3 RCA kabler i dyst !!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 RCA kabler i dyst !!!

Det ble brukt optisk fra Pioneer bluray xl-52 til DAC, som er den nye Hegel som er på lån i ca en mnd fremover. + noen kabler, blant annet disse to under + min egen.
    Kun stikkord enda, det er det eg noterte under testen.

Takk til Sven1978 for lån. :-D

Test av RCA signalkabler, uten å vite pris på annet en Chord, men hadde blitt fortalt at dei var dyre. Noe dei og ut av utseende kunne vere ja.

Dette skrev eg ned under lytte seansen. Brukte to cd'er Diana Krall "live in Paris" og Dire Strates "on every street"

Tara Labs, RSC Vector 1

-Mørk klang men ikke noe gale i det.
    -Omtrent som den holder neven godt rundt musikken (som at en holder godt rundt en stang og stangen er musikken)
    -Lavbassen trøkker +
    -Lite dynamikk på resten av frekvenskurven over lavbassen.
    -Diskanten kjem fint ut.
    -Bra stemme på solisten men mangler en del på dynamikk og trøkk i stemmen
    -Detaljer i musikken forsvinner.. F.eks detaljer med dynamikk som vandrer mellom høyttalerne på sang nr 11 på cd'en "on every street" forsvinner nesten helt.
    -fine detaljer selv om noe mangler.

Van Del Hul, The Source Hybrid <halogen free>

-Bedre dynamikk en RSC
    -Ikke så mørkt lydbilde, mer mot nøytralt, ørlite mot mørkt?, men lite.
    -Svakere i Lavbassen, der RSC spilte med mest trøkk av alle kanskje,men mer trøkk i bassen over dei laveste frekvensene, og bedre dynamikk generelt.
    -Dårligere å gjengi rom og størrelsen. Der det er ekko på stemmen blir mer det mer gunstig og begrenset enn fra eit ekte ekko, vis dere skjønner.
    -Kanskje litt tam i lyden..bare kanskje?

Chord Cameloon Silver

-Roligere lydbilde, mer sort når det skal vere det og smeller til når det skal smelle til.
    -Nøytral, er mest nøytral av disse tre.
    -Jevn, ikke noe som skiller seg ut, f.eks med høyere volum på diskant eller mellomtone når det ikke skal vere noe forskjell.
    -Vakkert
    -Pene detaljer
    -Åpen lyd
    -Eg trur på lyden 100%

Tja..dette er nå første kvelden med dei, liker å teste ting uten å bli vant til noe da det er da en hører forskjellene mest.
    Men en mer utfyllende test kommer senere.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som vil kjøpe?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR

Noen som vil kjøpe?
    Ja eg kanskje.. kan jo utvikle seg denne tråden på sikt.. :smile: :lol:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så forresten forskjell på 2 hdmi kabler her om dagen hvis noen vil fyre på det... bare som en digresjon..

Jeg tror deg, kult at du tok deg tid til en post! Alltid interessant spør du meg.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mer interessert i hva du syntes om noen bytter kabler i tilfeldig rekkefølge og du ikke vet hvilke som spiller

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk prisene på kablene i dag. Ca priser..

Tara Labs kr 3000,- for 0.6 meter
    Van Del Hul kr 1200,- for 1 meter
    Chord kr 2000,- for 0.5 meter

Da ser vi av prisen at det ikke nødvendigvis bestemmer lyden.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Er mer interessert i hva du syntes om noen bytter kabler i tilfeldig rekkefølge og du ikke vet hvilke som spiller
    Jepp det skal testes en dag, kommer tilbake til det. Vil tru eg får problemer med Van Del hul og chord...trur..
    Men blir spennende det.
    Men Tara Labs og chord var veldig forskjellige.. Tara hadde noen kvaliteter..men det var som stikkorda eg skrev underveis i testen. Da viste eg ikke prisen på Van Del Hul og Tara Labs. Bare fått beskjed om at dei var dyre.
    (tenkte vel litt i klassen 5000,- til 10.000 eg da..men nope, viste det seg. ;-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xqisit
    Jeg så forresten forskjell på 2 hdmi kabler her om dagen hvis noen vil fyre på det... bare som en digresjon..

Jeg tror deg, kult at du tok deg tid til en post! Alltid interessant spør du meg.

Ja da er vi igang her..
    TVILER EG PÅ!!!!!!!
    Men du sier jo det du sier.. Kanskje er det som coxial at kablene har litt å sei..
    Men Optisk trur eg ikke det er forskjell da det kun er lys som går i kabelen.
    TV2 hadde en test for en tid tilbake der butikkmedarbeider sa at den kabelen til var det 3000,.? var mye bedre en den rimligste. Det så en lett forskjell på.

TV2 kunne ikke se forskjell og fikk den målt med utstyr ikke noen av oss har på hobbyrommet, uten at det var målbart forskjell, ei heller så dei noe forskjell.
    Tilbake i butikken skulle butikkmedarbeider vise tv2, men han klarte da ikke skille den rimelige fra den dyre.

Det er vel veldig vanskelig/umulig å skille da det er likt på optisk trur eg.
    Vi har 1 og 0 signal på digitalsignal.
    Ved å sende dei som lys kan ikke eg skjønne hvordan dei signala kan forandre seg.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er case'n her er at det var en ledning som var 2 meter lenger enn den andre, kinakjøpt for 100,- inkl frakt. Mens den andre er en ultra highspeed monster hdmi.

På 720p signal ut fra kilden... klarte man ikke å skille disse, men så fort det ble sendt 1080p, virket det som om det skjedde et eller annet.. begge kablene støtter 1080p...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skrev dyre til deg,mente jeg at det ikke var 200 kroners fra Biltema,og 3000 for 0,6 m synes jeg er dyrt :-).Grunnen til at jeg ikke oppgav pris er fordi man vil ha svært lett for å synes at den dyre kabelen er best og den billigste dårligst.
    Tolker jeg sammendraga riktig så har du ranket den dyreste som dårligst og det virker mer troverdig..dette var testet og beskrevet FØR du fikk prisen på de :-)
    Det er noen år siden jeg har testet kabler direkte mot hverandre.Men jeg påstår enda at det er stor forskjell i XLR og RCA (VAN DEN HUL- ble brukt) kobling mellom DAC og H200.Jeg mener motsatt av Lyd og Bilde og produsenten Hegel da jeg synes XLR ble skarpt.Kan være mismatch med de livlige Monitor Audio-ene også.Håper du også får testet dette i nær framtid.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Når jeg skrev dyre til deg,mente jeg at det ikke var 200 kroners fra Biltema,og 3000 for 0,6 m synes jeg er dyrt :-).Grunnen til at jeg ikke oppgav pris er fordi man vil ha svært lett for å synes at den dyre kabelen er best og den billigste dårligst.
    Tolker jeg sammendraga riktig så har du ranket den dyreste som dårligst og det virker mer troverdig..dette var testet og beskrevet FØR du fikk prisen på de :-)
    Det er noen år siden jeg har testet kabler direkte mot hverandre.Men jeg påstår enda at det er stor forskjell i XLR og RCA (VAN DEN HUL- ble brukt) kobling mellom DAC og H200.Jeg mener motsatt av Lyd og Bilde og produsenten Hegel da jeg synes XLR ble skarpt.Kan være mismatch med de livlige Monitor Audio-ene også.Håper du også får testet dette i nær framtid.
    Ja håpte vel på mega dyre kabler eg da..hehehe..:razz: men misforstod deg eg da.

XLR får eg ikke testet før eg får lånt meg en pre av soundgarden en helg det passer..får se kor tid (raskest mulig). Ellers mulighet å få brukt en Cambridge forsterker med pre ut, noe som og skal testes. Kan jo ikke sitte med Hegel effekt ubrukt. Solgte den pre som eg hadde.
    Kanskje mer vellykket her på Vienna høyttalere. Hvem vet.
    Må få dratt med meg noen klipsch palladium fra musikkmagasinet en helg og, det gleder eg meg til, men må få byttet bort fruen med en kompis den helgen vis en skal ha det morro. :razz: :lol:

Minstemann i Klipsch sin nye Palladium-serie - P17
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er case'n her er at det var en ledning som var 2 meter lenger enn den andre, kinakjøpt for 100,- inkl frakt. Mens den andre er en ultra highspeed monster hdmi.

På 720p signal ut fra kilden... klarte man ikke å skille disse, men så fort det ble sendt 1080p, virket det som om det skjedde et eller annet.. begge kablene støtter 1080p...
    Kan en av dei ha bremset farten på signalet eller noe slikt? Ikke "kjapp" nok.?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper drittkabelen er en ultra slowspeed sak ja

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eg tipper placebo har skylda...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper drittkabelen er en ultra slowspeed sak ja
    Kanskje.. er viktig at det står 1,4 på dei. Tips, billige på ebay
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Fikk prisene på kablene i dag. Ca priser..

Da ser vi av prisen at det ikke nødvendigvis bestemmer lyden.
    Ja det visste vi jo fra før, det er det nemlig hodet ditt som gjør.

Du er klar over at forskjellene du beskriver kan oppleves selvom du ikke hadde byttet kabel? Det holder at du flytter hodet noen centimeter i forhold til sist du satt i sofaen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ...men må få byttet bort fruen med en kompis den helgen vis en skal ha det morro. :razz: :lol:
    Vel, står det om så kan jeg vel alltids huse fruen litt... Neida, bare en billig spøk fra min side.
    Uansett, syns det er tøfft av deg å skrive dine erfaringer med en slik test. I dette fora er det omtrent det samme som å legge pik*** på hoggstabben! En skikkelig kabeltest har jeg aldri selv gjort. Ligger vel plantet midt imellom de som tror og de som nekter, men syns likevel det er interessangt å lese andres erfaringer på området 8)

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en lignende test i fjor. Monster M1000 vs. Xindak Fa-1 og mine egne DIY. Både jeg og fruen hørte forskjeller, men på noen artister ble lyden varmere med xindak, mens det på andre passet bedre med monster. DIY'ene mine fant jeg ut at var de mest nøytrale på både godt og vondt. Spørsmålet er jo om man skal ha skuffer med "Katie Melua kabler/rør" "Lofgren kabler/rør" osv. Dersom noen mener det IKKE er store forskjeller på lydsignaturen til kabler så prøv Nordost(sier ikke at de er verd prislappen(!) over hele fjøla så kan t.o.m. hu mor høre forskjellen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du tok deg tid til å dele dine erfaringer Lovemusikk
    Lærerikt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja det visste vi jo fra før, det er det nemlig hodet ditt som gjør.

Du er klar over at forskjellene du beskriver kan oppleves selvom du ikke hadde byttet kabel? Det holder at du flytter hodet noen centimeter i forhold til sist du satt i sofaen.
    Jepp klar over det..ikke til dei grader forskjell da, men ja. 8)
    Men skal få tatt en blindtest etter hvert.
    Høyttalere:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •