Legge Cat 5e sammen med strømkabel ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Holmis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Legge Cat 5e sammen med strømkabel ?

Jeg holder på å pusse opp et eldre hus og skal trekke en del meter Cat 5 e kabel rundt i huset til TV ( Altibox ). Dette vil jeg gjerne gjøre skjult.

Slik det ser ut lar det seg gjøre å trekke Cat 5 kabelen i eksisterende rør i vegg. Problemet er at der ligger det strømkabel fra før.

Vil strømkabelen forstyrre Cat 5 kabelen ? Det er flere som mener de har hørt at elektriske kabler kan forstyrre signalene som går i Cat 5 kabelen.

Har noen erfaringer med dette ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Best practice" er å skille de, men i praksis burde det ikke være noe problem for deg i det hele tatt.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg gjort i huset mitt og har ikke merket noe feil med overøfringen hos meg. Jeg brukte en ganske kraftig Nexanskabel som akkurat gikk gjennom K-røret sammen med strømmen som lå der fra før.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rask tilbakemelding fra begge to. Det var disse svarene jeg håpte på

Brukte du skjermet cat kabel, eller vanlig cat kabel ?

Et siste spørsmål. Er fortsatt cat 5 e det vanligste å bruke ?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Nexanskabelen jeg trakk var en Cat 6 UTP. Altså ikke skjermet men den var ganske stiv og robust. Er vel like greit å bruke CAT 6. Du får vel rask nok fart med Cat 5e også men prisforskjellen er vel ikke så stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man leter litt, er det mulig å finne Kat6-kabel som ikke er veldig mye dyrere enn Kat5. Men det ligger også en viss prisforskjell i kontaktene.

Det er ikke noe problem å få gigabit-nett med kortere strekk av Kat5, men med Kat 6 har man litt å gå på...

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat6 er som oftest ganske mye tykkere enn den tynneste cat5e-kablen. Du bør se hva du har plass til før du kjøper. Husk at rørene kan ha mange trange svinger mellom boksene så det er ikke nok å se at det er plass i rørmunningen. Men en tube kabelglidemiddel går det meste igjennom.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange nyttige og gode tilbakemeldinger.

Stemmer det at Cat 6 kabelen er mer utsatt for "knekk" og annet ?

Jeg har hørt at Cat 5 tåler mer røff behandling. Tenker litt på trekk gjennom rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holmis
    Mange nyttige og gode tilbakemeldinger.

Stemmer det at Cat 6 kabelen er mer utsatt for "knekk" og annet ?

Jeg har hørt at Cat 5 tåler mer røff behandling. Tenker litt på trekk gjennom rør.
    Plasten rundt er stivere men reglene er vel de samme som for cat5. At man ikke skal knekke for mye på dem Og ja de er litt tykkere.

Anbefaler en skjermet løsning hvis den ligger tett inntil strøm. Da kan du også bruke kappen til å trekke kabelen.

PS Husk å klippe kabelen 1m fra trekkesnor. Da er du rimelig sikker på at kabelen er 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cat 6 har et slags "kryss" inni seg som skiller parene, den er i plastikk, det gjør at hele kabelen blir stivere. ytterkappen på cat6 kablene er tykkere og stivere enn cat5 og.

du skal ikke legge signalkabel i lag med strøm, men om dette likevel er eneste alternativ så må både strømkabel og datakabel være skjermet om du skal sikre at du ikke får forstyrrelser. I ditt tilfelle så ligger det sikkert PN 3x2,5 i et 16mm rør og det er lite gunstig å legge en datakabel der siden elko anbefaler minimum 5 cm avstand i luft mellom strøm og skjermet signalkabel. 20 cm med uskjermede kabler.

når det er sagt skal det nevnes at kabelen jeg bruker til internett går gjennom mitt eget og huseier sitt sikringsskap, og er det ingen som helst problem her, så om du ser an bruken litt kan du fint bruke en UTP cat5 kabel fra biltema. Om du skal ha nettverk ville jeg gått for en cat5e S-FTP, usikker på om du klarer å true den gjennom et 16 rør med 2,5 PN men lube gjør underverk.

hilsen elektriker

edit; se side 15
    http://www.elko.no/elko2_nor/fronten...verksguide.pdf

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holmis
    Jeg holder på å pusse opp et eldre hus og skal trekke en del meter Cat 5 e kabel rundt i huset til TV ( Altibox ). Dette vil jeg gjerne gjøre skjult.

Slik det ser ut lar det seg gjøre å trekke Cat 5 kabelen i eksisterende rør i vegg. Problemet er at der ligger det strømkabel fra før.

Vil strømkabelen forstyrre Cat 5 kabelen ? Det er flere som mener de har hørt at elektriske kabler kan forstyrre signalene som går i Cat 5 kabelen.

Har noen erfaringer med dette ?
    Siden du renoverer..har du ikkje mulighet til å åpne veggen? Det er også mulig å montere rør i vegg uten å åpne veggen. tar litt lengre tid, men det er verdt det.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg så sikker på at det er forskriftsmessig lovlig å blande 230volt og signalkabler i samme trekkrør...
    Det har aldri vært et tema eller en tanke i mitt hode å gjøre dette, å jeg ser ingen grunner til at NEK skulle synes det er helt greit.....

ja, 230volt har stor påvirkning på signalkabler, å trekke disse i samme rør hele veien er verste senario tenkelig... Men da igjen, cat5(e) er undervurdert, det er robust og skal mye til før 50Hz klarer å fucke opp signalene i cat5..

Men skulle jeg gjort et slikt stunt hadde jeg gått for cat5e, i et slikt tilfelle har skjermen mye å si... 96% sjans for at det fungerer fint uten også, men større sjans for Gigabit vertfall med skjerm...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange elektrikkere og teoretikere her?

Så lenge det er snakk om normalt databruk og TCP-trafikk så vil det gå helt fint. Man vil i værste fall oppleve litt lavere hastighet pga. pakketap, men det vil TCP-fikse opp i.
    Har selv kablet ~70 meter TP igjennom to sikringsskap (industri, svæære) og langs en kabelbro mesteparten av veien, hvor det også ligger strøm (dog ikke tett inntill) hvor kabelen leverer en linje på minst 50mbit.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Mange elektrikkere og teoretikere her?

Så lenge det er snakk om normalt databruk og TCP-trafikk så vil det gå helt fint. Man vil i værste fall oppleve litt lavere hastighet pga. pakketap, men det vil TCP-fikse opp i.
    Har selv kablet ~70 meter TP igjennom to sikringsskap (industri, svæære) og langs en kabelbro mesteparten av veien, hvor det også ligger strøm (dog ikke tett inntill) hvor kabelen leverer en linje på minst 50mbit.
    jada, det funker, funker her også, men det funker ikke spesielt bra til å streame HD tvserier osv til mediasenteret med 50mbit! Har skiftet ut til skjermet cat5e kabel nå og nå funker det å streame HD også, så om du har plass i røret så funker det..

Til TS: Forskriftsmessig er det ikke lov, får du lekkasje inn på nettverket tror jeg ikke det skal mye til før du får en brann, så pass på når du trekker, bruk plenty med lube.. så håper jeg det er plastrør og ikke jernrør du har :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •