høyttalerkabel til bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høyttalerkabel til bakhøyttalere

Hei,

Noen som har noen gode anbefalinger på kabler til bakhøyttalere, dali Suite r0.7. Trenger ca. 15mx2, så ville vært greit om de ikke kosta alt for mye. (høyttalerene kosta rundt 4-5k)

Narm

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Narmenel
    Hei,

Noen som har noen gode anbefalinger på kabler til bakhøyttalere, dali Suite r0.7. Trenger ca. 15mx2, så ville vært greit om de ikke kosta alt for mye. (høyttalerene kosta rundt 4-5k)

Narm
    biltema eller clas ohlson :-D

evt billigste argon kabelen til hfk om du krever at kabelen skal være hvit

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Narmenel
    Hei,

Narm
    Denne vil fungere helt fint. 25 meter for 129kr.

Clas Ohlson Internettbutikk
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med du mente å linke til følgende kabel til 149 kr for 25m fra Clas:

Clas Ohlson Internettbutikk

Mvh Riceman

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar :-D Har ingen krav til farge, da kablene skal legges i kabelkanaler.

Sendte en mail til hifiklubben, og han som svarte klarte å anbefalen følgende:

QED Silver Anniversary XT kabel | Hi-Fi Klubben

Da fant jeg ut at jeg kunne høre med litt mer uavhengige kilder før jeg kjøpte

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke går under et tverrsnitt på 2,5mm på høytalerkablene dine.

Jo lengre strekk, jo mer motstand i kabelen. Jo tykkere kabel, jo mindre motstand pr meter.
    Synd å bruke 5k på bakhøytalere og koble de opp med lakrissnører for å spare etpar hundre kr.
    Testa selv med tynne kabler på et kraftig bil-anlegg og lyden ble absolutt IKKE bra, den ble faktisk helt rar, pluss at det ikke var mulig å spille særlig høyt.
    Koblet opp med tykkere ht kabler og forskjellen var som natt og dag...

Kjøp en 25 m rull med 2x2,5mm eller 2x4mm ht kabel på Clas Ohlson.

Alternativt, hvis du måler opp eksakt hvor mange meter du trenger, selger Ljudia på Grunerløkka ht kabel fra store ruller, du sier bare hvor mange meter du ønsker. 2x2,5mm til 15 kr pr m og 2x4mm til 19 kr pr m.
    Bostrom 2.5 mm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Bostrom 4.0 mm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Kabelen fra Clas har tykkere/ stivere ledere, så selve kabelen er ganske stiv.
    Den har også ganske tynn isolasjon rundt kobberlederen.

Kablene fra Ljudia (og Biltema) har mye tynnere tråder i lederene, så de er derfor mye mykere. De har også mye tykkere isolasjon rundt kobberlederen.

Men en 2,5mm ht kabel har jo en kobberleder som er 2,5mm uansett hvilken butikk du velger da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 1,5mm2 til mine bak med et strekk på 9m per høytaler. Før jeg la de skjult brukte jeg noe billig 2,5mm2 Monster kabel. Merker ingen forskjell jeg ihvertfall. Ellers er det mye og lese i de kabeldiskusjonene som allerede er her på forumet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn litt på siden, du må ha bra stort rom som trenger 15 meter kabel til hver bakhøyttaler? Sitter du 10 meter unna TVen?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, nei har ikke så stor stue. men samboeren min liker ikke helt kabler som ligger midt påstuegulvet, så enkleste(og peneste) løsning blir å ta kablene opp langs veggen, langs taket og ned igjen.. blir fort litt 4,8m ekstra pr kabel der;-) 15m pr. er nok litt overdrevet, men den ene kabelen er ca 15m, mens den andre er ca. 12

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har kjøpt kef ht3005 se og var på clas ohlsson for å kjøpe nye kabler. Ble veldig usikker på tykkelsen på kabelen, men kjøpte foreløpig med meg en rull med 1,5 tykkelse. Kablene blir omtrentlig 8 meter meter lang til bakhøyttalerne. Burde jeg bytte til tykkere kabel, eller er erfaringen at disse vil funke fint?

Har forøvrig et oppfølgingsspørsmål. Har noen dyrere kabler fra før, men ikke lang nok til bakhøyttalere. Front- og bakhøyttalere på dette anlegget er jo identisk. Lurer derfor på om det har noe å si om fronthøyttalere far en anne type kabel evt?

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, gratulerer med et strålende sett i nice design! Det spiller flott også! Hva driver du det med?

Om det er forskjell på front og bak kablene har 0 å si.. Ville nok uansett ha kjøpt en 15m/30m rull med Monster sin THX kabel(Får de for under 500 lappen), fremfor de fra clas, synes byggekvaliteten er bedre i Monsterledningen, den er også feitere. Lydmessig har det nok ikke allverden å si men... Spørs om det er verdt å bytte de...

Yet again en kabeldiskusjon det kommer til å bli, men test clas ohlson ledningen først da vel, uten å pakke de inn i skjulere, duger det, så driter du i å bytte

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utseende på kabelen vil ikke ha noe å si, ettersom de ligger gjemt i vegg og tak. En fordel med å kjøpe leilighet som er under bygging er at man får påvirke slikt Skal drive anlegget med pioneer lx 71. Satser på at det blir godt match. Utseende er jeg meget fornøyd. Har de i hvit høyglans, noe som passer utmerket til tv-benk osv. Tror muligens mine gamle kabler til bakhøytallerne akkurat holder på lengde likevel (satser på at jeg har centimeterne på min side), og da leverer jeg i tilfelle bare tilbake clas sine. Dette er en tykkere type som jeg kjøpte på hifiklubben i sin tid. Bekymringen min med de fra clas gikk først og fremst på dette jeg har lest om tykkelse på store lengder og motstand i kabeln.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående tykkelse på kabel så duger "lampettledning" lenge. Omhs lov sier følgende:

16A x 220V = 3520 Watt

Så mye effekt tror jeg ingen har i vanlig hjemmekino oppsett og du trenger det ivertfall ikke til bakhøytalerne, der skjer det jo ikke så alt for mye lydmessig (avhengig av film selvfølgelig).

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra mini er veldig gode kabler å bruke på bakhøyttalere. Lette å legge og greit priset. Selges hos Dynabel
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 1,5mm2 bak og det fungerer fint. Kjøpt fra rull på Expert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lagt opp 2,5 mm kabler i kanaler (fra biltema), for 7.2, men har ingen høytalere koblet på siden jeg ikke har verken forsterker eller høytalere enda..

Blir vel RX-v2067 og dali mk2 til jul

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •