Dyre kabler (Forvirret) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 270
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Men man bør kan hende ikke være altfor bastant - verken med hensyn til hva man selv hører eller med hensyn til hva andre hører.
    Som Norsk Utflukt sier det; "den som er i tvil er hvertfall sikker i sin sak".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nevner du tullegjøkene i Fidelity og "seriøs" i samme ord? Det viser vel at du bare er ute etter å trolle? Jeg har henvist til Fidelity, og Fidelity har henvist til tråden min i sitt blad. Kanskje du skulle lese den i stedetfor å gjøre deg selv til latter?
    Kanskje du skal gå tilbake til din egen kilde Se og Hør i stedet for, sånn at vi andre fortsatt kan ha noe å le av?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    .

Jeg skal ikke dermed påstå at det IKKE er forskjeller, for det tror jeg faktisk at det kan være. Men man bør kan hende ikke være altfor bastant - verken med hensyn til hva man selv hører eller med hensyn til hva andre hører.
    Sist gang jeg modererte meg så var det noen som bet merke i det og lurte på om jeg var i ferd med å skifte mening..
    Tydeligvis ingen middelvei her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Kanskje du skal gå tilbake til din egen kilde Se og Hør i stedet for, sånn at vi andre fortsatt kan ha noe å le av?
    Nå begynner nivået å bli skikkelig imponerende her...

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For å konkretisere dette evig tilbakevendende tema: Hvike høyttalerkabler har så kabelskeptikerne selv (type)? Har de lampettledning med 2.5 kvmm? Det er vel pr. def. å anse som "akseptabel kvalitet på kabel med akseptabelt tversnitt".

Dersom man har noe annet, så har man implisitt erkjent at feelgood følelse og ikke-matematiske forhold faktisk gjelder. Da er første barriere tatt, og alt over er egentlig et spørsmål om egen økonomi og hvor mye man vil bruke på kabler.
    Jeg er Elektriker og har litt skolegang og teorier angående ledere, ledeevne og støy...
    Jeg anser meg selv som en kabelskeptiker når det kommer til audio men jeg vet også at det er store forskjell på kabler, "problemet" er bare at disse forskjellene ikke skaper vesentlige hørbare forskjeller... Man får 10ganger mer hørbar effekt av å henge opp et pledd på veggen bak seg, en å skifte fra 100kr til 1000kr kabler...

Likevel har jeg nå faktisk høyttalerkabler til 1400kr paret...
    Det er litt som å kjøpe et mahogny dasslokk med demping, det lukter ikke noe mindre av dritt'n fordi, men du vet du har noe bra og solid som er solid å fungerer lenge...

Jeg spurte selgeren på hi-fi klubben hvorfor de ikke oppgav mm2 på noen av høyttalerkablene sine.. Fikk til svar at han dreit i kvadratet, sålenge det hørtes bra ut, disse kablene skulle gi meg en kontrollert diskant og dyp bass... Jeg valgte å ikke svare ham på den...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå begynner nivået å bli skikkelig imponerende her...
    Hehe.. Ja, skal bli spennende å se hvem som får Trench Foot først her..
    Mitt tips: Ingen

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt lesning
    Giz Explains: Why Analog Audio Cables Really Aren't All The Same

man finner også samme lesning fra de som mener lampettledninger er like bra som analoge kabler til flere 1000 kr meteren.

Det som altid har vært klart er at det er målbare elektriske forskjeller på analoge kabler
    (spiller jo også inn hvor lange kabler man bruker)
    men
    hva gjør en målt elektrisk endring som oppfattet lyd å hvor mye elektrisk endring må til for å deffinere forskjell på lyd
    å
    er en kabel konstruert til å bringe analog lyd fra a til å uten endringer...kan man da påstå med en overdommensjonert kabel at man kan få mere enn 100% lyd eller som kabelelskerene sier på en måte (man får andreledes 100% lyd)

Uansett er mange påkostede kabler også design , bevaring over tid å ikke bare lyd.
    Personlig er jeg skeptikker til forskjell på analog lyd (fordi jeg ikke har hørt det selv) men fullt så skeptikker som mange her på av er jeg ikke , heller ikke resten av mitt utstyr så high end at jeg får frem det lille ekstra om det er der (kablene har jeg men ikke anlegget/høytalere til mange 100 000)

Om jeg står med et ben på hver side ? tror det
    for det er klart at det foreligger ingen teknisk målt hørbar lydending mellom analoge lydkabler som holder "mål"
    men det er da vel heller ingen tekniske målinger som kan bevise at det ikke er lydforskjell på analoge kabler heller ?

Burde ikke være det vanskligste å kunne få avgjort i 2010 med så mye teknisk utstyr.
    Blindtest er ingen fakta men opplevd lyd enten testen sier forskjell eller ikke forskjell

enklere er det jo med digitale kabler og ulike feilretting/korrigeringsmiligheter så avik blir 0 eller så microskopisk at det ikke er hørbart

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger merke til at matematikkerne fortsatt ikke har nevnt hvilke kabler de selv benytter. Jeg gjetter på at de vil si det er irrelevant, og kommer til å henvise at det ikke er målbare / hørbare (blindtest) forskjeller, så mitt spørmål er derfor et blindspor.

Au contraire. Mitt spørsmål omhandler troverdighet. Har man argumentert for et synspunkt, gjenstår det å vise at handling (i dobbel betydning) følger ord.

Venter fortsatt i spenning.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    litt lesning
    Giz Explains: Why Analog Audio Cables Really Aren't All The Same

man finner også samme lesning fra de som mener lampettledninger er like bra som analoge kabler til flere 1000 kr meteren.
    Placebo?
    De er såpass bestemt på at de skal være like bra at de tror det selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er klart at det foreligger ingen teknisk målt hørbar lydending mellom analoge lydkabler som holder "mål"
    men det er da vel heller ingen tekniske målinger som kan bevise at det ikke er lydforskjell på analoge kabler heller ?
    Jo, naturligvis er det det.

Lyden som faktisk kommer ut av høyttalerne kan måles på en rekke måter. Jeg har aldri sett slike målinger som viser avvik mellom kabler, innenfor det hørbare.

(Derimot kan man måle forskjeller innenfor det hørbare, selv ved små variasjoner mellom gjenstander i rommet, som et av innleggene ovenfor nevnte.)

Men den viktigste typen tester, er altså lyttetester der alle andre påvirkninger enn lyden er eliminert, og testen er gjentatt så mange ganger at gjetting er utelukket. Slike tester viser uten unntak at selv "gullører" ikke er istand til å høre forskjeller når de ikke har annet å gå etter enn lyd.

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan "stå med ett ben i hver leir" her. Dette er ikke som spøkelser eller UFOer, der man ikke kan utelukke at det dreier seg om reelle fenomener, selv om forklaringene kan være andre enn dem entusiastene holder på. Det er mer som i spørsmålet om hvorvidt jorden er rundt eller flat:

Noen av oss vet at jorden er rund, fordi dette kan beregnes og måles. Andre insisterer på at jorden er flat, fordi det er dette de ser med sine egne øyne, og "The Flat Earth Society" både kan legge fram teori som beviser det og avsløre at rund jord-teorien er svindel...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jo, naturligvis er det det.

Lyden som faktisk kommer ut av høyttalerne kan måles på en rekke måter. Jeg har aldri sett slike målinger som viser avvik mellom kabler, innenfor det hørbare.
    Da får du poste noen av disse testene for det er enklere å forholde seg til dukumentasjon enn personlige oppfattelser

Men den viktigste typen tester, er altså lyttetester der alle andre påvirkninger enn lyden er eliminert
    Dette går jo på opplevelse av lyd å blir litt bingo preget.
    Opplevelse er viktig enten man hører eller ikke hører forsjell.
    Mest utbytte av lyd burde vel de som hører forskjell ha for da har de flere måter å kunne oppleve lyd på og større glede av manfold (selv om den bare er oppfattet å nødvendigvis ikke er faktisk instrument målt forskjell)

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan "stå med ett ben i hver leir" her. Dette er ikke som spøkelser eller UFOer, der man ikke kan utelukke at det dreier seg om reelle fenomener,
    Har vel ingen kompetanse til å utale meg bastant ene veien eller den andre .
    (jeg lever og ånder av dokumentasjon..ikke opplevd men målt)
    Har da levd så mange år at jeg vet hvor stor forskjell det er mellom mennesker å det som sitter over skuldrene

se feks hvor mye forskjell på bilde en analog video kabel kan ha og hvor lett den påvirkes til endringer
    Er det da helt utenkelig at analog lyd med ulike kabler kan få en høytaler til å gjengi lyd ulikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du poste noen av disse testene for det er enklere å forholde seg til dukumentasjon enn personlige oppfattelser
    Som skrevet tidligere har jeg ikke lenger linkene tilgjengelige. Sett av en times tid med Google, så finner du alt sammen.

Mest utbytte av lyd burde vel de som hører forskjell ha fpr da har de flere måter å kunne oppleve lyd på (selv om den bare er oppfattet å nødvendigvis ikke er faktisk instrument målt forskjell)
    Folk må bare oppleve hva de vil.

Men her er det jo snakk om folk som tjener grove penger på å love folk opplevelser de like godt kunne hatt gratis.

se feks hvor mye forskjell på bilde en analog video kabel kan ha.
    Er det da helt utenkelig at analog lyd med ulike kabler kan få en høytaler til å gjengi lyd ulikt?
    Men hva er det som påvirker bildet? Det er målbare forhold som det er enkelt å forklare, og enkelt å motvirke.

Tilsvarende ting kan skje med lyd også. Men da er det også snakk om målbare og lett forklarlige forhold, som alle med normal hørsel kan høre. Og det er lett å unngå slike problemer uten å betale en formue.

Det er ikke enkle ting som støy og signaltap kabeldebatten dreier seg om.

Slik du fremstiller det, blir det enkle og forklarlige et argument for det uforklarlige. Men det finnes ingen slik sammenheng.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av oss vet at jorden er rund, fordi dette kan beregnes og måles.
    WTF! Og jeg som lærte at Tellus er oval allerede i 4. klasse O-fag. Hvilke kabler skal jeg som er utsatt for vranglære velge da? Jorden er rund. Jorden er rund. Ikke flat. Hm ... wiki tellus ... help me. Nope. Tellus er fortsatt målt oval.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik du fremstiller det, blir det enkle og forklarlige et argument for det uforklarlige. Men det finnes ingen slik sammenheng.
    he he
    Var vel mest ment som ......få frem fakta
    Slike tråder har eksistert i det uendelige å faktisk har jeg aldri på mine 5 av forum år sett dokumentasjon for forskjeller eller ikke ....her eller på nettet men bare forskjeller eller ikke der blindtester er brukt som fakta (som ikke holder for meg eller mange andre enten det er for eller mot)
    (blindtest er oppfattelse , hukommelse + man bør vel skru hodet børr fast i en skrustikke så man ikke får en millimeter hodevridning så man får endret lydmotak på ørene, helst bør vel hode gipses da ansiktstrekkninger kan stille ørene i ulike stillinger)

Ville vært flott med en godt dokkumentert målt endring eller ikke endring så finner noen det på nettet så er det vel bare å poste den
    (for min del ikke hva folk hører med ørene sine men målte resultater)
    Skal man infinne seg med at det er eller ikke er forskjell så hjelper slikt

google en hel time ? for dokumentert , målt om det mest omdiskuterte lydspørsmål siste 10 år
    (burde vært flere millioner treff som lenket til en slik revulosjonerenede informasjon men har aldri funnet noen)
    Da ville jo kabeldebatt sluttet om konklusjonen var 0 endring
    eller fortsatt som nå om det var endring

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det er dårlig gjort å si det ikke finnes ufoer! jeg ser ufo hver gang det slutter å regne, den er stor å gul, å man får vondt i øynene når man ser på den lenge... jorden er jo såklart flat, vist ikke hadde jo kineserne gått rundt oppner, tør ikke tenke på hvordan vincent'en min hadde sett ut da!!

Jeg har selv VanDenHul magnum kabel, skal være ærlig å si at jeg kjøpte den primært fordi den er dobbel så tjukk som min kompis sin cs122 å jeg syns det var deilig å kunne gni det i tryne på ham :P hvertfall med tanke på at jeg betalte 600kr for 4 meter det at den ser litt røff ut hjelper jo også på endel, lyden i den er jo også bedre, men om det er noe jeg innbiller meg eller ikke bryr jeg meg fint lite om, jeg fikk pengene verdt så jeg er fornøyd en halv milion kr kabel er nok kun for dem som skal gni det i tryne på naboen at kabelen i stereoanlegget kostet like mye som den splitter nye ford mondeoen han nettop kjøpte alt vi kjøper kjøper vi for å imponere andre, kjøper kompisen din noe stort å dyrt får du en stor trang til å kjøpe noe større å dyrere, alle mennesker er slik er kunn et fåtall av oss som kan inrømme det.

Konklusjon: det handler oftest ikke om hvor god kabelen låter, det er stort sett alltid kabelens pris som blir først nevnt... ergo prisen er viktig for at kabelen skal oppfattes som god... Lynsj meg så mye dere gidder jeg tar meg veldig sjeldent nær

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    WTF! Og jeg som lærte at Tellus er oval allerede i 4. klasse O-fag. Hvilke kabler skal jeg som er utsatt for vranglære velge da? Jorden er rund. Jorden er rund. Ikke flat. Hm ... wiki tellus ... help me. Nope. Tellus er fortsatt målt oval.
    er jo bare å gå til midten det, vist du bruker lenger tid tilbake er det noe hakkende gale

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [RoKo]/"Hvis du ikke bruker lenger tid tilbake."[/RoKo] Å oppsøke "det varme" får heller være en opplysende tur for Fahnsen.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Jeg har selv VanDenHul magnum kabel, skal være ærlig å si at jeg kjøpte den primært fordi den er dobbel så tjukk som min kompis sin cs122 å jeg syns det var deilig å kunne gni det i tryne på ham
    Min er dobbelt så tykk som din, altså?

Minner meg om en lugarkamerat i marinen, som under en pokersamling på lugaren uten blygsel fortalte at han pleide klemme litt på tissefanten før han dusjet slik at den skulle bli litt større. Problemet med denne fortellingen er todelt: 1) en bør ikke klemme på tissefanten før en går i (felles)dusjen 2) hvis en gjør det for at den skal virke større, bør en ikke fortelle dette til de samme menneskene en ønsker å imponere, da forsvinner poenget med klemmingen.

Nåvel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så litt sånn "...den er ikke kort, men den er tykk...".

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen minner mye om nytten av å pynte grisen. Hvis vi overfører gjengivelsen av lyd på forhold ved kopiering og gjengivelse av et visuelt motiv (kopiering, ikke duplisering): Dersom et motiv i sort-hvitt, f.eks. et grafisk trykk, avfotograferes i to versjoner; i sort-hvitt og i farger. Dersom hensikten videre er å gjengi en mest mulig tro kopi av originalen, hvilken av versjonene vil være mest tro mot/lik originalen? (Se bort fra evt. verdi på trykket og betydningen av en slik verdi.)

Fotoet i sort-hvitt, vil jeg tro. Ut fra forutsetningen at avbildningen betraktes som en kopi og får statusen deretter, og ikke ses som et likeverdig duplikat, vil gjengivelsen ikke kunne bli bedre. Ca. derfor skulle det som er nok, være tilstrekkelig. Men så skal man jo ha igjen for ekstrautlegget ved dyre kabler. Javel, men det gjør ikke musikken bedre eller lydgjengivelsen mer ekte.

På den annen side: to og to er i hvert fall fire - kanskje mer.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •