Nordost Brahma lovlig å bruke i norske hjem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nordost Brahma lovlig å bruke i norske hjem?

Jeg kikket innom Soundgarden.no idag for å se om de hadde noen heksekunster jeg kunne le av og kom over strømkabelen "Nordost Bahma".
    Nordost Brahma Strømkabel | Soundgarden

Strømkablene har mye og si for kvaliteten på strømmen som går mellom kontakten i veggen og ditt audio/video utstyr. Har man en dårlig kabel kan det bli mye støy og dermed får man et dårligere lyd/bildemessig resultat.

Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.

Nordost sin Brahma strømkabel er den fjerde i rekken fra den anerkjente amerikanske kabelprodusenten Nordost. Med kabelens nye design får strømmen bedre forhold å ”vandre” på samtidig som støynivået blir lavere uten at man må benytte diverse strømfilter osv. Brahma bruker teknologi som er lik den Valhalla bruker i sin Micro Mono-Filament med 5 ledere som blant annet er sølvbelagte. De 5 lederne er spunnet i en spiral for å holde impedans, kapasitans og andre elektriske spesifikasjoner innenfor svært stramme toleranser.
    Det første jeg tenkte når jeg så beskrivelsen, var at det ikke er noe for meg siden jeg har 1,5mm PN fra sikringsskapet til stuen. Jeg går ut ifra at det blir dyrt å legge Nordostkabel til sikringsskap, videre til inntak og så overbevise kraftleverandøren min om an EX hengeline må erstattes med Nordost.

Så tok jeg en titt på spesifikasjonene:
    Conductors: 5 x 16 AWG Silver-Plated 99.99999 OFC

Etter et kjapt googlesøk fant jeg ut at 16 awg er ca 1,5mm2.
    Siden den har 5 ledere, går jeg ut ifra at det er 2 N-leder og 2 L-ledere + jord.
    Da sitter man isåfall med en kabel med tverrsnitt 2x3mm2 + 1,5mm jord.
    Jeg vet ikke hvordan reglene for apparatkabel er, men i NEK400 står det at jordleder skal ha likt eller større tverrsnitt enn strømleder til og med 6mm2.

Hvis de samme reglene gjelder for apparatkabel, vil man ved bruk av denne kabelen til kr4997,- per meter risikere regress fra forsikringsselskapet etter en brann.

Noen synspunkter på dette? Kan noen bekrefte at den 5. lederen fungerer som jord på denne kabelen?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor legge bare fra sikringskapet - må du ikke ut å legge en sjøkabel og .

Selv om jeg er Kabelnisse tar jeg slike utsagn med en neve salt. Det kan i enkelte fall ha noe for seg da kabelen er skjermet mot crosstalk fra andre kabler i skjærereiret bak et rack. Trolig like mye å hente på å rydde litt bak der....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •