balansert XLR, hva kjøper eg? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 184
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TheViking9
    Dette er kabler jeg kan anbefale. Har både xlr og rca fra viablue. En meget god kabel til en "fornuftig" penge....
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...52FfZHi0A%253D

oki :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Helt standard "huskabel" ja. Vil anbefale å overdrive tverrsnittet litt.
    De er stive som fy å jobbe med, så jeg skjønner hvorfor det ikke er vanlig å bruke de. Lyden derimot blir rett og slett utrolig bra for en ubetydelig penge.
    Vanlige PR kabler er laget i glødet kobber og er derfor den nest beste strømlederen på markedet (etter sølv). Mye mindre problem med korrosjon også i forhold til tynne ledere.
    Det skal jeg nok prøve. Har meget god erfaringer med krysskoblede høytalerkabler (selvlaget) av solid core. En jordet installasjonskabler burde være meget bra til 3 pol XLR, og så kan man få akkurat riktig lengde nesten som en loop plugg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det skal jeg nok prøve. Har meget god erfaringer med krysskoblede høytalerkabler (selvlaget) av solid core. En jordet installasjonskabler burde være meget bra til 3 pol XLR, og så kan man få akkurat riktig lengde nesten som en loop plugg.
    Var først og fremst høyttalerkabler jeg snakket om med PR kabler. Er ikke helt sikker på hva som er best til signal med tanke på tykkelse, men det er nok av solidcoreledere å velge mellom til sånne prosjekter. Strømkabler i solidcore og er en god idé så lenge de får ligge i ro (ikke helt lovlig men). Kinesiske lakriskabler er som regel noe møl.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt litt i dag..
    Eg og "alle" opplever lydforskjeller med kabler, til og med dei som ikke inntresserer seg i anlegg sier det. Av og til ørsmå og av og til store forskjeller.
    Så kommer disse "målefolka" (av mangel på bedre navn) og sier, er det ikke målbar forkjell så er det ikke forskjell og det er hjernen som "laga" forskjellen.

Dei prøver å hjernevaske (dei selv er blitt) folk til å meine det ikke er forskjell.

Eg selv kan oppleve Ingen forskjell og motsatt, eg klarer det.
    Synspungter på det?

Kjøpte jo noen billige xlr på bagrunn av at målefolket sier det er godt nok.
    Opplevde overgangen fra RCA til XLR på Hegel som 0-null forskjell fra pre til effekt og sikkert 0 forskjell på cd til pre,ikke fått lyttet på siste enda.

Synspungter?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt synspunkt er som følger: "Den som sår vind, høster storm."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Opplevde overgangen fra RCA til XLR på Hegel som 0-null forskjell fra pre til effekt og sikkert 0 forskjell på cd til pre,ikke fått lyttet på siste enda.
    Er ikke så stor forskjell i lyden med xlr eller rca.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker ganske stor forskjell når jeg går fra RCA til XLR på min Xindak - omtrent som den loudness knappen jeg hadde i gamle dager - mer trykk i diskant og bass slik jeg likere det (mer morro faktor selv om det kanskje ikke er helt riktig) og noe heving av lydnivå, noe jeg tatt med i betraktningen.

- men der selvfølgelig ingen forskjell.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker ganske stor forskjell når jeg går fra RCA til XLR på min Xindak - omtrent som den loudness knappen jeg hadde i gamle dager - mer trykk i diskant og bass slik jeg likere det (mer morro faktor selv om det kanskje ikke er helt riktig) og noe heving av lydnivå, noe jeg tatt med i betraktningen.

Hele poenget med å benytte XLR i stedet for RCA er vel ikke å få frem ikke hørbare faktorer rundt passive ledre og kabelen i seg selv. XLR gir prinsippiellt en bedre støy kansellering og undertrykkning enn RCA prinsippet, men en en av de andre store forskjellen kan man vel få når hifi elektronikken støtter balansert drift, og kan jobbe full balansert i stedet for via RCA som overfører signalet "singel ended". Dvs det er forskjell i bruk av den aktive komponenter i signalveien mellom XLR og RCA , og dette bør jo kunne gi mer hørbare effekter enn de typiske "kabel nisse" vs "måle nisse" diskusjonene man ellers finner for kabling.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI, men må sies eg brukte da en dyrere rca, Chord Chameloon silver pluss. Og nå noen rimligere xlr. Se link:

.: Min HiFi » Lovemusikk`s anlegg

(då tenker eg ikke på den 6db hevingen eg får med xlr)

Så lurer litt på sikt å kjøpe balanserte Chord ja for å prøve. Veit og skjønner xlr ikke er så stor forskjell da jordingen går alene og ikke ilag med signal som på rca.
    (kjører nå xlr hele veien)
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt litt i dag..
    Eg og "alle" opplever lydforskjeller med kabler, til og med dei som ikke inntresserer seg i anlegg sier det.
    Mitt inntrykk er at gruppen som mener de hører forskjell på kabler er liten og krymper.

Av og til ørsmå og av og til store forskjeller.
    Så kommer disse "målefolka" (av mangel på bedre navn) og sier, er det ikke målbar forkjell så er det ikke forskjell og det er hjernen som "laga" forskjellen.
    Her mener jeg du ikke har fått med deg essensen i argumentasjonen fra de du kaller målefolka. Det er påviselige målbare forskjeller mellom kabler, men disse forskjellene er i så liten størrelsesorden at de ikke kan brukes som argumentasjon for at det skal være en hørbar forskjell. Når en samtidig ser resultatet av de blindtester som er gjort er konklusjonen at det er mer sannsynlig at forskjellen beror på andre faktorer enn lyden.

Dei prøver å hjernevaske (dei selv er blitt) folk til å meine det ikke er forskjell..
    Hvis du mener saklig argumentasjon på bakgrunn av blindtester og målinger er hjernevask har vi ulik oppfatning av hva hjernevask er.

Eg selv kan oppleve Ingen forskjell og motsatt, eg klarer det.
    Synspungter på det?..
    Det underbygger bare at det antagelig er andre faktorer enn forskjell i lydkvalitet som gjør at du opplever en forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dei prøver å hjernevaske (dei selv er blitt) folk til å meine det ikke er forskjell.
    Sterke påstander her, jeg tror du skal snakke litt forsiktig om hjernevask.

Dersom du mener at du kan høre forskjell på to passive komponenter som har identiske elektriske egenskaper (motstand og kapasitans), og deretter forlange aksept for dette helt uten noen videre dokumentasjon fra standardiserte metoder (som f.eks. flere uavhengige dobbeltblinde tester) samtidig som du beskylder de som forholder seg til harde dokumenterte fakta for å være hjernevasket...ja da er du på relativt tynn is...

Litt faktainformasjon om RCA vs XLR:
    En XLR-kabel har i de aller fleste tilfeller høyere sammenlagt tverrsnitt enn en RCA-kabel. Dette som en naturlig konsekvens av at to av lederne i XLR-kabelen summeres. I tillegg vil ikke XLR-kabelen være nevneverdig plaget med støy, da eventuell støy som tilføres underveis fases ut i mottakerenden ved at polariteten på en av lederne vendes. Denne forskjellen i tverrsnitt og utfasing av støy kan utgjøre en forskjell i lyden. Forskjellen kan også synliggjøres og dokumenteres ved måling av bl.a. motstand og kapasitans.

I tillegg kan eventuelle lydforskjeller mellom RCA og XLR (i samme anlegg) også forklares med følgende: Den aktive elektronikken som ligger INNE i forsterkeren og CD-spilleren, er ofte forskjellig for RCA- og XLR-utgangene / -inngangene, og kan derfor følgelig resultere i signalforskjell. Det er mest sannsynlig derfor Ingeniør'n hører forskjell mellom RCA og XLR på sin Xindak, og ikke på grunn av kablene i seg selv.

Om XLR-kabler i 2000-kroners klassen har betydelig lavere motstand og kapasitans enn XLR-kabler i 200-kroners klassen, vet jeg ikke. Dog tviler jeg på det. Isåfall ville kabelinventaret til de lydstudioene jeg har vært innom, sett anderledes ut.

Når det gjelder hjernevask, så skal jeg gi deg litt artig informasjon om menneskesinnet: Hjernene våre vil konstant forsøke å rettferdiggjøre alle våre beslutninger, etter at de er tatt. Vi ønsker kun som siste mulige utvei å klandre oss selv for ting som går galt. Når du kaster bort tusenlapper på nye kabler til anlegget ditt, så vil underbevisstheten din gjøre alt den kan for at du skal bli tilfreds med avgjørelsen din, og føle at den var riktig. Det kan hjernen din få til ved å eksempelvis fortelle deg at anlegget ditt høres bedre ut.

Cognitive dissonance - Wikipedia, the free encyclopedia

En kjapp personlig konklusjon på hele kabeldebattsmørja: Kabler kan ha forskjellige elektriske egenskaper. Forskjellene kan som oftest måles med riktig utstyr, og innvirkningen disse forskjellene har på et lydanlegg KAN i noen tilfeller være hørbare for det menneskelige øret. Dog vil disse forskjellene i de aller fleste tilfellene være mindre enn forskjeller som forårsakes av lufttemperatur og luftfuktighet i rommet, posisjonen på hammeren og stigbøylen i øret, væskenivået i sneglehuset, trykkforskjell over trommehinnen, centimeterplassering på hodet under lytting, temperatur på de elektriske komponentene i et anlegg, og en DRØSS andre faktorer som påvirker vår oppfattelse av lyden vi hører fra anlegget vårt. Disse ørsmå variasjonene er, oftere enn du tror, grunnen til at du hører forskjell på kabler. Det er også grunnen til at man i blindtester har like stor sannsynlighet for å velge den billigste kabelen som "den beste", da forskjellen vi faktisk hører ikke nødvendigvis kan tilskrives kabelen i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du?

"Mer trykk i bass og diskant" er jo nettopp hvordan vi oppfatter en liten heving i lydvolumet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja ja..veit alt om hjernen, også at det vi opplevde nettopp nå, skjedde for en stund siden.. Viste du/dere det?
    :-)

Av og til er det problem å måle en klar hørbar forskjell.. eg har vanskelig for å tru at det skyldes hjerne..sorry.Men ofte ja..
    Å kaste vekk penger på kabler gjer meg ingenting. Alså min hjerne trenger ikke forsvare mine dyre kabler. Eg har testet dyrere kabler enn eg selv bruker og som låt dårligere.
    F.eks min rørforsterker til kjøpspris kr 1500 ca, låter like bra som mitt Hegel oppsett vis en ser bort fra krefter og sånn. Ingen problem med å høre eller godta.

:-)
    Høyttalere:

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du merker forskjell på xlr og rca, så går jeg ut ifra at kablene du prøvde, hadde 2 forskjellige ledergeometrier?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til er det problem å måle en klar hørbar forskjell.
    Nei, det er ikke det. Måleapparater er mye mer følsomme enn hørselen. Finnes det en hørbar forskjell, er det alltid mulig å måle den, på en eller annen måte.

Det vi ikke kan måle, er menneskelig opplevelse. En opplevelse er ikke hjernens registrering av en fysisk impuls, men sinnets bearbeiding av flere samtidige inntrykk. Denne bearbeidingen baserer seg på hva vi tidligere har opplevd og hvordan vi har rasjonalisert minnene om disse opplevelsene, på hva vi har lært, og på hva vi ønsker. Ulike mennesker kan derfor oppleve den samme hendelsen helt ulikt.

Vår opplevelse av musikk er ikke en objektiv registrering av adskilte lydfenomener, slik måleapparatene fungerer. Det er et samlet inntrykk av en mengde samtidige inntrykk; både lydinntrykk og annet -- og dessuten alle assosiasjonene disse inntrykkene gir oss. Vi har ingen innebygd evne til å skille de ulike delene av totalinntrykket fra hverandre.

Derfor blindtester, der flest mulig faktorer er eliminert, slik at det kan være mulig å si om én bestemt faktor har betydning for opplevelsen.

Om man ikke innser dette, som er helt elementær psykologi, er man ganske hjelpeløs når man skal vurdere komplekse inntrykk og forklare årsakene til dem.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja ja..veit alt om hjernen, også at det vi opplevde nettopp nå, skjedde for en stund siden.. Viste du/dere det?
    :roll:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Har du?

"Mer trykk i bass og diskant" er jo nettopp hvordan vi oppfatter en liten heving i lydvolumet.
    Fullstendig klar over det og har derfor jeg mistet troen på A/B testing nettopp av denne grunn. Mye bedre å spille noen låter og lytte kritisk, skifte utgang og spille de på ny med samme nivå. Det er her jeg får morrofaktoren med XLR mens RCA lyder kjedelig.

I begge fall er det selvmekka kabler - kjøpekabler brukes kun i nødsfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullstendig klar over det og har derfor jeg mistet troen på A/B testing nettopp av denne grunn. Mye bedre å spille noen låter og lytte kritisk, skifte utgang og spille de på ny med samme nivå.
    Uten mulighet til å bytte fram og tilbake, med matchet nivå, er det ingen reell sammenligning.

Det du gir her, er en oppskrift på selvbedrag...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Uten mulighet til å bytte fram og tilbake, med matchet nivå, er det ingen reell sammenligning.

Det du gir her, er en oppskrift på selvbedrag...
    Godt jeg ikke har særlig anlegg for bedrag da 8) .

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edding sjopper XLR på ebukta.

Da har edding sjoppa XLR kabler på ebukta.
    Tre forskjellige merker, så nå skal det testes i blinde og med øra åpne.

Et par Kimber Timbre.
    Et par Zero Point Zero fra Hvit Zombie Audio, spennende, håper de er rolige om natta.
    Et par med Solid Silver Litz XLR Interconnect. Fra Connex Audio.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •