Dyre kabler (Forvirret) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 270
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    noen bruker standard kabler som kan kjøpes på rull /meter osv å kan termineres med billige/dyre plugger

noen utvikkler egen type kabel (forskjellig kvalitet) som blir proddusert (vanligs i kina) til lave priser på bestilling men som bare er til kabelbestiller å ikke til ordinert salg
    De blir terminert med ordinere plugger , ordinere plugger produsert med kabelleverandørens logo , egenutviklede plugger

De blir manskin terminerte og montert eller manuelt ,
    loddet eller skrudd sammen

designkabel eller standard utføring

merkenavn og "rykte" som vil heve pris betraktelig

Tar man prosjektering , utvikling , drift ,innkjøpsavtaler , markedsføring , lønninger osv

prisdifferanser mellom land der Norge er ekstremt dyrt ang kabel og salg
    Så har man eksempler der Norske butikker/kjeder har enerett på salg/import

så koster meter kabel antakelig fra noen øre til få kroner pr meter ut fra produksjon
    plugger koster fra øre til noen kroner pr stk i produksjon , innkjøp for firma som oppererer med mange 1000 i bestilling vil priser bli lave

Mange kabler kan man ikke lage selv som en kopi av orginal da man ikke har tilgang på råvarer (får ikke kjøpt eksakt samme kabel eller plugger på det åpne markedet)
    De man får kjøpt råvarer til vil jo normalt koste endel alikevel om man ikke kjøper i store mengder
    men som selvbygger kabel der man kan kopiere en orginal vil man helt sikkert kunne bygge en til ca halve prisen i forhold til butikkpris her i Norge (jo flere man bygger og bestiller deler til samtidig til jo billigere pris vil stk pris kabel bli ut fra avslag / valg av leverandører/salgsteder.
    + større glede over å skape å delta i sin hifi

At priser er skyhøye på enkelte kabler har som nevnt mange årsaker men viktigste er vel faktisk at mange folk betaler villig prisen å opprettholder et eksklusivt marked (hverfall på pris )

dette feks er en velkjent plugg til "ekslusive kabler"
    WBT-USA

med eller uten wbt logo eller endret logo (nordost feks bruker vel wbt på noen kabler)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    At dere i det hele tatt gidder å ta opp dette som et tema er jo bare helt utrolig. Snakket akkurat med en kamerat av meg som har vært på besøk hos dynaudio i Danmark og der testet de alltid med en rekke forskjellige høyttalerkabler før høyttalerne ble sluppet på markedet, bl.a. med Nordost.
    Har du sjekket hva høyttalerprodusentene faktisk sier om og gjør med kabler?

Uten at jeg gidder å sjekke linker og sånt i farten (det kan folk like lett gjøre selv, om de er interessert), kan jeg nevne høyttalerprodusenter som har måtte skifte intern kabling etter krav fra forhandlere, men har sagt rett ut at dette er gjort bare av hensyn til forhandlerne og ikke har betydning for lyden. Høyttalerprodusenter som sier at lampettledning kan brukes uten kjent lydtap. Høyttalerprodusenter som ikke lar en sjanse gå fra seg til å latterliggjøre kabeltroen.

Noen få hi-fi-produsenter anbefaler fancy kabler. Om du sjekker produktutvalg, selskapsstruktur og eierinteresser, vil du set at dette er produsenter som selv lager kabler, eller som har eierinteresser i kabelproduksjon og/eller forhandlernett.

Seriøse hi-fi-produsenter begynte å teste kabler for i alle fall 30 år siden. Noen slike tester er offentliggjort, og viser helt uten tvil at det ikke finnes hørbare forskjeller på normalt dimensjonerte og terminerte kabler. Det er noen år siden disse testene ble publisert. Hvorfor? En av sjefene i Polk Audio hang bjella på katten da han for noen år siden uttalte, at selskapet ikke kunne offentliggjøre resultatene av kabeltestene sine, siden dette ville provosere forhandlerne...

Men tilbake til tema:

Hi-fi-kabler er laget av billige materialer, og satt sammen på fabrikker i lavkostland. Dersom konstruksjonen av eksotiske kabler er basert på forskning, er denne forskningen så sensasjonell at den burde være kjent i naturvitenskaplige fagmiljøer -- men det er den altså ikke. Konklusjonen kan bare bli, at det ikke finnes noen slik forskning.

Dermed står vi igjen med to forklaringer på høye priser:

Markedsføring og fortjeneste.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Har selv opplevd å få med lakrissnører på kjøp av tidligere aktive høytalere. Her varierer de ulike produsentene, gjelder vel også ved kjøp av sub også i enkelte tilfeller. Noen vil gi en komplett pakke inkl. det man måtte trenge av kabler slik at man kan ta det i bruk umiddelbart, sjeldent er de medfølgende kablene optimale dessverre. Så etter min mening burde de enten legge ved tykke nok signalkabler, snodig nok her det ofte skorter, eller ingen i det hele tatt. Dynaudio sine har jeg ikke sett. Det at kabler er kledt i lakris behøver ikke automatisk bety at de har for få ledere, men oftest er dette av de som knapt innfrir minstekrav.
    hva mener du med at de ikke er optimale?
    hva er tykke nok?

jeg synes de både var 'tykke' nok og var riktig så optimale for mitt bruk, lyden som kom ut av høyttalerne var klar og fin. jeg antar at dynaudio legger ved de rimeligste kablene de kan som har tilstrekkelige lederegenskaper til å overføre lyden fra kilde til HT uten verken hørbart eller målbart tap.

kablene var forøvrig ikke 'kledt' i lakris. litt skuffa over det; lakris er jo så godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    hva er tykke nok?
    "Tykk" blir meningsløst om signalkabler.

Selve lederne i en siganalkabel er svært tynne (ca 0,2 mm2). Selv med skjerm og normal isolasjon kan en signalkabel med to ledere være mindre enn 5 mm i diameter.

Det som eventuelt gjør den tykkere, er beskyttende plastlag, og evt ekstra lag med skjerming. Dette har ingen betydning for ledeevnen; det gjør bare kabelen litt mer motstandsdyktig mot skader og evt litt mer fancy.

"Lakrissnører" har ikke tynnere eller dårligere ledere enn dyrere kabler. Grunnen til at man bør skifte dem ut, er at de er uskjermet og dermed kan gi støy, og at pluggene som regel er skrale og kan føre til dårligere kontakt om de settes av og på noen ganger.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vel egentlig si at jeg hører forskjell på kabler, hadde kabler fra elkjøp på mine b&w 603 s3 en god stund.. så kjøpte jeg taralabs kabler til 60 kr meteren, fikk da rimelig klarer lyd, mer detaljer og luft. hørte det mest i diskant... mutter satt også der, tilogmed hun hørte forskjellen og det sier litt hehe... senere kjøpte jeg taralabs kabler til 1700kr fikk da mer bass og dybde med den samme klarheten. dette er jo ikke de dyrest kablene men forskjell fra elkjøp kablene var STOR.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    kan vel egentlig si at jeg hører forskjell på kabler, hadde kabler fra elkjøp på mine b&w 603 s3 en god stund.. så kjøpte jeg taralabs kabler til 60 kr meteren, fikk da rimelig klarer lyd, mer detaljer og luft. hørte det mest i diskant... mutter satt også der, tilogmed hun hørte forskjellen og det sier litt hehe... senere kjøpte jeg taralabs kabler til 1700kr fikk da mer bass og dybde med den samme klarheten. dette er jo ikke de dyrest kablene men forskjell fra elkjøp kablene var STOR.
    Er du villig til å gjøre den testen blindt?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mutter satt også der, tilogmed hun hørte forskjellen og det sier litt hehe...
    Det sier bare det vi allerede vet: At folk som opplever noe sammen, påvirker hverandre.

Hva vi opplever når vi vet hva vi hører og har forventninger om det, er null verdt som bevis. Desto mer når vi faktisk ikke sammenligner lyd direkte, men sammenligner det vi hører i øyeblikket med minnene om noe vi har hørt tidligere.

Eller for å si det på en annen måte:

Alle opplever lyden fra et hi-fi-anlegg ulikt i ulike situasjoner. Det er vår egen fantasi som setter ulikhetene i sammenheng med konkrete ting, som bytte av kabler. I virkeligheten kan ulikhetene skyldes andre ting, som at høyttalerne eller vi selv er flyttet litt -- eller de skyldes bare oss selv; vårt humør, dagsform og forventninger.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Looooooooooooooooool

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    hva er tykke nok?

jeg synes de både var 'tykke' nok og var riktig så optimale for mitt bruk, lyden som kom ut av høyttalerne var klar og fin. jeg antar at dynaudio legger ved de rimeligste kablene de kan som har tilstrekkelige lederegenskaper til å overføre lyden fra kilde til HT uten verken hørbart eller målbart tap.

kablene var forøvrig ikke 'kledt' i lakris. litt skuffa over det; lakris er jo så godt.
    jamfør
    Dynaudio sine har jeg ikke sett.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Tykk" blir meningsløst om signalkabler.

Selve lederne i en siganalkabel er svært tynne (ca 0,2 mm2). Selv med skjerm og normal isolasjon kan en signalkabel med to ledere være mindre enn 5 mm i diameter.

Det som eventuelt gjør den tykkere, er beskyttende plastlag, og evt ekstra lag med skjerming. Dette har ingen betydning for ledeevnen; det gjør bare kabelen litt mer motstandsdyktig mot skader og evt litt mer fancy.

"Lakrissnører" har ikke tynnere eller dårligere ledere enn dyrere kabler. Grunnen til at man bør skifte dem ut, er at de er uskjermet og dermed kan gi støy, og at pluggene som regel er skrale og kan føre til dårligere kontakt om de settes av og på noen ganger.

Beklager, uttrykte meg kanskje ikke klart nok. For få ledere blir antageligvis mer korrekt. Flere ledere, tykkere totalt, men ser den var dårlig formulert. Og jo, mange lakrissnører har også altfor få ledere. Har dissekrert flere og forskjellene er store. Er det for få, kommer signalet for all del likefullt frem, men ideelt er det overhodet ikke. Dette gir store, klart merkbare forskjeller i lyd. Desverre gjelder dette også kabler som har fulgt med høytalere, også til subber.

Edit:

Kunne like så godt ta me målbart her også, da jeg ikke skjønte driten av hva som gikk av en sub jeg hadde og tok frem lydtrykksmålern

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er du villig til å gjøre den testen blindt?

-k
    jepp.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle disse tingene:
    - Inni eller utenfor høyttaleren
    - Hvem som anbefaler hva
    - Hørbart eller ikke
    - Tykk eller tynn

..gir ikke noe bedre svar på trådstarters spørsmål:
    Sitat Opprinnelig postet av Zeniil
    Hvordan kan en pris stige flere hundre/tusen prosent fra produsent til sluttbruker ? Er det fordi vi hifi entusiaster er villig til å betale denne latterlige prisen ? Eller er prisen riktig når kabelen er ferdig terminert?
    Og som Fahnsen oppsummerte:
    Dermed står vi igjen med to forklaringer på høye priser:

Markedsføring og fortjeneste.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier bare det vi allerede vet: At folk som opplever noe sammen, påvirker hverandre.

Hva vi opplever når vi vet hva vi hører og har forventninger om det, er null verdt som bevis. Desto mer når vi faktisk ikke sammenligner lyd direkte, men sammenligner det vi hører i øyeblikket med minnene om noe vi har hørt tidligere.

Eller for å si det på en annen måte:

Alle opplever lyden fra et hi-fi-anlegg ulikt i ulike situasjoner. Det er vår egen fantasi som setter ulikhetene i sammenheng med konkrete ting, som bytte av kabler. I virkeligheten kan ulikhetene skyldes andre ting, som at høyttalerne eller vi selv er flyttet litt -- eller de skyldes bare oss selv; vårt humør, dagsform og forventninger.
    hadde den nye kablen på dene ene fronten og den gamle på den andre, hørte da forskjell da også

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, uttrykte meg kanskje ikke klart nok. For få ledere blir antageligvis mer korrekt.
    Nei. Spiller ingen rolle.

Innenfor "lakrisen" er snørene like gode som andre signalkabler.

Om du virkelig hører forskjeller (og det kan du bare avgjøre om testen er reelt "blind"), skyldes det nok dårlig kontakt eller støy...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde den nye kablen på dene ene fronten og den gamle på den andre, hørte da forskjell da også
    Og da kjørte du nøyaktig samme signal i begge høyttalere (altså mono; ikke høyre/venstre i stereo), slo lyden helt av i den kanalen du ikke hørte på, og visste ikke om kablene var like eller forskjellige?

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har med egne øyne sett folk som har blitt småbrisne og snøvlete av clausthaler...
    "Power Of Suggestion"

Selv har jeg en skade på venstre øre som gjør at alt over "middels høyt" forvrenges og overdøver store deler av lyden ellers, så for min del spiller kabler liten rolle.

Unger - vær forsiktige med iPod og medfølgene propper som dyttes langt inn i øret med full guffe. Angrer som en hund, kommer aldri til å bli kvitt skurringen i venstre øre ved passe høyt volum

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler fra diverse "bling" merker gir kjøperen en audiopsykisk forbedring av lyden. De som ønsker å betale masse for fancy rosa kabler valset med veivalse i titan, under fullmåne etter parringsrop fra søvnløse rosa elefanter må få lov til det. Mens vi andre kan kjøpe kabler av god kvalitet med riktig tverrsnitt hos den lokale forhandleren av kvalitetskabler for industrielt bruk. :-D
    Her er litt info om kabler fra en som har jobbet for McIntosh Speaker Wire

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da kjørte du nøyaktig samme signal i begge høyttalere (altså mono; ikke høyre/venstre i stereo), slo lyden helt av i den kanalen du ikke hørte på, og visste ikke om kablene var like eller forskjellige?

kjørte høyre/venstre ja, vekslet mellom på det samme lydsporet.. da hørte jeg forskjell i diskant, mer detaljer og klarere.. og det holder for meg anlegget låt klarer etter byttet så jeg var fornøyd

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Debatten har gått i over 40 år! Ingen har klart å påvise at de kan høre forskjell på tilstrekkelig dimensjonerte høyttalerkabler, men det er heller ikke mulig å bevise at det er umulig å høre forskjell.

Jeg har gjort meg opp min mening om saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp.
    Jeg vil gjerne høre resultatet.

-k

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men alle disse tingene:
    - Inni eller utenfor høyttaleren
    - Hvem som anbefaler hva
    - Hørbart eller ikke
    - Tykk eller tynn

..gir ikke noe bedre svar på trådstarters spørsmål:

Og som Fahnsen oppsummerte:
    Det er fordi denne tården er postet i "kabel" delen av forumet, alle tråder, samme hva første spørsmål er, svinger over til en krangel og synsing om blindtester og dumme folk som betaler eller ikke betaler for mye for sine kabler...

Det finnes ingen unntak..
    Alle tråder som postes i denne delen får stempel ""KABELDEBATT!, POPPER POPKORN OG FØLGER MED VIDERE""
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •