Forskjell på strømkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på strømkabler?

Ifølge den labtesten her, så er det det:

Shunyata Research

Dette forklarer bl.a. hvorfor bassen blir mer kontant med gode strømkabler.

Hva er vel dagen uten en god kabeldebatt :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Ifølge den labtesten her, så er det det
    Hallo: Dette er ikke forskning; det er markedsføring fra en kabelprodusent!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lite objektiv "vitenskap" at en ikke kan ta det seriøst engang Deres egen forsker får vel ikke lov til å si noe annet. Og husk, en kjede er ikke sterkere en dens svakeste ledd. I dette tilfellet alt utenom den meteren du må betale en arm for En viss selger på AVtorget vil vel bruke dette som dokumentasjon for hans fantastiske kabler nå...

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ganske opplagt at et større kabeltverrsnitt vil gi de egenskapene de har målt. Det trenger ikke være fancy navn på den for dét, kun tykkere kobber.

Etter å ha skumlest siden så virker det som produktene har kondensatorer? Det vil jo selvfølgelig være med å gi spisstrøm.

Det skal jo dog sies at det virker litt absurd å ha sinnsyke tverrsnitt, når strømmen fra sikringsskapet kommer i 1,5 eller 2,5 kvadrat...

Har opplevd kraftig blinking i lyset selv ved store pådrag, men IKKE nå som jeg har fått meg en high-end forsterker. Den har vel så mye kondensatorer at den belaster strømnettet litt jevnere, selv ved kraftig volum.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - artig lesning, dette. Men det er vanskelig å forstå at hvorvidt strømkabelen kan levere 200 Ampere eller "bare" 130 Ampere, skal være kritisk for noe som helst. De fleste har jo hifien sin koblet til 10 eller 16 Ampere kurser. Uansett vil sikringene ryke før superkabelen det er linket til, får vist hva den duger til.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis utgjør komponent-kabelen kun de siste 1-2 meterene, og skal man måle kretsen i sin helhet, utgjør det sannsynligvis kun noen promille av hele sløyfen. Da blir det straks værre å se de store utslagen. Det snakkes det selvfølgelig ikke høyt om.

Videre så er riktig konstruerte strømforsyninger ganske immune mot variasjoner på nettet. Dette er også variasjoner godt over det en 1m CE-godkjent kabel klarer å tilføre kretsen.

Men det ingen problem å måle elektriske ulikheter på 2 ulike kabler. Med nøyaktig nok måleinstrumenter kan man også måle ulikheter på 2 forskjellige resistorer med samme oppgitte verdi. Å måle en endring er derimot ikke det samme som å si at man kan høre den, slik enkelte later til å tro. Generelt bør man være skeptisk til kabelprodusenter. De færreste produserer inhouse, og det er som ofte snakk om relativt billige deler fra kina - i beste fall skrudd sammen i EU. Gjerne til en premium pris slik at ikke kunden blir skeptisk til "ytelsene".

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg kjøpte dyr LMC strømkabel fra avtorget, så smaker vaflene mye bedre.
    Har også brukt strømkabelen når jeg lader opp barbermaskinen min, og snakk om tett barbering etter å har ladet via den kabelen.
    I går skulle jeg stryke en skjorte, og fikk det for meg å bruke kabelen i strykejernet.
    Shit for en press. Garden kan gå å legge seg, for skjorten min er sylskarp.

Ingen tvil om at slike strømkabler gir
    -tightere bass
    -mere dynamikk
    -bedre sortnivå
    -bedre konstrast
    -gyldnere vafler
    -mere skarphet
    -bedre farger
    -bed buksepress
    -flere detaljer
    -flere mikrodetaljer
    -varmere kakao
    -dypere 3d-effekt
    -og tørrere hår
    -mere ro i lydbildet

Jeg bare håper innspillinsstudioet brukte samme kabel når de spillte inn cd-en. For den lyder fantastisk med den nye strømkabelen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen

Ingen tvil om at slike strømkabler gir
    -tightere bass
    [...]
    -og tørrere hår
    [...]
    -mere ro i lydbildet
    Du som bor i Danmark får sikkert en del av strømmen din fra vindkraft, så jeg tror noe av forklaringen til tørrere hår ligger der.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, var det ikke forfriskende å få utslipp for litt kabelaggresjon tidlig på dagen? :P

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - artig lesning, dette. Men det er vanskelig å forstå at hvorvidt strømkabelen kan levere 200 Ampere eller "bare" 130 Ampere, skal være kritisk for noe som helst. De fleste har jo hifien sin koblet til 10 eller 16 Ampere kurser. Uansett vil sikringene ryke før superkabelen det er linket til, får vist hva den duger til.
    Ja, enig.

Disse stømmene hadde vel en meget kort varighet i følge x aksen på den ene tabellen "Time (50μsecs total)" og en gradering fra 1 til 2251 ??, så det er vel ikke godt og si hvor mye dette har å si for et virkelig hifi oppsett hvis sikkringen mot formodning takler dette i den meget korte perioden.

50 μsecs eller microseconds tilsvarer vel ca 0,000050 sekunder.

Det som jeg alltid unders over med slike "Super powerCable" er at de skal med de siste f.eks 1-3 siste meterene i en seriellt jobbende toleder krets skal dette altså rette på X antall meter med "trege" og "standard Black Cables" + div sikkringer, og kobblingspunker osv.

Det man vel ut fra ohms lov alltid vet for en seriellt kobblet krets, er at stømmen må være lik hele veien i den samme kretsen, selv om eventuelle spenningsfall varierer. Summen av spenningsfall vil i sin tur påvirke strømstyrken gjennom kretsen, men hvor mye utgjør de siste meterne når det kanskje er noen hundre meter med standard kabler fra nærmeste trafostasjon.

Det at disse kablene skal lede vekselstrøm med en frekvens på 50 eller 60hz inn til f.eks en trafo i en effekt forsterker, gjør meg vel også litt skeptisk, og snakker man f.eks om strøm inn til en swhitching jobbende strømforsyning, er jeg i kke sikker på om en slik kabel vil ikke gjøre eventuelle høyfrekvgens støy mellom hifi komponentenes strømkabling enda værre....

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, enig.

Disse stømmene hadde vel en meget kort varighet i følge x aksen på den ene tabellen "Time (50μsecs total)" og en gradering fra 1 til 2251 ??, så det er vel ikke godt og si hvor mye dette har å si for et virkelig hifi oppsett hvis sikkringen mot formodning takler dette i den meget korte perioden.

Det som jeg alltid unders over med slike "Super powerCable" er at de skal med de siste f.eks 1-3 siste meterene i en seriellt jobbende toleder krets skal dette altså rette på X antall meter med "trege" og "standard Black Cables" + div sikkringer, og kobblingspunker osv.

Det man vel ut fra ohms lov alltid vet for en seriellt kobblet krets, er at stømmen må være lik hele veien i den samme kretsen, selv om eventuelle spenningsfall varierer. Summen av spenningsfall vil i sin tur påvirke strømstyrken gjennom kretsen, men hvor mye utgjør de siste meterne når det kanskje er noen hundre meter med standard kabler fra nærmeste trafostasjon.

Det at disse kablene skal lede vekselstrøm med en frekvens på 50 eller 60hz inn til f.eks en trafo i en effekt forsterker, gjør meg vel også litt skeptisk, og snakker man f.eks om strøm inn til en swhitching jobbende strømforsyning, er jeg i kke sikker på om en slik kabel vil ikke gjøre eventuelle høyfrekvgens støy mellom hifi komponentenes strømkabling enda værre....
    Ettersom det er så mange "eksperter" her, så handler jo dette egentlig ikke om ledninger, men det som kommer fram gjennom ledningen....elektristeten eller strømmen om man vil...som mange steder vil være full av "dritt"...og som vil påvirke det lydmessige resultatet in the end....
    Det selges jo diverse strømrensere på markedet...og det hadde jo ikke vært det hvis det ikke hadde noe for seg....
    Og ikke glem at det er Norge og Albania som har den dårligste måten å handtere strøm på, i forhold til jording....det gjør nok en del vil jeg tro....
    så selv om vi har mye vannkraft så er ikke vår strøm like ren som vannet som lager den.... F. Eks :idea:
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig.

Jo, jo - men det er ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng mellom strøm INN på strømforsyningen og strøm UT av strømforsyningen. En puls på noen hundre Ampere over - hvor mange nuller hadde du? - 0,000050 sekunder? - inn i strømforsyningen, arter seg ikke nødvendigvis som en slik puls i det hele tatt når den har vært gjennom en trafo, glatting, kondensatorbatterier og slikt som en strømforsyning driver med. Da ligger strømpulsen trygt lagret i et kondensatorbatteri - klar til å slippes løs på høyttalerne når det trengs. Og omvendt: hvis en forsterker skulle være i stand til å levere en slik dynamisk effekt til høyttalerne, betyr ikke det nødvendigvis at det er behov for en slik peak inn på strømforsyningen - det strøm-/effektbehovet ligger allerede lagret i forsterkeren.

Over tid må nødvendigvis "strøm inn" på forsterker være nok til "strøm ut" fra forsterker - ellers vil man få problemer - men det er vanskelig å se at forskjeller i noen titalls Ampere over noen titalls mikrosekunder i en strømkabel av en meters lengde i en ellers ganske flaskehalspreget strøminstallasjon skulle bety noe som helst.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det selges jo diverse strømrensere på markedet...og det hadde jo ikke vært det hvis det ikke hadde noe for seg....
    Briljant logikk...

Det selges utrolig mange ting, i utrolige mengder, til utrolig høye priser, som "ikke har noe for seg".

Det er så vanlig, at vi har ordtak om det: "Verden vil bedras."

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ettersom det er så mange "eksperter" her, så handler jo dette egentlig ikke om ledninger, men det som kommer fram gjennom ledningen....elektristeten eller strømmen om man vil...som mange steder vil være full av "dritt"...og som vil påvirke det lydmessige resultatet in the end....
    Og ikke glem at det er Norge og Albania som har den dårligste måten å handtere strøm på, i forhold til jording....det gjør nok en del vil jeg tro....
    så selv om vi har mye vannkraft så er ikke vår strøm like ren som vannet som lager den.... F. Eks :idea:
    De lydmessige forskjellene på IT TN nett er det vel ikke godt å si, men noen mener vel at det er hørbart og vktig å kobble HIFI komponentene med riktig "polaritet" for TN nettet..... Det at TN nett må benytter jordkobbling i alle strømutak er vel like mye en forbandelse som en vesignelse når det gjelder jordsløyfer og andre støy problemer i et anlegg.

Det kan som du sier være mye "dritt" på el.nettet når man tenker på støy, og det var der jeg mente at en slik kabel som vi diskuterte her , like godt ville kunne gjøre påvirkningen større mellom f.eks støyende strømforsyninger og følsomme komponenter på samme kursen i hifi oppsettet. Overspnningsvern med grovvern og finværn er det f.eks ikke så dumt å ha i oppsette sitt, selv om ikke eventuell høyfrekvent støy vil dempes av dette. Slik støy skal vel i all hovedsak bli dempet i strøfosyningen til HIFI produktet, så hvor stort problem dette vil være i praksis er en helt annen ting.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jo, jo - men det er ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng mellom strøm INN på strømforsyningen og strøm UT av strømforsyningen. En puls på noen hundre Ampere over - hvor mange nuller hadde du? - 0,000050 sekunder? - inn i strømforsyningen, arter seg ikke nødvendigvis som en slik puls i det hele tatt når den har vært gjennom en trafo, glatting, kondensatorbatterier og slikt som en strømforsyning driver med. Da ligger strømpulsen trygt lagret i et kondensatorbatteri - klar til å slippes løs på høyttalerne når det trengs. Og omvendt: hvis en forsterker skulle være i stand til å levere en slik dynamisk effekt til høyttalerne, betyr ikke det nødvendigvis at det er behov for en slik peak inn på strømforsyningen - det strøm-/effektbehovet ligger allerede lagret i forsterkeren.

Over tid må nødvendigvis "strøm inn" på forsterker være nok til "strøm ut" fra forsterker - ellers vil man få problemer - men det er vanskelig å se at forskjeller i noen titalls Ampere over noen titalls mikrosekunder i en strømkabel av en meters lengde i en ellers ganske flaskehalspreget strøminstallasjon skulle bety noe som helst.
    Nei nettop, skrev jeg noe som gjorde at du tvilte på at jeg mente det du skriver her?

Mitt poeng er at slike grafer og målinger som vist for denne kabelen har lite eller ingenting å si for det lydmessige resultatet, og at det til og med kan tenkes å øke problemene med støy internt på den samme anleggs el. kursen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Briljant logikk...

Det selges utrolig mange ting, i utrolige mengder, til utrolig høye priser, som "ikke har noe for seg".

Hvis det med en stømrenser menes de som tilbyr et godt overspenningsvern, så stusser jeg på det du skriver her Fahnsen.

Du som liker transistor prinsippet godt i andre tråder her, vet vel også at en av transistor prinsippets svakheter er å ta skade og ikke "overleve" overspenninger. Der er f.eks Rør prinsippet mye mer robust....:-D

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har med egne ører hørt at det er forskjell på strømkabler. Der var den store forskjellen at støygulvet ble markant lavere, noe som antyder at det er hvor godt kabelen er skjermet fra omgivelsene som er poenget. Dette var på en Meridian DSP høyttaler. Vi byttet fra en normal sort kabel som følger med det meste til en skjermet supra strømkabel. Det er ikke en dyr kabel i det hele tatt, men den er fornuftig laget og godt isolert.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Briljant logikk...

Det kan jo være så, men jeg mere tro på en strømrenser enn en eletrisk pepperkvern med LYS....

Det beste Hi Fi anlegget er det som befinner seg i en hytte midt i skogen, drevet av 12 Volts batterier.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nettop, skrev jeg noe som gjorde at du tvilte på at jeg mente det du skriver her?

Mitt poeng er at slike grafer og målinger som vist for denne kabelen har lite eller ingenting å si for det lydmessige resultatet, og at det til og med kan tenkes å øke problemene med støy internt på den samme anleggs el. kursen.
    Neida - jeg var aldri i tvil om at du har skjønt det meste her. Utbroderingen min var myntet på dem som - eventuelt - lar seg imponere av evnen til en ekstern strømkabel til å lede noen ekstra Ampere i noen titalls mikrosekunder - det ser jo imponerende ut med disse kurvene....

Interessant også, er din kommentar til at denne - i strømforsyningssammenheng - unødvendige evnen, kan bidra til at mer støy slipper igjennom.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Jeg har med egne ører hørt at det er forskjell på strømkabler. Der var den store forskjellen at støygulvet ble markant lavere, noe som antyder at det er hvor godt kabelen er skjermet fra omgivelsene som er poenget. Dette var på en Meridian DSP høyttaler. Vi byttet fra en normal sort kabel som følger med det meste til en skjermet supra strømkabel. Det er ikke en dyr kabel i det hele tatt, men den er fornuftig laget og godt isolert.
    Litt ekstra skjerming kan nok være en god ting å gjøre der strømkablene og analoge signalkabler kan påvirke hverandre. Er du ellers sikker på at du fikk samme "polaritet" mellom komponentene når du testet dette, eventuellt at det kan finnes andre forklaringer?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •