Forskjell på strømkabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Interessant også, er din kommentar til at denne - i strømforsyningssammenheng - unødvendige evnen, kan bidra til at mer støy slipper igjennom.
    Ja "ingenting er vel så god at det ikke er galt for noe(n)"....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det kan jo være så, men jeg mere tro på en strømrenser enn en eletrisk pepperkvern med LYS....
    En pepperkvern renser jo ikke strøm, ei heller får du pepper ut av en strømrenser, så sammenligningen blir jo litt pussig

Sorry altså. Påstander om at det kan være lydmessige forskjeller på signalkabler eller høyttalerkabler er jeg tilbøyelig til å ikke ikke le av, men forskjeller på strømkabler går det en grense. At man opplever bedre lyd på hytta langt ute i skogen kan jeg også gjerne tro. Den samme rødvinen smaker også bedre foran peisen på hytta enn hjemme foran TVen...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Jeg har med egne ører hørt at det er forskjell på strømkabler.
    Mener du egne ører eller øyne?

Jeg har også vært på "show" for å få demonstrert strømkabler holdt av Nordost. Alle syntes det ble bedre når prisen gikk opp, jeg mente også at selgeren hadde helt rett. Dette varte bare til en i salen ba selgeren plugge inn den første billige kabelen igjen, da var det kliss likt den dyre.

Lett å bli lurt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Mener du egne ører eller øyne?
    Lett å bli lurt...
    Hadde en kabelskeptiker på hjemmebesøk hos meg for en stund tilbake. Gjorde en liten demonstrasjon for han og koblet fra samtlige gode kabler og byttet de ut med lakriskabler.

Han ble ganske blek etter ca 10 sekunder og ba meg bytte rundt minst 3 ganger etterpå sånn at han kunne kontrollsjekke det han hørte. Etter det forble han ganske taus

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hadde en kabelskeptiker på hjemmebesøk hos meg for en stund tilbake. Gjorde en liten demonstrasjon for han og koblet fra samtlige gode kabler og byttet de ut med lakriskabler.

Han ble ganske blek etter ca 10 sekunder og ba meg bytte rundt minst 3 ganger etterpå sånn at han kunne kontrollsjekke det han hørte. Etter det forble han ganske taus
    Prøv å gjøre samme testen men bytt da ut en kabel som ikke leder signal. Enda bedre - få noen til å bytte mellom de to formene for tester på deg selv.

-k

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg har med egne ører hørt at det er forskjell på strømkabler. Der var den store forskjellen at støygulvet ble markant lavere, noe som antyder at det er hvor godt kabelen er skjermet fra omgivelsene som er poenget. Dette var på en Meridian DSP høyttaler. Vi byttet fra en normal sort kabel som følger med det meste til en skjermet supra strømkabel. Det er ikke en dyr kabel i det hele tatt, men den er fornuftig laget og godt isolert.
    + 1 8)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diy

Har ikke testet forskjellen på en stander kabel og en kjøpt.
    Men jeg ha god tro på at en strømkabel som er skjermet er godt å ha for å skjerme støyen slik at andre kabler ikke får forstyrrelse. Dette er lett å høre hvis en legger en uskjermet strømkabel inntil en høyttalerkabel som ikke er skjermet! Så hvis en klarer å skille strøm og signal fra hverandre så er det vel ikke noe vits i å betale for en ny strømkabel.
    Noen andre som er enige her?
    Kan jo også lett lage en skjermet kabel ved å kjøpe (eller ta på jobben) en ølflekskabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen i å ha 1 meter med dyr strømkabel når det er sikkert 20 meter med vanlig kobberledning opp til sikringsskapet? som kanskje også går innom et koblingpunkt med en dimmer som forstyrrer strømmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har med egne ører hørt at det er forskjell på strømkabler. Der var den store forskjellen at støygulvet ble markant lavere
    Men dette er det da ikke noe mystisk ved!

Strømkabler + signalkabler + dårlig skjerming = støy.

Det er vanlig i kabeldebatter å argumentere for allverdens hokus-pokus ved å vise til helt enkle og godt dokumenterbare forhold. Men det er ikke nødvendigvis noen sammenheng.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvis det med en stømrenser menes de som tilbyr et godt overspenningsvern, så stusser jeg på det du skriver her Fahnsen.
    Ærlig talt! Les det jeg skriver, og ikke tillegg meg meninger jeg ikke gir uttrykk for!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ærlig talt! Les det jeg skriver, og ikke tillegg meg meninger jeg ikke gir uttrykk for!
    Så det at jeg skriver

Hvis det med en stømrenser menes de som tilbyr et godt overspenningsvern, så stusser jeg på det du skriver her Fahnsen.
    når du svarte:

Briljant logikk...

Det selges utrolig mange ting, i utrolige mengder, til utrolig høye priser, som "ikke har noe for seg".

Det er så vanlig, at vi har ordtak om det: "Verden vil bedras."!
    Som var ditt svar på dette....

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ettersom det er så mange "eksperter" her, så handler jo dette egentlig ikke om ledninger, men det som kommer fram gjennom ledningen....elektristeten eller strømmen om man vil...som mange steder vil være full av "dritt"...og som vil påvirke det lydmessige resultatet in the end....
    Det selges jo diverse strømrensere på markedet...og det hadde jo ikke vært det hvis det ikke hadde noe for seg....
    Og ikke glem at det er Norge og Albania som har den dårligste måten å handtere strøm på, i forhold til jording....det gjør nok en del vil jeg tro....
    så selv om vi har mye vannkraft så er ikke vår strøm like ren som vannet som lager den.... F. Eks
    Som jo var jo det classic46 skrev som en kommentar til noe jeg skrev.
    Hva er det jeg tillegger deg av meninger her?
    Hva er det du selv trekker ut og lillegger classic46 sitt spørsmål av meninger her?

Greit nok er det en mulig logisk brist å argumentere for at en tileggs boks/ tweak i hifi verdene virker fordi det finnes mange selgere og kjøpere av dette, men det var faktisk faktorer rundt el.nettet som førte til at strømrensere ble vi diskuterte, og da er det mer naturlig å svare sakelig på dette og redgjøre for eventuelle missforståelser. Beklager at jeg tolket ditt svar som at du svarte på hele innlegget til classic46 ......

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg tolket ditt svar som at du svarte på hele innlegget til classic46
    Jeg siterte setningen om "strømrensere", og kommenterte den.

Du hevdet at jeg mente overspenningsvern. Det gjorde jeg ikke, og dette fremgår av det jeg skrev.

Det kan diskuteres om de overspenningsvernene som selges i hi-fi-butikkene faktisk virker -- elektrikere og andre fagfolk er svært skeptiske til det, og norske forsikringsselskaper godtar dem ikke. Men få eller ingen fagfolk ser noen nytte i "strømrensere".

At mange kjøper slike likevel, er ikke noe bevis for at fagfolkene tar feil.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siterte setningen om "strømrensere", og kommenterte den.

Du hevdet at jeg mente overspenningsvern. Det gjorde jeg ikke, og dette fremgår av det jeg skrev.

Det kan diskuteres om de overspenningsvernene som selges i hi-fi-butikkene faktisk virker -- elektrikere og andre fagfolk er svært skeptiske til det, og norske forsikringsselskaper godtar dem ikke. Men få eller ingen fagfolk ser noen nytte i "strømrensere".

At mange kjøper slike likevel, er ikke noe bevis for at fagfolkene tar feil.
    Nei det synes jeg ikke fremkom spessiellt klart. derfor lurte jeg på : "Hvis det med en stømrenser menes de som tilbyr et godt overspenningsvern" så synes jeg det var rart hvis du mente dette burde komme under "verden vil bedras"

Jeg har ellers ikke sett strømrensere uten overspenningsvern, har du noen eksempler?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ellers ikke sett strømrensere uten overspenningsvern, har du noen eksempler?
    Aner ikke. Men et godt overspenningsvern koster mindre enn en "strømrenser".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm fra Hafslund må være en selvfølge for å få klar lyd, dette henspeiles såklart også i prisen. Stakkars de som bruker de billige leverandørene.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan det hjelpe med 1 meter med overpriset skjermet kabel når elektrikeren har burkt den billigste og dårligste kabelen han hadde liggende fra sikringsskap til stikkontakt?
    Skal noe slikt virkelig hjelpe må man jo bytte ut hele ledningen.
    Dette blir vel omtrent det samme som å skjøte på 1 meter med dyr kabel på enden av biltema høyttalerkabelen sin og mene det ble mye bedre?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hva kan det hjelpe med 1 meter med overpriset skjermet kabel når elektrikeren har burkt den billigste og dårligste kabelen han hadde liggende fra sikringsskap til stikkontakt?
    Skal noe slikt virkelig hjelpe må man jo bytte ut hele ledningen.
    Dette blir vel omtrent det samme som å skjøte på 1 meter med dyr kabel på enden av biltema høyttalerkabelen sin og mene det ble mye bedre?
    Vel, den uskjermede kabelen går for seg selv i vegger og tak.
    Den skjermede kabelen får fra stikkontakten, innimellom masser høyttalerkabler og signalkabler, og trenger derfor å bli skjermet. Det er ikke en problemstilling for kabelen i veggen.

Du kan sammenligne det med å kjøre bil en sommersdag med armen ut av vinduet.
    Den armen som er ute av vinduet må du skjerme med solkrem, ellers blir den solbrent. Resten av kroppen er ikke utsatt, og trenger derfor ikke skjerming.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så er jo kabelen i veggen av dårligste og billigste kvalitet som regel.
    Skal innrømme at jeg hørte forskjell på høyttalerkablene mine men er veeeeldig skeptisk til dette med strøm kabler....
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Vel, den uskjermede kabelen går for seg selv i vegger og tak.
    Den skjermede kabelen får fra stikkontakten, innimellom masser høyttalerkabler og signalkabler, og trenger derfor å bli skjermet. Det er ikke en problemstilling for kabelen i veggen.
    Det er ikke strømkabelen som trenger å bli skjermet -- det er signalkablene som trenger å bli skjermet fra strømkabelen, dersom de ligger for nær den.

Signalkablene er i de fleste tilfeller allerede skjermet (unntaket er billige lakrislisser og enkelte dyre, eksotiske kabler). Og det er helt gratis å legge signal og strøm adskilt bak benken.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkablene er i de fleste tilfeller allerede skjermet (unntaket er billige lakrislisser og enkelte dyre, eksotiske kabler). Og det er helt gratis å legge signal og strøm adskilt bak benken.[/QUOTE]

Og sikkert mer virkningsfullt en dyre strømkabler vil jeg tro

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Uansett så er jo kabelen i veggen av dårligste og billigste kvalitet som regel.
    Skal innrømme at jeg hørte forskjell på høyttalerkablene mine men er veeeeldig skeptisk til dette med strøm kabler....
    Kablene i/på veggen i boliger er normalt sett enten PN (skjult) eller PR (skjult eller åpent anlegg), disse er riktig nok billig for at installatøren skal ha mest mulig fortjeneste.
    Men billig betyr ikke nødvendigvis dårlig.
    Har du sett skjermingen i PR kabler for eksempel?
    Det er et relativt tykt lag med "massiv" (ikke flettet) aluminium rundt hele kabelen.
    Det skulle ikke forundre meg om den er like god som mange av de såkalte high-end strømkablene på markedet.
    Problemet er nok bare at den er veldig stiv og lite medgjørlig, og sikkert ikke godkjent til "løse" installasjoner...

Uansett hvor dyr strømkabel du har med enkel/dobbel/trippel... skjerm og kanskje også overdimensjonert, så vil den aldri "rense" strømmen noe mer enn en såkalt billig drittkabel ville gjort.
    Det er dessverre en del som tror at dyre skjermede kabler renser strømmen til en viss grad.
    En del tror også at innbrenning og avmagnetisering av strømkablene gjør at de etter denne prosessen tilfører anlegget strøm av høyere kvalitet enn det som kommer til stikkontakten i stua.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •