Dyre kabler (Forvirret) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 270
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Prisen har veldig lite med saken å gjøre, heller kvaliteten på lederne/plugger og gjerne hva anlegg man har koblet det til.
    Så da kan man gjerne kutte ut alle som har en surroundreceiver som pre i anlegget.
    Jeg finner ingen slik enighet blant de som liker "eksotiske" hifi-kabler. Noen mener at pluggene er viktig, noen at lederne er viktig, noen at isolasjonen er viktig. Noen er opptatt av målbare egenskaper, andre av ikke-målbare. Noen mener at en kabel har "lyd-egenskaper" i kraft av seg selv, mens andre mener at den bare har en viss lyd når koblet sammen med gitte komponeneter.

Så lenge forsamlingen er så fragmentert, hvordan skal man komme til enighet om hva som er kriteriene for å ha lov til å delta i disse trådene, annet enn å utnevne en diktator som får diktere betingelsene?

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hybris: du svarte på denne:
    Opprinnelig skrevet av kanakas
    det å bite seg så merke i at produsenter/forandlere prøver å loppe folk for penger må jo være opp til hver enkelte, vi blir jo loppet på alle produkter vi kjøper i dette landet uansett.

Mener du med dette at så lenge vi har høy kjøpekraft, så er dette helt ok:

AKG K701 Hodetelefon | Soundgarden

"tilbudspris" - 2495,-

CDON.no selger denne for 1890,-
    Kanakas skrev at vi blir loppet på alle produkter vi kjøper. Du eksemplifiserer her at det ikke er tilfelle, CDON.no selger til noe jeg forstår deg som en akseptabel pris.

Prisforskjellen på AKG mellom cdon og soundgarden er forøvrig et særtilfelle innen elektronikk, som stort sett er både hyggelig og likt priset i Norge.

Når kanakas skrev "alle", var det naturlig å anta at han snakket om det absolutte prisnåvet, som i seg selv er relativt uinteressant før man tar inn folks reelle kjøpekraft.

Det du kommenterer er at enkelte tar seg mer betalt enn andre, enten fordi de har høyere utgifter, tilbyr andre tjenester (butikk man kan besøke f.eks), eller prøver å "lure" noen. Hvis du eller Kanakas tror dette er et fenomen som er særnorsk og/eller verre i Norge enn i de fleste andre land så har dere ikke vært mye ute og reist i vår vide verden.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kanakas skrev at vi blir loppet på alle produkter vi kjøper. Du eksemplifiserer her at det ikke er tilfelle, CDON.no selger til noe jeg forstår deg som en akseptabel pris.

Prisforskjellen på AKG mellom cdon og soundgarden er forøvrig et særtilfelle innen elektronikk, som stort sett er både hyggelig og likt priset i Norge.

Når kanakas skrev "alle", var det naturlig å anta at han snakket om det absolutte prisnåvet, som i seg selv er relativt uinteressant før man tar inn folks reelle kjøpekraft.

Det du kommenterer er at enkelte tar seg mer betalt enn andre, enten fordi de har høyere utgifter, tilbyr andre tjenester (butikk man kan besøke f.eks), eller prøver å "lure" noen. Hvis du eller Kanakas tror dette er et fenomen som er særnorsk og/eller verre i Norge enn i de fleste andre land så har dere ikke vært mye ute og reist i vår vide verden.
    Jeg forstod ditt svar til kanakas:

"Tja, vi er vel en av de landene i verden hvor innbyggerne har mest kjøpekraft, så det er nok en utbredt misforståelse"

dithen at du nærmest forsvarer at folk blir "loppet" her til lands pga høy kjøpekraft.
    Derav eksempelet med 701 på SG kontra CDON.
    Det er vel heller ikke et særtilfelle - det er bare å se hva som skjedde med Denon prisene på HFK da Elkjøp tok inn et parti Denon.
    Eller på H/K produkter som det siste året har fått endel "tilbudpriser" på SG - også det etter konkurranse.

Folk blir loppet, ja - mer eller mindre bevisst. Om det ene og alene skyldes at nordmenn har høyere kjøpekraft og/eller er mere naive, det får andre avgjøre.

Det er uansett viktig å sjekke priser flere steder før man kjøper. Og så får den enkelte vurdere behovet for fancy butikker/demorom, nærhet til reklamasjoner, service, osv osv

Det med reiser gidder jeg ikke utbrodere - jeg har sannsynligvis reist mer en gjennomsnittet. Det vet de som kjenner meg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med reiser gidder jeg ikke utbrodere - jeg har sannsynligvis reist mer en gjennomsnittet. Det vet de som kjenner meg
    Da vet du også, at priser f.eks. i USA kan variere voldsomt. Mange butikker kan selge elektronikkprodukter for det dobbelte av prisen vi ser på amerikanske nettbutikker, og for høyere priser enn vi må betale i Norge.

Igjen: Folk med "for mye penger" -- enten de er nordmenn, amerikanere eller fra andre land -- betaler gjerne en del ekstra for personlig service, muligheten til å se, høre, ta på og prøve før kjøp etc.

Dette har ingenting med lopping eller lureri å gjøre, så lenge kunden vet hva han betaler for.

Først når kunden får løfter om tjenester som ikke ytes og egenskaper som ikke finnes i produktet, blir han lurt.

Lurt blir han også, om han kjøper et "billig" produkt på nett, og det senere viser seg å være parallellimport...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod ditt svar til kanakas:

"Tja, vi er vel en av de landene i verden hvor innbyggerne har mest kjøpekraft, så det er nok en utbredt misforståelse"

dithen at du nærmest forsvarer at folk blir "loppet" her til lands pga høy kjøpekraft.
    Derav eksempelet med 701 på SG kontra CDON.

Folk blir loppet, ja - mer eller mindre bevisst. Om det ene og alene skyldes at nordmenn har høyere kjøpekraft og/eller er mere naive, det får andre avgjøre.
    Her er det nok misforståelser i en eller flere ledd. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så formulerte kanakas seg slik: "Vi blir loppet på alle produkter vi kjøper". Er det ikke da naturlig å anta at han mener det generelle prisnivået er for høyt, ikke at han kommenterer at ENKELTE utsalgssteder tar en urimelig pris?

Og det er i så fall direkte feil, ref vår sterke kjøpekraft.

Hvis man blir loppet på alt man kjøper til tross for at bare enkelte leverandører selger til høy pris må man nesten skylde seg selv.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen har veldig lite med saken å gjøre, heller kvaliteten på lederne/plugger og gjerne hva anlegg man har koblet det til.
    Så da kan man gjerne kutte ut alle som har en surroundreceiver som pre i anlegget.
    Hvis manglende kvalitet i min Pioneer gjør at den effektivt maskerer eventuelle forskjeller som eksisterer mellom kabler, så kan jeg nok trygt melde meg ut av debatten ja. Det bekrefter nemlig at eventuelle forskjeller er totalt irrelevante i praksis.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis manglende kvalitet i min Pioneer gjør at den effektivt maskerer eventuelle forskjeller som eksisterer mellom kabler, så kan jeg nok trygt melde meg ut av debatten ja. Det bekrefter nemlig at eventuelle forskjeller er totalt irrelevante i praksis.
    Det kan vel ikke ha noen direkte sammenheng med "kvalitet", siden noen av de testene som viser at det ikke finnes hørbare forskjeller, er utført av "hig end"-produsenter...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det kan vel ikke ha noen direkte sammenheng med "kvalitet", siden noen av de testene som viser at det ikke finnes hørbare forskjeller, er utført av "hig end"-produsenter...
    Viktig å være litt korrekt når vi diskuterer dette, ingen blindtester beviser at det ikke finnes hørbare forskjeller, de viser bare at lyttepanelet ikke hørte forskjell.

Det er (dessverre) vanskelig å bevise at noe ikke finnes.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å være litt korrekt når vi diskuterer dette, ingen blindtester beviser at det ikke finnes hørbare forskjeller, de viser bare at lyttepanelet ikke hørte forskjell.
    Sant nok...

Men det er også gjort tester som viser at lytterpaneler bestående av hi-fi-skribenter hører forskjell på samme kabel, om de tror at kabelen blir byttet. Og slike tester setter saker og ting i perspektiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også tenkes at produkter som ingeniører ville kalle "feilkonstruksjoner", og som de store produsentene ikke ville ta i med ildtang, er det "beste" stedet å begynne for å finne hørbare forskjeller mellom kabler - hvis man bare ønsker å underbygge et poeng, og ikke bryr seg om relevans eller musikken.

Hvis man (som enkelte "subjektivister" later til å gjøre) definerer kvaliteten på kilde, forsterker og høyttalere ut fra hvor følsomme de er for valg av kabel (jo mer jo bedre), så vil man (gitt komplett oversikt over markedet, god tid og gode teste-rutiner) ende opp med komponenter som har hårreisende inngangs/utgangsimpedanser.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok...

Men det er også gjort tester som viser at lytterpaneler bestående av hi-fi-skribenter hører forskjell på samme kabel, om de tror at kabelen blir byttet. Og slike tester setter saker og ting i perspektiv.
    Helt klart. Det viser at vi bør ta konklusjonen fra "hifi-journalister" og alle andre som tester seende (inklusive BGuarden?) med en teskje salt.

Det beviser dog ikke at disse aldri hører forskjell mellom kabler, bare at de (i enkelte tester) tror det er en forskjell når det beviselig er ingen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det kan også tenkes at produkter som ingeniører ville kalle "feilkonstruksjoner", og som de store produsentene ikke ville ta i med ildtang, er det beste stedet å begynne for å finne hørbare forskjeller mellom kabler.
    Enkelte teknisk kompetente har sogar nevnt navn på forsterkerprodusenter som kan være aktuelle...

Men slike feilkonstruksjoner vil gi målbare, elektriske utslag, som kan forklare forskjellene. For ikke å nevne at hørbare forskjeller også vil være akkustisk målbare, siden moderne måleinstrumenter er mer følsomme enn menneskets hørsel.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manglende kvalitet? Njææh.. God surroundreceiver, men den er ikke av det IMHO kaller for "audiofil-kvalitet".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manglende kvalitet? Njææh.. God surroundreceiver, men den er ikke av det IMHO kaller for "audiofil-kvalitet".
    Hvordan definerer du det?

"High end" rørforsterkere har målbar støy og forvrengning som man må ned i hundrelapper for å finne i en transistorforsterker. Mange "audiofile" sverger til vinyl, som -- selv spilt på det aller dyreste utstyr -- har støy, forvrengning og begrensninger i frekvensgang det ikke er mulig å matche med en urbillig MP3-spiller med hodetelefoner fra Nille...

Les f.eks. HiFi-sentralens "Store lille blindtest", så får du fort en idé om hvor lite utstyret betyr for muligheten til å høre de ørsmå nyansene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan definerer du det?

"High end" rørforsterkere har målbar støy og forvrengning som man må ned i hundrelapper for å finne i en transistorforsterker. Mange "audiofile" sverger til vinyl, som -- selv spilt på det aller dyreste utstyr -- har støy, forvrengning og begrensninger i frekvensgang det ikke er mulig å matche med en urbillig MP3-spiller med hodetelefoner fra Nille...

Les f.eks. HiFi-sentralens "Store lille blindtest", så får du fort en idé om hvor lite utstyret betyr for muligheten til å høre de ørsmå nyansene.
    Jeg tror det hele har med hvordan man matcher en rørforsterker. Ganske så facinerende den lille DAC-testen jeg utførte for litt siden der jeg sammenliknet min Audio Note mot Hegel's HD10. Mens HD10 gjorde det bedre på elektronisk musikk, mens AN tok rotta fullstendig på sin gjengivelse av akustisk og stemmer.

Tror matchingen er viktig. Hvis du ser på DACene til AN så er de i hovedsak kjølige klangmessige for at de skal matche rørforsterkere.

Har hatt transistor selv og vet om styrken mtp bassområdet, men med at musikksmaken min er såpass variert, så har jeg sett at rør gir meg mere.

Målegraf er sjelden ett godt utgangspunkt å avgjøre hva som er god lyd.
    Kun ørene kan gjøre det

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målegraf er sjelden ett godt utgangspunkt å avgjøre hva som er god lyd.
    Du blander sammen "god" med "det jeg liker", bruker subjektive opplevelser som "bevis", og teoretiserer rundt spørsmål det ikke finnes faktisk dekning for...

Lydgjengivelse er ikke magi, men fysikk -- og ganske enkel fysikk. Om vi forutsetter at det faktisk finnes hørbare forskjeller på kabler, og én forsterker gjør det mulig å oppfatte disse mens en annen ikke gjør det mulig, må nødvendigvis den første ha fysiske egenskaper den siste ikke har.

Jeg kan ikke forstå hva disse egenskapene skulle være, om ikke fravær av forstyrrende elementer som støy og forvrengning.

Når moderne transistorforsterkere hverken har støy eller forvrengning i hørbare mengder om de kjøres innenfor rimelighetens grenser, blir det vanskelig å se hvilke "kvalitetskriterier" man kan operere med i en slik sammenheng.

At rørutstyr, som faktisk har hørbar støy og forvrengning, skulle gjøre det lettere å høre ørsmå nyanser i kildesignalet, er en absurd tanke. Utstyr som selv produserer hørbare forstyrrelser, må nødvendigvis gjøre det vanskeligere å oppfatte nyansene i kildesignalet.

Som sagt skal det finnes forsterkerkonstruksjoner som avviker fra vanlige normer, og som derfor krever spesiell matching, bl.a. med kabler. Men dette er sære unntak, og uregelmessighetene kan måles.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du synes at en forsterker ikke faller innunder en kategori som ingen har definisjonen på hva er. Nyttig.

Men som sagt, all den tid jeg ikke hører forskjell på kabler hverken med denne forsterkeren eller min forrige (Electrocompaniet AW250), så er hvertfall forskjellen såpass liten at jeg ikke lar det gå ut over hverken lommebok eller nattesøvn.
    --
    Thorbjørn

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så-så-så, dette er da en kabeltråd! Hva har snakk om forsterkere her å gjøre? Skjerpe seg! Er det noen som har prøvd ERS papir (hva nå enn det måtte være, fant ikke info på nettet)? Mer papir-testing her. Legg merke til at bildene er tatt i mørket. Blindtest?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å kjøpe meg ny kabler og lurer på om dere har idè om merker? Har fått Klipsch RF-83 i hus og må ha noen kabler som "matcher" høyttalerene

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kabler matcher høyttalerne dine. Alle ja. Det du trenger å tenke på er:

- Tverrsnitt. Om kabelen har tykk nok kobberleder.
    - Skjerming. Om kabelen er skjermet fra ekstern støy. (50hz støy fra strøm)
    - Gode plugger. Om kabelen har gode plugger som sitter godt

Du trenger derimot ikke å tenke på:

- Porøsitet. Om kabelkvaliteten klarer å fremheve de akustiske tonene med en glød og varme som er fremragende.
    - Gleditet. Om kabelen får deg til å ose av placebo effekten når du hører på musikk.
    - Innspilling. Om kabelen spiller 100x bedre(alle vokalister får mer dynamikk og fylde etter dette) etter den har blitt brukt i 10.000t

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •