Dyre kabler (Forvirret) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 270
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    @knuthin

kroppen har ikke godt av falsk søtning å "lett" produkter, jeg driver aktivt med styrkeløft å kosthold, det er ikke vanskelig å kjøre "blindtest" mot hva jeg løfter etter å ha inntatt mye kunstig søtning iløp av en dag...
    Hvordan gjør du testen blindt når det er snakk om å enten inta kunstig søtning eller ikke? Hvis alternativet er å innta kunstig søtning eller sukker så tror jeg at de fleste kan kjenne forskjell på smaken (og dermed er heller ikke testen blind).
    å ikke snakk om hvor mye jeg kan prestere å legge på meg iløp av 2 uker om jeg har kjørt høyt innhold av kunstig søtningstoffer. vi snakker opp mot 2-3 kilo det er rimelig hårreisende med tanke på å bytte ut 1 element i kosten.
    Det er vel mange som har pekt på at kunstig søtning kan føre til vekt-økning (jeg vet ikke hvor godt dokumentert det er).
    Jeg baserer min mening på nøye loggete tester også via apparater som måler kroppens reaksjon på endret kosthold der hvile puls, arb puls og stress puls blir målt opp mot aktuell testvekt, styrke, kropsammensettning å kost. Dette er grundig testet. mulig jeg høres litt amper ut nå men det er ikke tilfell vil bare forklare hvor solid grunnlag jeg har for mine påstander.
    Dersom du opplever slike effekter i personlige blindtester så er det vel grunn til å tro at du (og antagelig enkelte andre) ville oppleve slike effekter i blindtester utført av forskere?

Dersom du er sikker i din sak, hva med å kontakte noen av dem som er oppført på wikipedia som har forsket på kunstig søtning og tilby dem å bruke deg som "forsøkskanin"?

Jeg har mindre kunnskap om kosthold enn jeg har om kabler, og det er vel litt off-topic. Men jeg synes diskusjonen er en interessant illustrasjon på hvor vanskelig det kan være å bli enige om hva som er "sannheten", og hva det ligger i når noen påstår at noe er "godt dokumentert". Og kosthold er tross alt et mye viktigere tema enn hifi-kabler. Når var det sist at noen fikk hjerteproblemer grunnet feil valg av kabler? :-)

-k

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Knuthin

Mulig det blir litt feil å kalle det "blindtest", men jeg og mine "rådsmenn" hadde ingen forhåndsbestemte meninger ang hva som var bra eller ikke bra, vi utførte testene ene å alene for å finne ut om det hadde positiv eller negativ effekt, derfor vil jeg kalle det en blindtest i og med at resultatet er basert på fakta å ikke mening. Å bli testet av "forskere" er ikke interessant for hverken meg eller dem grunnet jeg har ikke de "normale" fysiske grensesnittene de er ute etter i slike tester, Vi to kommer ikke til å bli enig i denne diskusjonen for her diskuterer du for å diskutere ikke får å bevise din mening

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aspartam - Wikipedia

Vekt: Lett er farlig fett - DinSide Helse

Fet av kunstig sukker - Vitenskap og teknologi - NRK

er bare å søke på google, bruk ord som estoffer å kunstig søtning ol så regner det med dokumenterte eksempler.
    Ville bare fram til at det slettes ikke er "gjentatte ganger bevist det motsatte." De det finnes kanskje vitenskaplige bevis både for og imot. Det gjør det ikke på lyd forskjell på kabler.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Ville bare fram til at det slettes ikke er "gjentatte ganger bevist det motsatte." De det finnes kanskje vitenskaplige bevis både for og imot. Det gjør det ikke på lyd forskjell på kabler.
    Var da av hvor høy grad svindel traff deg i pannen hver dag jeg ville påpeke...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Knuthin

Mulig det blir litt feil å kalle det "blindtest", men jeg og mine "rådsmenn" hadde ingen forhåndsbestemte meninger ang hva som var bra eller ikke bra, vi utførte testene ene å alene for å finne ut om det hadde positiv eller negativ effekt, derfor vil jeg kalle det en blindtest i og med at resultatet er basert på fakta å ikke mening.
    Du må gjerne kalle det en "legokloss", men det er ikke en blindtest. Det blir lettere å diskutere hvis du holder deg til samme termer som resten av verden i stedet for å finne opp dine egne.

Siste setning tyder for meg på at du overhodet ikke har forstått grunnen til at man trenger blindtester. Det finnes ingen måte å garantere at en seende tests resultater ikke er farget av meningene til deltakerne. Derfor trenger man blindtester.

Et eksempel:
    Når jeg åpner en øl og tar meg en slurk så blir det umulig for meg å trene. Jeg mister all motivasjon og hvis jeg får dratt meg ut så yter jeg minimalt. Er den eneste forklaringen på dette at alkohol (eller et annet stoff i øl) påvirker kroppen min i så små mengder?

Blind experiment - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    A blind or blinded experiment is a scientific experiment where some of the persons involved are prevented from knowing certain information that might lead to conscious or unconscious bias on their part, invalidating the results.

For example, when asking consumers to compare the tastes of different brands of a product, the identities of the latter should be concealed — otherwise consumers will generally tend to prefer the brand they are familiar with. Similarly, when evaluating the effectiveness of a medical drug, both the patients and the doctors who administer the drug may be kept in the dark about the dosage being applied in each case — to forestall any chance of a placebo effect, observer bias, or conscious deception.

Blinding can be imposed on researchers, technicians, subjects, funders, or any combination of them. The opposite of a blind trial is an open trial. Blind experiments are an important tool of the scientific method, in many fields of research — from medicine, forensics, psychology and the social sciences, to basic sciences such as physics and biology and to market research. In some disciplines, such as drug testing, blind experiments are considered essential.

The terms blind (adjective) or to blind (transitive verb) when used in this sense are figurative extensions of the literal idea of blindfolding someone. The terms masked or to mask may be used for the same concept. (This is commonly the case in ophthalmology, where the word 'blind' is often used in the literal sense.)
    Å bli testet av "forskere" er ikke interessant for hverken meg eller dem grunnet jeg har ikke de "normale" fysiske grensesnittene de er ute etter i slike tester,
    Problemet er at slik ender historien med el-overfølsomhet, snåsamannen, homeopati med mere. "Jeg har opplevd utrolige ting men ønsker ikke å la fagfolk etterprøve det". For skeptikere så bare underbygger det grunnsynet at man alltid bør være skeptisk til opplevelser som mennesker forteller om med mindre de er grundig testet - og gjør oss dermed bare mer skeptisk.
    Vi to kommer ikke til å bli enig i denne diskusjonen for her diskuterer du for å diskutere ikke får å bevise din mening
    Jeg synes det er ganske smålig å avfeie min deltakelse med at jeg diskuterer for å diskutere. Kanskje du heller skulle holde deg til sak?

Jeg unngår kunstig søtning fordi jeg ikke liker smaken. Hvorvidt det er skadelig vet jeg ikke, men wikipedia overbeviste meg ikke om at noen andre vet det heller.

-k

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @knutinh

Å beklager virkelig, jeg mente såklart legotesting.. takk for du fant det rette ordet for meg å for å finne de rette svarene måtte jeg vel gått med direkte injeksjon av store mengder som ble switchet med et 10 min spenn?

Det har ingenting med at jeg har opplevd utrolige ting eller fabler om at gud har åpenbart seg for meg å sakt at cola zero er tull i min sport som gjør at jeg ikke egner meg til testing for denslags, grunnen er jo så enkel at jeg er blitt såpass enorm at det er vanskelig å finne sammenligninger, dessuten er disse testene deres basert på å kunn drikke cola et par dager for å se om man overlever, tror ikke det ville vert så gunstig for min del...

Jeg startet denne diskusjonen for å påpeke dagligdags svindel, det er du som diskuterer frem å tilbake om jeg har rett eller feil på om kunstig søtning er sundt/ikke sundt. jeg har ingen behov for å overbevise deg om at kunstig søtning ikke er sundt, for meg må du drikke pepsi max til du stuper vi kan heller diskutere om du syns noe som koster under 1kr/liter å produsere er verdt å betale 12kr/0,5liter i butikken, det blir samme raten som å selge en kabel for 240 kr/m som kostet 10kr/m å produsere...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at navnet på tråden, "dyre kabler (forvirret)" og etter å ha lest de siste inleggene har fått en ny betydning for mitt vedkommende.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Må si at navnet på tråden, "dyre kabler (forvirret)" og etter å ha lest de siste inleggene har fått en ny betydning for mitt vedkommende.
    Sorry... kan nok ta på meg store deler av skylden for det :P

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min subjektive mening om kabler er at det skal hvertfall ikke vere der det bremser så har ganske overdimensjonerte kabler selv, jeg synes også jeg hører forskjeld på biltema sin 2x4.0mm2 kontra Vandenhul cs122 som er tilnermet samme dimensjon, jeg syns også jeg kan høre forskjeld fra cs122 til magnum, mulig det er en illusjon men jeg syns det er en god illusjon så jeg er fornøyd

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment som kritikk av deg kanakas, og synes det ofte kommer opp mye interessante temaer i kabel debatter. Det å finne den absolutte sannhet rundt mange av disse temaene derimot..... :wink:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det var ikke ment som kritikk av deg kanakas, og synes det ofte kommer opp mye interessante temaer i kabel debatter. Det å finne den absolutte sannhet rundt mange av disse temaene derimot..... :wink:
    Tror ikke slike debatter ender i noe enighet noengang, eneste jeg synes er litt leit er at skeptikerne alltid refererer til tester/vitenskap gjort av andre mens kabelnissene faktisk baserer påstandene på egen erfaring, også er skeptikerne generelt skeptisk og da :P

"I believe in science" (sitert fra filmen natcho libre) 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes er litt leit er at skeptikerne alltid refererer til tester/vitenskap gjort av andre mens kabelnissene faktisk baserer påstandene på egen erfaring
    Tror du ikke skeptikere gjør egne erfaringer?

Det er rett og slett et spørsmål om å se sine egne erfaringer i lys av kunnskap. Alle ser at jorden er flat og at solen går opp og ned på himmelen -- men bare de som fornekter kunnskap tror på disse inntrykkene som fysiske fakta.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Tror du ikke skeptikere gjør egne erfaringer?

Det er rett og slett et spørsmål om å se sine egne erfaringer i lys av kunnskap. Alle ser at jorden er flat og at solen går opp og ned på himmelen -- men bare de som fornekter kunnskap tror på disse inntrykkene som fysiske fakta.
    Tror ikke kabelskeptikere går ut å bruker 3000kr på kabel for å finne ut at den ikke er noe bedre enn biltemakabelen han allerede har nei...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke kabelskeptikere går ut å bruker 3000kr på kabel for å finne ut at den ikke er noe bedre enn biltemakabelen han allerede har nei...
    "Han" har hørt slike kabler hos mindre kritiske venner, på messer eller i butikker.

Men hvordan han oppfattet dem der og da, spiller altså mindre rolle, når all kunnskap om fysikk og alle ordentlige tester viser at det ikke er reelle forskjeller.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Han" har hørt slike kabler hos mindre kritiske venner, på messer eller i butikker.

Men hvordan han oppfattet dem der og da, spiller altså mindre rolle, når all kunnskap om fysikk og alle ordentlige tester viser at det ikke er reelle forskjeller.
    Nekter å tro at "Han" har hatt alle elementene tilrettelagt for å kunne "erfare" at det er absolutt ingen forskjell på riktig dimensjonerte kabler....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nekter å tro at "Han" har hatt alle elementene tilrettelagt for å kunne "erfare" at det er absolutt ingen forskjell på riktig dimensjonerte kabler....
    Har du lest noe av det som er skrevet i de mange kabeltrådene her?

Det blir litt håpløst å begynne diskusjonen på scratch igjen om og om igjen...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest noe av det som er skrevet i de mange kabeltrådene her?

Det blir litt håpløst å begynne diskusjonen på scratch igjen om og om igjen...
    Mener å tror jeg har prøvd å hinte til at det er en håpløs diskusjon uansett produkt, fag, tid og sted er dere som ser dere nødt til å plukke på smådetaljer å bemerke skildringer som dere ikke helt synes passer i sammenhengen.... siste avdeling i denne debatten har jo stort sett handlet om hvor dum jeg er som tror jeg kan noe som helst

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siste avdeling i denne debatten har jo stort sett handlet om hvor dum jeg er som tror jeg kan noe som helst
    Nei, jeg har forklart deg at du viser mangelfull forståelse av hva en blindtest er. Det synes jeg er essensielt i debatten om dyre hifi-kabler.

Forøvrig kan du være både smart, kunnskapsrik og trivelig.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke slike debatter ender i noe enighet noengang, eneste jeg synes er litt leit er at skeptikerne alltid refererer til tester/vitenskap gjort av andre mens kabelnissene faktisk baserer påstandene på egen erfaring, også er skeptikerne generelt skeptisk og da :P

"I believe in science" (sitert fra filmen natcho libre) 8)
    Jeg har bevisst tonet ned egne erfaringer inn i debatten. Temaet hifi-kabler florerer av erfaringer, hvorfor skal mine tillegges noe mer vekt enn de 10000 andre erfaringene som finnes bare på dette forumet (som spriker i alle retninger)?

Jeg er skeptisk til religion også. Mener du at man må gå i kirka hver søndag for å kunne mene noe om religion? Må man drikke sukkerfri brus hver dag for å være skeptisk til kunstig søtning?

Min rolle er å spørre "hvorfor det?", og "er det den eneste forklaringen på dine opplevelser?" Så langt har jeg ikke fått overbevisende svar. All rimelighet tilsier at den som hevder at kabler (eller homeopati) har betydning er den som må fremskaffe beviser for det.

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor dyre kabler må man ha for å få lov til å uttale seg i kabeldebatter?
    --
    Thorbjørn

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •