Spørsmål rundt DIY RCA kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål rundt DIY RCA kabel

Jeg har tenkt å lage meg noen egne RCA kabler på ca 0,5m. Vil lage de selv for å få den lengden jeg ønsker, spare litt penger og ikke minst for de det virker morsomt.

Jeg har lest flere tråder om DIY signalkabler, sett guider for hvordan en skal lage slike kabler og kikket på "How to" videoer på Youtube. Det jeg ser er at det er flere løsninger som velges med tanke på minus-/ jordlederen i kabelen.
    Noen lar den ligge ukoblet innen i kabelen for å få til, hvis jeg ikke husker feil, "floating shield", andre kobler lederen kun fast i ene RCA pluggen for å hindre "brumming" i komponentene og andre kobler den til på begge sider. Jeg demonterte en billig RCA kabel i går for å se hvordan den var laget og der var minus koblet på begge sider av kabelen.

Er det noen tekniske fordeler med å f eks kun koble minus på ene kontakten, eller er det i samme gaten som kabel innbrenning?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av dem som kobler kappen til den ene pluggen om jeg har en kabel med to ledere + kappe.
    Har brukt dette en plass jeg tidligere fikk brum, lang kabel til sub, med det resultat at brummen forsvant.
    Nå er det sikkert andre som har andre erfaringer, men dette er noe jeg selv har opplevd, og da tror iallefall jeg på det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så om jeg ikke opplever brumming med RCA kabelen jeg har i dag, hvor minus er koblet i begge ender, kan jeg likegodt koble den på begge ender?

Er det noen spesiell motstand/ parametre en RCA kabel jeg kjøper på rull bør ha? Tenker ikke på noe eksotisk men minimumskrav som ikke vil dempe signalet eller lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Er det noen spesiell motstand/ parametre en RCA kabel jeg kjøper på rull bør ha? Tenker ikke på noe eksotisk men minimumskrav som ikke vil dempe signalet eller lignende.
    Om kabelen heter "signalkabel" eller lignende, vil den oppfylle kravene...

Sjekk utvalget hos ELFA; kablene deres er like gode, men som oftest billigere enn de mer kjente hi-fi-merkene.

ELFA selger også Neutrik-plugger, som er noe av det mest solide du får, men som koster en brøkdel av mange andre merker.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt hos Elfa og de har et veldig godt utvalg
    Så en slik kabel vil fungere greit? Trenger jeg noe ekstra skjerming i tillegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Har sett litt hos Elfa og de har et veldig godt utvalg
    Så en slik kabel vil fungere greit? Trenger jeg noe ekstra skjerming i tillegg?
    Den kabelen er skjermet, med aluminiumsfolie. En type med kobberflette vil sannsynligvis være mer fleksibel.

Kjenner ikke akkurat denne typen, men produsenten Belden brukes bl.a. av Blue Jeans Cables, som anbefales av mange her på forumet.

Har selv brukt Gotham-kabel fra ELFA med godt resultat.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tips Skal se etter en kobberflettet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varenr. 42-275-00 er en solid plugg jeg har brukt på en del kabler. tidligere var denne merket Neutrik, men det er den ikke lenger. Fkk noen slike i går, men har ikke kikket på om det står noe produsent på posen eller pluggene.
    Disse finnes i ymse farger, og kan brukes flere ganger om du trenger dem til andre kabler senere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Varenr. 42-275-00 er en solid plugg jeg har brukt på en del kabler. tidligere var denne merket Neutrik, men det er den ikke lenger.
    Merket REAN er eid av Neutrik.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Merket REAN er eid av Neutrik.
    Det var nyttig info. Takker

Har forresten laget noen kabler med Suprakabel med godt resultat.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt alt jeg trenger paa elfa naa. Valgte en kabel med to stk ledere paa henholdsvis 0,22 mm. Tenkeri ettertid at det gjerne blir litt for lite, noen som har noen erfaringer eller tanker rundt det? Til info saa blir kablene under 1 m lange.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •