Dyre kabler (Forvirret) - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14
Viser resultater 261 til 270 av 270
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du synes at en forsterker ikke faller innunder en kategori som ingen har definisjonen på hva er. Nyttig.

Men som sagt, all den tid jeg ikke hører forskjell på kabler hverken med denne forsterkeren eller min forrige (Electrocompaniet AW250), så er hvertfall forskjellen såpass liten at jeg ikke lar det gå ut over hverken lommebok eller nattesøvn.
    Hvis du mener at en Surroundreceiver gjør like god jobb som en forforsterker med "audiofile" kvaliteter, så har du nok tatt deg litt vann over hodet. Nå koster en 250 nærmere 35-40K, så om man bruker noen hundringser ekstra så burde det vel ikke være noe problem?

Har hatt EC selv 4.5 og 100 og det var lite kresent på kabler på signalsiden. Største forskjellen var vel da jeg gikk fra Kimber PBJ til Silverstreak?

Da jeg gikk over til rør ble vel ting veldig mye annerledes...

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Så-så-så, dette er da en kabeltråd! Hva har snakk om forsterkere her å gjøre? Skjerpe seg! Er det noen som har prøvd ERS papir (hva nå enn det måtte være, fant ikke info på nettet)? Mer papir-testing her. Legg merke til at bildene er tatt i mørket. Blindtest?

Hehe han er jo helt på bærtur hander ERS papir duden :P Tror jeg må ha meg en sån Judge power cable jeg og :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste akkurat siste utgave av Fidelity 1/2011. Her gjør de "blindtest" av høyttalerkabler og spør selv i overskriften: Bløff eller viktig hi-fi komponent?
    I lederen underbygger Knut V viktigheten av kabler, og at de gjør mer for lyden enn mange tror. Konsensus på dette forumet er jo motsatt. De gjør mindre for lyden enn mange tror... Er Fidelity ute på tynn is her, eller handler kabler mer om å matche denne komponenten med prisnivået i anlegget forøvrig?

Må innrømme at jeg her blir forvirret. Innbiller meg jo at Fidelity faktisk har hørt vesentlig forskjell her, nå de faktisk klarer å skrive en lang artikkel om emnet. Helt uten snev av skam kan de så anbefale, til den brede skaren av lesere, budsjettkablene til kr 10.500 pr sett. LØP OG KJØP! :-?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er inne i en god kritikkstim nå i kveld, så jeg vil påstå at Fidelity ikke bare er ute på tynn is; de har tatt seg vann over hodet lenge nok til å gi permanent hjerneskade. dessuten har lydkabler ingenting med matching av komponenter å gjøre, hverken mtp prisnivå eller andre variabler.

Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    Leste akkurat siste utgave av Fidelity 1/2011. Her gjør de "blindtest" av høyttalerkabler og spør selv i overskriften: Bløff eller viktig hi-fi komponent?
    I lederen underbygger Knut V viktigheten av kabler, og at de gjør mer for lyden enn mange tror. Konsensus på dette forumet er jo motsatt. De gjør mindre for lyden enn mange tror... Er Fidelity ute på tynn is her, eller handler kabler mer om å matche denne komponenten med prisnivået i anlegget forøvrig?

Må innrømme at jeg her blir forvirret. Innbiller meg jo at Fidelity faktisk har hørt vesentlig forskjell her, nå de faktisk klarer å skrive en lang artikkel om emnet. Helt uten snev av skam kan de så anbefale, til den brede skaren av lesere, budsjettkablene til kr 10.500 pr sett. LØP OG KJØP! :-?
    Jeg reagerte på akkurat det samme og satte spørsmålstegn til hvorfor de ikke tok denne "testen" helt ut. De skriver at panelet ikke fikk vite hvilke kabler de lyttet på, men "i noen tilfeller kunne skimte det når det ble byttet om.." Hvorfor i alle dager ikke skjerme det helt? Det kan da ikke være så vanskelig å dekke til slik at man ikke ser hvilke kabler som blir spilt på? De kunne også gjort det ekstra interessant å tatt med et par kabler til et par hundre kroner og kjørt noen runder hvor de ikke gjorde endringer. Eller tilfeldigvis hinte om at "nå kommer kabelen til 200.000" og sette på Biltema.. Måten de fargelegger og krydrer med adjektiver gjør det nesten poetisk å lese. Dette torpederer dessverre min troverdighet til bladet selv om jeg har lest mange bra artikler der. De er jo ikke alene. Mener det var i bladet "Hjemmekino" jeg for et par måneder leste en test av en strømkabel til 6.000 kroner som DRAMATISK skulle forbedre kvaliteten. Når "seriøse" og høyst komersielle blader kan skrive dette er det ikke rart det finnes troende.

Det hele blir nesten som når jeg febrilsk leter på Soundgarden etter en HDMI kabel som kan garantere for høy nok overføringshastighet, men spor etter garantier om overføringshastighet er kjemisk fritt... Derimot kan jeg lese ting om HDMI kablene deres som "Reduksjonen av kontakt mellom isolasjon og ledere med mer enn 80% betyr at båndbredden til signalet er mye større enn på konvensjonelle kabler. Det betyr at denne svært store båndbredden kombinert med høy hastighet på signalet (Nordost er kjent for å fremstille kabler som er raskere enn det som er vanlig) gjør Silver Screen HDMI til det eneste valget om du vil ha den ultimate hjemmekino opplevelsen!" eller "For å oppnå et skikkelig bra bilde med svært gode detaljer og fargeinformasjon så er Wyrewizard HDMI det beste valget!"

På HIFI klubben er de i alle fall ærlige nok til å slenge på en kommentar på bunnen som sier: "OBS: En dyrere HDMI-kabel gir deg ikke bedre lyd og bilde, men et digitalt signal kan være følsomt ovenfor forstyrrelser, spesielt over lengere strekk. Derfor kan en bedre kabel i enkelte tilfeller løse problemer med signaloverføresel mellom kilde og tv/projektor."

Igjen skal de ha for måten de klarer å fargelegge opplevelsene sine. Dette overgår på høyt nivå hva jeg kan lese når jeg leser vintester, men bringer mine tanker rett til kosmetikkbransjen og hvordan de smører det utover på samme måte.. Følgende er hentet fra første produktet jeg klikket på hos loreal.com “the only skincare product to reach the intimate depths of the skin cells and inject them with life. In a single step, the skin is freed of fatigue, smoothed, evened out, firmed… and intensely regenerated. SECRET DE VIE, a complete skincare product that contains the most legitimate of dreams: renewing your skin.” .. En krem som inneholder mine mest legitime drømmer med andre ord…Går jeg på soundgarden.no på en tilfeldig (men dyr) kabel får jeg følgende beskrivelse. “Du kan lett høre dette med vindunderlige transiente detaljer, et svært godt lydbilde og rett og slett en skikkelig musikalsk lyd. Et system som har Heimdall vil gi en svært god ytelse og du vil høre ting du aldri har hørt før på ditt anlegg!” De er i samme bransje så det er vel ikke spesielt rart de taler med samme tunge.

Jeg mener overskriften på artikkelen var "Giftige slanger"... "Snakeoil" hadde vel vært en mer passende tittel?..

grøss... Jeg holder meg til mine krav. Se bra ut, solid, godt nok skjermet og ikke koste fletta...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    dessuten har lydkabler ingenting med matching av komponenter å gjøre, hverken mtp prisnivå eller andre variabler.
    Det vil være spørsmål om impedans -- men om det er nødvendig med spesiell matching her, snakker vi vel om feilkonstruksjoner.

Noen påstår at enkelte hi-fi-produsenter bevisst manipulerer med slike ting, for å "tvinge" folk til å velge deres produkter i alle ledd (Naim nevnes ofte i den forbindelse), men jeg aner ikke om dette er sant eller oppspinn...

Angående denne "blindtesten", er den av samme slaget som så mange andre lignende seanser i hi-fi-miljøet:

Den har ingenting med begrepet "blindtest" å gjøre...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det vil være spørsmål om impedans -- men om det er nødvendig med spesiell matching her, snakker vi vel om feilkonstruksjoner.

Noen påstår at enkelte hi-fi-produsenter bevisst manipulerer med slike ting, for å "tvinge" folk til å velge deres produkter i alle ledd (Naim nevnes ofte i den forbindelse), men jeg aner ikke om dette er sant eller oppspinn...

Angående denne "blindtesten", er den av samme slaget som så mange andre lignende seanser i hi-fi-miljøet:

Den har ingenting med begrepet "blindtest" å gjøre...
    Det er godt mulig min Xindak er feilkonstruert, men jeg gikk i alle fall fra å være skeptikker til å være Kabelnisse nå jeg utstyrte min forsterker med hjemmelagede krysskoblede solid core kabler. Det var som å trekke fra en gardin foran høytalerene. Det skal også sies at jeg har kabler på henholdsvis 10 og 14 m, og jo lenger kabler jo større "kondensator"-virkning. Når det gjelder signalkabler/power kabler har jeg aldri hørt noen forskjell, men er åpen for å teste nye konstruksjoner og bygger de helst selv. XLR kabler med solid core kjerne er neste på blokka.

Det som er pussig er at jeg har snakket med min en annen her på forumet som har samme forsterker og som har opplevd at høytalerkablel skifte har påvirket lyden. Er det først en "feilkonstruret" forsterker så er det kanskje fler, og da snakker jeg om analog forsterkere.

Når det gjelder Fidelity, leser jeg det de skriver med en neve salt. På den annen side har vel de hørt mer utstyr en brorparten er inne, og har du først sett, mener hørt, lyset kan du bli frelst. Det er vel med de som meg, at jeg ikke føler at jeg trenger noen blindtest. Slik jeg leser det her på forumet så er det bare skeptikerene som maser om dette, ikke de som har sett lyset.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det som er pussig er at jeg har snakket med min en annen her på forumet som har samme forsterker og som har opplevd at høytalerkablel skifte har påvirket lyden. Er det først en "feilkonstruret" forsterker så er det kanskje fler, og da snakker jeg om analog forsterkere.
    Det kan absolutt være flere dårlige konstruksjoner der ute, og jeg har tro på seende tester, hifi-magasiner og den jevne audiofil til å identifisere potensielle slike. Når man har identifisert slike mulige dårlige konstruksjoner så bør man bruke blindtester og målinger for å sannsynliggjøre problemet, og så bør man (etter min subjektive mening) henge ut produsenten for alt det er verdt.
    Når det gjelder Fidelity, leser jeg det de skriver med en neve salt. På den annen side har vel de hørt mer utstyr en brorparten er inne, og har du først sett, mener hørt, lyset kan du bli frelst. Det er vel med de som meg, at jeg ikke føler at jeg trenger noen blindtest. Slik jeg leser det her på forumet så er det bare skeptikerene som maser om dette, ikke de som har sett lyset.j
    Å se lyset er en god formulering. Tro kan som kjent flytte fjell. Det er ikke slik at all tro er overtro eller feilaktig. Det er fullt mulig å basere seg på tro og å ha rett, men prosessen som leder fram til konklusjonen er utsatt for feil og mangler.

Jeg pålegger ingen å gjøre en blindtest, intet mindre enn jeg pålegger Jehovas vitne å gjøre vitenskaplige undersøkelser som underbygger påstandene i boken de refererer til. Men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til ting som ikke kan bevises eller sannsynliggjøres. Noen blir rasende over at jeg er skeptisk, men det må være min rett, og fornuftige reaksjoner må være å enten a)overse meg totalt eller prøve å tie meg ihjel, eller b)ta meg på ordet og gjøre tester (som i følge Fidelity & Co burde være lette å gjøre. Andre alternativer fremstår som mindre ærbare (som å opptre truende eller lage så mye kvalm at man håper jeg går lei, eller å framsette påstander man vet er feil ofte nok til at man håper at leseren blir lurt av ordstormen).

Det er sannsynligvis store likheter mellom oss: vi interesserer oss for god lyd, og dermed sannsynligvis også for musikk. Vi skiller oss muligens ad i hvilke erfaringer vi har gjort oss, og måten vi tolker og forstår verden rundt oss på. Hvis jeg hadde opplevd å se en UFO lande i hagen (eller at eksotiske kabler låt veldig forskjellig fra enkle) så er det mulig at jeg også hadde kastet skepsisen på båten. Desto bedre grunn til at lærebøker bør utformes ut fra vitenskaplige eksperimenter, og ikke personlige opplevelser.

-k

Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Når det gjelder Fidelity, leser jeg det de skriver med en neve salt. På den annen side har vel de hørt mer utstyr en brorparten er inne, og har du først sett, mener hørt, lyset kan du bli frelst. Det er vel med de som meg, at jeg ikke føler at jeg trenger noen blindtest. Slik jeg leser det her på forumet så er det bare skeptikerene som maser om dette, ikke de som har sett lyset.
    Dette blir for meg veldig likt religion og mye av argumentasjonen bygges opp på samme måte. Er det noe jeg historisk sett har erfaring med er at det er veldig vanskelig å diskutere religion med troende da de ikke forholder seg til argumentasjon vi kan forankre i den fysikken vi kjenner og forholder oss til. Det er ingen som kan bevise at det finnes en gud, men av like vel finnes det millioner på millioner av troende over hele verden. De er heller ikke spesielt nøye på bevis og det de kan “føle” er bevis nok. Mange er også villige til å bruke mange penger på sin tro. Jeg har egentlig ikke problemer med at entusiaster ønsker å bruke mye penger på kabler. Det jeg sliter med er de som har liten kunnskap om dette som søker AV forum for hjelp og kanskje ender opp med å legge like mye penger i kabler som i høyttalere.

Jeg er selv fasinert over dette fenomenet og kjenner det ikke bare igjen innen AV miljøet og religion, men også innen kosthold og kosmetikkbransjen. Det er vel også derfor jeg orker å lese alle kabeldebattene som dukker opp her inne.

PS: Ønsker ikke å diskutere religion her så latt oss passe oss for å dra inn diskusjonen om det finnes en gud eller ikke. Jeg bruker dette kun som eksempel for å sammenligne argumentasjonen som blir benyttet og tar ikke stilling til om gud finnes eller om religion er “riktig eller galt”… Kabeldebatten derimot.. Det blir noe helt annet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    I lederen underbygger Knut V viktigheten av kabler, og at de gjør mer for lyden enn mange tror.
    Ut fra det jeg har lest fra Knut V så underbygger han ikke, men hevder. At et lite Norsk blad som bygger på at lærebøker og fag undervist ved landets Universiteter skal være feil kommer med kontroversielle påstander er ikke noe mer overraskende enn om noen av disse skulle si ting som fremstår som rare for majoriteten (jeg har ikke lest noen av dem, bare googlet dem):

Konsensus på dette forumet er jo motsatt. De gjør mindre for lyden enn mange tror... Er Fidelity ute på tynn is her, eller handler kabler mer om å matche denne komponenten med prisnivået i anlegget forøvrig?
    Det er nok ikke konsensus på dette forumet om emnet. Noen av de lengste trådene handler om kablers betydning.
    Fidelitys forfatterskap og kundegruppe er noe av et mysterie for meg, ja.

-k

Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •