Ødelagt Nordost Blue Heaven høyttalerkabel???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagt Nordost Blue Heaven høyttalerkabel???

Hei!

Jeg har kjøpt meg et par brukte høyttalerkabler av merket Nordost, mod.Blue Heaven fra en selger i Danmark og den ene kabelen "virker" ikke.
    Jeg kobler opp begge kablene korrekt fra Onkyo 905 til Dali Helicon 400 og får kun lyd fra høyre høyttaler. (med andre kabler får jeg lyd i begge).
    Dette forteller meg jo at den ene kabelen er ødelagt. Har ingen peiling på hvordan man klarer å ødelegge en kabel, men min første tanke er at den er blitt knekt under sending. (Pakken kom med et langt rift og hull i embalasje, kunne se rett inn og ta på kabel).

Det jeg lurer på er om det finnes noen måte å måle/feilsøke denne kabelen og evt finne ut hvor feilen kan være? Ved bruk av multimeter el.lign?
    Usikker på fremgangsmåte.

Er det noen som har forslag,tanker,ideer osv ang dette blir jeg svært glad for alle innspill:-D

Tanken på å måtte kassere denne kabelen e svært lite tiltalende...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er neppe korsluttet for da hadde forsterkeren protestert, men du kan altids måle motstanden mellom tilkoblingen i hver ende - + og -. Har du lav motstand her på noen ohm har du en kortslutning.

Trolig er det brudd i en av lederne. Dette finner du ved å måle motstand mellom ++ eller -- pol i hver ende. Her skal du ha lav motstad - brøkdeler av 1 ohm. Hvis ikke har du et brudd et sted som du kan finne ved å stikke nåler gjennom isolasjonen og sirkle inn problemet.

Om det kan fikses er ikke godt å si, da jeg ikke kjenner kablene. Kanskje er det av typen med elektronikkboks som også kan ha streiket. Hva sier selger da - kanskje en årsak til at han solgte ?

Edit: Googlet og fant bilde av de. Trolig ligger feilen i en av kontaktene hvis du ikke kan se noe skader på selve kabelen. Dette burde være relativt enkelt å fikse ved å sprette opp krympestrømpa, fikse problemet og sette på en ny.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel så mange adskilte ledere på denne kabelen at den må nesten kappes i to for å miste all signal..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Den er neppe korsluttet for da hadde forsterkeren protestert, men du kan altids måle motstanden mellom tilkoblingen i hver ende - + og -. Har du lav motstand her på noen ohm har du en kortslutning.

Trolig er det brudd i en av lederne. Dette finner du ved å måle motstand mellom ++ eller -- pol i hver ende. Her skal du ha lav motstad - brøkdeler av 1 ohm. Hvis ikke har du et brudd et sted som du kan finne ved å stikke nåler gjennom isolasjonen og sirkle inn problemet.

Om det kan fikses er ikke godt å si, da jeg ikke kjenner kablene. Kanskje er det av typen med elektronikkboks som også kan ha streiket. Hva sier selger da - kanskje en årsak til at han solgte ?

Edit: Googlet og fant bilde av de. Trolig ligger feilen i en av kontaktene hvis du ikke kan se noe skader på selve kabelen. Dette burde være relativt enkelt å fikse ved å sprette opp krympestrømpa, fikse problemet og sette på en ny.
    Takker så meget!!!!! Det var dette jeg trengte å vite Vurderte sende selger mail, men tenkte at dersom han var klar over dette ville han neppe innrømmet noe som helst. Så da tar jeg "problemet" i egne hender og følger instruksjonene dine.

Og nå skal det måles.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man konstatert kabelbrudd og mail er sendt selger:???:

Igjen, Takker for svar!

Da erklerer jeg denne "tråden" for avsluttet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel nermere det er Posten du må kontakte. Da du hentet pakken og så riften skulle du sikkert ha reklamert der og da, da kunne du sikkert fått erstatning om pakken ellers var vel emballert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kom rett i postkassa i en konvolutt med litt støtavvisende materiale.
    Og i min gledesrus av å ha fått "nye" kabler tenkte jeg ikke noe mer på det der og da.

Informerte bare selger om at litt mer polstring under sending, spesielt mtp disse kablene som ikke tåler all verden, ikke hadde skadet. Tvert imot.

Etter å ha fjernet krympeslangen ser jeg at alle ledere er løse og at det kun var slangen som holdt kabel og plugg sammen.

Dette er en loddejobb jeg verken kan eller våger påta meg, utfordringen er for stor.
    Kabelen produseres jo i usa, men å sende den dit kan man vel kanskje unngå dersom fagfolk er å finne her til lands?!?
    Noen forslag til en "Loddemester" eller andre som har peilig på slikt?
    Hifi-klubben, soundgarden el.lign kanskje?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kail
    Er jo soundgarden som forhandler Nordost. Da jeg kjøpte mine og skulle har 1x1m til center høyttaler så laget de den. De skal ha/kunne skaffe offisielle plugger til de forskjellige seriene, men det er ganske dyrt..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i min gledesrus av å ha fått "nye" kabler tenkte jeg ikke noe mer på det der og da.

Informerte bare selger om at litt mer polstring under sending, spesielt mtp disse kablene som ikke tåler all verden, ikke hadde skadet. Tvert imot.

Etter å ha fjernet krympeslangen ser jeg at alle ledere er løse og at det kun var slangen som holdt kabel og plugg sammen.

Dette er en loddejobb jeg verken kan eller våger påta meg, utfordringen er for stor.
    Kabelen produseres jo i usa, men å sende den dit kan man vel kanskje unngå dersom fagfolk er å finne her til lands?!?
    Posten dekker skader inntil 10 000kr tror eg? Uansett så er vell denne kabelen noko dritt å terminere, så ville tatt det hos forhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker at jeg sender en mail til Soundgarden og Oslo HiFi Center, tror begge de fører Nordost.

Fryktet at hele det danske-høyttalerkabel-stuntet kunne bli en litt smådyr affære, men så steppet selger opp og tilbød seg være med å delbetale for en evt rep.

Bra kundeservice det!

Gjenstår bare å se om noen av de "utvalgte" vil gjøre denne jobben

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker at jeg sender en mail til Soundgarden og Oslo HiFi Center, tror begge de fører Nordost.

Fryktet at hele det danske-høyttalerkabel-stuntet kunne bli en litt smådyr affære, men så steppet selger opp og tilbød seg være med å delbetale for en evt rep.

Bra kundeservice det!

Gjenstår bare å se om noen av de "utvalgte" vil gjøre denne jobben
    Har du vert i kontakt med posten angående skaden?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Har du vert i kontakt med posten angående skaden?
    Tror ikke det er så mye å hente hvis emballeringa ikke var helt topp, noe som trolig var tilfelle her. ...dessuten er det helg 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan bruke loddebolt om du vil ha hjelp til dette. om du kunne lagt ut bilder av babelen og bananpluggen så kan jeg se om det er noe jeg kan hjelpe deg med. bor selv i Oslo.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Jeg kan bruke loddebolt om du vil ha hjelp til dette. om du kunne lagt ut bilder av babelen og bananpluggen så kan jeg se om det er noe jeg kan hjelpe deg med. bor selv i Oslo.
    Heisann. Dette går jo rette veien:-D Takker så meget for tilbudet!!!
    Må jo bare spørre, men har du utført denne type lodding før? Fordi for meg er alt dette helt nytt hehehe

Skal legge ut bilder om litt så kan du se hvilken vanskelighetsgrad dette er.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilder av skaden. Beklager for den dårlige oppløsningen, måtte ty til iphone-kamera.

Det er 18 ledere som har løsnet fra pluggen, og de er ganske små kan man vel si.

En utfordring som kanskje ikke så mange tar på strak arm?!?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilder av skaden. Beklager for den dårlige oppløsningen, måtte ty til iphone-kamera.

Det er 18 ledere som har løsnet fra pluggen, og de er ganske små kan man vel si.

En utfordring som kanskje ikke så mange tar på strak arm?!?
    sånne skader ser jeg for meg IKKE kunne skjedd under transport...
    Mest sannsynlig hat selger visst om denne defekt. Reperasjon burde vært dekt av selger. Reperasjon er fullt mulig å gjøre selv, men det er tidkrevende og krever rette redskaper, siden lederne er lette å slite av.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    sånne skader ser jeg for meg IKKE kunne skjedd under transport...
    Mest sannsynlig hat selger visst om denne defekt. Reperasjon burde vært dekt av selger. Reperasjon er fullt mulig å gjøre selv, men det er tidkrevende og krever rette redskaper, siden lederne er lette å slite av.
    Ikke? Jeg har ingen aning om hva disse kablene tåler, første gang jeg har hatt noe så tynt i hus.
    Men det må vel en del krefter i sving for å kunne klare knekke alle sammen?!?

Nei man kan vel ikke utelukke at selger muligens visste om dette. Og skulle så være tilfelle var det lumpent gjort å selge de videre!
    Über lumpent!!!

Tror loddingen blir en for stor oppgave for meg. I tillegg vil jeg være sikker på at det blir gjort så bra som mulig. Har heller ikke rette verktøyet eller kunnskapen til denne jobben.
    Så da finner jeg istedenfor noen som har

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iphone kamera er dårlig ser jeg ;-) .

På meg ser det nesten ut som kontakten er presset på kabelen og ikke loddet, men det blir litt gjetting da bildene er alt for dårlige. I fall kan du nesten glemme å lodde.

Du kan ikke forsøke å avisolere og sette på bananplugger med skrukobling da ?

Ellers tror jeg ikke du skal klandre selger for annet enn å ha valgt en for dårlig emballerining. Har posen havnet under en annen kartog på kant kan slikt raskt skje. Tror ikke posten kan lastes for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Iphone kamera er dårlig ser jeg ;-) .

På meg ser det nesten ut som kontakten er presset på kabelen og ikke loddet, men det blir litt gjetting da bildene er alt for dårlige. I fall kan du nesten glemme å lodde.

Du kan ikke forsøke å avisolere og sette på bananplugger med skrukobling da ?

Ellers tror jeg ikke du skal klandre selger for annet enn å ha valgt en for dårlig emballerining. Har posen havnet under en annen kartog på kant kan slikt raskt skje. Tror ikke posten kan lastes for det.
    Ikke så veldig mye å skryte av nei hehe
    Lederne er loddet på, og siden de er så tynne tør jeg ikke jeg ikke prøve. Tror kantaktflaten blir veldig liten og dårlig.

Fikk mail fra selger hvor han skrev at dersom han hadde visst at kablene var så skrøpelige hadde han pakket de litt mer forsvarlig.
    Han har nå tilbudt seg å betale for reperasjon. Syns det var like leit at den hadde gått i stykker.

Så nå blir det en en liten ringerunde for å sjekke hvem som kan gjøre denne delikate jobben

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden på Solliplass tok på seg jobben de