Dyre kabler (Forvirret)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 270
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyre kabler (Forvirret)

Hei

Jeg har selv kjøpt dyre kabler opp gjennom årene og har ikke tenkt for mye over saken før nå.

Mitt spørsmål til dere er:

For å ta et eksempel som jeg sjekket ut.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gnalkabel.html

Nexans Rheyflex 500 YCY

Jeg kan kjøpe denne kabelen for kr 19,80 pr meter. Dette er en uterminert kabel. Når forsøker jeg ikke å sette noe i et dårlig lys men prøver heller å forstå hvorfor prisene er så høye. De fleste kablene jeg kommer over (Dyre kabler) har en latterlig lav pris hos produsent i forhold til det butikken tilbyr.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor ? Det er helt sikkert en logisk forklaring som jeg ikke ser.

Hvordan kan en pris stige flere hundre/tusen prosent fra produsent til sluttbruker ? Er det fordi vi hifi entusiaster er villig til å betale denne latterlige prisen ? Eller er prisen riktig når kabelen er ferdig terminert?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en kabeldebatt? Flott...

Det er to adskilte leire i hi-fi-verdenen:

De som tror at kabler gjør forskjell på lyden og hører slike forskjeller, og de som ser på tekniske fakta og vet at hørselsinntrykk er subjektive og påvirket av veldig mye annet enn en liten kabelstump.

De førstnevnte punger gladelig ut en formue for noe som i produksjon koster et par kroner, og latterliggjør både de som ikke hører forskjell og testene som viser at kabelentusiastene heller ikke hører forskjell om de ikke vet hva de hører.

De sistnevnte kan også betale overpris -- men da for å få noe som ser tøft ut.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeniil
    Er det noen som kan forklare meg hvorfor ? Det er helt sikkert en logisk forklaring som jeg ikke ser.

Hvordan kan en pris stige flere hundre/tusen prosent fra produsent til sluttbruker ? Er det fordi vi hifi entusiaster er villig til å betale denne latterlige prisen ? Eller er prisen riktig når kabelen er ferdig terminert?
    Hifi-kabler er vel ikke akkurat enestående i å stige med "flere hundre/tusen prosent" fra produsent til forbruker.

Se bare på hva literprisen for en "god" fuktighetskrem er, eller på tenk på hva det EGENTLIG koster å produsere spiker.
    Eierne av Würth og Turtle Wax gjør det også ganske bra.

Svaret er enkelt:
    Tilbud og etterspørsel.
    Har du et produkt som andre vil ha?
    Eller bedre, klarer du å skape et behov i et marked?
    Eller enda bedre, klarer du å markedsføre dine produkter slik at andres produkter fremstår som søppel?

Da er du godt på vei til å ta den prisen du vil, uavhengig av bransje.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Enda en kabeldebatt? Flott...

Det er to adskilte leire i hi-fi-verdenen:

De som tror at kabler gjør forskjell på lyden og hører slike forskjeller, og de som ser på tekniske fakta og vet at hørselsinntrykk er subjektive og påvirket av veldig mye annet enn en liten kabelstump.

De førstnevnte punger gladelig ut en formue for noe som i produksjon koster et par kroner, og latterliggjør både de som ikke hører forskjell og testene som viser at kabelentusiastene heller ikke hører forskjell om de ikke vet hva de hører.

De sistnevnte kan også betale overpris -- men da for å få noe som ser tøft ut.
    Jeg har vært av den oppfattning av at godt utstyr fortjener gode kabler. Men når man sjekker prisen hos produsenten så er differansen i pris marginal. Dvs kronestykker framfor hunder/tusenlapper.

Forsøker ikke å starte en diskusjon rundt kvaliet på kabel men heller prisen.
    Hvorfor kan en kabel som koster 10 kr meteren å produsere koste hundrelapper til sluttbruker, mens en kabel til 20 kr meteren ende opp til flere tusen kr meteren?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Har du et produkt som andre vil ha?
    Eller bedre, klarer du å skape et behov i et marked?
    Eller enda bedre, klarer du å markedsføre dine produkter slik at andres produkter fremstår som søppel?

Da er du godt på vei til å ta den prisen den vil, uavhengig av bransje.
    Det hjelper også godt å kunne spille på overtro og uvitenhet, pluss folks drøm om magisk forbedring av livskvalitet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøker ikke å starte en diskusjon rundt kvaliet på kabel men heller prisen.
    Hvorfor kan en kabel som koster 10 kr meteren å produsere koste hundrelapper til sluttbruker, mens en kabel til 20 kr meteren ende opp til flere tusen kr meteren?
    Hvorfor koster Volkswagen sin vinterhjulpakke 20 000, mens bedre felger med samme dekke koster 10 000 hos andre forhandlere.

Det er fordi forhandlere/butikker/grossister tjener på tilleggsutstyr, ekstrautstyr.
    Prispresset ligger på andre produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster ikke 20 kroner meteren å produsere kabler. Det som koster, er markedsføring.

Med store prosentpåslag i alle ledd, blir små forskjeller raskt enorme.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster ikke 20 kroner meteren å produsere kabler. Det som koster, er markedsføring.

Med store prosentpåslag i alle ledd, blir små forskjeller raskt enorme.
    Hvis du mener at en signalkabel i rent sølv koster 20 kr å produsere, så bør du holde deg for god til å diskutere her inne

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ølflex er selvfølgelig heller ikke det kabelprodusenter bruker, men er flott til DIY kabler, solid, skjermet, ser kule ut...

Det som koster er jo kabler som blir spesialprodusert til jobben, hver enkelt kordel er hul i midten å hver kordel er isolert separat å kabelen har 5lag med isolasjon å blablablaaa...

Når jeg kjøpte høyttalerne fikk jeg ikke prutet en krone, men i stede kunne de selge meg kabler med 50% rabatt... Selv med 50% rabatt på de kablene tjener forretningen fortsatt store penger på salget av kablene...

Jeg er villig til å betale Litt mer for kabler, fordi de er mer solide, har bedre plugger, ser bedre ut, ikke fordi de er laget av : forsølvet Matched Crystal OFC-kobber og LSC-kullfiber med individuelle kobberkrystaller som er ommhyllet av HULLIFLEX 3 som er kjemisk stabilt...
    Fortsatt i tvil? da får vi ta den siste hjernevasken : Hvis et av produktene deres koster mye, betaler du for materialene og den tekniske konstruksjonen – ikke for kule farger og tomt prat.

Klippet og limt fra en kabel hos hi-fi klubben...

Produksjonsprisen må gjerne være meget høy å ha 100millioner inverstert i forskning for å få til slike priser...

Det største problemet er at det skal være meget enkelt å bevise at *denne kabelen er bedre en denne i lydkvalitet*, problemet er at ingen klarer å fremlegge dette beviset, noe som er veldig merkverdig å en STOR grunn til skepsis til kabler som koster 200.000kr og er innsmurt med brunost...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hvis du mener at en signalkabel i rent sølv koster 20 kr å produsere, så bør du holde deg for god til å diskutere her inne
    Hvor skal vi som ikke tror på magi, få lov til å diskutere hen, da? AVforum er vel omtrent det eneste forumet som ikke er totalt dominert av kabelmenigheten...

Uansett: Sølvtråd tykkere enn det som brukes i signalkabler, kan du, som forbruker, få kjøpt i Norge til rundt 20 kr/m. Hva tror du da at kabelprodusenter betaler for det i store partier utenlands?

Hva tror du produksjonen koster i et asiatisk lavkostland, der de ansatte tjener noen øre i timen?

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Produksjonsprisen må gjerne være meget høy å ha 100millioner inverstert i forskning for å få til slike priser...
    Og hvaslags "forskning" er det egentlig de snakker om?

Siden kabelprodusentene opererer med faktorer som er ukjente for dødelige ingeniører, må det dreie seg om prosjekter av CERN-format -- prosjekter som snart burde gi en Nobelpris...

Men det er vel heller den type "forskning" som gjøres på business schools og i reklamebyråer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er én grunn og bare én grunn til at kabler kan koste så mye og det er det faktum at det finnes folk som er villige til å betale så mye for de. Diskusjonen rundt om de er idioter som lar seg lure, eller om det er vi andre som er idioter som ikke skjønner viktigheten av kabler skal jeg la ligge for denne gangen, men det er ikke til å stikke under en stol at det er kabelnissene som gjør dette mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal vi som ikke tror på magi, få lov til å diskutere hen, da? AVforum er vel omtrent det eneste forumet som ikke er totalt dominert av kabelmenigheten...
    At dere i det hele tatt gidder å ta opp dette som et tema er jo bare helt utrolig. Snakket akkurat med en kamerat av meg som har vært på besøk hos dynaudio i Danmark og der testet de alltid med en rekke forskjellige høyttalerkabler før høyttalerne ble sluppet på markedet, bl.a. med Nordost.

Men for all del, hvis man ikke stoler på verdens største høyttalerprodusenter, verdens mest anerkjente hi-fi skribenter etc, så skal man selvsagt få mene hva man vil, men da må man også regne med å få et stygt stempel i panna etter hvert. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld: jeg snur dine argumenter mot deg og viser hvor fåfengt det er:
    At dere i det hele tatt gidder å ta opp dette som et tema er jo bare helt utrolig. Snakket akkurat med en kamerat av meg som har vært på besøk hos dynaudio i Danmark og der testet de alltid med en rekke forskjellige høyttalerkabler før høyttalerne ble sluppet på markedet, bl.a. med Nordost.
    At du i det hele tatt gidder å ta dette opp som et tema. Jeg har en lang rekke kontakter som jobber med utvikling i bransjen og ler av det de oppfatter som lettlurte, naive brukere. Når jeg jobbet i butikk så visste vi ikke om vi skulle le eller gråte av "enkle" audiofile som kom for å få bekreftelse av oss selgere og la igjen 6000,- på snake-oil.
    Men for all del, hvis man ikke stoler på verdens største høyttalerprodusenter, verdens mest anerkjente hi-fi skribenter etc, så skal man selvsagt få mene hva man vil, men da må man også regne med å få et stygt stempel i panna etter hvert. :-D
    Men for all del, hvis du ikke stoler på professorer, lærebøker, 200 år med fysikk, en rekke kjente produsenter som avviser svadaen, eller egne _blindtester_ så må du regne med å bli stemplet som religiøs og lettlurt etterhvert.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar en høyttaler til 100' og oppsummerer råvarekostnader (elementer, delefilter) og setter av noen kroner til en møbelsnekker, hvor langt tror du at du kommer?

-k

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]Snakket akkurat med en kamerat av meg som har vært på besøk hos dynaudio i Danmark og der testet de alltid med en rekke forskjellige høyttalerkabler før høyttalerne ble sluppet på markedet, bl.a. med Nordost.

...så de 'lakrissnørene' dynaudio selv sender med sine aktive monitorer er - sendt med viten og vilje fra dynaudio - for dårlige og forringer lydkvaliteten? kan du forklare meg hvorfor i alle dager et såpass stort, seriøst og veletablert firma som dynaudio gjør slikt? vil de ikke at kunden skal få den best tenkelige opplevelsen/kvaliteten av produktet de har kjøpt? eller _kan_ det være at kablene er mer enn gode nok og forringer intet?

det stygge stempelet kan du fint plassere i egen panne

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalerkabler

bør vel være mest mulig lik de innvendig i høytaleren?

I allefall det første som slår meg. Her er det vel i mange tilfeller populært med asymmetriske kobberkabler. Høytalerkabler som ligger langs golv og kan påvirke signalkabler og selv bli påvirket av strømkabler bør vel være skjermet, også mot RF-signal som de fleste har i overflod av i sitt hjem. Behøver det å koste 45.998,- ? Nei, men man får neppe optimalt skjermede kabler for 10ern hos biltema eller Clas.

Signalkabler har jeg mindre meninger om, men skjærmet bør de være i de aller fleste tilfeller. Kjører i hovedsak kun digital på signalkabler her i huset

Håpløst eksempel som spesielt får meg til å tro at matching har relevans for kabler er noen eldgamle høytalere min far hadde som har vært brukt i alle år med et aldrende anlegg mine småsøsken ødela. Vi koblet opp de gamle høytalerne mot et splitter nytt NAD-anlegg med noen fine, men langt fra voldsomt dyre, sølvkabler fra QED (tror jeg det var) og ventet på den massive forbedringen. Det låt så surt, kaldt og rett og slett irriterende. Ved en slik beskrivelse er det helt sikkert noen i den andre leiren som misforstår og tror at høytalern laget direkte ulyder, det stemmer selvsagt ikke, det er snakk om hørbare nyanser som tildeles den beskrivelsen.

Alt av placebo skulle tilsi at intet annet enn nirvana av lyd skulle treffe oss, men samtlige i rommet syns at dette kunne neppe låte optimalt. Vi sjekket alt koblinger, alt var på plass. Hentet for moroskyld noen velbrukte "innbrente" lampeledninger (bokstavligtalt fra lampetter på veggen), og visst pokker låt ikke det perfekt til sammenligning. Jeg er iallefall ikke i tvil om at matching av kabler også spiller en rolle, men prisgrenser har jeg.

Det som er mulig er jo å spørre om å få opplyst verdiene (resistans, kapasitans og induktans) for kablene inne i høytalerne fra produsent og finne høytalerkabler med samme spesifikasjoner. I noen tilfeller selger jo høytalerprodusentene slike selv, men dette blir jo ofte likt Volkswageeksemplet over - gjerne dyrere enn fra andre.

Om man ser på de ulike kablene fra samme, og ulike kableprodusenter, kan man neppe si at alt alle gjør, også over tid, er helt tilfeldig. Selvsagt pågår det forskning og utvikling på området og som ved alt annet koster dette penger. Likeledes som at man betaler 1000 kr for en softwarelisens når CDen bare koster 32 øre å fremstille. Det at noen ikke er fornøyd med resultatene av utviklingen, eller ikke synes de er markante nok får være deres sak.

Dersom noen her ikke tror at Bowers sine høytalere er dyrere enn hva de kunne vært dersom deres markedsføringsbudsjett var mindre, må de tro opp igjen. Etter deres teori skulle man heller ikke behøve å betale mer enn knappe tusenlappen i materialkost og arbeidstime for B&W DM684, men likefullt betaler man nærmere 7000 kr mer for FoU, markedsføring etc.

At holdningen her på forumet er mange og til dels direkte barnslige i begge leirer er det ingen tvil om. Selv synes jeg det er snodig hvor bastant noen skal være og sverge til de transparante kobberledningen fra Clas/Biltema og ha de så synlig som mulig tilkoblet sine høytalere til flere ti-talls tusen og over. Det er jo direkte stygt og uansett hvor lite man tror på at det er egenskapsforskjeller på kabler og at skjerming har ingen betydning (langt snodigere) burde man vel ikke fraskrive seg all sans for estetikk bare for å kunne påpeke overfor besøkende at man synes folk som kjøper kabler til høyere pris er dumme idioter, det er barnslig det. Se bare på den forsøkte hersketaktikken i første ledende svar. :roll:

Om ikke annet burde man i den leiren kjøpe en kabel som matcher annlegget forøvrig farge/kappe om den er synlig. Dette behøver ikke koste 500-lappen en gang, promille i fohold til resten av anlegget. Men men

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...så de 'lakrissnørene' dynaudio selv sender med sine aktive monitorer er - sendt med viten og vilje fra dynaudio - for dårlige og forringer lydkvaliteten? kan du forklare meg hvorfor i alle dager et såpass stort, seriøst og veletablert firma som dynaudio gjør slikt? vil de ikke at kunden skal få den best tenkelige opplevelsen/kvaliteten av produktet de har kjøpt? eller _kan_ det være at kablene er mer enn gode nok og forringer intet?

det stygge stempelet kan du fint plassere i egen panne
    Har selv opplevd å få med lakrissnører på kjøp av tidligere aktive høytalere. Her varierer de ulike produsentene, gjelder vel også ved kjøp av sub også i enkelte tilfeller. Noen vil gi en komplett pakke inkl. det man måtte trenge av kabler slik at man kan ta det i bruk umiddelbart, sjeldent er de medfølgende kablene optimale dessverre. Så etter min mening burde de enten legge ved tykke nok signalkabler, snodig nok her det ofte skorter, eller ingen i det hele tatt. Dynaudio sine har jeg ikke sett. Det at kabler er kledt i lakris behøver ikke automatisk bety at de har for få ledere, men oftest er dette av de som knapt innfrir minstekrav.

Hei

Jeg har selv kjøpt dyre kabler opp gjennom årene og har ikke tenkt for mye over saken før nå.

Mitt spørsmål til dere er:

For å ta et eksempel som jeg sjekket ut.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gnalkabel.html

Nexans Rheyflex 500 YCY

Jeg kan kjøpe denne kabelen for kr 19,80 pr meter. Dette er en uterminert kabel. Når forsøker jeg ikke å sette noe i et dårlig lys men prøver heller å forstå hvorfor prisene er så høye. De fleste kablene jeg kommer over (Dyre kabler) har en latterlig lav pris hos produsent i forhold til det butikken tilbyr.

Dersom du får kjøpe nøyaktig samme kabel i løsmeter til langt lavere pris enn når den selges i ferdigterminert vare, ville jeg så absolutt anbefale deg dette dersom du behøver den typen kabel. Om du er av rette kaliber vil du også ha det moro med å lage til kabelen selv, samt at du får den spesialtilpasset ditt anlegg. Noe annet ville jo vært tullete

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    At holdningen her på forumet er mange og til dels direkte barnslige i begge leirer er det ingen tvil om. Selv synes jeg det er snodig hvor bastant noen skal være og sverge til de transparante kobberledningen fra Clas/Biltema og ha de så synlig som mulig tilkoblet sine høytalere til flere ti-talls tusen og over. Det er jo direkte stygt og uansett hvor lite man tror på at det er egenskapsforskjeller på kabler og at skjerming har ingen betydning (langt snodigere) burde man vel ikke fraskrive seg all sans for estetikk bare for å kunne påpeke overfor besøkende at man synes folk som kjøper kabler til høyere pris er dumme idioter, det er barnslig det. Se bare på den forsøkte hersketaktikken i første ledende svar. :roll:

Om ikke annet burde man i den leiren kjøpe en kabel som matcher annlegget forøvrig farge/kappe om den er synlig. Dette behøver ikke koste 500-lappen en gang, promille i fohold til resten av anlegget. Men men
    Smaken er som baken. Jeg tror ikke at hifi-interesserte bør snakke for mye om estetikk, slipp en interiørdesigner inn i stua vår så er vel anlegget det første som blir lempet ut? :-)

Jeg bruker billige kabler. Ikke fordi jeg prøver å latterliggjøre eventuelle "dyr-kabel-brukere" som er på besøk, men fordi penger er en begrenset ressurs og jeg foretrekker å bruke dem på andre ting. 500,- er nok til å slippe inn på de fleste konserter. For meg gir det mer musikalske opplevelser enn eksotiske kabler som jeg så langt ikke har hørt noen effekt av.

-k

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Smaken er som baken. Jeg tror ikke at hifi-interesserte bør snakke for mye om estetikk, slipp en interiørdesigner inn i stua vår så er vel anlegget det første som blir lempet ut? :-)

Jeg bruker billige kabler. Ikke fordi jeg prøver å latterliggjøre eventuelle "dyr-kabel-brukere" som er på besøk, men fordi penger er en begrenset ressurs og jeg foretrekker å bruke dem på andre ting.

-k

Jeg bruker også billige kabler, jeg har ikke sagt noe i mot dette. Poenget mit er at det er forskjell på å bruke kr 10/m på en kabel som er så grunnleggende at den kan la seg påvirke av, og selv påvirke, ting rundt seg og det å legge til en ekstra tier for skjerming. Selv kostet mine kabler i front omlag 100 kr meter, totalt 500, eller to filmer om du kjøper en dyr plass :P Jeg betalte dog ekstra for å få de i akkurat min lengde og den typen termneringer jeg ønsket. En absolutt overkommelig pris i mitt tilfelle, ca. 1/30 del av prisen på fronter, eller 3,33 % Jeg kjøpte selvsagt ikke kablene gjennom expert da de koster 5 ganger mer der, for også hos meg skal pengene brukes best mulig.

En interiørdesigner som ikkke setter pris på så vakre møbler som høytalere kan være, fortjener ikke annet enn en hard sko i rævva på veien ut

EDIT:
    Og siden det er signalkabler trådstartet siktet til mest, vil jeg legge til at etter min mening får man utrolig mye kabel for penge hos Olabukse kabelprodusenten i statene. Har de i hele signalgangen

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers spurte trådstarter om prisen og ikke kvalitet. Og hvorfor prisen steg så mye fra produsent til forhandler.

Prisen er som kjent en funksjon av prod.kost, FoU og markedsføring + den fortjeneste selger måtte ønske pr meter.

- Prod.kost og FoU er dekket av produsent (som regel), i tillegg til noe merkevarebygging og markedsføring (messer etc), samt produsentens egen fortjeneste.

- Markedsføring (spesielt lokalt, f.eks hifimagasiner i Norge) dekkes som regel er grossist/importør og/eller forhandler, samt grossist/forhandlers egen fortjeneste.

Så hvis prisen stiger meget i mellom disse leddene, er det ikke vanskelig å tenke seg hvorfor.
    Med produsent menes ikke bare fabrikken i Kina, men også merkevaren som står bak.

Dette er dog ikke spesielt for hifikabler, men gjelder svært mange produkter.

Eksempelvis selges mange kabler på tromler fra produsentene, til forhandler som terminerer kablene etter ditt ønske.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Eksempelvis selges mange kabler på tromler til fra produsentene, og forhandler terminerer kablene etter ditt ønske.

Jepp, og hvis han har mulighet, og evne, til å terminere selv og spare mye penger, er jo det ikke noe i veien for dette

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •