balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 184
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaja..
    Ein ting er godt.
    Det er at eg skal teste selv og avgjøre selv om det er forskjell og avgjøre selv om eg skal spandere noe mer i xlr kabler.
    Kun meg bestemmer det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Uten mulighet til å bytte fram og tilbake, med matchet nivå, er det ingen reell sammenligning.

Det du gir her, er en oppskrift på selvbedrag...
    Har du så dårlig hørsel eller hjerne at du ikke kan fokusere på annet en den økte db?
    8) :-p
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja ja ja..veit alt om hjernen
    :shock: :roll: det tror jeg du er ganske alene om egentlig.....

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja..
    Ein ting er godt.
    Det er at eg skal teste selv og avgjøre selv om det er forskjell og avgjøre selv om eg skal spandere noe mer i xlr kabler.
    Kun meg bestemmer det.
    Ja slik pleier det vel ofte å være, men hvis du ikke er interessert i å mota informasjon og høre om andres erfaringer og kanskje også gjøre valg ut i fra det, hva er poenget med å lage denne tråden?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du så dårlig hørsel eller hjerne at du ikke kan fokusere på annet en den økte db?
    8) :-p
    Har du så dårlig forståelse av dette vi diskuterer her, at du kan skrive slike kommentar?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har du så dårlig forståelse av dette vi diskuterer her, at du kan skrive slike kommentar?
    Sååå dårlig til å ta en spøk alså..
    Men når du er inne på dette, hva med målefolka, dei kan slenge drit til meg uten at du reagerer, det er helt greit?

Da eg skrev alt om hjernen, mente eg ikke 100% alt men mye, trur du forstod egentlig. Men ellers leser eg mye om hjernen ja.. mye spennende forskning der i det siste.
    Hugs det du opplevde nett nå, skjedde egentlig rett før.
    Kan det vere derfor er ulykke går i sakte kino? At signalbehandlingen går kjappere under sånne forhold og at vi får "bedre" tid å avgjøre hva vi gjer? Bare en tanke eg fikk nett nå. :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sååå dårlig til å ta en spøk alså..
    Men når du er inne på dette, hva med målefolka, dei kan slenge drit til meg uten at du reagerer, det er helt greit?

Da eg skrev alt om hjernen, mente eg ikke 100% alt men mye, trur du forstod egentlig. Men ellers leser eg mye om hjernen ja.. mye spennende forskning der i det siste.
    Hugs det du opplevde nett nå, skjedde egentlig rett før.
    Kan det vere derfor er ulykke går i sakte kino? At signalbehandlingen går kjappere under sånne forhold og at vi får "bedre" tid å avgjøre hva vi gjer? Bare en tanke eg fikk nett nå. :-)
    "Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig, han og hun har faktisk
    fattet begge deler dårlig."

Må vel inrømme at jeg har sluttet å ta mesteparten av det jeg leser av det du skriver på alvor......

Det er selfølgelig ikke greit når noen slenger "drit" til deg Lovemusikk, om det kommer fra en måle nisse eller kabel nisse, men hvis det du kaller "drit" er objektiv og riktig informasjon om temaet som diskuteres, da velger jeg å tolke det som noe annet en "drit" slenging.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig, han og hun har faktisk
    fattet begge deler dårlig."

Må vel inrømme at jeg har sluttet å ta mesteparten av det jeg leser av det du skriver på alvor......

Det er selfølgelig ikke greit når noen slenger "drit" til deg Lovemusikk, om det kommer fra en måle nisse eller kabel nisse, men hvis det du kaller "drit" er objektiv og riktig informasjon om temaet som diskuteres, da velger jeg å tolke det som noe annet en "drit" slenging.
    Er ikke fakta det er snakk om og du har nok sett hva som er slengt ut og mye er slettet av adm.

Poenget er at eg tar til meg fakta uten tvil,eg er ikke dum.
    Men det kan hende at det kan vere en forskjell som ikke kan måles,eller mer riktig ingen har målt,da ofte manglende innsikt i å måle ting kan vere avgjørende siden det sies alt kan måles,eg må jo ta det for go fisk i følge dere.
    Hvordan måles bredden i lydbildet,djupna på cena osv, hvor mye vi hører av f.eks hosting nede i salen,rommet i kirka osv?
    Eg skjønner godt det kan vere vanskelig å måle, så difor er det ganske enveis å sei eg har feil vis eg hører forskjeller på nokre kabler.
    Det hele blir veldig sånn "hjernevasket"
    Skjønner du hva eg vil frem til?
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synest det er rart at så mange bestrider snåsamannens evner. Folk sier jo helt klart at de blir friske etter å ha vært hos han. Dere tror vel ikke at alle disse menneskene lyver vel?

Dere må jo ha forståelse for at snåsamannen driver med krefter som ikke kan måles og dokumenteres av vitenskapelige modeller og måleapparater?

Blindtester av kreftene hans sier du? Nei hvorfor skal vi gidde å bruke tid på det, når vi kan slå oss til ro med alle de utallige historiene fra folk som har fått hjelp fra han? DET må jo være bevis nok på han han faktisk har noen krefter som ikke kan måles og dokumenteres.

Fra spøk til revolver. Mennesket vil bedras. Og kabelprodusentene vil tjene penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan hende at det kan vere en forskjell som ikke kan måles,eller mer riktig ingen har målt
    For å gjenta med teskje:

Om noe eksisterer som elektriske impulser i en kabel eller som lydbølger i rommet, kan det alltid måles.

Det som ikke kan måles, er opplevelsen, som foregår inne i lytterens hode.

Men fordi den foregår inne i lytterens hode, vil opplevelsen være forskjellig fra menneske til menneske. Din opplevelse har like liten betydning for meg, som min opplevelse har for deg.

I tillegg til tekniske målinger av elektriske signaler og lydbølger, har vi systematiske blindtester. Dersom det virkelig skulle finnes lydfenomener som ikke kan måles, men som likevel er allmenngyldige (altså ikke en subjektiv opplevelse), ville disse kunne identifiseres i slike tester. Når det gang etter gang viser seg at ikke-målbare forskjeller, uansett hvor tydelige de virker i en tilfeldig lyttesituasjon, "forsvinner" når lytteren ikke har annen informasjon enn selve lyden, er dette for de aller fleste bevis godt nok for at det ikke er lyden som forårsaker opplevelsen.

Men det vi diskuterer her, er jo egentlig ikke ikke-målbare fenomener. Det er en klart målbart forskjell mellom balanserte og ubalanserte utganger, nemlig dobbelt så sterkt utgangssignal, som vil gi en økning i lydnivå på 6 dB. Da blir det både dumt og kunnskapsløst å hevde at det er kablene, og ikke signalstyrken, som gjør at lyden fra balanserte utganger oppfattes nettopp slik vi oppfatter en økning i lydnivået...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke fakta det er snakk om og du har nok sett hva som er slengt ut og mye er slettet av adm.

Men det kan hende at det kan vere en forskjell som ikke kan måles,eller mer riktig ingen har målt,da ofte manglende innsikt i å måle ting kan vere avgjørende siden det sies alt kan måles,eg må jo ta det for go fisk i følge dere.
    Hvordan måles bredden i lydbildet,djupna på cena osv, hvor mye vi hører av f.eks hosting nede i salen,rommet i kirka osv?
    Eg skjønner godt det kan vere vanskelig å måle, så difor er det ganske enveis å sei eg har feil vis eg hører forskjeller på nokre kabler.
    Det hele blir veldig sånn "hjernevasket"
    Skjønner du hva eg vil frem til?
    "Poenget er at eg tar til meg fakta uten tvil,eg er ikke dum."
    Mener du at det Fahnsen skriver f.eks her ikke er fakta?
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    ..Måleapparater er mye mer følsomme enn hørselen. Finnes det en hørbar forskjell, er det alltid mulig å måle den, på en eller annen måte.

Det vi ikke kan måle, er menneskelig opplevelse. En opplevelse er ikke hjernens registrering av en fysisk impuls, men sinnets bearbeiding av flere samtidige inntrykk. Denne bearbeidingen baserer seg på hva vi tidligere har opplevd og hvordan vi har rasjonalisert minnene om disse opplevelsene, på hva vi har lært, og på hva vi ønsker. Ulike mennesker kan derfor oppleve den samme hendelsen helt ulikt.

Vår opplevelse av musikk er ikke en objektiv registrering av adskilte lydfenomener, slik måleapparatene fungerer. Det er et samlet inntrykk av en mengde samtidige inntrykk; både lydinntrykk og annet -- og dessuten alle assosiasjonene disse inntrykkene gir oss. Vi har ingen innebygd evne til å skille de ulike delene av totalinntrykket fra hverandre.

Derfor blindtester, der flest mulig faktorer er eliminert, slik at det kan være mulig å si om én bestemt faktor har betydning for opplevelsen.
    Hva blir ellers den logiske sluttningen da ut i fra det du angir?

Hvis kildemateriale og det du spiller av har denne bredden og dybden i lyd informasjonen i seg, og microfonene klarer å plukke opp hosting blandt publikum, så er inspillingen en måling der det er dette er registrert digitalisert og lagret.

Hvor mener du egentlig at den informasjon du angir kommer fra, er det kablen som skal ha magiske egenskaper og skal tilføre dette?

Du angir at du er ganske så oppdatert på hjerneforskning, og forhåpentlig litt humoristisk sagt kan "alt" om dette.... Allikevell virker det som du ikke bruker denne kunskapen til å skjønne hvorfor man som menneske faktisk kan høre ikke hørbare forskjeller på kabler, eller sagt på en annen måte, forskjeller som er i en størrelsesorden som ikke kan bekreftes som hørbart ved blintesting, men som kan måles via måleinstrument.

Hvorfor godtar du f.eks ikke at plasebo effekten kan spille inn for ikke blind kabeltesting, når du vet så mye om den menneskelige hjerne?

Du påstår da at det er de som måler som er hjernevasket, eller prøver å hjernevaske med sine uttalelser.

kan du angi informasjon i noe av den hjerneforskningen du har lest deg frem til, som støtter dine uttalelser rundt at Audiokablene sine faktiske lydmessige egenskaper, bedre kan registreres via hørsel, og ikke et nøyaktig måleinstrument.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at det Fahnsen skriver f.eks her ikke er fakta?

Hva blir ellers den logiske sluttningen da ut i fra det du angir?

Hvis kildemateriale og det du spiller av har denne bredden og dybden i lyd informasjonen i seg, og microfonene klarer å plukke opp hosting blandt publikum, så er inspillingen en måling der det er dette er registrert digitalisert og lagret.

Hvor mener du egentlig at den informasjon du angir kommer fra, er det kablen som skal ha magiske egenskaper og skal tilføre dette?

Du angir at du er ganske så oppdatert på hjerneforskning, og forhåpentlig litt humoristisk sagt kan "alt" om dette.... Allikevell virker det som du ikke bruker denne kunskapen til å skjønne hvorfor man som menneske faktisk kan høre ikke hørbare forskjeller på kabler, eller sagt på en annen måte, forskjeller som er i en størrelsesorden som ikke kan bekreftes som hørbart ved blintesting, men som kan måles via måleinstrument.

Hvorfor godtar du f.eks ikke at plasebo effekten kan spille inn for ikke blind kabeltesting, når du vet så mye om den menneskelige hjerne?

Du påstår da at det er de som måler som er hjernevasket, eller prøver å hjernevaske med sine uttalelser.

kan du angi informasjon i noe av den hjerneforskningen du har lest deg frem til, som støtter dine uttalelser rundt at Audiokablene sine faktiske lydmessige egenskaper, bedre kan registreres via hørsel, og ikke et nøyaktig måleinstrument.
    Her var det mange spørsmål, men velger å svare dere kort.

Eg har vel aldrig nektet for at hjernen innbiller seg ting osv, heller ikke målinger.
    Det eg alltid har villet frem til er at "målefolket" vill ha det til at alt kan måles. Dette har eg nektet plent på, da eg trur at det er forskjell på kabler.
    Du/dere skriver her over og at alt ikke kan måles, f.eks personelig opplevelse. Dette veit eg ikke om det stemmer,ivertfall ikke i fremtiden. Men nå tja sikkert. :-)
    Hva som ligger på plata bør kunne måles ja. Så kjem det an på i ettertid at cd-spiller, pre, effekt og høyttalere kan få ut 100% av denne infoen. Hva har vi glemt nå,jo kablene. Lat oss kjøre RCA som det ivertfall er forskjell på.
    Her har og "målefolket" hevdet hele tiden at det ikke er forskjell på kablene og at en får ikke bedre signalkabler enn europris og biltema fordi det måler likt med en seriøs kabel, f.eks Chord Chameloon silver pluss som eg har.
    Eg vil tru det er målbare forskjeller på disse kablene som kan forklare at det er forskjell på lyden.
    Eit annet poeng er jo og at vinner en dyr kabel en blindtest er "målefolket" der med all mulige unnskyldninger for at dette ikke stemmer og at testen kan en blåse i.
    Vinner den rimligste (som jo er helt supert!) så er det tyst, bare bekreftelse på at målingene er beviset på at hjernen blir lurt, sier dei da.

Enig? Egentlig er vi enige trur eg, for eg er enig i det som dere sier utenom dette pungtet.
    Høyttalere:

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bla bla bla og religiøst fanboy-svada.

Klotz kabel og Neutrik gullbelagte plugger. No more, no less. Det er hva du finner i studio og det er hva du bør bruke hjemme. Da kommer det på 3-400 kroner for 2 kanaler. Om det ikke blir bra da er det ikke kablene det er no feil med.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Jeg synest det er rart at så mange bestrider snåsamannens evner. Folk sier jo helt klart at de blir friske etter å ha vært hos han. Dere tror vel ikke at alle disse menneskene lyver vel?

Dere må jo ha forståelse for at snåsamannen driver med krefter som ikke kan måles og dokumenteres av vitenskapelige modeller og måleapparater?

Blindtester av kreftene hans sier du? Nei hvorfor skal vi gidde å bruke tid på det, når vi kan slå oss til ro med alle de utallige historiene fra folk som har fått hjelp fra han? DET må jo være bevis nok på han han faktisk har noen krefter som ikke kan måles og dokumenteres.

Fra spøk til revolver. Mennesket vil bedras. Og kabelprodusentene vil tjene penger.

at så mange tusen mennesker tar feil tror jeg ikke på, vet selv folk som har vært det med forskjellige plager og blitt frisk etter, så JA jeg tror på den mannen. selv om det er uforklarlig tror jeg på DEN mannnen

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten musikklyttepause kanskje?

Cosmic Debris / Frank Zappa (YouTube)
    The Mystery Man came over
    An' he said: "I'm outa-site!"
    He said, for a nominal service charge,
    I could reach nervonna t'nite
    If I was ready, willing 'n able
    To pay him his regular fee
    He would drop all the rest of his pressing affairs
    And devote His Attention to me
    But I said . . .
    Look here brother,
    Who you jivin' with that Cosmik Debris?
    (Now who you jivin' with that Cosmik Debris?)
    Look here brother,
    Don't you waste your time on me

The Mystery Man got nervous
    An' he fidget around a bit
    He reached in the pocket of his Mystery Robe
    An' he whipped out a shaving kit
    Now, I thought it was a razor
    An' a can of foamin' goo
    But he told me right then when the top popped open
    There was nothin' his box won't do
    With the oil of Afro-dytee
    An' the dust of the Grand Wazoo
    He said:
    "You might not believe this, little fella, but it'll cure your Asthma too!"
    An' I said . . .
    Look here brother,
    (Now what kind of a geroo are you anyway?)
    Look here brother,
    Don't you waste your time on me
    Don't waste yer time . . .

I've got troubles of my own, I said
    An' you can't help me out
    So take your meditations an' your preparations
    An' ram it up yer snout
    "BUT I GOT A KRISTL BOL!," he said
    An' held it to the light
    So I snatched it
    All away from him
    An' I showed him how to do it right
    I wrapped a newspaper 'round my head
    So I'd look like I was Deep
    I said some Mumbo Jumbos then
    An' told him he was goin' to sleep
    I robbed his rings
    An' pocket watch
    An' everything else I found
    I had that sucker hypnotized
    He couldn't even make a sound
    I proceeded to tell him his future then
    As long as he was hanging around,
    I said
    "The price of meat has just gone up
    An' yer ol' lady has just gone down . . . "
    Look here brother,
    (Now is that a real poncho or is that a Sears poncho?)
    Don't you know,
    You could make more money as a butcher,
    So don't you waste your time on me
    (Don't waste it, don't waste your time on me . . . )
    Ohm shonty, ohm shonty, ohm shonty-ohm
    SSHONTAY

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lat oss kjøre RCA som det ivertfall er forskjell på.
    Her har og "målefolket" hevdet hele tiden at det ikke er forskjell på kablene og at en får ikke bedre signalkabler enn europris og biltema fordi det måler likt med en seriøs kabel, f.eks Chord Chameloon silver pluss som eg har.
    Eg vil tru det er målbare forskjeller på disse kablene som kan forklare at det er forskjell på lyden.
    Hva er poenget med å diskutere med andre når du ikke gidder å lese hva de skriver?

Noen innlegg lengre oppe i tråden skriver jeg nettopp det motsatte av hva du her igjen hevder. DET ER MÅLBARE FORSKJELLER PÅ KABLER. Disse forskjellene er derimot av så liten størrelsesorden at det ligger langt under det seriøs forskning har vist det menneskelige øret kan oppfatte av db variasjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    at så mange tusen mennesker tar feil tror jeg ikke på
    Mhm, riktig ja. Da regner jeg med at du annerkjenner UFO-bortføringer, kinesiologi, scientologi, aura-fotografering og sukkerpiller også? Det finnes jo tusenvis...unnskyld...MILLIONER av mennesker med førstehåndserfaring om dette som gladelig vil skrive under på at det stemmer? Og alle de kan jo ikke ta feil?

Din fullstendig ukritiske tiltro menneskets observasjonsevne uroer meg. Jeg håper ikke du er ansatt som professor ved noen av våre universiteter??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hva er poenget med å diskutere med andre når du ikke gidder å lese hva de skriver?

Noen innlegg lengre oppe i tråden skriver jeg nettopp det motsatte av hva du her igjen hevder. DET ER MÅLBARE FORSKJELLER PÅ KABLER. Disse forskjellene er derimot av så liten størrelsesorden at det ligger langt under det seriøs forskning har vist det menneskelige øret kan oppfatte av db variasjoner.
    Ser du skriver det ja.. selv om du Ikke hører forskjell eller mange, kan noen andre høre forskjell. Hallo?
    F.eks vi to står ute i naturen.. hører du den fuglen på andre siden av dalen? næææ??? jo hør da.. nææ.. Sikkert vert ute for noe tilsvarende du og. Og ja dårlig eksp men når dere ikke vil skjønne prøver eg å få frem poenget.
    :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers trur eg nok vi egentlig er enigen sånn ca.. bare at eg ligger mellom "målefolka" og "kabelfolka"

Til dere som følger med her men ikke skriver noe..

Hvorfor kjører ikke Seriøse bedrifter billige kabler på f.eks seismikk kabler vis dei billige er like god?
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers trur eg nok vi egentlig er enigen sånn ca.. bare at eg ligger mellom "målefolka" og "kabelfolka"

Til dere som følger med her men ikke skriver noe..

Hvorfor kjører ikke Seriøse bedrifter billige kabler på f.eks seismikk kabler vis dei billige er like god?
    Det stilles andre krav når kablene skal overføre data over et større frekvensområde og i tillegg over en betraktelig lengre avstand, enn en høyttalerkabel som har bruksområde 10-20k Hz og makslengde på eks. 10 meter.

Selv i våre loggekabler som ofte er over 6000 meter lange, brukes det "kun" kobber som leder, med doble lag isolasjon av teflon (mest brukt).

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •