balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 184
    Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Bla bla bla og religiøst fanboy-svada.

Klotz kabel og Neutrik gullbelagte plugger. No more, no less. Det er hva du finner i studio og det er hva du bør bruke hjemme. Da kommer det på 3-400 kroner for 2 kanaler. Om det ikke blir bra da er det ikke kablene det er no feil med.
    Hvor kjøper du disse i Norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    F.eks vi to står ute i naturen.. hører du den fuglen på andre siden av dalen?
    Nå snakker du om evne til å skille ut reelle enkeltlyder i et komplekst lydbilde. Her har vi ulike evner og ulik grad av øvelse. De fleste som er opptatt av musikk, vil ha gode evner og stor øvelse her.

Det er ikke det vi snakker om i "kabeldebatten". Der snakker vi om enkeltes påstander om at de hører noe som ikke lar seg påvise, hverken ved målinger eller blindtester.

For å bruke det opprinnelige bildet ditt: Du påstår at du hører fuglesang som ikke lar seg registrere på lydopptak, fra en fugl som ingen har sett, og som ifølge ornitologene ikke skulle finnes i området.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunatech
    Hvor kjøper du disse i Norge?
    Ferdige kabler får du kjøpt i butikker/nettsider som selger musikkinstrumenter og studioutstyr. Løse Neutrik-plugger får du også kjøpt fra Elfa, Ljudia m.fl. I alle fall Elfa selger også solid mikrofonkabel (som er det vi snakker om her) som metervare. Mye billigere enn å kjøpe fra hi-fi-butikker.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det stilles andre krav når kablene skal overføre data over et større frekvensområde og i tillegg over en betraktelig lengre avstand, enn en høyttalerkabel som har bruksområde 10-20k Hz og makslengde på eks. 10 meter.

Selv i våre loggekabler som ofte er over 6000 meter lange, brukes det "kun" kobber som leder, med doble lag isolasjon av teflon (mest brukt).
    Joda.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nå snakker du om evne til å skille ut reelle enkeltlyder i et komplekst lydbilde. Her har vi ulike evner og ulik grad av øvelse. De fleste som er opptatt av musikk, vil ha gode evner og stor øvelse her.

Det er ikke det vi snakker om i "kabeldebatten". Der snakker vi om enkeltes påstander om at de hører noe som ikke lar seg påvise, hverken ved målinger eller blindtester.

For å bruke det opprinnelige bildet ditt: Du påstår at du hører fuglesang som ikke lar seg registrere på lydopptak, fra en fugl som ingen har sett, og som ifølge ornitologene ikke skulle finnes i området.
    Nå...nå er vi nærmere det eg ville frem til hele tiden.

HTML-kode:
     Ulike evner og ulik grad av øvelse.. -
    Det er [I]ikke[/I] det vi snakker om i "kabeldebatten". Der snakker vi om enkeltes påstander om at de hører noe som ikke lar seg påvise, hverken ved målinger eller  blindtester.
    Akkurat dette gikk det vel ikke på? Fri fantasi er noe annet..
    Det går jo mer i at en kabel ikke skal dekke over detaljer og heller ikke legge til noe osv.. Nettopp der er det jo forskjeller på kabler mener eg. Og det er dette eg hele tiden har hevdet.

HTML-kode:
    Påstår eg det? les en gang til.. Eg sier at f.eks vis eg eller deg hører en fugl på den andre siden av dalen og ikke den andre personen hører det betyr det ikke at det er tull, fordi en ikke har målt det med eit måleinstrument.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdige kabler får du kjøpt i butikker/nettsider som selger musikkinstrumenter og studioutstyr. Løse Neutrik-plugger får du også kjøpt fra Elfa, Ljudia m.fl. I alle fall Elfa selger også solid mikrofonkabel (som er det vi snakker om her) som metervare. Mye billigere enn å kjøpe fra hi-fi-butikker.
    Jepp. De fleste instrumentforhandlere har XLR-kabler i massevis på lager (dog er det 6 - 9 meter som er vanlig lengde, og 1 meter mer skjelden), og de aller rimeligste er plenty gode nok, spesielt i et hi-fi miljø hvor kablene og pluggene ikke blir utsatt den slitasjen og hyppige fra-og-til-koblingen som de blir utsatt for i instrumentsammenheng.

Musikere betaler gjerne ekstra for solide plugger og slitesterke kabler, men ikke for en lydforskjell som ikke finnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg sier at f.eks vis eg eller deg hører en fugl på den andre siden av dalen og ikke den andre personen hører det betyr det ikke at det er tull, fordi en ikke har målt det med eit måleinstrument.
    Dust. Fuglen på den andre siden av dalen KAN måles.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg trur faktisk vi egentlig er enige, bare at dere ikke forstår.
    Og at dere må innrømme at det er forskjell på kabler!
    Det vil eg gjerne se dere alle gjøre nå!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Dust. Fuglen på den andre siden av dalen KAN måles.
    dust kan du vel vere selv :-)
    Skrev eg at den ikke kan måles? NEI, men at den ikke var målt og difor kan den vere der fordi du ikke hører den.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk:

Her skal du få et tilbud du neppe kan si nei til:

Jeg er i Bergen i ny og ne. Neste gang jeg er det, så kan jeg komme innom deg, så kan jeg arrangere en ABX-blindtest for deg. Kjipeste lakrissnører fra Clas Ohlson mot de dyreste beste kablene du får tak i. Du kan velge hvilke selv.

Dersom du klarer å høre forskjell, så får du NOK 5.000,- av meg. Dersom du IKKE klarer å høre forskjell, så får jeg NOK 5.000,- av deg. Du kan innhente en observatør du selv velger, som kan være med og kvalitetssikre at jeg ikke jukser under testen.

Det er vel en deal du ikke kan si nei til? For det første så får du bekreftet for deg selv om dine investeringer i kabler er verdt pengene eller ikke. For det andre, så får vi avsluttet denne tråden en gang for alle.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det ut som det er du som ikke forstår, og jeg er overhodet ikke enig i hva du skriver.

Målbar ja, hørbar nei.

Det vil eg gjerne se dere alle gjøre nå!
    Dette kan vurderes hvis du med en valid ABX blindtest klarer med et signifikant resultat å skille to forskjellige kabler. Lykke til.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som følger med her men ikke skriver noe..

Hvorfor kjører ikke Seriøse bedrifter billige kabler på f.eks seismikk kabler vis dei billige er like god?
    Spør du de som ikke skriver noe i tråden din, pga at du ikke ønsker at noen svarer deg på dette og det derfor på en måte blir en tiende sannhet som skal vise at pris betyr mye for lydkvaliteten i audio kabler når det gjør det i andre sammenhenger?

Kan vel egentlig for lite om hva kabler som brukes til seismikk blir utsatt for av fysisk belastning, frekvensområde osv. Men vil tro at kravet til hvor godt kritiske komponenter i en slik kjede motstår mekanisk belasning fra omgivelsene osv, er er en viktig faktor for slike kabler.

Det er vel også snakk om noen ganske andre lengder på slik kabling enn i et HIFI oppsett, seismiske kabler skal vel jobbe sammen med nøyaktig måleutstyr som kommer med objektive resultater og sikkert fint klarer å skille forskjellige kabelegenskaper 100% riktig hver gang....

Eventuell problemer eller kabelfeil ved drift/måling betyr vel også fort store utgifter i slike sammenhenger, derfor ville det vel være dårlig butikk å ikke sette strenge krav til ytelsen (krav til spesifikkasjoner, sertifikater osv) med slike kabler der det fort betyr at det blir dyrt å bytte ut og bruke tid på feil i mindre robuste billig kabler.

Om en hifiasylant i løpet av en 5 års periode f.eks må reise seg fra godstolen i sweetspot og sjekke en litt løs RCA plugg som katten har klart å trekke litt hardt i slik at den falt ut eller en feil i kabelen, ville vel ikke det bety så veldig mye ekstra utgifter. Så pris og ytelse på disse er vel ikke det spesiellt sammenlignbart med en seismisk-kabelfeil der feilsøking og forsinkelse vil kunne bety store tap, kanskje millioner av kr....

Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dust kan du vel vere selv :-)
    Skrev eg at den ikke kan måles? NEI, men at den ikke var målt og difor kan den vere der fordi du ikke hører den.
    Gøyale disse debattene.

Hvis vi da er enige om at "fuglen kan måles".. Og du sier til meg "Jeg hører en fugl" og jeg sier "Det gjør ikke jeg" Vi setter så opp måleutstyr som heller ikke klarer å måle noe spor av fuglen.. Skal jeg fortsatt tro at det finnes en fugl der som ingen andre enn du hører? Vil vi ikke da operere under samme prinsipper som religion? Og om det finnes ting i hjernen som fanger opp ting som ikke kan måles, burde ikke disse tingene også være tilstede i blindtester slik at man faktisk kunne dokumentere det?

Du burde slå til på tilbudet over og tjene 5000 kroner her. Alternativt kan du slå til på tilbudet til James Randi og bli steinrik slik at du kan kjøpe de beste kablene som kan oppdrives på markedet )

James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better

PS: Du sier hele tiden at "vi er jo enige", men ut i fra hva jeg kan lese her er vi folk så langt fra enig med deg som man kan komme.. hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de aller fleste her forstår veldig godt...

Ja, det er forskjell på kabler. Men bortsett fra utseendet, er det ikke nevneverdige forskjeller på kabler som er laget for et bestemt bruk, og er feilfrie.

Men de forskjellene som finnes, er målbare lenge før de er hørbare. Og de hørbare forskjellene som virkelig finnes, p.g.a. feil, er tydelig hørbare; også for lyttere uten gullører.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du skriver det ja.. selv om du Ikke hører forskjell eller mange, kan noen andre høre forskjell. Hallo?
    F.eks vi to står ute i naturen.. hører du den fuglen på andre siden av dalen? næææ??? jo hør da.. nææ.. Sikkert vert ute for noe tilsvarende du og. Og ja dårlig eksp men når dere ikke vil skjønne prøver eg å få frem poenget.
    :-)
    Eksempelet ditt er jo interessant og ikke helt ukjennt, men kan det sammenlignes med det vi diskuterer her?

Dette handler vel mer om vår evne til å fokusere og være litt selektiv i lydbildet rundt oss. En som er interessert i fugler og kan gjenkjenne arten gjennom lydene fuglen avgir, kan sikkert høre og registrere slike lyder på en helt annen måte en en som ikke har denne interessen. Han andre kan kanskje høre forskjell på om det er en Scania eller Volvo lastebil på motorlyden i det fjærne.

Slike hørbare forskjeller og om man kan høre lyden eller ikke vil vel også fort bli avdekket ved en blintest.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunatech
    Gøyale disse debattene.

Hvis vi da er enige om at "fuglen kan måles".. Og du sier til meg "Jeg hører en fugl" og jeg sier "Det gjør ikke jeg" Vi setter så opp måleutstyr som heller ikke klarer å måle noe spor av fuglen.. Skal jeg fortsatt tro at det finnes en fugl der som ingen andre enn du hører? Vil vi ikke da operere under samme prinsipper som religion? Og om det finnes ting i hjernen som fanger opp ting som ikke kan måles, burde ikke disse tingene også være tilstede i blindtester slik at man faktisk kunne dokumentere det?

Du burde slå til på tilbudet over og tjene 5000 kroner her. Alternativt kan du slå til på tilbudet til James Randi og bli steinrik slik at du kan kjøpe de beste kablene som kan oppdrives på markedet )

James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better

PS: Du sier hele tiden at "vi er jo enige", men ut i fra hva jeg kan lese her er vi folk så langt fra enig med deg som man kan komme.. hehe..
    Fuglen har fløyet.. hehehe :-)

Ja beklager, eg ser jo nå at vi ikke er enig men at en vandlig "lakris" som en kjøper på europris er like god som f.eks en god kabel fra f.eks Chord.. HAHAHA.. Med andre ord, ALLE blir lurt når dei skifter kabler?
    Er jo det dere sier. :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Lovemusikk:

Her skal du få et tilbud du neppe kan si nei til:

Jeg er i Bergen i ny og ne. Neste gang jeg er det, så kan jeg komme innom deg, så kan jeg arrangere en ABX-blindtest for deg. Kjipeste lakrissnører fra Clas Ohlson mot de dyreste beste kablene du får tak i. Du kan velge hvilke selv.

Dersom du klarer å høre forskjell, så får du NOK 5.000,- av meg. Dersom du IKKE klarer å høre forskjell, så får jeg NOK 5.000,- av deg. Du kan innhente en observatør du selv velger, som kan være med og kvalitetssikre at jeg ikke jukser under testen.

Det er vel en deal du ikke kan si nei til? For det første så får du bekreftet for deg selv om dine investeringer i kabler er verdt pengene eller ikke. For det andre, så får vi avsluttet denne tråden en gang for alle.
    hehe.. har nok peng eg og er ikke så sleip at eg vil lure deg for penger.
    Selv om det hadde vert fristende for å stoppe all tvil her på forumet.. :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert overtale han om at han ikke trenger å betale deg hvis du får rett, når du til og med har nok penger?:roll: så er vel ikke noe problem å betale han heller hvis du tar feil...

Edit: En ting er å stoppe all tvil her på forumet når det gjelder kabler, en annen ting er det vel hva det gjør med din troverdighet hvis du ikke blir med på dette....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok penger. Jeg har tross alt spart tusenvis av kroner på å kjøpe kabler på Clas Ohlson de siste årene. Vi kan heve summen til 10.000,- om du vil.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Du kan sikkert overtale han om at han ikke trenger å betale deg hvis du får rett, når du til og med har nok penger?:roll: så er vel ikke noe problem å betale han heller hvis du tar feil...

Edit: En ting er å stoppe all tvil her på forumet når det gjelder kabler, en annen ting er det vel hva det gjør med din troverdighet hvis du ikke blir med på dette....
    Du..eg har ingen problemer med å sei en lakris kabel er bedre enn min Chord, kan eg sei no og da. Men eg lyger litt for meg selv.
    En god kabel for meg er en nøytral kabel som ikke legger til eller trekker fra noe.
    Med andre ord er lakrisen det, er den minst like god som chord.

Ellers gidde eg ikke reise til byn for å teste dette, bur en stykke unna, men og fordi eg bryr meg faktisk katten i å teste for andre.
    Men eg liker å sitte her å diskutere, det er artig :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de aller fleste her forstår veldig godt...

Ja, det er forskjell på kabler. Men bortsett fra utseendet, er det ikke nevneverdige forskjeller på kabler som er laget for et bestemt bruk, og er feilfrie.

Men de forskjellene som finnes, er målbare lenge før de er hørbare. Og de hørbare forskjellene som virkelig finnes, p.g.a. feil, er tydelig hørbare; også for lyttere uten gullører.
    Litt på gli..nevneverdige :-)
    utseende har eg ikke nemt heller ikke byggekvalitet så uansett er det forskjell på kabler som eg har sagt hele tiden :-)
    Høyttalere:

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •