Dyre kabler (Forvirret) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 270
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det sier bare det vi allerede vet: At folk som opplever noe sammen, påvirker hverandre.
    Fantastisk!!
    Ene øyeblikket er du elektroingenør, og neste psykolog.
    Skulle jaggu meg ikke forundre meg at du også er hjernekirurg, forfatter, pilot og toppmusiker! *Bøyer meg i støvet*

Sannsynligvis er Elkjøps Multistrandkabler, og jeg mener selv at slike "farger" lyden vs. Solidcore. Små forskjeller, men de er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Fantastisk!!
    Ene øyeblikket er du elektroingenør, og neste psykolog.
    Skulle jaggu meg ikke forundre meg at du også er hjernekirurg, forfatter, pilot og toppmusiker!
    Jeg er muligens et par av de tingene -- men poenget er at jeg leser faglitteratur om det som interesserer meg, og hører på de som har større kunnskaper enn meg. Ikke bare bestemmer meg for hva jeg skal tro, ukritisk tar alt som bekrefter troen for god fisk, og lukker øyne og ører for alt som motsier den.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er muligens et par av de tingene -- men poenget er at jeg leser faglitteratur om det som interesserer meg, og hører på de som har større kunnskaper enn meg. Ikke bare bestemmer meg for hva jeg skal tro, ukritisk tar alt som bekrefter troen for god fisk, og lukker øyne og ører for alt som motsier den.
    Har jeg lukket ørene?
    Vil ikke påstå at jeg har bedre hørsel, men jeg er i det minste åpen for tanken? Jeg er jo heller ikke ensom om den tanken siden det er flere som er overbevist... og det er ett eller annet som skurrer når man skal kunne stappe hvilken som helst kabel på ett anlegg og det skal låte fantastisk bra.

Om jeg ikke får så himla mye bedre lyd enn deg, så vet jeg at jeg i det minste har gjort mitt beste for den

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vitenskapelig bevist fakta :

elektroner vandrer på overflaten på metallet en leder/kordell...
    Singlecore har en vesentlig mindre totalt overflate en multicore...

En Singelcore 6mm2 vil slite mot fresk 24kordells multicore 1,5mm.
    Da en mangeleder har mange ganger overflaten til en hardcore i samme størrelse...

Det eneste en kabel kan gjøre med lyden er å gjøre den dårligere/farge den, men jeg tror kanskje du har det baklengs, det er singelcore som farger mest (spesielt i diskanten(de høyeste frekvensene))...

Det er en ting disse 10kr kablene fra biltema ol har fått riktig, de har MANGE kordeller=STOR lederoverflate = lite motstand/større evne til å flytte elektroner uforhindret...

Edit: Må nevne at, av samme grunn finnes det kabler med ledere som er hul, altså den ubrukelige kjernen i midten av lederen er fjernet, som gir ENDA større overflate for elektronene å vandre på...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har jeg lukket ørene?
    Vil ikke påstå at jeg har bedre hørsel, men jeg er i det minste åpen for tanken? Jeg er jo heller ikke ensom om den tanken siden det er flere som er overbevist... og det er ett eller annet som skurrer når man skal kunne stappe hvilken som helst kabel på ett anlegg og det skal låte fantastisk bra.

Om jeg ikke får så himla mye bedre lyd enn deg, så vet jeg at jeg i det minste har gjort mitt beste for den
    Jeg legger merke til at hver gang du skriver i denne debatten sier du noe liknende: "jeg har ihvertfal gjort mitt beste for lyden".
    Og der er da vi ikke-troende tenker: nei, du har ikke gjort noe av betydning for den akustiske helheten i anlegget ditt.
    Det du derimot har gjort, er at du har tilfredstilt din egen usikkerhet ved å forsikre deg om at du har "bra kabler" i tilfelle det er forskjell.

Dette sier jeg ikke fordi jeg vil provosere deg, bare for å forklare hvordan jeg og sikkert mange ikke troende leser dette. Det er ikke logisk for oss at billig kabler låter dårlig.

Litt spøk til slutt: Kanskje du skal prøve deg med en kleshenger? Den er jo solidcore og alt? Søker du på youtube finner du folk som har gjort det med strålende resultat

Og creds for at du er åpen! Da betyr det at du er åpen for at du tar feil også?
    Det er selvfølgelig jeg! Men siden det er utført mange blindtester, og diverse forskere og folk i lydbransjen har forsket på dette og ingen kan dokumentere hørbare forskjeller ser jeg det som utelukket at forskjellene er spesielt betydningsfulle om de for noen faktisk er hørbare? Når det er så mange ting man kan gjøre som er godt hørbare, hvorfor ikke legge penger og energien sin her?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Århundrets sammensatte tema: "Hvilken høyttalerkabel passer best til Music Angel?"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg lukket ørene?

Enkelte personer her inne vil aldri komme til å innrømme at det er forskjeller på kabler, heller ikke den dagen det blir bevist. Hi-fi miljøet består stort sett av 2 typer folk. Den ene rasen er de som skal bevise at de har best mulig lyd med grafer og matematiske lignigner og den andre rasen er de som bare lytter seg frem til den perfekte lyden. I alle de oppsettene jeg har hørt opp gjennom, så er de som bruker ørene som lykkes i å lage de rå anleggene. De som skal bevise seg frem til god lyd, sitter som regel bare igjen med klinisk lyd, slank bass og skrikende mellomtone.

Men hvis ikke folk vil ha god lyd, så er det ikke vår jobb å hjelpe de

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Enkelte personer her inne vil aldri komme til å innrømme at det er forskjeller på kabler, heller ikke den dagen det blir bevist.
    Nå er det jo faktisk bevist at det ikke er noen forskjell. Bevist både teoretisk ved hjelp av fysikk, og praktisk i X antall kontrollerte lyttetester.

Folk som tror blindt på noe, er sjelden istand til å se at at folk med andre oppfatninger enn dem selv ikke nødvendigvis baserer disse oppfatningene på blind tro, men på kunnskap.

Siden tråden egentlig skal handle om store prisforskjeller på kabler, kunne kanskje litt flere kommentere dette? Hva er det, konkret, som gjør at enkelte snorer av metall og plast koster mange tusen kroner, mens andre koster småkroner?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som tror blindt på noe, er sjelden istand til å se at at folk med andre oppfatninger enn dem selv ikke nødvendigvis baserer disse oppfatningene på blind tro, men på kunnskap.
    Nå har det jo hendt at skeptikere også har hørt forskjeller?
    Kan du forklare det? Eller ble de smitta av placebo-syka?
    Når du skriver som en psykolog så kan du gjerne komme med en forklaring her?

Trulte: Dette blir middelalderen opp i mente....
    Gallilei: "Jammen kardinal... Jeg har studert nattehimmelen og jeg har vha stjernene kommet frem til av jorda umulig kan være flat!"
    Kardinalen: "Vaaaaakteeeer!!! Av med hodet!"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

Litt spøk til slutt: Kanskje du skal prøve deg med en kleshenger? Den er jo solidcore og alt? Søker du på youtube finner du folk som har gjort det med strålende resultat
    Hvis du i din iver tror på sånt sprøyt, so be my guest!
    For alt vi vet kan det være en røverhistorie.. Så i likhet med dere tror jeg den ikke før jeg ser DEN

Ja, tenker nå mest på det at jeg ikke har tatt de mest lettvinte og rimeligste løsningene

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare det?
    Ja, i en lang rekke innlegg i ulike tråder.

Som barn kjente jeg en gammel mann som hadde sett Huldra. I hans barndom var det mange som hadde sett henne. Det beviser ikke at Huldra eksisterer -- bare at den som tror på Huldra, tolker opplevelser så de passer til troen.

Selv hører jeg stor forskjell på mine egne lydanlegg; etter som jeg er i godt eller dårlig humør, for eksempel. Men fordi jeg har giddet å skaffe meg litt kunnskap, både teoretisk og praktisk, vet jeg at forskjellene ligger i min egen opplevelse; ikke i tekniske forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hi-fi miljøet består stort sett av 2 typer folk. Den ene rasen er de som skal bevise at de har best mulig lyd med grafer og matematiske lignigner og den andre rasen er de som bare lytter seg frem til den perfekte lyden.
    I stedetfor å komme med slike karakteristikker så anbefaler jeg deg å lese oppsummeringen jeg har laget om emnet. Kanskje blir du provosert, kanskje lærer du noe, kanskje kan du tilføye noe. Men det gir deg i det minste anledning til å slutte å repetere nonsens som har blitt sagt mange ganger før:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Miljøet består av de som tør å lytte, og de som må se samtidig som de lytter.
    En eller annen kabeltroende kalte det å "legge til rette for at man kan høre forskjellene"...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare det? Eller ble de smitta av placebo-syka?
    Ingen har "frikort" fra å la seg påvirke av sine overbevisninger. Derfor finnes det da også rutiner for forskning, for å redusere sjansene for at en forsker som stemmer SV (eller Frp) skal få publisert materiale som er for farget av vedkommedes ståsted.

Synes du at det ville være dumt om også de som jobber i Fidelity måtte jobbe for å gjøre skriveriene sine mer troverdige og ufarget av annonsører, bekjentskaper og emballasje?

-k

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Spiller ingen rolle.

Innenfor "lakrisen" er snørene like gode som andre signalkabler.

Om du virkelig hører forskjeller (og det kan du bare avgjøre om testen er reelt "blind"), skyldes det nok dårlig kontakt eller støy...

Nei, nei, nei, nei, nei.

Ideellt sett, burde de være det? JA! Er de det? Nei!

Gjelder dette absolutt alle lakriskabler? Nei!
    Gjelder det mange nok? Ja, bare én er for mange.

Oppnår man dårlig kontakt når det ikke er nok ledere inni kabelen til å bære signalet frem? Ja, selvsagt. Oppnår man kontakt i det hele tatt? Ja! Dette er også snakk om analoge kabler, ikke digitale. Man har signltap, men selvsagt kommer deler av signalet frem.

Makan til kverrulant du skulle være. Her har jeg jo til og med informert om at jeg faktisk har dissekrert og faktist talt opp antall ledere i ulike kabler for å ha et visst sammenligningsgrunnlag og årsak til hvorfor noen kabler overhodet ikke får med seg hele signalet. En av kabelene ahdde hele 6 ledere mot flere ti-talls i andre, så mange at jeg ga opp å telle. Det sier seg selv hvilken av de som som faktisk fikk med seg hele signalet.

Det spiller ingen rolle om du setter på de beste av de beste sluttstykker, og den beste skjermingen på markedet om det er for få ledere i kabelen til å kunne lede hele signalet, hele veien frem.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke dette en diskusjon om pris/profitt fra produsent til sluttbruker da? *sukke*

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Var ikke dette en diskusjon om pris/profitt fra produsent til sluttbruker da? *sukke*

Jo, og det har kommet mange svar på dette. De drukner selvsagt i annet oppgulp. . .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Makan til kverrulant du skulle være. Her har jeg jo til og med informert om at jeg faktisk har dissekrert og faktist talt opp antall ledere i ulike kabler for å ha et visst sammenligningsgrunnlag og årsak til hvorfor noen kabler overhodet ikke får med seg hele signalet. En av kabelene ahdde hele 6 ledere mot flere ti-talls i andre, så mange at jeg ga opp å telle. Det sier seg selv hvilken av de som som faktisk fikk med seg hele signalet.
    Jeg har også skåret opp en del kabler i min tid...

Antallet "tråder" i en ledning har med fleksibilitet å gjøre. Når det gjelder "ledeevnen", er det den totale dimensjonen som teller. Og den er ikke nødvendigvis større med flere (tynnere) ledere, enn med færre (tykkere).

Det er ikke lett å vurdere tykkelsen på en sånn tråd med det blotte øye. Det dreier seg om ledninger med total dimensjon på ca. 1/10 av en vanlig strømkabel -- så tykkelsen på hver tråd er uansett svært liten...

"Hele signalet" kommer gjennom i alle tilfeller.

Jeg mener selv å ha opplevd at lyden ble lavere med en 5 meters "lakrislisse" mellom datamaskin og forsterker, enn med en skikkelig signalkabel. Men det var et subjektivt inntrykk, med flere minutter mellom hver lytting. Mao null verdt som bevis på noe som helst.

I Hifi-sentralens "store lille blindtest" var et av testeksemplene en lydfil som var kopiert gjennom en 5 m lang lakrislisse -- og testpersonene var ikke istand til å skille dette eksemplet fra originalfilen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Var ikke dette en diskusjon om pris/profitt fra produsent til sluttbruker da?
    Er det mulig å se dette isolert fra kabeltroen? Uten den ville det vært umulig for produsenter og forhandlere å kreve en formue for en ledningsstump.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se f.eks. på prisforskjellene mellom plugger/kontakter fra Neutrik og WBT.

Neutrik lager svært solide saker, som primært selges til profesjonelle brukere (studio, PA). WBT selger primært til hi-fi-folk.

Neutrik selger sine produkter til en brøkdel av prisen WBT forlanger.

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •