Dyre kabler (Forvirret) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 270
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg har også skåret opp en del kabler i min tid...

Antallet "tråder" i en ledning har med fleksibilitet å gjøre. Når det gjelder "ledeevnen", er det den totale dimensjonen som teller. Og den er ikke nødvendigvis større med flere (tynnere) ledere, enn med færre (tykkere).

Det er ikke lett å vurdere tykkelsen på en sånn tråd med det blotte øye. Det dreier seg om ledninger med total dimensjon på ca. 1/10 av en vanlig strømkabel -- så tykkelsen på hver tråd er uansett svært liten...

"Hele signalet" kommer gjennom i alle tilfeller.

Jeg mener selv å ha opplevd at lyden ble lavere med en 5 meters "lakrislisse" mellom datamaskin og forsterker, enn med en skikkelig signalkabel. Men det var et subjektivt inntrykk, med flere minutter mellom hver lytting. Mao null verdt som bevis på noe som helst.

I Hifi-sentralens "store lille blindtest" var et av testeksemplene en lydfil som var kopiert gjennom en 5 m lang lakrislisse -- og testpersonene var ikke istand til å skille dette eksemplet fra originalfilen.

Det er jo nettopp den totale dimensjonen jeg snakker om! Guri malla mia.

Her er det snakk om tilnærmet null kobber inni den ene kabelen, og mengder i den andre. Betrakelig større totaldimensjon.

Jeg behøver vel ikke bry meg om mine, eller dine ører, når dette er objektivt målbart med lydtrykksmåler, som allerede er nevnt.

Dette gjaldt subkabler, den som fulgte med kontra en jeg hadde fra før som ikke var i bruk lengre da den ikke holdt mål.

Edit: Som nevnet i neste alle innlegg hittil, men tydligmå gjentaes; Dette gjelder oerhodet ikke alle lakrissnører. Det at de ser like ut utvendig betyr ikke at de er like inni. Det at de har testet et lakrissnøre vil ikke dermed si at dette nå er en regel for alle slike OEM-kabler i hele verdens store marked.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Det at de har testet et lakrissnøre vil ikke dermed si at dette nå er en regel for alle slike OEM-kabler i hele verdens store marked.
    Nettopp. Fint at du oppdaget feilen i din egen argumentasjon.

Jeg har funnet produksjonsfeil på "mellomprisede" kabler av kjente merker også -- uten at det automatisk betyr at Monster (som det gjaldt i et tilfelle) bare lager dritt.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Fint at du oppdaget feilen i din egen argumentasjon.

Jeg har funnet produksjonsfeil på "mellomprisede" kabler av kjente merker også -- uten at det automatisk betyr at Monster (som det gjaldt i et tilfelle) bare lager dritt.

Nei, jeg snakker ikke om produksjonsfeil. Jeg snakker om at noen kjiper på kobberet og bruker nok til at man får lyd, men ikke nok til at det låter optimalt.

Edit:
    Altså ikke nok kobber til å kunne bære hele signalet, her snakker vi selv om lengden er 30cm, eller 10 meter. Rett og slett ikke nok kobber til å takle hele signalet.

Du misforstår jo alt så drøyt at man skulle tro du gjorde det med vilje. Det jeg ville frem til er at ja, noen (forhåpentligvis de fleste) OEMkabler er gode nok til å transportere hele signalet, men langt fra alle er det. Så det at de testen en som var god nok, betyr ikke at alle andre er det.

Men det får bare være. trådstarter har fått svar. Ferdig med denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo faktisk bevist at det ikke er noen forskjell. Bevist både teoretisk ved hjelp av fysikk, og praktisk i X antall kontrollerte lyttetester.
    Det er bevist gjennom fysikk at det er haugevis med forskjeller mellom kabler.
    For å nevne noen få av disse forskjellene som jeg kommer på i farten:
    Resistans, kapasitans, induktans, impedans, interferens (RMI, EMI), skin-effect, dielektrisk absorpsjon osv osv ...................

Det er utført massevis av blindtester i hifiblader oppgjennom med vellykket resultat.

Diskusjon slutt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser dette med pris og kabler, er det at man har en HIFI brangsje som er ute etter å få gode marginer mellom utgifter og inntekter, dvs å tjene penger, og man har HIFI interesserte forbrukere som kobbler sammen at høy(ere) pris er det samme som høy(ere) ytelse.

Det at mange av de HIFI interesserte også oppfatter kvalitets forskjeller som ikke lar seg gjenskape med blindtester og vitenskapelig, det gjør val sitt til at bransjen gjør god butikk på dette, samtidig som man får fornøyde kunder.

Synes ellers at mange dyre kabler ser fine ut, og kan pynte opp litt, og det må jo være opp til den enkelte å velge hva slags kabler og priser man velger.

Synes derfor ikke man skal stemple hverken tilhengere/kabelnisser eller motstandere/kabelskeptikkere for hvilke valg de tar.

Er kabel skeptikker selv, og har ikke lyst til å ta gleden fra tilhengerene.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    For å nevne noen få av disse forskjellene som jeg kommer på i farten:
    Resistans, kapasitans, induktans, impedans, interferens (RMI, EMI), skin-effect, dielektrisk absorpsjon osv osv ...................

Det er utført massevis av blindtester i hifiblader oppgjennom med vellykket resultat.

Diskusjon slutt.
    Selfølgelig er det målbare tekniske forskjeller mellom kabler, det er bare å velge kabler med store fysiske forskjeller som man vet spiller inn på de forskjellige parameterene du nevner.

Spørsmålet innenfor HIFI kabler er vel om det er hørbare forskjeller mellom riktig dimmensjonerte kabler med store prismessige forskjeller. Hvis man da gjennomfører vitenskapelige blindtester hvor den som hører ikke vet noe om hva det lyttes til, så er det straks ikke fullt så klare forskhjeller lenger....

Kan du forklare dette fenomene trulte, da er det vel også "Diskusjon slutt." ,,,

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]
    Det er ikke gjennomført en eneste kontrollerbar blindtest som har vist hørbare forskjeller mellom kabler av tilstrekkelig dimensjon og fornuftig konstruksjon.

Det er ikke påvist målbare verdier som kan gi hørbare forskjeller på kabler av tilstrekkelig dimensjon og normale lengder.

Dette er fakta, som man lett kan få bekreftet om man gidder å lese annet enn menighetsbladet.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utført massevis av blindtester i hifiblader oppgjennom med vellykket resultat
    Ja, det er utført massevis av blindtester i hifiblader og de tester som er utført på korrekt måte har ikke klart å påvise hørbare forskjeller.

Hvis det nå finnes massevis av korrekt utførte blindtester med ”vellykket” resultat, så burde det jo være en enkel sak og legge frem dokumentasjon på i det minste en slik test, ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det morsomme er jo, at det faktisk er utført mange juksetester, der kabelentusiaster har fått høre samme kabel flere ganger, men er blitt fortalt at kablene er byttet.

Og da har de faktisk ikke bare hørt forskjell; i noen tilfeller har de også kunnet beskrive forskjellene i detalj.

Forskjeller som altså, beviselig, bare eksisterer i deres eget hode.

PS:

Uttrykket "blindtest" brukes i hytt og vær. Men i forskningssammenheng betyr det at ingen av de involverte vet eller kan vite noe som helst om det de tester. Alle muligheter til påvirkning eller tilfeldigheter, hvor små de enn måtte virke, må være eliminert. Det er helt vesentlig at forsøket skal kunne gjentas på nøyaktig samme måte av andre.

I lydsammenheng betyr det f.eks. at de som lytter og de som utfører testen ikke kan være i samme rom, at byttene må være 100% tilfeldige (dvs avgjort ved en eller annen form for "loddtrekning"), skiftetiden må være kortest mulig og lik mellom alle eksempler m.m. Deltagerne må naturligvis heller ikke ha noen som helst kontakt med hverandre. Slike prosedyrer forutsetter nesten at testen utførers i et studio, laboratorium eller lignende.

En "test" der flere lyttere oppholder seg i samme rom, og kabler blir byttet av folk som er synlige eller hørbare for lytterne, og/eller lytterne vet hvilke alternativer de får høre på, er per definisjon ingen "blindtest" -- selv om selve kablene ikke er umiddelbart synlige for testpersonene.

Hvor lite som skal til for at et forsøk blir påvirket, viser tilfellet med den forelskede assistenten for noen år siden...

Så mye sagt, det skal ikke allverdens kontrolltiltak til, før det blir åpenbart at folk ikke kan høre forskjeller. Selv enkle forholdregler i en hjemmetest kan være nok.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D

Det er utført nok av seriøse blindtester opp gjennom, hvis noen gidder å scanne disse (fra fidelity f.eks.) og poste de her, så hadde jo det vært fint, men det vil jo antakelig ikke hjelpe en dritt. En sta person er og forblir sta.

Det er gjort mange blindtester på høyttalere også, og her er det også kjempestor feilrate på gjettingen, selv om det gir store utslag på målinger. Dette sier mest om hvor ustabil menneskehjernen er, ikke om hvor store de reelle forskjellene er.

Hvis dere ikke stoler på verdens mest anerkjente hifi-skribenter, millioner av hifi-entusiaster som sverger til gode kabler og produsenter av høyttalere og forsterkere og ikke minst - DERES EGNE ØRER, så kan dere bare seile deres egen sjø

Dynaudio har også lansert egne kabler ser jeg, men det er jo sikkert bare noe vas det også, alle vet jo at dynaudio ikke har peiling

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tal om morsomt, så må man bare lese korttesten av Nuforce Focused Field SC-700 speaker cable i siste Hjemmekino.

Det er ikke måte på hva den journalisten klarer og høre. Problemet var blant annet at de var litt vel virile og livlige, hva han nå mener med det, men heldigvis roet de seg noe ned etter innkjøringsperioden, dog manglet der fremdeles litt bass, he he.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det samme vi har en haug med kabelnørder her...

Når ble kullfiber en bedre elektrisk/signal-leder en kobber/sølv...?
    Kull/karbon er nærmere en isolator, ikke en leder...?

Dette har litt med trådens tema å gjøre, Ren "kullfiberkabel" koster nesten 50.000kr, pr meter...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utført nok av seriøse blindtester opp gjennom, hvis noen gidder å scanne disse (fra fidelity f.eks.)
    Som sagt, du må slå opp hva "blindtest" betyr.

Det er gjort mange blindtester på høyttalere også, og her er det også kjempestor feilrate på gjettingen, selv om det gir store utslag på målinger.
    Tull. Alle med normal hørsel kan høre forskjell på høyttalere -- fordi det er forskjeller.

Måleinstrumenter er riktignok mye mer følsomme enn menneskets hørsel, så det er mulig å måle forskjeller som ikke kan høres.

Og derfor er hørbare forskjeller alltid målbare.

I en av disse håpløse kabeldebattene la en fyr fram lydmålinger som skulle bevise at det var forskjell på to høyttalerkabler som han mente at han kunne høre forskjell på. Som vi husker var avvikene innenfor feilmarginen til utstyret han brukte, og under det som burde være hørbart. Fyren trakk seg da han ble bedt om å måle flere ganger for å bevise at forskjellene var reelle....

Hvis dere ikke stoler på verdens mest anerkjente hifi-skribenter, millioner av hifi-entusiaster som sverger til gode kabler og produsenter av høyttalere og forsterkere og ikke minst - DERES EGNE ØRER, så kan dere bare seile deres egen sjø
    Nei, man kan ikke stole på sine egne ører, eller egne øyne for den sakens skyld. Man tolker alltid det man ser eller hører, og ingen opplever noe nøyaktig likt. Dette er barnelærdom.

At mange av verdens hi-fi-skribenter tilhører kabelmenigheten, beviser akkurat like mye om kabler, som det at de fleste UFO-skribenter tror at UFOer er romskip fra andre planeter, beviser at UFOer er romskip fra andre planeter.

Tro beviser ingen ting, uansett hvor mange som tror.

Når det gjelder høyttalerprodusentene, går det altså et skille mellom de som selv tjener penger på å selge dyre kabler, og de som ikke gjør det.

Om du gidder å lese litt om dette, vil du oppdage at det finnes tidligere ansatte hos kabelmagi-produsenter blant dem som avsanner kabelmytene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt du som har så dårlig selvtillit at du ikke tør å stole på ørene dine? :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utført nok av seriøse blindtester opp gjennom, hvis noen gidder å scanne disse (fra fidelity f.eks.) og poste de her, så hadde jo det vært fint, men det vil jo antakelig ikke hjelpe en dritt. En sta person er og forblir sta.
    Nevner du tullegjøkene i Fidelity og "seriøs" i samme ord? Det viser vel at du bare er ute etter å trolle? Jeg har henvist til Fidelity, og Fidelity har henvist til tråden min i sitt blad. Kanskje du skulle lese den i stedetfor å gjøre deg selv til latter?
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    Det er gjort mange blindtester på høyttalere også, og her er det også kjempestor feilrate på gjettingen, selv om det gir store utslag på målinger. Dette sier mest om hvor ustabil menneskehjernen er, ikke om hvor store de reelle forskjellene er.
    Hvilke konkrete blindtester av høyttalere er det du tenker på? Få høre om dufaktisk vet noe eller om du bare bløffer...

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjesp...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nevner du tullegjøkene i Fidelity og "seriøs" i samme ord? Det viser vel at du bare er ute etter å trolle? Jeg har henvist til Fidelity, og Fidelity har henvist til tråden min i sitt blad. Kanskje du skulle lese den i stedetfor å gjøre deg selv til latter?
    Så du mener at vha måleapparater så er du større entusiast enn de?
    På tide å lytte til musikk med ørene kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nå har det jo hendt at skeptikere også har hørt forskjeller?
    Kan du forklare det? Eller ble de smitta av placebo-syka?
    Nå er vel ikke placebo en 'sykdom'. Men om det er det som ligger til grunn for ens meninger, er det i alle fall en hel del klarere hvorfor man ikke ønsker å tro at en selv 'lider av det'. Ingen vil vel være psyk?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å konkretisere dette evig tilbakevendende tema: Hvike høyttalerkabler har så kabelskeptikerne selv (type)? Har de lampettledning med 2.5 kvmm? Det er vel pr. def. å anse som "akseptabel kvalitet på kabel med akseptabelt tversnitt".

Dersom man har noe annet, så har man implisitt erkjent at feelgood følelse og ikke-matematiske forhold faktisk gjelder. Da er første barriere tatt, og alt over er egentlig et spørsmål om egen økonomi og hvor mye man vil bruke på kabler.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Nå er vel ikke placebo en 'sykdom'. Men om det er det som ligger til grunn for ens meninger, er det i alle fall en hel del klarere hvorfor man ikke ønsker å tro at en selv 'lider av det'. Ingen vil vel være psyk?
    Hehe - den "sykdommen" lider jeg av i fullt monn. Så da er jeg nok "psyk", ja...

Hvis noen sier til meg at nå skal jeg høre noen bra kabler - vel, da hører jeg noen bra kabler. Sammen med broren min har jeg skamrost en nyinnkjøpt, men avslått sub opp i skyene - vi hadde tilsynelatende koblet den til, men likevel ikke. Hver gang jeg har kjøpt dyre kabler, har de "naturligvis" virket som forventet. Nå har jeg heldigvis skjønt at jeg er lettlurt - og er sånn sett blitt mer kritisk og mer avslappet.

Jeg skal ikke dermed påstå at det IKKE er forskjeller, for det tror jeg faktisk at det kan være. Men man bør kan hende ikke være altfor bastant - verken med hensyn til hva man selv hører eller med hensyn til hva andre hører.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •