Kabelrot, hva er skjermet ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelrot, hva er skjermet ?

Hei!

Har nå fått at tak oppheng til tv'en min, så tv bordet blir brukt som rack.
    Borret 5 store hull på baksiden av racket, for kabler og lufting.

Men nå vi jeg ordne opp i alt kabelrotet!
    Når jeg ser på dyrere kabler så blir det alltid satt stor fokus på skjerming, kanskje det ikke er så viktig som produsenter vil ha det til. Men noe må det være godt for

Nå har jeg fått et litt greit system i rotet, men alt ligger sammen. Da snakker vi strømkabler, hdmi kabler, høytaler kabler, signal kabler og litt diverse.

Hva er det som ikke passer sammen? Som jeg burde skjermet fra hverandre etc.
    burde jeg kjøpe en spesiell grenkontakt eller overspenningsvern

Har fire utak i veggen, en skjøte med 12 utak og bruker alt.

Mvh
    Bendik
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Når jeg ser på dyrere kabler så blir det alltid satt stor fokus på skjerming, kanskje det ikke er så viktig som produsenter vil ha det til.
    Jo, skjerming er viktig. Uskjermede signalkabler kan oppfange elektrisk støy fra strømledninger: Du får en plagsom dur i høyttalerne...

De fleste signalkabler til en hundrelapp og oppover er skjermet. Unntaket er (pussig nok) enkelte kabler fra kjente merker.

Antennekabler er alltid skjermet. Om det er noe poeng i å skjerme andre typer kabler, er heller tvilsomt.

Skjerming eller ei: Hold alltid strømkabler så godt adskilt fra signalkabler som mulig. Skal slike kabler krysse hverandre, bør de krysse i tilnærmet 90 graders vinkel, slik at kontakten blir minst mulig.

Når det gjelder overspenningsvern, er meningene delte. Spør du en elektriker, må du både ha vern i sikringsskapet og etter stikkontakten om det skal hjelpe. Og vernet etter stikkontakten må være laget for norske forhold. Billige saker fra Clas Ohlson monner ikke...

Men slår lynet ned i nærheten, kan ingen overspenningsvern redde deg. Trekk derfor ut kontaktene ved tordenvær.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ok, så fokuset mitt burde hvert alle strømkablene, få dem samlet fra de andre kablene, f,eks signal, ethernet, høytaler? optisk osv?

Kontaktene er alltid ute vis det er tordenvær ja Så det passer jeg alltid på.
    Min tråd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •