Dyre kabler (Forvirret) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 270
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var ingen ting galt med ditt innlegg Ser at innlegget mitt kan fremstå som et slags angrep på ditt det var det egentlig ikke.

Poenget var egentlig ikke å kritisere din påstand, men å belyse at prisen øker enormt i mange sammenhenger for marginalt bedre ytelse. Men det som er ille er at når det kommer til hi-fi kabling er at pris og ytelse har ingen sammenheng. De som kjøper dyrt vet ikke hva de betaler for, de benytter prøv og feil metoden. Eller så nøyer de seg med at kabelen er så dyr at den uansett gir ønsket eierglede og sammenlikner den ikke med noe som helst. Av disse igjen er det så godt som ingen som sammenlikner sine kabler blindt fordi de nekter å tro at hjernen kan lure dem.

Håper det ga en oppklaring... :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Den viktigste egenskapen for en high-end kabel er markedsføringen, eiergleden osv. Hvordan kan den tigge lykkehormonene i hjernen til brukeren.
    Hvem i all verden har eierglede av noe så stygt som en høyttalerkabel?
    Hvis ikke gode/riktige kabler hadde bedret lyden, hadde jeg selv gått for den som var minst synlig. I stedet for har jeg omtrent endt opp med den styggeste av de alle
    Dette handler kun om en ting for min del - MUSIKK!

Snublet forresten over en hel haug med blindtester her forleden over folk som prøver å gjette forskjeller mellom forsterekere, lp/cd plater, forskjellige cd-spillere, tweaking og masse annet. Alle mislyktes. Kan godt poste dette i en ny post.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Og ikke det hersketrikset med å hevde at jeg misforstår.

Nei. Jeg er skeptisk selv, men benytter ikke lampettledning med 2.5kvmm.

Synes at det ville vært OK at kabelskeptikerne sa hva de hadde av kalbler selv. Forfekting av kunnskap på en slik rigid måte må kunne sees i sammenheng ti hva man selv velger. Ser du ikke paradokset? Jo, det gjør du.
    Det var aldri min intensjon å ty til "hersketriks". Posten din tydet på at du har en helt annen forståelse av min rolle enn det jeg har. Å rope om hersketeknikk i tide og utide er vel en hersketeknikk i seg selv?

Er det spesielt relevant hvorvidt en kirurg selv har ligget på operasjonsbordet? Vil noen bare konsultere en psykolog som selv har samme problemer som seg selv? Jeg ville ha svart nei på begge spørsmål.

Jeg har ikke hevdet å ha gullører og jeg har framstilt meg selv som et "sannhetsvitne" mhp hørbar effekt av kabler. Jeg anstrenger meg for at postene mine skal ha sin betydning via referanser uansett om de er signert knutinh eller oladunk.

Jeg spør "dersom kabler jevnt over har signifikant hørbar effekt på hva vi hører, hvorfor kan ingen henvise til en dobbelt blindtest av noenlunde troverdighet som underbygger det". Det er tvilerens rett å stille spørsmål, og man kan enten prøve å besvare det eller ignorere det.

Så langt ser jeg ingen forskjell mellom eksotiske hifi-kabler og religion. Mange tror, ingen vet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Snublet forresten over en hel haug med blindtester her forleden over folk som prøver å gjette forskjeller mellom forsterekere, lp/cd plater, forskjellige cd-spillere, tweaking og masse annet. Alle mislyktes. Kan godt poste dette i en ny post.
    Hva mener du kan konkluderes ut fra det du sier?

-k

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem i all verden har eierglede av noe så stygt som en høyttalerkabel?
    Hvis ikke gode/riktige kabler hadde bedret lyden, hadde jeg selv gått for den som var minst synlig. I stedet for har jeg omtrent endt opp med den styggeste av de alle
    Dette handler kun om en ting for min del - MUSIKK!

Ja, det finnes eksempler på folk som bommer i blindtester mellom elektronikk til 5-10 000 og elektronikk til 100 000. Mon tro hvorfor? Regner med at du tar dette til inntekt for at blindtester ikke er egnet som metode for å evaluere hi-fi? Jeg har selvfølgelig et annet syn.
    Uansett blir det jo litt på siden av kabeldebatten, men det er ingen som nekter deg å poste noe du føler er relevant

Angående det første poenget ditt så er jeg på samme side som deg, hvem bryr seg om eiergleden ved en kabel? Og jeg tenker; ikke jeg ihvertfall.
    Men så finner man side på side med folk som diskuterer kabler, legger ut flotte nærbilder av disse kablene og har dem oppført i signaturer på fora over alt på nettet. Så at kabler kan ha eierglede er det liten tvil om. Det gjelder forøvrig all hi-fi. Hadde det ikke vært et element av eierglede hadde ikke forum som dette eksistert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det finnes eksempler på folk som bommer i blindtester mellom elektronikk til 5-10 000 og elektronikk til 100 000. Mon tro hvorfor? Regner med at du tar dette til inntekt for at blindtester ikke er egnet som metode for å evaluere hi-fi? Jeg har selvfølgelig et annet syn.
    Ja, jeg tar det til egen inntekt
    Når ikke folk klarer å gjette mellom Vinyl og CD heller og lignende eksempler, så er ikke blindtester til å stole på enkelt og greit. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å skille mellom vinyl og CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ikke folk klarer å gjette mellom Vinyl og CD heller og lignende eksempler, så er ikke blindtester til å stole på enkelt og greit. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å skille mellom vinyl og CD.
    Du har ingen problem med å skille mellom dem i blinde tester eller i seende tester?

Det later til at du vurderer blindtester som test-metode opp mot hvorvidt den gir svaret du har bestemt deg for på forhånd. Dersom blindtester ikke greier å bevise kablers betydning så er det noe galt med blindtester - kabler har betydning. Dersom blindtester greier å bevise kablers betydning så er alt greit - kabler har betydning.

Jeg håper at du ser svakheten ved å bestemme seg for konklusjon først, og så vurdere måten man betrakter verden på etterpå? Jeg har en sikring som tilsynelatende er gått ute på kjøkkenet. Jeg skal bruke volt-meter til å teste den, men dersom voltmeteret viser en annen verdi enn forventet, så går jeg ut ifra at voltmetere er ubrukelig teknologi...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Du har ingen problem med å skille mellom dem i blinde tester eller i seende tester?

-k
    Påstår du at menneskehjernen er et stabilt og nøyaktig instrument Knut?
    Jeg stoler på kritikere (delvis i hvert fall) da de har et godt og trent øre for denne type lytting, men ikke når de bare drar inn gud og hvermansen for å teste ting.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så finner man side på side med folk som diskuterer kabler, legger ut flotte nærbilder av disse kablene og har dem oppført i signaturer på fora over alt på nettet. Så at kabler kan ha eierglede er det liten tvil om. Det gjelder forøvrig all hi-fi. Hadde det ikke vært et element av eierglede hadde ikke forum som dette eksistert.
    Når folk ligger og drar laksen etter de fine hifi-kablene sine, så har den hobbyen her gått for langt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stoler på kritikere (delvis i hvert fall) da de har et godt og trent øre for denne type lytting, men ikke når de bare drar inn gud og hvermansen for å teste ting.
    I de seriøse testene som er utført, og som altså har vist at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler, har testpersonene vært lydteknikere og andre som skulle være godt kvalifiserte lyttere.

I en test som viste at folk hører forskjell, og kan beskrive forskjellene på samme kabel dersom de tror de hører ulike kabler, var deltagerne hi-fi-skribenter.

En annen kabeltråd her på bruket, tok utgangspunkt i en artikkel av en av Norges mest erfarne musikere, studiofolk, musikk- og teknologiskribenter. Respekten for hans erfaring og fagkunnskap var ikke stor blant kabelfantastene her.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstår du at menneskehjernen er et stabilt og nøyaktig instrument Knut?
    Nei, og jeg fatter ikke hvor i posten min du finner grunnlag for å spørre. Mennesket er et notorisk upålitelig "måleapparat", og nettopp derfor må vi ha tildels tungvindte test-metoder for å være sikre på hva folk faktisk hører, og hva som er "støy".

Mye av det samme gjør at bruk av vitner i rettssaker har kommet under mye kritikk. Selv når et menneske-liv står på spill og vi virkelig ønsker å gjøre vårt beste så er det veldig vanskelig for oss å objektivt gjengi sanseinntrykk som et fotoapparat eller en lydopptaker. Vi legger til ting, trekker fra ting, setter sammen en virkelighet basert på tidligere erfaringer og forventning.
    Jeg stoler på kritikere (delvis i hvert fall) da de har et godt og trent øre for denne type lytting
    Hvem er "kritikere"? Det finnes belegg for at noen er "flinkere" lyttere enn andre, men denne faktoren er vilt overdrevet av de audiofile. Gitt at man siler ut de som har hørselsskade eller lignende så yter "mannen i gata" omtrent like bra som hvem som helst i blinde tester etter en times trening (!).
    , men ikke når de bare drar inn gud og hvermansen for å teste ting.
    Det finnes uendelig mange måter å gjøre tester feil på, også blinde tester.

En enkelt test som svikter i å påvise hørbare forskjeller:
    -beviser ikke at det ikke er hørbare forskjeller
    -betyr ikke at alle blinde tester er ubrukelige

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    ...
    I en test som viste at folk hører forskjell, og kan beskrive forskjellene på samme kabel dersom de tror de hører ulike kabler, var deltagerne hi-fi-skribenter.

En annen kabeltråd her på bruket, tok utgangspunkt i en artikkel av en av Norges mest erfarne musikere, studiofolk, musikk- og teknologiskribenter. Respekten for hans erfaring og fagkunnskap var ikke stor blant kabelfantastene her.
    "bestemme konklusjon først, sile ut tester og metoder etterpå ut fra hva som peker i den retningen man på forhånd har bestemt seg for"

Det kalles cherry-picking og er en klassisk årsak til at legfolk (og vitenskapsfolk) kommer til sviktende konklusjoner. Det er grunnleggende statistikk at dersom du leter lenge nok så vil du finne, uansett. Dersom du bare tar hensyn til det ene samplet, det ene paperet, etc som underbygger din konklusjon (og ikke de 999 som peker i motsatt retning) så kan alle mulige rare teorier synes underbygget.

I akademia så er problemet høyst reelt ved at publiserte paper først og fremst beskriver positive eksperimenter (mens inkonklusive blir liggende i skuffa). Det gir en bias i forhold til å publisere alt man gjør og alt man konkluderer.

For denne diskusjonens del så synes en rimelig betingelse å være at grensesprengende forskning må være publisert i relevante forsknings-journaler og kritisert av eliten av fagfeller. Det er ingen perfekt mekanisme, men den bidrar i det minste til å holde et visst nivå og unngå noen av de verste tabbene som folk bevisst eller underbevisst kan begå.

-k

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med det du angir om at blindtester ikke er til å stole på, sier vel indirekte at man ikke kan stole på hørselen også. Eller er ditt intrykk av eventuelle blinttest deltageres hørsels evner såpass underlegen din egen hørsel?

Problemet med vårt sanseapparat er vel at "datamengden" som skal prosesseres er såpass stor slik at vi ubevisst lærer oss til å filtrere ut mye av det vi ikke fokuserer på. Dette gjør vel sitt til at man gjerne kan høre mer informasjon selv i kjent musikk, når vi tester div utstyr som vi regner med er bedre, men senere kan oppdage at dette også var hørbar informasjon på det gammle oppsettet, man hadde bare hatt en slik fokus og dermed ikke lagt merke til at det var der.

Når det gjelder å høre forskjell på LP og CD, synes jeg det også virker litt rart, men det finnes vel muligheter for å sette opp slike tester slik at de typiske forskjellene ikke blir mulig å høre eller blir spesiellt avslørende.
    Litt spekulativt så kan man jo tenke seg at siden CD og LP er lagrings medier, hadde vel ikke vært noe i veien for at CD plata var en CD-R plate som inneholt en inspillt kopi fra den LP riggen som spiller, slik at hoved forskjellene ligger i kvaliteten på den kopierings jobben som er gjort. (vet ikke hvordan den CD vs LP testen var satt opp)

Problemet med blind tester er vel også at man "vet" veldig lite om av hva man hører på, og dermed også har lite informasjon om hva slags typiske svakheter/fordeler man kan fokusere på og høre etter. Feilene kan være der, men man får ikke noen hjelp til å fokusere på dem. Det gjør vel også at eventuelle store forskjeller som man får bevist gjennom slike tester er høyst reelle, men beviser kanskje ikke like godt meget små forskjeller som ligger i grenselandet for hva som kan oppfattes.

Blir nesten som når jeg leste meg litt opp på mpeg2 komprimerings algoritmer for DVD formatet. Det resulterte i at jeg konstant begynte å legge merke til mye mer av de feilene dette tilførte bildet, og var glad når bedre koprimerings algoritmer kom, samt kunne gå over til BD formatet kom i stedet....
    Et annet eksempel er regnbue effekten på DLP projetorer. Mange legger ikke merke til dette før de blir fortalt hvordan de kan provosere dette frem.
    Da kan det bli plagsomt, helt til man begynner å glemme å se etter det igjen....

Regner med at det er mye av dette som gjør seg gjeldende innenfor nye og dyrere "bedre" kabler også, de ledremessige forskjellene som kan være der, frembringer ingen eller såpass microskopiske forskjeller at man ikke kan høre dem, men når man tester og vet hvilken kabel man hører på, fokuserer man på musikken på en ny måte og hører forskjeller som ikke er der.

Vil f.eks i utgangspunktet si at en dersom alt annet er likt vil en sølv leder være en bedre leder enn en kobber leder. det kan man lese som ut i material tabeller om lederegenskaper, men å si at man kan høre forskjell når dette skal lede elektriske musikk signaler i et HIFI oppsett, det blir straks noe ganske annet. Mer motstand i en kabel vil føre til spennigstap. hvordan høres slike små forskleller som spenningstap ut i et musikk anlegg? Ellers er lengden, tverrsnitt og arealet til overflaten til leferene på kabelen en viktig faktor for hvor mye effekt tap man får. Problemet i et Hifi oppsett er at disse faktorene er så små i forhold til så mange andre forhold at man vel like gjerne kan neglisjere disse. Tenker hvor mye hørbar effekt akustikken har i lytterommet, med forskjellige stående bølger ved enkelte frekvenser, samt hvor man til en hver tid har ørene plassert i sweetspot i forhold til alle disse akustiske faktorene som spiller inn.

Edit: er derfor ikke uenig i at blindtester kan være lite egnet til å avdekke sikkre bevis på hørbare forskjeller på kabler, men er det fordi det er forskjeller som det er verd å ta hensyn til selv i gode high end oppsett, eller er det fordi disse forskjellene er så små og det er så mange andre faktorer som kanskje har 10-1000x ganger mer å si for opplevelsen, at man heller gjør klokt i å neglisjere eventuelle kabelpåvirkninger og sette fokuset på andre faktorer.....

Luft temperatur og luft fuktighet i lytterommet, hvordan står det f.eks til med dette ??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Problemet med det du angir om at blindtester ikke er til å stole på, sier vel indirekte at man ikke kan stole på hørselen også. Eller er ditt intrykk av eventuelle blinttest deltageres hørsels evner såpass underlegen din egen hørsel?
    Enkelte blind-test-skeptikere har enorm tiltro til egen hørsel når man lytter seende (og man behagelig nok ikke har noen måte å etterprøve påstander på), samtidig som de har minimal tiltro til egen og andres hørsel når man lytter blindt. Jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor det evt skal være slik, og hvordan man har kommet til den konklusjonen.
    Når det gjelder å høre forskjell på LP og CD, synes jeg det også virker litt rart, men det finnes vel muligheter for å sette opp slike tester slik at de typiske forskjellene ikke blir mulig å høre eller blir spesiellt avslørende.
    Litt spekulativt så kan man jo tenke seg at siden CD og LP er lagrings medier, hadde vel ikke vært noe i veien for at CD plata var en CD-R plate som inneholt en inspillt kopi fra den LP riggen som spiller, slik at hoved forskjellene ligger i kvaliteten på den kopierings jobben som er gjort. (vet ikke hvordan den CD vs LP testen var satt opp)
    Dette er den eneste fornuftige test-metodikken jeg kommer på for oss dødelige som ikke har tilgang på rå-mastrene, spesielt dersom det er en utbredt oppfatning at LP er "bedre" enn CD.

En helt tilsvarende test ble gjort for SACD/DVD-A vs CD uten å greie å påvise at CD hørbart degraderte lyden. Publisert i JAES i 2007.
    Problemet med blind tester er vel også at man "vet" veldig lite om av hva man hører på, og dermed også har lite informasjon om hva slags typiske svakheter/fordeler man kan fokusere på og høre etter. Feilene kan være der, men man får ikke noen hjelp til å fokusere på dem. Det gjør vel også at eventuelle store forskjeller som man får bevist gjennom slike tester er høyst reelle, men beviser kanskje ikke like godt meget små forskjeller som ligger i grenselandet for hva som kan oppfattes.
    I vitenskaplige tester er det vanlig å først trene lytterene med ekstreme degradasjoner, og/eller å forklare hva slags degradasjoner de kan forvente.
    Blir nesten som når jeg leste meg litt opp på mpeg2 komprimerings algoritmer for DVD formatet. Det resulterte i at jeg konstant begynte å legge merke til mye mer av de feilene dette tilførte bildet, og var glad når bedre koprimerings algoritmer kom, samt kunne gå over til BD formatet kom i stedet....
    Et annet eksempel er regnbue effekten på DLP projetorer. Mange legger ikke merke til dette før de blir fortalt hvordan de kan provosere dette frem.
    Da kan det bli plagsomt, helt til man begynner å glemme å se etter det igjen....
    MPEG2 i seg selv gir ikke dårlig kvalitet, men MPEG2 krever høyere bitrater enn f.eks h.264 for samme kvalitet. MPEG2 er obligatorisk på bluray-spillere, og Canon slapp nettopp to semiproffe videokamera basert på MPEG2.
    Vil f.eks i utgangspunktet si at en dersom alt annet er likt vil en sølv leder være en bedre leder enn en kobber leder. det kan man lese som ut i material tabeller om lederegenskaper, men å si at man kan høre forskjell når dette skal lede elektriske musikk signaler i et HIFI oppsett, det blir straks noe ganske annet. Mer motstand i en kabel vil føre til spennigstap. hvordan høres slike små forskleller som spenningstap ut i et musikk anlegg? Ellers er lengden, tverrsnitt og arealet til overflaten til leferene på kabelen en viktig faktor for hvor mye effekt tap man får. Problemet i et Hifi oppsett er at disse faktorene er så små i forhold til så mange andre forhold at man vel like gjerne kan neglisjere disse. Tenker hvor mye hørbar effekt akustikken har i lytterommet, med forskjellige stående bølger ved enkelte frekvenser, samt hvor man til en hver tid har ørene plassert i sweetspot i forhold til alle disse akustiske faktorene som spiller inn.
    Dette er en teknisk oppsummering av kabeldebatten. Hensikten med blindtester er å fri oss fra dagens fysiske forståelse, og være mer åpne for ny e mekanismer.

Edit: er derfor ikke uenig i at blindtester kan være lite egnet til å avdekke sikkre bevis på hørbare forskjeller på kabler, men er det fordi det er forskjeller som det er verd å ta hensyn til selv i gode high end oppsett, eller er det fordi disse forskjellene er så små og det er så mange andre faktorer som kanskje har 10-1000x ganger mer å si for opplevelsen, at man heller gjør klokt i å neglisjere eventuelle kabelpåvirkninger og sette fokuset på andre faktorer.....
    Jeg forstår ikke argumentasjonen din. Blinde tester er det eneste verktøyet vi har for å bevise fenomener som er vanskelig å forklare med fysikk. Men det er en misforståelse å hevde at blindtester kan "bevise" at kabler ikke har betydning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes nok i folk som påstår de lett hører forskjell på kabler.
    Er det slik at hørslelen deres blir litt handikappet når øynene blir blindet.

Hvor er alle disse som lett hører forksjell når det foregår en blindtest ?

Tror innerst inne at det for enver person som har svidd av 30000kr på 4 meter høytalerkabel har svært vondt for å innrømme ovenfor seg selv og andre at de faktisk ikke hører forskjell. Det ville vært for vondt i stoltheten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke argumentasjonen din. Blinde tester er det eneste verktøyet vi har for å bevise fenomener som er vanskelig å forklare med fysikk. Men det er en misforståelse å hevde at blindtester kan "bevise" at kabler ikke har betydning.
    -k
    Alt kan forklares med fysikk.

Har du lest de artiklene her?

Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 1
    Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 2
    Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 3
    Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 4
    Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 5
    Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 6

Står en del interessant der. Skal se om jeg gidder å lese gjennom alt en dag.
    Litt skumlesning:

"Before selecting amplifiers or cables for any loudspeaker system, it is necessary to have a clear view of the purposes for which the entire system will be used. There simply does not exist any ideal amplifier or ideal cable to serve for all purposes.

One cable which improves the sonic quality of given combinations of amplifier and loudspeaker may show absolutely no benefit whatsoever with a different combination. One amplifier which sounds stressed at high levels when driving a loudspeaker exhibiting a 'difficult' input impedance may perform excellently in combination with a loudspeaker with a more uniform impedance curve. "

"The plots clearly show how the losses within different cables are quite different, and how the changes in impedance at the loudspeaker end can further affect the losses in the cables. All the measurements of Figure 6.16 were on lengths of only two metres of cable. Despite the fact that the scaling of the amplitude is only relative, it can still be seen that differences in the losses do exist, not only in terms of overall level but also in frequency balance.

As the evidence presented in this chapter has shown, loudspeaker cables seem to be sensitive to the equipment to which they are connected, and vice versa. What is more, the entire systems seem to be sensitive to their environment, at least in electromagnetic terms. "

Kanskje det er derfor jeg hører så stor forskjell på ulike kabler, fordi høyttalerne mine har veldig svingende impedanse? Kanskje høyttalerne til skeptikerne har veldig stabil impedanse?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kan forklares med fysikk.
    Saken er jo nettopp at fysikken ikke kan forklare hvordan det kan være hørbare forskjeller på normalt dimensjonerte og ellers feilfrie kabler.

Det betyr ikke at det ikke kan finnes kabler som kan gi hørbare forskjeller. Dette er bare ikke kabler noen med greie på hi-fi ville finne på å bruke.

Les for all del alt du kommer over. Men lær deg å skille mellom det som holder faglige mål, og det som er ren spekulasjon eller til og med markedsføring.

Kanskje det er derfor jeg hører så stor forskjell på ulike kabler, fordi høyttalerne mine har veldig svingende impedanse? Kanskje høyttalerne til skeptikerne har veldig stabil impedanse?
    For å gjenta for 1.001. gang:

Alle hører forskjeller på lyd i ulike sammenhenger. Forskjellen går ikke mellom de som hører forskjellene og de som ikke gjør det -- men mellom de som tror at forskjellene må skyldes fysiske forhold (f.eks. kabler), og de som innser at hørselsinntrykk er subjektive og påvirkes av mye annet enn lydbølger.

Derfor er det lite interessant hva du eller jeg hører når vi sitter ved stereoanlegget. Det eneste som kan avgjøre om det finnes hørbare forskjeller (som ikke kan forklares med fysikk), er tester der alle andre påvirkningsfaktorer enn hørselen er eliminert. I slike tester har ingen hittil greid å skille to kabler av tilstrekkelig dimensjon fra hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest de artiklene her?
    Jeg skummet igjennom for å finne de som omhandlet kabler.

Såvidt jeg kan se er det en teknisk gjennomgang, synsing og henvisning til sannhetsvitner. Ingen henvisning til blindtester?

Argumenter om at "det å blindteste alle mulige kombinasjoner av forsterkere, høytalere etc blir for dyrt" understreker bare skeptikerens poeng: dersom man må teste "tusenvis" av kombinasjoner av utstyr før man kan håpe å finne kombinasjoner hvor kabelen har hørbar betydning så betyr det at kablers betydning er temmelig overvurdert blant audiofile og hifi-"journalister".
    Kanskje høyttalerne til skeptikerne har veldig stabil impedanse?
    Jeg har ikke høyttalere med spesielt pent impedanseforløp. Jeg unngår veldig sære (dårlige) forsterker-konstruksjoner.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skummet igjennom for å finne de som omhandlet kabler.

Såvidt jeg kan se er det en teknisk gjennomgang, synsing og henvisning til sannhetsvitner. Ingen henvisning til blindtester?
    -k
    Ser ut til å være en blanding mellom teori og faktiske måledata og eksperimenter utført med forskjellige kabler og forskjellig elektronikk/høyttalere. Jeg regner med at de fleste som liker vitenskap er 1000 ganger mer interessert i faktiske måledata enn å bruke menneskehjernen som oscilloskop.

Skal ta og pløye gjennom artiklene når jeg kommer tilbake fra ferie om en ukes tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at de fleste som liker vitenskap er 1000 ganger mer interessert i faktiske måledata enn å bruke menneskehjernen som oscilloskop.
    Når spørsmålet er "hva er mennesket i stand til å oppfatte?" så er jeg mer interessert i blindtester enn i målinger. At det er forskjeller mellom kabler er opplagt. Spørsmålet er hvorvidt disse forskjellene er relevante for mennesker som lytter til stereoen.

Det handler ikke om å bruke "menneskehjernen som oscilloskop", men å bruke mennesker for å avgjøre hva mennesker er i stand til.

-k

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •