Trodde du den ene var bedre enn den andre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det er ingen grunn til å betale masse ekstra for dyrere kabler.

Om du har kjøpt deg en ny TV, Blu-ray/DVD-spiller, spillkonsoll eller digitalboks for TV de siste par årene kan du ikke ha unngått å ha hørt om HDMI-kabler. Dette er den vanligste måten å koble sammen lyd- og bildeutstyr på.

HDMI er en digital teknologi for overføring av lyd- og bildesignaler, og teknologien har på mange måter overtatt for den gamle SCART-kontakten.

Lett å betale for mye
    Men om du ikke holder tunga rett i munn, kan du nærmest bli flådd i butikken om du skal kjøpe en slik kabel.

Tilleggsutstyr som kabler har alltid vært et område der produsenter, og kanskje spesielt butikker, har tjent ekstremt gode penger. Mens avansen på en TV relativt sett er ganske liten, er prisen på tilleggsutstyr noe som gjerne kan flerdoble seg i hvert ledd.

Og i «gamle dager» kunne produsentene av analogt tilleggsutstyr slå i bordet med at de brukte ekstra gode materialer som ikke forringet det analoge signalet. Dermed sikret deres produkter at lyd- og bildekvaliteten ble bedre om du la litt ekstra penger i kablene.

Det er ingen forskjell
    Men med HDMI-kabler har det argumentet forsvunnet helt. For enten så videreformidler HDMI-kabelen signalet, eller så gjør den det ikke.

Derfor er standardene rundt HDMI ganske enkelt: Enten så er det «Standard» eller så er det «High Speed» - der du i de aller fleste tilfeller er interessert i sistnevnte hvis du skal ha et HD-signal til TV-en din.

Dette skaper et problem for «kvalitetsprodusentene» av kabler. De kan ikke skryte av at de har mye bedre kabler som er mye bedre kvalitet. enn alle andre konkurrentene.

Bruker ekstra merking
    HDGuru melder nå at en rekke av produsentene derfor har begynt med tilleggsmerking av sine kabler, som er laget for å lede folk til å betale litt ekstra for sine HDMI-kabler.

Flere produsenter har begynt å merke sine produkter med antall Hz kablene er beregnet for. Jo dyrere kablene er, jo høyere oppdateringsfrekvens er de visstnok laget for.

Produsenten Monster, som det selges mye av i Norge, har for eksempel kabler der det på pakken er merket med at de er laget for "60/120 Hz", "120 Hz og 3D" og en dyr toppmodell for er markert med "240-480 Hz og 3D". Mens andre produsenter har andre kreative beskrivelser som skal vise at det takler alt mellom himmel og jord.

Kabelen betyr ingenting
    Problemet er bare at selv de billigste «High Speed»-kablene takler høye frekvenser og 3D. Omdannelsen av signaler til det maksimale TV-en takler, skjer i TV-en, ikke i kabelen eller kilden. Det er for eksempel ikke Blu-ray-spilleren som «oppskalerer» bildet fra 24 bilder per sekund, til de 240 bilder per sekund enkelte TV-er kan vise.

HDGuru mener det er like meningsløst å snakke om HDMI-kabler som er laget for spesielle frekvenser, som å snakke om hageslange som er spesialtilpasset forskjellige typer gressplener: Det som kommer ut i enden er det samme uansett.

Primært er det eneste kabelprodusentene kan gjøre ved sine varianter, å lage mer slitesterke plugger på kablene som kan tåle ekstra mye slitasje ved å dra disse ut og inn av utstyr.

Gå for det billigste
    En sjekk på pristjenester på nett viser at du i Norge kan få HDMI-kabler fra godt under en hundrelapp, til nærmere 2000 kroner. En god regel kan være å velge den billigste «High Speed»-kabelen som er lang nok til ditt bruk.

En HDMI-kabel er en HDMI-kabel. Innfelt i bildet ser du forskjellen på hvordan Monster merker to «High Speed» HDMI-kabler med vidt forskjellig pris. Hvilken tror du er best?

HDMI - Trodde du den ene var bedre enn den andre?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cola og pottitgull er tatt frem fra skapet

Men seriøst, og dette har jeg sakt noen ganger nå...

Ikke kjøp de helt billigste kablene du finner på nettet eller BT og CO, det er og forblir ett sjansespill, spesielt på lengder over 5 meter.

Finn deg noe midt på treet, du betaler litt for kvalitet, men og betale over 3-400 for en 1 meter HDMI kabel er helt bortkastet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto!

Men dette blir allikevel litt "tja"? I alle fall utifra egen erfaring.
    I sin tid kjøpte jeg en timeters kabel av en angivelig god kvalitet, hos Spaceworld.
    Koblet den opp mellom receiver (Onkyo 875) og PJ (JVC HD1), med "null" bilde som resultat.
    Returnerte kabelen, og kjøpte i stedet en timeters DreamScreen kabel.
    Og voila! Der var bildet på plass!
    Men etter en tid, begynte bildet å "fuske", dvs det falt plutselig bort. Etter litt "fikling" med kabelen bak på receiveren, kom bildet på plass igjen.
    Problemet gjentar seg med jevne mellomrom, og sant og si vet jeg ikke om jeg skal skylde på kabelen, eller kontakten i receiveren?

Ellers kan jeg også anføre at en bekjent av meg, uforvarende kom i skade for å kappe en HDMI-kabel.
    Han var "gal" nok til å skjøte denne med Scotchlok-koblinger, og alt fungerte da som det skulle igjen!
    Nevnt bare som en liten digresjon, og et apropos.... ;-)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[QUOTE=vette]Trodde du den ene var bedre enn den andre?

Og han som skrev denne artikkelen har jo kredibilitet så det griner etter....
    Lang erfaring når det gjelder elektronikk.....

NOT!

Nuff said....

Ordentlig lagde kabler vil alltid være bedre.....
    som en dyr forsterker alltid vil låte bedre og vare lengre....

Du får det du betaler for....

Så når man kjøper seg en ny dress til noen tusen kroner, så buker man bare 150 kroner på nye sko....

Og ikke glem at alle de seriøse amerikanske og engelske HIFI/Home Cinema
    blader bruker ALLTID ordentlige kabler når de kobler sammen komponenter og tester dem....og det har de gjort i mange tiår.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er forskjell på HDMI men det er useriøsitet som er hovedårsak til

Det er utolig mange HDMI tester som viser at mange kabler man kjøper er for dårlige.(målte tester over ytelse)
    (det viser også alle problemstillinger til HDMI skrevet om i forum osv på nettet verden over der man har kjøpt riktig kabel men den fungerer ikke som den skal)

En kabel som er laget innefor sertifiseringskrav til HDMI takler selvsagt hva den er laget for
    men
    fusker mange med merking , feilmerker , produserer og selger HDMI utenfor det kontrolerte markedet osv

En ting er sikker at mange oppererer i grenseland pga de tyner produksjonskostnader til lavest mulig
    Det er stor forskjell GAUGE AWG som brukes i ulike lengder (ved samme lengde)og samme legering , det er utrolig mange som kjøper HDMI kabler som er merket for lengde , oppløsning , Gbps men alikevel feiler.
    (mange kables som selges mangler også noe , mere eller all grunnleggende merking)
    Svindel er mye HDMI å beste forhånsregel er at en kabel eller pappirer/embalasje er merket lengde , oppløsning , Gbps
    (å for enkethets skyld er det en HDMI 1.3 bør den merkes kategori 1 for standard og kategori 2 for high speed)
    Samme gjelder for HDMI 1.4 ...med eller uten nettverk osv
    Kjøper man en kabel på et seriøst sted kan man bytte den om den ikke holder det den er opplyst til å klare eller rett og slett produksjonsfeil

Kjøper man av "svindlere" så er man med på å opprettholde et marked ingen er tjent med
    Har ingen ting med pris å gjøre da det svindles både med dyre å billige kabler

eksempel
    selv gikk jeg gjennom HDMI kablene til Hdmi Kabel - Skandinavias billigste hdmi kabler? Gratis frakt pÃ¥ alle produkter! å fant ikke en eneste som var merket tilfredstillende av de Kinaimporterte kablene (enten har de glemt det eller ikke , selvfølgelig kan de virke eller kanskje feile men seriøse kabelselgere opplyser hva en kunde kan kjøpe etter min mening å mye lettere for en kunde å klage om den ikke holder som lovet)

Let me google that for you

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv to korte billige hdmi kabler som ikke tåler 1080P, så det er forskjell :twisted:

(siste ord fra meg i denne diskusjonen)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem fra avforum var med på den testen? Fant ikke filmen på tv2hjelperdeg sidene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt.
    Min holdning er.
    Digitalt signal som i HDMI, optisk etc.... er og forblir digitalt.
    Enten så kommer det frem, eller så får vi store merkbare feil.

Men for en tid siden var det jo en diskusjon om en bruker som prøvde hjemme med en Atlona HDMI-kabel, som var ikke så veldig dyr, men "mye bedre" enn vanlige billige HDMI-er.
    Han beskrev forskjellene som:
    -Min egen erfaring er at det ER stor forskjell på kabler.
    Alt ble første gang koblet sammen med 1 meters tynne, billige "non brand" HDMI kabler.

Første oppkoblingen fungerte greit, men jeg var ikke helt fornøyd lyden og spesielt ikke bildet.

Test: Jeg prøve å se "Avatar" på BluRay og oppdaget at f.eks i scener hvor en streifet sakte over et landskap e.l. så hakket bildet litt. Ble også litt skuffet over fargene og skarpheten i bildet.

Men dette kunne vel ikke være pga de billige HDMI kablene vel? En slik kabel er vel en kabel uansett og spesielt siden hver av dem kun er 1m lange?

Jeg kjøpte nye Atlona HDMI v1.4 kabler (leverer godt over 10,2 Gbps) og prøvde igjen med alt på høyeste oppløsning, 1080p.
    Hakkingen var helt borte og fargene og resten av bildet helt nydelig. Ja det var en STOR forskjell. Hakkingen som plutselig forsvant var ikke noe jeg innbilte meg.
    At farger og bildet generelt også ble mye bedre var også et faktum.

Andre medlemmer av min husstand spurte hva jeg hadde gjort med tv'n, siden bildet plutselig var blitt mye bedre. Tv'n hadde jeg jo ikke gjort noe med, kun HDMI kablene var byttet ut!
    Hvis vi kikker bort på AV-Torget finner vi følgende annonse som kommer med jevne mellomrom:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/67519
    Bedre lyd og bilde av å bytte strømkabel? du vil ikke tro det, før du har prøvd FAT LMC selv!

Vil du ha mer DYNAMIKK, sortere bakgrunn, flere detaljer, klarere stemmer, klarere dialoger, krispere farger, skarpere tekst etc. så er FAT LMC noe for deg, tilbakemeldinger fra brukere av FAT LMC beskriver dette og mere til.

Tilbyr også ønsket antall timer/dager intensiv innbrenning av kabel på spesialutstyr.
    Det er riktignok en analog kabel. Men det jeg stusser over er hvordan den gir oss det "beste" i alle hjørner og kroker.
    Til og med skarpere tekst får vi. Tekst!?.

Men den, i mine øyne, snakeoilannonsen kan jeg fint skrive over i hva det skulle være.
    Hvis jeg ville solgt den kabelen i hvitevareverden så ville det blitt, etter min fantasi:
    Med denne kabelen gir vaskemaskinen renere vask, mindre krøller på klærene. De tørker hurtigere, beholder passformen bedre, beholder fargene og tåler flere vask uten å falme fargene.

Med denne kabelen i vaffeljernet får du, hurtigere stekte vafler, mere jevn varmefordeling, billigere strømregning pga mer effektiv steketid, bedre forøyelse etter korrekt stekte vafler, og dine venner vil reagere positivt på den gyldne fargen vaflene får.

Høyttrykkspyleren til bilen vil fjerne mere smuss og skit. Mer effektiv og mer skånsomt. Mindre behov for affetting pga det kraftigere bar-trykket du får med denne strømkabelen
    Så hvis vi går til hageslangeanalogien så vil de beskrive deres hageslange som å gi bedre fordelt vann utover plenen. Dermed får du jevnere vekst og mer korrekt grønnfarge i gresset.

Når så Altona-tilbederen fikk min overnevnte link om HDMI-kabler som ekspertene ikke kunne se forskjell på. Så blir jo det selvsagt feid til sides. For kabeltroerne er alltid hurtig til å feie vekk alle andre, for de har sett det selv, og da tar andre helt feil.
    Ekspertene i linken sier/skrev:
    Oslo Hi-Fi Center som selger den rådyre Nordost-kabelen til nesten 1700 kroner mener likevel deres kabel gir bedre bilder enn en kabel til 139 kroner.

Jeg har sett forskjell flere ganger, påstår selger Jan Didrik Halvorsen.

Da vi inviterte han til blindtest av våre fire kabler greide han likevel ikke se noen forskjell. Etter en times intens TV-titting måtte han beklemt innrømme at alle kablene gir like gode bilde.

- Sånn sett opp mot hverandre så var ingen bedre eller dårligere

- Vil du gjette hvilken kabel som er deres?

- Nei.

Se selgeren innrømme at bildene er like bra
    De kvalitetsforskjeller jeg går med på er slik som skjerming, ledeevne og kvalitet av kontakter (byggekvalitet generelt).
    Har selv prøvd 10m HDMI-kabel av billig merke som ikke gav bilde.
    Ved kjøp av dyrere merke kom bildet uten problemer. Men svaret der tror jeg handler om skjerming og kvalitet i kabelen. Altså evnen til å få signalet frem.
    For når signalet først kommer frem, så er det der.
    Så har jeg altså liten tro på mere dynamikk, dybere sortnivå, mere naturlige farger osv osv..
    På en digital parabol hvor man har signalstyrken, så resulterer det enten i bilde, eller ikke bilde. I grenseovergangen bilde/ikkebilde med store synlige artefakter og hakk i bildet.
    Aldri har jeg kunnen fininnstille parabolantennen mot satelitten på en slik måte at jeg fikk dybere sort, bedre dynamikk eller naturlige farger.
    Enten kom det digitale signalet godt nok frem, eller så kom det ikke godt nok frem.
    Altså 1 eller 0.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hdmi-kabel har dessverre alle problemer som en vanlig analog kabel har, men signalbehandlingen er veldig annerledes og det er det som gjør digitale signaler så bra og feilfrie som de er. Datatapet i en hdmi-kabel er ca. 10^-12 hvis jeg ikke husker feil, så det bør være mer enn godt nok i AV sammenheng i hvert fall.

Det som kan være litt interessant med behandling av digitale signaler, er "digital jitter". Digital jitter kan oppstå hvis avstanden mellom bit'sene blir forskjøvet, forlenget, forkortet etc. Hvis ikke enheten som tar imot signalet, bearbeider signalet før det brukes, kan det oppstå feil. Om det her er et problem i AV sammenheng vet jeg ikke, men det er i hvert fall lett å påvise med eksperimenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Det som kan være litt interessant med behandling av digitale signaler, er "digital jitter". Digital jitter kan oppstå hvis avstanden mellom bit'sene blir forskjøvet, forlenget, forkortet etc. Hvis ikke enheten som tar imot signalet, bearbeider signalet før det brukes, kan det oppstå feil. Om det her er et problem i AV sammenheng vet jeg ikke, men det er i hvert fall lett å påvise med eksperimenter.
    Teoretiske problemer er ikke alltid noe praktisk problem...

Jitter (som man kanskje kan kalle variasjoner i hastighet på signalet?) elimineres vanligvis enkelt og greit ved at signalene lagres ("bufres") et øyeblikk før de behandles videre.

Ellers er det egentlig bare å slå fast:

Feil ved kabler eller annen overføring av digitale signaler gir aldri små kvalitetsreduksjoner som bare feinschmeckerne kan se eller høre. De gir alltid store og svært tydelige forstyrrelser, eller helt bortfall av lyd eller bilde.

Spesielt "gode" kabler kan heller ikke gi små kvalitetsforbedringer -- bare eliminere muligheten for store, tydelige feil.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte skifte en 10m hdmi kabel ved Prosjektor bytte. Kabelen fungerer fortsatt gull på den gamle PJ'en, men på den nye måtte jeg kjøpe en "dyrere", dvs mulig det hadde fungert med en ny billigkabel av et anna merke og.. Men funker iallefall gull nå med ny "dyrere" kabel.. Tydelig at sender og mottager har mer å si på følsomheter på kabler. Byttet ifra en Optoma Pj til en BenQ W1000! På benQ hoppet bildet ut og inn.. kontakta er av samme typen på begge kablene!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Cola og pottitgull er tatt frem fra skapet

Men seriøst, og dette har jeg sakt noen ganger nå...

Ikke kjøp de helt billigste kablene du finner på nettet eller BT og CO, det er og forblir ett sjansespill, spesielt på lengder over 5 meter.

Finn deg noe midt på treet, du betaler litt for kvalitet, men og betale over 3-400 for en 1 meter HDMI kabel er helt bortkastet.
    Enig med Loffen68 her,har selv hatt 2stk billige hdmi kabler på 5m.
    Begge disse har sluttet og virke etter noen dager.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Måtte skifte en 10m hdmi kabel ved Prosjektor bytte. Kabelen fungerer fortsatt gull på den gamle PJ'en, men på den nye måtte jeg kjøpe en "dyrere", dvs mulig det hadde fungert med en ny billigkabel av et anna merke og.. Men funker iallefall gull nå med ny "dyrere" kabel.. Tydelig at sender og mottager har mer å si på følsomheter på kabler. Byttet ifra en Optoma Pj til en BenQ W1000! På benQ hoppet bildet ut og inn.. kontakta er av samme typen på begge kablene!

Helt enig at sender og mottaker har noe/mye og si.
    Jeg hadde 3 billige HDMI kabler på 15meter som fungerte greit i 1080p
    mot en Panasonic AE-2000.
    Da jeg byttet projektor til Epson TW-5000, var det bare en kabel
    som klarte lasten. Alle 3 kablene er identisk merke og type.
    Dvs, kvalitetsforskjell under produksjon.
    Kablene er ikke godkjent for 1080p kun 1080i, (husker ikke hvilken categori de er)
    men som sagt, 1 stk funker for meg nå.

Enten så er det bilde, eller så er det ikke bilde.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di dyreste kablene har jeg lita troa på.. men kan være derfor merker som f.eks Van den hul o.l ikke priser sine hdmi kabler over all fornuft heller ?! De er veldig flexible i strukturen også!! noe som jeg syns er et pluss..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Teoretiske problemer er ikke alltid noe praktisk problem...

Jitter (som man kanskje kan kalle variasjoner i hastighet på signalet?) elimineres vanligvis enkelt og greit ved at signalene lagres ("bufres") et øyeblikk før de behandles videre.
    Digital jitter i elektronikk er i aller høyeste grad et praktisk problem. Det er ikke all elektronikk som bufrer signalene og reklokker det, før det sendes videre, men det er jo selvsagt det mest fornuftige.

Jitter can be loosely defined as timing variations in the various sampling clocks used throughout a digital audio system. These timing variations affect the sampling clocks in professional A/D converters used to make CD master tapes, and the DAC clocks found in consumer digital processors and CD players. Although a Compact Disc or digital audio tape doesn't have jitter per se, the recorded digital data carries the effects of jitter produced by the ADC. The samples were taken at nonuniform time increments; when those samples are fed to a DAC with a uniform (jitter-free) clock, the sampled original analog signal is not accurately reconstructed. In a DAC fed samples taken at uniform time increments, jitter produces a similar skewing of the samples in time. Again, the reconstructed analog signal doesn't accurately represent the original audio signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Digital jitter i elektronikk er i aller høyeste grad et praktisk problem.
    Sitatet ditt er fra Stereophile, som også skriver side opp og side ned om ulike lydnyanser kabler imellom.

Nå har vel jitter-debatten litt mer vitenskapelig substans enn kabeldebatten -- men det kan virke som om den følger de samme skillelinjene: Mellom de som forholder seg til hva som er praktisk mulig og hørbart, og de som er istand til å "høre" alt de leser om.

Utfra det jeg har lest, virker det som om de ivrigste jitter-entusiastene baserer sine forestillinger på en oppfatning om at digitale signaler har de samme egenskaper i forhold til tid, som analoge signaler.

Altså samme type resonnement som ofte brukes i kabeldebatter: "Folk blir fulle av å drikke brus som er blandet med sprit. Da er det umulig ikke å tro at folk kan bli fulle av brus."

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Feil ved kabler eller annen overføring av digitale signaler gir aldri små kvalitetsreduksjoner som bare feinschmeckerne kan se eller høre. De gir alltid store og svært tydelige forstyrrelser, eller helt bortfall av lyd eller bilde.

Spesielt "gode" kabler kan heller ikke gi små kvalitetsforbedringer -- bare eliminere muligheten for store, tydelige feil.
    For meg er det sitatet spikeren på hodet.
    Har aldri opplevd nyanseforskjeller, men som det nevnes, et enten-eller resultat. Og når det ikke er godt nok, så er det meget tydelig i form av hakk, opphold i bildet, bortfall av grafikk, skraping hakking i lyd.
    Aldri opplevd noen dynamiske forskjeller på en finfin skala.
    Enten eller!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra det jeg har lest, virker det som om de ivrigste jitter-entusiastene baserer sine forestillinger på en oppfatning om at digitale signaler har de samme egenskaper i forhold til tid, som analoge signaler.
    Hvis man sitter på utstyr som ikke reklokker signalet, så er det nok absolutt grunn til å ta jitter-problematikken seriøst. Om en kabel har noe å bidra med her kan dog diskuteres. Hvis den har det, vil det i så fall være veldig enkelt å måle om det er bitfeil i mottakerkretsen eller ikke med den ene og den andre kabelen. Et så enkelt program kan til og med bestemora mi klare og lage

Sånn generelt så er jeg veldig fornøyd med billigkabler både til nettverk, video og andre digitale kretser, så ser ingen grunn til å bruke penger på det. Hvis man åpner noen av disse kablene dog, så vil man se at loddingen som er gjort av og til er helt grusom, så jeg er ikke overrasket at noen av disse går i stykker. Man kan vel kanskje ikke forvente all verdens for 2$ :roll:

Eneste grunnen jeg kanskje kan se en grunn til å kjøpe en dyr hdmi kabel/digitalkabel, må derfor være hvis man har jitter-sensitivt utstyr uten reklokking av signalet.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo fryktelig enkelt; HDMI-kabler skal ha visse egenskaper.
    Om det er en HDMI Cat. 1 kabel, så skal den klare å overføre data med en fekvens på 74.5Mhz uten å overskride fastsatte støymarginer. Denne kabelen er det mange som kjøper uten å vite at den ikke er godkjent for 1080p/60, men siden det ofte er snakk om korte kabler fungerer det.
    Værre blir det med lange strekk, og alt for ofte får kabelen skylden når det er butikken som har solgt deg feil kabel.

HDMI Cat.2 skal klare 340Mhz, selvsagt også uten å overskride marginene. Det er denne kabelen de fleste skal bruke, siden den støtter 1080p/60 og 2160/30.

Å se forskjell på kabler som følger standarden lar seg ikke gjøre. (les digitalteknikk)

Det er forskjell på kabler... juksekable og ekte HDMI kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •