Dyre kabler (Forvirret) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 270
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Edit: er derfor ikke uenig i at blindtester kan være lite egnet til å avdekke sikkre bevis på hørbare forskjeller på kabler, men er det fordi det er forskjeller som det er verd å ta hensyn til selv i gode high end oppsett, eller er det fordi disse forskjellene er så små og det er så mange andre faktorer som kanskje har 10-1000x ganger mer å si for opplevelsen, at man heller gjør klokt i å neglisjere eventuelle kabelpåvirkninger og sette fokuset på andre faktorer.....

Jeg forstår ikke argumentasjonen din. Blinde tester er det eneste verktøyet vi har for å bevise fenomener som er vanskelig å forklare med fysikk. Men det er en misforståelse å hevde at blindtester kan "bevise" at kabler ikke har betydning.

-k
    Ja er enig med deg i at "Blinde tester er det eneste verktøyet vi har for å bevise fenomener som er vanskelig å forklare med fysikk."

Ser det var litt uheldig skrevet av meg, men det jeg egentlig mente er at en riktig utført blindtest er en såpass krevende prosess hvis alle mulige faktorer som kan spille inn for kun å få et resultat for kabelen er tatt høyde for.

"Mikroskopiske" forskjeller sammen med at "wetware" som inngår er et såpass variabelt og dårlig måleinstrument, gjør vel til at man ikke vil få noen gode og entydige måledata når de om mulig hørbare forskjellene er tilstrekkelig små.

Så jeg er helt enig med deg i at det ikke er mulig med en blindtest å bevise at kabeler ikke har betydning heller, det er som kjennt veldig vanskelig å bevise at noe som ikke finnes, ikke finnes....

Og til slutt synes jeg heller kabelfantastene burde sette seg litt mer inn i størrelses forholdet for eventuelle hørbare kabel forskjeller vs forskjeller tilført i den aktive elektronikken, forhold rund wetware og det accustiske domenet (høytalere, lytterom osv)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ser det var litt uheldig skrevet av meg, men det jeg egentlig mente er at en riktig utført blindtest er en såpass krevende prosess hvis alle mulige faktorer som kan spille inn for kun å få et resultat for kabelen er tatt høyde for.
    En vitenskapelig holdbar test er svært krevende. Men en test som holder "minstemål" er det alltids mulig å få til. Da må man imidlertid innse hvilke faktorer som kan spille inn, og reflektere over hvordan man kan unngå dem. Det er her kabelentusiastene i og utenfor hi-fi-pressen bommer så grovt.

"Mikroskopiske" forskjeller sammen med at "wetware" som inngår er et såpass variabelt og dårlig måleinstrument, gjør vel til at man ikke vil få noen gode og entydige måledata når de om mulig hørbare forskjellene er tilstrekkelig små.
    Blindtester gir ikke "måledata". De gir statistisk underlag for å skille subjektivitet og gjetting fra fysisk opplevelse.

Dersom testen er skikkelig gjennomført, vil det være lett å se om enkeltpersoner har en høyere score enn andre. Dette kan indikere at disse personene f.eks. hører forskjeller som er mindre enn hva de andre kan oppfatte.

Men slike indikasjoner er naturligvis like avhengige av solide tall, som all annen statistikk... Fra den nært beslektede parapsykologiske forskningen på 1900-tallet, vet vi at det ofte skal svært mange forsøk til for å eliminere gjetting og tilfeldigheter.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel i mange tilfeller å finne ut hva "minstemål" vil være i et test oppsett som skal kunne avdekke svært små forskjeller. Da må man jo eliminere alle faktorer i oppsette som kan gi svært små forskjeller i denne størrelsesorden som en test kabel kan gi.

Brukes f.eks en rør-forsterker vil man kunne tenke seg at rørene forandrer seg noe underveis i testen hvis den går over flere dager med mange lytterunder og deltagere. Temperatur i talespoler og delefilter osv, hvordan eliminerer man slike forskjeller helt.

Ser du reagerte på min bruk av "måledata" , men kan ikke tall som man innhenter under en blindtest der man jo måler hvilke forskjeller test deltagerene oppfatter også kunne kalles måledata?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Brukes f.eks en rør-forsterker vil man kunne tenke seg at rørene forandrer seg noe underveis i testen hvis den går over flere dager med mange lytterunder og deltagere. Temperatur i talespoler og delefilter osv, hvordan eliminerer man slike forskjeller helt.
    Dersom hensikten er å avdekke forskjeller i ett ledd, som f.eks. kabler, vil man naturligvis unngå å bruke andre ledd med kjente stabilitetsproblemer. Hensikten er jo nettopp å eliminere alle andre mulige påvirkningsfaktorer.

Uansett vil ikke hørbare forskjeller i andre ledd gi avvik som samsvarer med kabelskiftene, dersom testen gjennomføres mange nok ganger.

Ser du reagerte på min bruk av "måledata" , men kan ikke tall som man innhenter under en blindtest der man jo måler hvilke forskjeller test deltagerene oppfatter også kunne kalles måledata?
    Nei. En blindtest måler ikke noe. Den er en statistisk kartlegging av forsøkspersonenes reaksjoner.

En blindtest kan naturligvis også kombineres med en "kvalitativ undersøkelse", der forsøkspersonenes vurderinger tas med i bildet. Men da er det en annen type data man får fram; i tillegg til den rene statistikken. I svært mange tilfeller vil kvalitative undersøkelser være mer interessante -- men de kan bare si noe om hva forsøkspersonene opplever; ikke om hvorfor de opplever det. M.a.o. kan de ikke gi svar på om de virkelig hører fysiske forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En blindtest kan naturligvis også kombineres med en "kvalitativ undersøkelse", der forsøkspersonenes vurderinger tas med i bildet. Men da er det en annen type data man får fram; i tillegg til den rene statistikken. I svært mange tilfeller vil kvalitative undersøkelser være mer interessante -- men de kan bare si noe om hva forsøkspersonene opplever; ikke om hvorfor de opplever det. M.a.o. kan de ikke gi svar på om de virkelig hører fysiske forskjeller.
    Så viss noen i tur og orden stiller seg opp og spiller samme låta med:
    En trompet
    En fele
    En fender stratocaster
    En tromme
    En mp3 spiller med en burgerspeaker.
    Ett oppegående annlegg til 10000kr.

Så vil ikke forsøkspersonene høre forkjell mellom de ?

Jeg hvet at jeg drar an drøyt lang ut med argumentet mitt men jeg syntes din forklaring på hvorfor en blindtest ikke holder mål er litt forenklet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke en eneste kalori på å diskutere noe dere ALDRI blir enige om:-P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørvarme
    skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke en eneste kalori på å diskutere noe dere ALDRI blir enige om:-P
    hehe.
    Du gadd jo nettop bruke 1-2 kalorier på emnet :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest er en blindtest å resultater blir ene eller andre veien ut fra sluttresultat.

En blindtest kan utføres av de som er såkalte eksperter eller vanlige personer

Det er lettere å få faktiske forskjeller/likheter med eksperter da ofte tester med "vanlige" kan gå alle veier
    (de vanlige syntes mere uten bakgrunner for å vite hva de skal se , høre , smake osv)

Man har blindtester for mye enten det er kabler , is , pølser , hd tv osv

Mange produkter som testes for smak osv er jo laget ulikt å bør smake ulikt men resultatet for eller mot vil jo bli testresultat
    (man kan måle hvor mye innholdet har av ulike igredienser å man har selvsagt oppskrifter som gjør forskjeller)

Litt verre blir det med hifi der utgangen for lyd er lik men kabelens forskjeller er den som testes
    Man kan måle forskjeller i kabler med teknisk utstyr
    Man har en oppskrift for hvordan de lages
    men hvordan en lytter hører blir resultatet fra test

Jeg mener folk er naive om de ser en blindtest som fakta da den bare sier noe om flertallet i den aktuelle testen.

Svaret på kabel blindtest vil altid ha ulike resultater over x antall 1000 ganger testet på samme måte som feks Gilde grillpølser får sine stemmer for eller mot

Det er mye mange andre mener er best jeg selv ikke har noe positivt forhold til da jeg har andre produkter jeg personlig mener er bedre

Man kan vel ikke ta en blindtest for annet enn den er

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Jeg hvet at jeg drar an drøyt lang ut med argumentet mitt men jeg syntes din forklaring på hvorfor en blindtest ikke holder mål er litt forenklet.
    Du misforstår det jeg skriver, og svarer på noe du tror jeg mener.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Jeg mener folk er naive om de ser en blindtest som fakta da den bare sier noe om flertallet i den aktuelle testen.
    Du blander sammen to ulike former for test her: Kvantitative og kvalitative.

En blindtester av pølser har til hensikt å avgjøre hva folk liker best, i et valg mellom alternativer det er kjente forskjeller på.

Dette er en (svært enkel) kvalitativ test, der hensikten altså er å finne ut hva folk mener om de forskjellene som faktisk finnes, uten at deres forestillinger om ulike merker og typer skal forstyrre.

Blindtester av kabler skal bare avgjøre om noen er i stand til å høre forskjell i det hele tatt (fordi dette ikke skulle være mulig utfra fysiske forhold, men noen likevel hevder at de kan det). Dette gjøres ved å registrere hvor ofte forsøkspersonene faktisk traff når de forsøkte å identifisere en kabel. Om de bommer 50 eller 60 av hundre ganger, kan det regnes som sikkert at de ikke hører forskjell. Om de treffer 90 av 100 ganger, kan man anta at de faktisk hører forskjell. Med andre ord en rent kvantitativ undersøkelse.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest er en blindtest å resultater blir ene eller andre veien ut fra sluttresultat.

En blindtest kan utføres av de som er såkalte eksperter eller vanlige personer

Det er lettere å få faktiske forskjeller/likheter med eksperter da ofte tester med "vanlige" kan gå alle veier
    (de vanlige syntes mere uten bakgrunner for å vite hva de skal se , høre , smake osv)

Man har blindtester for mye enten det er kabler , is , pølser , hd tv osv

[..]
    Litt verre blir det med hifi der utgangen for lyd er lik men kabelens forskjeller er den som testes
    Man kan måle forskjeller i kabler med teknisk utstyr
    Man har en oppskrift for hvordan de lages
    men hvordan en lytter hører blir resultatet fra test

Svaret på kabel blindtest vil altid ha ulike resultater over x antall 1000 ganger testet på samme måte som feks Gilde grillpølser får sine stemmer for eller mot

Man kan vel ikke ta en blindtest for annet enn den er
    Er det noen i tråden som har sagt at de tar blindtester for noe annet enn det de er da? En blindtest bekrefter eller avkrefter at testgruppen hører forskjell på hva de nå blindtester. Det beviser ikke at DU ikke hører forskjell. Men når man har gjort nok tester kan man komme med relativt kvalifiserte antagelser om at det er lite sannsynlig at du gjør det, selvom du ikke var med i de aktuelle tester. Vi har lite belegg for å anta at du eller noen andre har en spesiell evne til å høre forskjell sammenlignet med alle andre.

De blindtester som er gjort av høyttalere hos harman-gruppen motsier tildels dine øvrige argument. De har sett begrenset forskjell på "resultatene" til vanlige folk kontra såkalte eksperter. De har også vist at alle tenderer til å synes de samme høyttalerne låter best.

En test av om man hører forskjeller på kabler er jo sånn sett enklere, man behøver ikke si hvem man synes er best, man skal bare klare å identifisere de / høre forskjell. Det er ingen grunn til å tro at du vil få masse ulike resultater i en slik test - hittil har resultatene vært utelukkende negative (folk hører ikke forskjell)
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår det jeg skriver, og svarer på noe du tror jeg mener.

Du blander sammen to ulike former for test her: Kvantitative og kvalitative.

En blindtester av pølser har til hensikt å avgjøre hva folk liker best, i et valg mellom alternativer det er kjente forskjeller på.

Dette er en (svært enkel) kvalitativ test, der hensikten altså er å finne ut hva folk mener om de forskjellene som faktisk finnes, uten at deres forestillinger om ulike merker og typer skal forstyrre.

Blindtester av kabler skal bare avgjøre om noen er i stand til å høre forskjell i det hele tatt
    Ser egentlig ikke forskjell pølser v.s kabler på mange måter
    Hvor mange ulike typer man tester er ikke fastsatt så det er ikke enten eller mellom 2 stk altid da testen kan omfatte flere kabler og ulike kattegorier såkalt kvalitet

Jeg bare påpeker at blindtest er blindtest å ikke mere enn det.

Spekulasjoner eller fakta om forskjeller ikke forskjeller er det kanskje ikke alle som skriver i denne tråden noen har vært i nærheten av å få prøvd men alikevel har sterke meninger om
    (i det hele tatt prøvd å med hvem type kabler og hi fi utstyr)

synsing
    At det er forskjeller mellom 1 meters kabel til 100,- kr å 600,- kr er det neppe
    At det er forskjeller mellom 1 meters 5000,- kr å 6000,- kr er det neppe
    At det er forskjeller mellom 1 meters 100,- kr til 7000,- kr meteren er mere sansynlig
    Dette er jo synsing fordi jeg aldri har prøvd selv en kabeltest mellom yttergrenser (akseptabel lavpris) v.s (meget påkostet kabel)

så har man utstyret man avspiller på
    Om forskjeller skulle høres så ligger det en sansynlighet for at et meget påkostet anlegg lettere kan få frem forskjeller enn budskjett eller lavpris anlegg (er kanskje ikke mange i denne tråden som faktisk har så påkostede anlegg men alikevel har formening om forskjell kabler)
    --------------------
    forventninger
    Ligger også litt i det at har man et anlegg til noen hundre tusen så løper man ikke ned dørene på biltema for å kjøpe sine kabler der

har man et anlegg til et par tusen så blir ikke kuppet å kjøpe kabler til tusenvis av kroner da største positive ending av lyd skaffes ved å bytte komponenter fremfor å satse på dyre kabler
    ---------------------

Man blir aldri ferdig med kabelforskjell debatter på analoge kabler fordi det er så mange ører , hjerner å blindtest er eneste dokkumentasjon på forskjell som kan settes fordi vi hører så ulikt selv ved samme lyd.
    Det er egentlig samme om målbare innstrumenter viser forskjell eller minimal forskjell , ingen forskjell fordi vi har ører og hjerne som behandler lyden ulikt.
    Blindtester utført av såkalte folk med hifi kompetanse har jo stort sett ikke blindest for å ta forskjell eller ikke mellom dyre og billige for bekrefte/avkrefte forskjell kabler men forsøk med flere ulike konstruerte kabler å blindtester for nyanser mellom kablene

For de fleste vil forskjell kabler sikkert virke fjernt da feks en så stor andel av brukere her på forumet ikke hører forskjell på hd lyd v.s sd lyd eller noen tilogmed mp3 v.s cd
    (som ikke er negativt ment men fakta om små forskjeller)

Må vel også sette en mulighet ved at såkalte lydkjennere innen hifi bør vel ha så bra ører at de ikke representerer gjennomsnittet men takler litt flere detaljer
    (man trener jo ører/hjerne å er jo derfor mange blinde har ekstremt bra hørsel for detaljer)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Du blander sammen to helt ulike typer test: Kvalitativ og kvantitativ.

"Blindtest" viser til hvordan testen gjennomføres: Ved at deltagerne er avskåret fra informasjon som kan påvirke dem på andre områder enn akkurat det som skal testes.

(Det må understrekes at det meste av det som kalles "blindtest" i media, ikke er blindtester i vitenskapelig forstand; bare tester der forstyrrende påvirkninger er redusert.)

"Kvalitativ/kvantitativ" viser til hva slags data som hentes ut av testen.

I en riktig utført blindtest av kabler spiller ingen av de forholdene du nevner noen rolle. Det er utelukkende en undersøkelse av om testpersonene er istand til å skille kabler fra hverandre uten annen informasjon enn lyden fra høyttalere eller hodetelefoner. De eneste som undersøkes, er hvorvidt testpersonen utfra lyden kan si om en kabel er byttet eller ikke. Dette undersøkes ved hjelp av statistikk: En høy prosent riktige svar over et stort antall forsøk må til, dersom det skal sannsynliggjøre at noen hører forskjell.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig ikke forskjell pølser v.s kabler på mange måter
    Hvor mange ulike typer man tester er ikke fastsatt så det er ikke enten eller mellom 2 stk altid da testen kan omfatte flere kabler og ulike kattegorier såkalt kvalitet

[...masse prat]
    her fant jeg ikke et eneste argument som understøtter at blindtest ikke er en tilfredsstillende måte å sjekke om folk klarer å høre forskjell på kabler.

Når du sier "blindtest er blindtest og ikke mer enn det", konkret hva vil du frem til da? Hva mer enn blindtest er det du mener vi burde hatt tilgang til?

Det så langt ubestridte faktum er at det ikke er en kjeft i hele verden som klarer å høre forskjell på normalt konstruerte kabler i en blindtest. Er ikke det en relativt sterk indikasjon på at forskjellene er så små at de er helt irrelevante i praksis? Hvorfor er det så usannsynlig vanskelig å godta? DET har jeg problemer med å forstå.
    --
    Thorbjørn

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg skulle teste ut dette med blindtest... jeg bor sammen med en kompis som bruker anlegget like mye som meg, jeg tenkte jeg skulle bytte ut kablene uten at han viste det for å se om det ble noe reaksjon men til min forskrekkelse fant jeg han foran playstation en dag han hadde sittet der i ca 2,5 timer, spilt å kost seg med monoblokkene til frontsettet avslått uten å merke det, sa han utgikk som testperson desverre.... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    tenkte jeg skulle teste ut dette med blindtest... jeg bor sammen med en kompis som bruker anlegget like mye som meg, jeg tenkte jeg skulle bytte ut kablene uten at han viste det for å se om det ble noe reaksjon men til min forskrekkelse fant jeg han foran playstation en dag han hadde sittet der i ca 2,5 timer, spilt å kost seg med monoblokkene til frontsettet avslått uten å merke det, sa han utgikk som testperson desverre.... :P
    He he...

Men en blindtest forutsetter også at man sammenligner -- og da må man kunne bytte mellom eksemplene uten pause imellom.

Vi har ingen eksakt lydhukommelse som kunne gjort det mulig å gjøre en detaljert sammenligning mellom det vi hørte igår eller for 10 minutter siden, med det vi hører nå.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he...

Men en blindtest forutsetter også at man sammenligner -- og da må man kunne bytte mellom eksemplene uten pause imellom.

Vi har ingen eksakt lydhukommelse som kunne gjort det mulig å gjøre en detaljert sammenligning mellom det vi hørte igår eller for 10 minutter siden, med det vi hører nå.
    Jeg klarer ikke gjøre meg opp en mening ang lyd iløp av 10 min, jeg kan bli imponert av et førsteintrykk men kan ikke danne meg et helhetsinntrykk før etter mange timer/dager kanskje uker med lytting, driver fortsatt å leter etter mangler/goder med mine høyttalere jeg har hatt i ca 2mnd nå... er mulig det er derfor jeg har litt (merk deg "litt" ) troen på kabler og... vist man skal kunne høre forskjeld på en kabel som blir switchet iløp av minutter ser jeg for meg at man må spille en bestemt tone i en bestemt frekvens på et bestemt nivå osv...osv... for at man virkelig skal kunne noe vesentlig forskjeld, for alt jeg vet kan det jo hende jeg er blitt rundlurt akkurat som alle andre kabelnisser innpå forumet her :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke gjøre meg opp en mening ang lyd iløp av 10 min, jeg kan bli imponert av et førsteintrykk men kan ikke danne meg et helhetsinntrykk før etter mange timer/dager kanskje uker med lytting
    Det er forsåvidt ikke noe i veien for å holde en test over mange uker. Men da må begge/alle kablene være tilgjengelig hele tiden. Å høre på én kabel i to uker, og deretter en annen kabel i to uker, er rett og slett ingen sammenligning.

I tester som dem vi snakker om her, skal man uansett ikke gjøre seg opp noen mening. Man skal bare slå fast om det er hørbare forskjeller eller ikke. Om man ikke hører forskjell når man skifter umiddelbart mellom to eksempler, er det en ganske klar indikasjon på at det ikke finnes hørbare forskjeller.

Det du sier her er ikke annet enn en beskrivelse av det kabelskeptikerne hevder: At ditt inntrykk av lyden er noe du skaper i hodet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dyre kabler bedre lydmessig enn billigere kabler? :roll:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier her er ikke annet enn en beskrivelse av det kabelskeptikerne hevder: At ditt inntrykk av lyden er noe du skaper i hodet.
    Er det ikke det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke det da?
    Jo, nettopp.

Det er derfor man ikke kan "stole på sine egne ører", men trenger blindtester og statistikk for å avgjøre om det man hører skyldes fysiske forhold, eller fantasi.

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •