Forskjell på strømkabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf

Uansett hvor dyr strømkabel du har med enkel/dobbel/trippel... skjerm og kanskje også overdimensjonert, så vil den aldri "rense" strømmen noe mer enn en såkalt billig drittkabel ville gjort.
    Det er dessverre en del som tror at dyre skjermede kabler renser strømmen til en viss grad.
    Men en påkostet kabel vil vel begrense påvirkning + rense noe en billigkabel overhode ikke gjør ?

Ferrit for å redusere EMI (elektromagnetisk interferens) og RFI ( radio-frekvens forstyrrelser) som kan følge med støm fra kraftverk frem til hifi.
    Skjerming av strømkabel for å kraftig begrense forurensning fra veggen frem til apparatet

Forstyrrelser ved en hifi trenger vel nødvendigvis ikke være andre kabler men prosessorstøy osv fra tv , reciver , dvd/bd spillere , HTPC osv ?

Apparater / hifi er vel i varierende grad skjermet for å ta inn støy eller sende støy men hvorfor skjermer man feks hifi om støy ikke skulle ha påvirkning..............å om man mener hi fi komponenter bør være skjermet så vil vel ledninger være en bakvei for støy så fremt de ikke er beskyttet eller renses

Blir vel forskjeller mellom kabler men spørsmålet blir vel om forskjellene påvirker lyd da strøm til slutt ender i en høytaler ved lyd
    Hvordan vil forrurenset strøm påvirke komponenter i feks en reciver / eller kan støm forurenses ubegrenset uten at lyd endres ?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Men en påkostet kabel vil vel begrense påvirkning + rense noe en billigkabel overhode ikke gjør ?

Ferrit for å redusere EMI (elektromagnetisk interferens) og RFI ( radio-frekvens forstyrrelser) som kan følge med støm fra kraftverk frem til hifi.
    Skjerming av strømkabel for å kraftig begrense forurensning fra veggen frem til apparatet

Forstyrrelser ved en hifi trenger vel nødvendigvis ikke være andre kabler men prosessorstøy osv fra tv , reciver , dvd/bd spillere , HTPC osv ?

Apparater / hifi er vel i varierende grad skjermet for å ta inn støy eller sende støy men hvorfor skjermer man feks hifi om støy ikke skulle ha påvirkning..............å om man mener hi fi komponenter bør være skjermet så vil vel ledninger være en bakvei for støy så fremt de ikke er beskyttet eller renses

Blir vel forskjeller mellom kabler men spørsmålet blir vel om forskjellene påvirker lyd da strøm til slutt ender i en høytaler ved lyd
    Hvordan vil forrurenset strøm påvirke komponenter i feks en reciver / eller kan støm forurenses ubegrenset uten at lyd endres ?
    En skjermet kabel vil naturligvis skjerme bort noe støy som kommer fra andre nærliggende kabler osv.
    Det jeg mener, for å sette det litt på spissen, er at hvis du f.eks sliter med mye støy på strømnettet, så hjelper det lite å bytte powerkabel da den ikke kan gjøre noe med amplitudene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd noen (kina) kabler på abrahamsen anlegget mitt og fikk ikke noe merkbart på cd og forforsterker, men på forsterkerne fikk eg mere og renere bass og roligere lyd. anlegget spillte som om det var varmt fra eg slo det på.
    Men dette kan jo vere andre ting som gjør, f.eks anlegg spiller bedre sent på kveld og natt, pga da er strømmnettet mere stabilt. dette kan dere se med å ha en måler i kontakten, da vil en se att strømmen ligger mere stabilt om natten enn om dagen. hifi kan vere en plage, men fy f... så herligt det er når en har fått stilt det ordentlig inn og setter på god platen på en sen stormfull aften, det er terapi og balsam for kropp og sjel ;-)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns heller at alle de som oppglødd holder krangelen ved like i alle disse kabeldebattene burdte møtes på nøytral grunn med slosshansker, balltre osv osv og gjøre opp en gang for alle.
    Hvem som vant tror jeg det vil være lett å telle opp etterpå..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hadde en kabelskeptiker på hjemmebesøk hos meg for en stund tilbake. Gjorde en liten demonstrasjon for han og koblet fra samtlige gode kabler og byttet de ut med lakriskabler.

Han ble ganske blek etter ca 10 sekunder og ba meg bytte rundt minst 3 ganger etterpå sånn at han kunne kontrollsjekke det han hørte. Etter det forble han ganske taus
    Wow, det var et bevis som det er umulig å bestride, NOT
    Sorry, men eg eg blir ikke overbevist av dette. Skal nok mere til ja

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    endret

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Du kan sammenligne det med å kjøre bil en sommersdag med armen ut av vinduet.
    Den armen som er ute av vinduet må du skjerme med solkrem, ellers blir den solbrent. Resten av kroppen er ikke utsatt, og trenger derfor ikke skjerming.
    Kanskje bassen blir bedre hvis man smører kabelen med solkrem.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Kanskje bassen blir bedre hvis man smører kabelen med solkrem.
    den blir lysere da
    må smøre kablene inn med olje dersom man vil ha den dype mørke gode bassen
    men pass på å ikke bruke for stor forsterker etter man har insatt kablene med olje(er mye lettere å brenne kablene når de er insatt med olje)
    dersom man har en stor forsterker så bør man bruke solkrem på kablene

neida har ingen tro på at den siste metern med kabel kan forbedre lyden på noensomhelst måte(ihvertfall når det gjelder strømkabler).

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så konklusjonen her er at strømkabler av bedre kvalitet gir bedre beskyttelse for utstråling til andre kabler i nærheten?

Jeg kan heller ikke fatte at en strømkabel på 1m kan gjøre natt og dag med anlegget, utenom å beskytte mot utstråling.

Så i siste hjemmekino blad at en strømkabel ble testet. Her ble det å bytte til denne kabelen sammenlignet å bytte ut en større komponent i anlegget. Jeg må si at det er det drøyeste jeg har lest på lenge.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk besøk av en elektrikker som fikk latterkule av å se mine strømkabler, var bare tull i følge hanops:

Sant og si hører jeg liten forskjell i stereoen, men i kinoen derimot ble jeg kvitt brumming i høytalerene.
    Spørsmålet er jo om det er verd å legge flere hundre for ikke å si tusenlapper for en så liten effekt? Særlig når det finnes rimelige skjermede kabler å få kjøpt som gjør samme nytten. Kjøp ei god plate i steden for strømkabler!

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt her, så skjermer strømkablene for UTstråling til andre kabler liggende i racket ditt. Så finn den billigste strømkabelen med skjerming, så har du gode strømkabler.

En strømkabel til 10k er reinspikka galskap og bullshit.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •