Dyre kabler (Forvirret) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 270
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Mange av de halvdyre høyttalerkablene som selges på HFK og Soundgarden har en dimensjon på rundt 1,5 mm2.
    Så det betyr da at "...mange av de halvdyre..." ikke er gode nok for kabelskeptikerne. Ref. mange innlegg om at en høyttalerkabel er å anse som god nok gitt den har en god nok oppbygging og godt nok tverrsnitt. Sistnevne ofte omtalt som 2.5 kvmm tversnitt.

Man kan IKKE ha en debatt gående om at det ikke spiller noen rolle hvilken kabel man benytter, uten samtidig angi hva man anser som minimum holdbare konstruksjon.

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Skal ikke snakke for andre, men tror du ser syner hvis du ser paradokser i å diskutere sak og ikke person.
    Og, hva er egentlig poenget med alle disse kabeltrådene dersom de som er skeptisk til kabler, kjøper "alt for gode kabler", og samtidig hevder at man initierer kabeldebatten for "å ta kabelprodusentene" (man har kjøpt kabler av selv). DET er paradokset. og, DET er saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så det betyr da at "...mange av de halvdyre..." ikke er gode nok for kabelskeptikerne. Ref. mange innlegg om at en høyttalerkabel er å anse som god nok gitt den har en god nok oppbygging og godt nok tverrsnitt. Sistnevne ofte omtalt som 2.5 kvmm tversnitt.
    Det viser vel bare at mange kabelfanatikere faktisk ikke vet noe om kablene de kjøper. De leser løftene om lydforbedringer og de svevende, kvasivitenskapelige forklaringene, men ikke de tekniske dataene. Hvis disse i det hele tatt oppgis.

Hva som er "godt nok" tverrsnitt varierer uansett med hvem du spør...

hva er egentlig poenget med alle disse kabeltrådene dersom de som er skeptisk til kabler, kjøper "alt for gode kabler", og samtidig hevder at man initierer kabeldebatten for "å ta kabelprodusentene" (man har kjøpt kabler av selv). DET er paradokset. og, DET er saken.
    Nei, DET er et skudd langt utenfor mål.

Som sagt, dersom en ikke bare tror blindt på kabelmagien, er det mange forhold som kan tas i betraktning ved valg av kabler. Noen av dem kan fort koste et par, tre hundrelapper. Det er stor forskjell på å betale 400 kroner for en "pen" kabel fremfor 80 kroner for en "stygg", og på å betale 10.000 kroner for en kabel man tror gir dypere bass eller mer konsis mellomtone...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ikke dobbel blindt eller blindt dette, BGuarden. 50/50 alle gangene, så verken særlig vilkårlig, interessant eller gyldig.

til dere som mener å hører forskjell på kabler, tror dere ikke kabelprodusenter verden over hadde brukt det for det det var verdt hvis det fantes gyldig dokumentasjon som konkluderte slik dere gjør?
    Er det ikke da interessant at begge skeptikerne bommet, mens entusiastene traff?? Betyr dette at:
    -en skeptiker er %&+# som ikke ser det "innlysende",
    -at de saboterte testen,
    -at de i sin "forutinntatthet" ikke ville lytte siden :"Det ikke er forskjeller",
    -eller at de ikke pga forskjellige grunner er istand til å høre forskjeller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er "godt nok" tverrsnitt varierer uansett med hvem du spør...
    Dersom man hevder at det ikke er hørbar / målbar forskjell på "gode nok" kabler MÅ man definere hva som er å anse som minimum. Eller, så blir hele debatten mer á-la hvor høyt er et høyt fjell? Fjellet kunne jo faktisk ligge under havoverflaten...

Poenget: For å besvare en problemstilling, må problemstillingen være godt definert. Uten at det finnes en minste standard for en kabel man diskuterer ut i fra, så er ikke problemstillingen godt nok definert. Da blir det hele litt Holmgang: Man har hørt alt før.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BGuarden, nei egentlig ikke. det kan kanskje si noe om _akkurat_ de personene som deltok, som du påpeker eller synser rundt, men ikke noe mer.

@Tiger, touché,der traff du en uavklart nøtt gitt - hva er tilstrekkelig tverrsnitt. kanskje noen med teoretiske elektrokunnskaper vil driste seg utpå?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er det ikke da interessant at begge skeptikerne bommet, mens entusiastene traff??
    Nei, ikke så lenge testen hverken ble gjentatt så mange ganger at den har statistisk verdi, eller foregikk på en måte der andre påvirkninger enn lyden kan utelukkes.

Og forresten: Det var bare én entusiast med. Den andre gjettet bare to ganger før han gikk.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Uten at det finnes en minste standard for en kabel man diskuterer ut i fra, så er ikke problemstillingen godt nok definert.
    Alle kabler som selges som høyttaler- eller signalkabler er tilstrekkelig dimensjonert for den oppgaven de skal utføre.

Noen svært billige signalkabler kan riktignok ha plugger og loddinger som ikke holder mål. Men man vil lett høre at noe er galt her, i form av støy eller kontaktbrudd.

Seriøse lyttetester har vist at det er mulig å skille ut en høyttalerkabel under en viss dimensjon. Husker ikke hvor grensen ble satt -- men det var under dimensjonen til lampettledning.

Så tynne kabler kan man kanskje risikere å få med til et merkeløst alt-i-ett-anlegg i plast fra Nille -- men de selges ikke som høyttalerkabler, hverken hos Biltema eller på Soundgarden.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg våger å sammenligne dette med en annen av mine hobbyer.

Se på gutta som sykler birken.
    Du får en sykkel som veier 10kg og har godt utstyr til 10000kr.
    Vil du ha en sykkel som veier 8.5kg og har det beste utstyret er prisen pr gram du tar av en aldeles utrolig progresiv kurve opp i 100000 kr land.

Samme greia med kabel.
    Så lenge det finnes en mulighet for at det kan bli bedre spiller kostnaden ingen rolle og dette vet kabel selgerne.

Selv hører jeg knapt nok forkjell på sprengtråd og kabel til 5000kr metern.

Tenker det er mange som selger dyre kabler som smiler hele veien til banken og er meget tilfreds med at det finnes "idioter" som er villig til å betale 10000kr for noe han selv har betalt 100kr for.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Tenker det er mange som selger dyre kabler som smiler hele veien til banken og er meget tilfreds med at det finnes "idioter" som er villig til å betale 10000kr for noe han selv har betalt 100kr for.
    Hvis du ser på tingene du har i hjemmet og finner ut hvor mye de koster å produsere, så vil du fort finne ut at du er like idiot selv

Lader til mobiltelefon betaler vi gjerne 2-300,- for. Disse koster under 1$ å produsere. Lader til bærbar PC, koster fort 500,-, koster 5-6$ å produsere. T-skjorta du har i skapet som du kjøpte i fylla og som tilfeldigvis har skriften "Armani" påtrykt, kostet deg 2000,- og koster en 10er å produsere.

Og lista er lang

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er mye annet idiotisk, trenger alle som er interessert i HIFI å kjøpe høytalerkabler til 5000kr meteren?

Problemet er ikke at hvor mye man betaler for en kabel, det må jo være opp til hver og en å velge, men er vel at noen påstår at kabelytelsen er bedre til å overføre musikk signalet, og at de hører forskjeller. (som faktisk ikke er der eller kan påvises ved riktig gjennomførte blindtester...)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Lader til mobiltelefon betaler vi gjerne 2-300,- for. Disse koster under 1$ å produsere. Lader til bærbar PC, koster fort 500,-, koster 5-6$ å produsere.
    Men kjøper vi heller en mobillader til 5.000 fordi produsenten forteller oss at den gir bedre strøm og morsommere samtaler?

T-skjorta du har i skapet som du kjøpte i fylla og som tilfeldigvis har skriften "Armani" påtrykt, kostet deg 2000,- og koster en 10er å produsere.
    Snakker du av egen erfaring her?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjøper vi heller en mobillader til 5.000 fordi produsenten forteller oss at den gir bedre strøm og morsommere samtaler?

Snakker du av egen erfaring her?
    Har ikke sett ladere til 5000 enda, men sier du 300, så er det ikke langt fra 100-gangen

Var en tur innom klesskapet ditt i natt mens du lå og sov Fahnsen. Var urovekkende mye moteklær der. D&G, Armani, Levi's og Calvin Klein var de første merkene jeg så når jeg åpnet skapet.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    T-skjorta du har i skapet som du kjøpte i fylla og som tilfeldigvis har skriften "Armani" påtrykt, kostet deg 2000,- og koster en 10er å produsere.
    En ting er sikker, hvis jeg skulle kjøpt kabel til tusenvis av kroner per meter, så måtte det i tilfelle skje i fylla, bevisstløs tokafylla faktisk :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    En ting er sikker, hvis jeg skulle kjøpt kabel til tusenvis av kroner per meter, så måtte det i tilfelle skje i fylla, bevisstløs tokafylla faktisk :lol:
    Da synes jeg noen burde skjenke deg dritings med en gang.
    Kanskje det kommer noe positivt ut av det

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Fordi det er mye annet idiotisk, trenger alle som er interessert i HIFI å kjøpe høytalerkabler til 5000kr meteren?
    Er det noen som har sagt noe om å bruke penger på kabler til 5000 meteren?
    Hadde vel heller vurdert solide oppgraderinger i anlegget før den tid
    Er vel det at det er noe som skurrer for min del når folk med anlegg over 50K som bruker det billigste de finner i den tro at det er optimalt?
    Personlig ville jeg ikke ha strekt meg lengre enn feks. Nordost Heimdall.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og forresten: Det var bare én entusiast med. Den andre gjettet bare to ganger før han gikk.

Okke som... Han traff begge gangene...
    Men du som også er professor i mattematikk vil vel si at det var en tilfeldighet?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte kabler er dyre fordi det koster mye penger å produsere kabel i små kvantum. Selv en standard 2,5mm kobberkabel blir relativt dyr om man skal trekke den med hageslange, strømpe og montere banankontakter på den - spesielt om det skal gjøres i et høykostland. Ekstra dyre blir de med mellomledd og butikker som ser på kabel som en tilleggsvare de kan selge inn for å øke fortjenesten. Noe alà det bilprodusenter gjør med tilleggsutstyr. Koster jo ikke 500kr å produsere en koppholder i plast.

Det forklarer ofte mye av den gjerne høye prisen.

De faktiske tekniske egenskapene virker ikke å være så viktig for de som er på kabel-kjøret. Kanskje ikke så rart når selv produsentene roter seg bort i forklaringer på hva kablene egentlig kan/ikke kan. Ender som regel opp med en merkelig blanding om quantum fysics og problemer som oppstår for overføring av signaler i ghz-området.

In the end of the day, så handler det vel aller mest om eierglede. Og hadde alle holdt seg til det i steden for alle disse motstridende forsøkene på tekniske forklaringer, så hadde det neppe blitt så mye diskusjoner ut av noe så enkelt som passive grensesnitt mellom aktive komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, han gjetta riktig to ganger på noe med 50/50 sjangs for å gjette riktig. Trenger vel ikke være mattematiker for å se at det kan være tilfeldigheter?

Kabeldebatter vil jeg normalt sett ikke ta på med en ildtang engang, men føler meg tydeligvis tøff i trynet i dag. Jeg kan aldri si at jeg selv har hørt forskjell på noen kabler noen gang, og det faktum at ingen noengang har klart å påvise riktig kabel, konsekvent, i skikkelig utført blindtest overbeviser i hvert fall meg om at det ikke er noen forskjell. Da har jeg både brukt ørene og vitenskap :wink:

Men når det kommer til utseende, eierglede og den biten der skjønner jeg fint at folk bruker litt penger på kabler. Selv har jeg langt fra det billigste, men det er ikke valgt ut fra hørbare forskjeller, men se-bare forskjeller. Det ser tøft ut, derfor kjøpte jeg de. Så selv om man ikke tror på det lydmessige kan man fint bruke litt penger på det. Problemet i hodet mitt er når det blir solgt som noe som gir vesentlige forskjeller og at dette burde du bruke mangfoldige tusener på. Bruk heller pengene til å kjøpe deg bedre høyttalere, der hører man i hvert fall garantert forskjell.

Kabeldebatter er veldig morsomme å lese da om ikke annet. For min del hører jeg store forskjeller på anlegget mitt fra dag til dag pga dagsform, hvordan jeg sitter i sofa'en, om jeg hørte på musikk litt høyt i bilen først, osv. Det er så utrolig mange ting som påvirker mennesker og at vi plutselig skal klare å oppfatte noe som ikke er målbart virker for meg meget snodig. Men for guds skyld, dersom noen klarer å bevise det så skal ikke jeg si noe på det
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Okke som... Han traff begge gangene...
    Men du som også er professor i mattematikk vil vel si at det var en tilfeldighet?
    Man behøver ikke å være professor i matematikk for å si at det var en tilfeldighet.

Forsøk å slå mynt og kron, og se hvor mange ganger du kan gjette riktig. Om du gjetter riktig de 2 første gangene, er det et bevis på at du kan forutsi utfallet? Hva om du gjetter riktig de 8 første gangene? Det er på ingen måte umulig. Selv 20 rette på rad er mulig.

Den ene av de to kabeltroende scoret 2 av 2. Men også den andres score var innenfor det som må regnes som tilfeldig. "Testen" holder rett og slett ikke mål fra et statistisk synspunkt.

Dessuten: I dette tilfellet har det sittet et annet menneske og switchet kabler. Om han var synlig for den som gjettet, kan synet ha gitt mange vink om hvilken kabel som ville følge neste gang. Mennesker har svært vanskelig for å skjule hva de tenker og føler, og røper det på mange måter. Tenk bare på hvor mye pokerspillere jobber med å unngå å røpe seg.

Men selv en person som ikke sitter i lytternes synslinje, kan "gjennomskues". Mennesker tenker ofte påfallende likt. Hvis neste kabel i testen ble valgt av den personen som switchet, er sjansen stor for at en annen person fra samme miljø ville valgt det samme -- om ikke hver gang, så et flertall av gangene. Skal en test være verdt noe, må valget av neste kabel være 100% tilfeldig; ikke være gjort av et menneske.

De to skeptikerne gjettet åpenbart helt tilfeldig. Det kan bety at de ikke tok signaler fra testarrangørene; enten fordi de ikke kjente dem like godt som de to andre, eller fordi de konsentrerte seg mer om lydeksemplene.

En test som skal ha noen som helst verdi, må for det første foregå på en måte som utelukker alle andre påvirkninger enn selve lyden. For det andre må den gjentas så mange ganger, at tilfeldigheter kan utelukkes.

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?

In the end of the day, så handler det vel aller mest om eierglede. Og hadde alle holdt seg til det i steden for alle disse motstridende forsøkene på tekniske forklaringer, så hadde det neppe blitt så mye diskusjoner ut av noe så enkelt som passive grensesnitt mellom aktive komponenter.
    Nettopp.

Noen kan kjøpe en dress til 50.000 kroner, mens andre nøyer seg med en til 2.500. Den første vil ha bedre stoff, bedre sømmer, og ikke minst ha en mye bedre passform. Den vil, kort sagt, se penere ut og holde seg pen mye lenger. Men ingenting av dette er i seg selv verdt den enorme prisforskjellen. Sannsynligvis ville få mennesker sett forskjell på denne dressen og en til 10.000. Det er summen av det hele, sammen med den statusen som ligger i å eie og bruke en dyr dress, som gjør at folk som har råd til det, kjøper den dyre dressen.

Men — og det er poenget — folk som kjøper den dyre dressen vet alt dette. Ingen kjøper den dyre dressen fordi de tror den gir dem magiske egenskaper, og ingen skredder ville påstå at dressen ga dem dette.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Jeg våger å sammenligne dette med en annen av mine hobbyer.

Se på gutta som sykler birken.
    Du får en sykkel som veier 10kg og har godt utstyr til 10000kr.
    Vil du ha en sykkel som veier 8.5kg og har det beste utstyret er prisen pr gram du tar av en aldeles utrolig progresiv kurve opp i 100000 kr land.

Samme greia med kabel.
    Så lenge det finnes en mulighet for at det kan bli bedre spiller kostnaden ingen rolle og dette vet kabel selgerne.
    For meg er dette overhode ikke det samme (interesserer meg svært mye for materialteknologi, bilsport, seiling, sykkel osv).
    Selv om forskjellene kanskje er små og ubetydelige for deg er de store nok til å måle med enkelt utstyr og resultatene kan til og med etterprøves veldig lett. En lett sykkel vil akselerer og bremse raskere enn en tung som vil føre til at man bruker mindre energi eller sykler raskere. (F=M*A)

Problemet med kabler er at produsentene kan ikke henvise til en eneste relevant faktor for å bedre gjengivelsen av et lydsignal. (Ja det finnes faktorer som spiller inn ved vesentlig høyere frekvens). De henviser isteden til teorier om at kabelen er nærmere lysets hastighet eller at den er mer organisk. Uten å dokumentere hvorfor, eller at dette faktisk er tilfelle. Hadde produsentene vist om relevante egenskaper som forbedret gjengivelsen om enn aldri så lite hadde dette vært nøye dokumentert for lenge siden.

Se forskjellen på måter høyttalerelementer er specet fra produsent. Det er helt klare verdier som oppgis og som har en helt kjent og beviselig effekt på lyden elementet klarer å gjengi. Ut fra dette velger man riktig element til oppgaven. (akkuratt som hos sykler er stivhet og masse viktige verdier)

Det ikke på samme måte mulig å velge en "riktig" lydende kabel ut fra specs for specsene har ingen sammenheng med lyden. Og det vet produsentene inderlig godt. De elektriske parameterne som er av betydning i en high-end kabel kan oppnås i en kabel til 30kr metern og dermed må de finne på noe tull for å forsvare prisforskjellen. Her benytter entusiastene seg av ren "trial and error".

Den viktigste egenskapen for en high-end kabel er markedsføringen, eiergleden osv. Hvordan kan den tigge lykkehormonene i hjernen til brukeren. Det har markedsavdelingene til disse produsentene forsket mye på og dett dikterer utseende og ordene produsenten brukere for å beskrive kabelen.

:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    For meg er dette overhode ikke det samme (interesserer meg svært mye for materialteknologi, bilsport, seiling, sykkel osv).
    Selv om forskjellene kanskje er små og ubetydelige for deg er de store nok til å måle med enkelt utstyr og resultatene kan til og med etterprøves veldig lett. En lett sykkel vil akselerer og bremse raskere enn en tung som vil føre til at man bruker mindre energi eller sykler raskere. (F=M*A)

Problemet med kabler er at produsentene kan ikke henvise til en eneste relevant faktor for å bedre gjengivelsen av et lydsignal. (Ja det finnes faktorer som spiller inn ved vesentlig høyere frekvens). De henviser isteden til teorier om at kabelen er nærmere lysets hastighet eller at den er mer organisk. Uten å dokumentere hvorfor, eller at dette faktisk er tilfelle. Hadde produsentene vist om relevante egenskaper som forbedret gjengivelsen om enn aldri så lite hadde dette vært nøye dokumentert for lenge siden.

Se forskjellen på måter høyttalerelementer er specet fra produsent. Det er helt klare verdier som oppgis og som har en helt kjent og beviselig effekt på lyden elementet klarer å gjengi. Ut fra dette velger man riktig element til oppgaven. (akkuratt som hos sykler er stivhet og masse viktige verdier)

Det ikke på samme måte umulig å velge en "riktig" lydende kabel ut fra specs for specsene har ingen sammenheng med lyden. Og det vet produsentene inderlig godt. De elektriske parameterne som er av betydning i en high-end kabel kan oppnås i en kabel til 30kr metern og dermed må de finne på noe tull for å forsvare prisforskjellen. Her benytter entusiastene seg av ren "trial and error".

Den viktigste egenskapen for en high-end kabel er markedsføringen, eiergleden osv. Hvordan kan den tigge lykkehormonene i hjernen til brukeren. Det har markedsavdelingene til disse produsentene forsket mye på og dett dikterer utseende og ordene produsenten brukere for å beskrive kabelen.

:neutral:

OK.
    Og hva var galt med mitt innlegg ?

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •