER ER BEVISET på målbart kabelforskjell.

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075680

Hørbart?

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075925

Så nå målegutta..ti stille :-)
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN HER ER BEVISET på målbart kabelforskjell.

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075680
    Så nå målegutta..ti stille :-)
    Strålende, Lovemusikk!

Men: Er du i det hele tatt i stand til å lese en slik graf? Er du klar over at det her er snakk om max 0,8dB variasjon i SPL?
    Det kan nok kanskje detekteres som hørbart, med litt godvilje, på en god dag?
    Sjekk kalenderen, for å finne din neste... 8)

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •