Bytte coax kabel mellom dekoder og vegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte coax kabel mellom dekoder og vegg?

Trenger hjelp ang kabler, tror jeg :x
    Jeg har store og irriterende problemer med min digital-TV dekoder (er en jalla Philips modell, levert av telenor avidi/canal digital kabel-TV. Det er den alle som har digital-TV over kabel får fra dem). Bildet er VELDIG urolig og når det skal være nesten stillestående bilder på TVen så begynner bildet å hoppe sidelengs en millimeter eller to. TVen jeg bruker er en Panasonic TX32DK20F (32" widescreen) og den har ikke disse problemene om man pakker kabel-TV inn i dens egen tuner, og heller ingen liknende problemer med hverken PC, Playstation 2 eller DVD-spiller. Om jeg sender signalet med scart eller s-video later ikke til å ha noe å si. Heller ikke om jeg sender over scart som RGB eller vanlig, så jeg bruker RGB on scart til TVen's scartkontakt som støtter RGB. (Har testet de fleste tilkoplingsmuligheter mellom dekoder og TV altså) Scartkabelen jeg nå bruker mellom TV og dekoder er av merket TechLink og det er en "fancy" og tung kabel jeg kjøpte i håp om at det ville fikse problemene, noe det ikke gjorde. Uansett er denne nokså bra vil jeg tippe og den er ikke blandt de helt billigste (4-500 kostet den vel?). Så.... da er det vel bare resten av kablene å gå løs på. Tenker først og fremst på coax-kabelen mellom dekoderen og vegguttaket. (Men vet jo ikke om dette har noe for seg siden kabelen fra "sentralen" borti gata og inn til huset og videre opp til mitt vegguttak kan være dårlig den og, og ta i mot masse støy..). Den jeg bruker nå er nok billigste sort da den fulgte med en VHS-spiller som ble kjøpt for ca 5 år siden.
    Så er spørsmålet: hva skal jeg bytte denne ut mot? Har lest i en annen tråd her at trippelskjermet coax er å anbefale, men hvor får jeg tak i det?
    Og jeg har ingen loddebolt eller loddeskills så jeg vil helst kjøpe en ferdig en
    Er for eksempel DENNE fra hifiklubben noe tess?
    Andre forslag, enten på spesifikke produkter eller til hvor jeg kan lete etter en ordentlig skjermet coax antennekabel?

Jeg vurderer forresten også å gå til anskaffelse av en Monster Powercenter for rensing av strøm i tilfelle jeg har støy på strømnettet som spiller inn her. I tillegg gir jo et slik powercenter også beskyttelse ved lynnedslag. Om det ikke skulle hjelpe på digital-TV-problemene har jeg jo hvertfall det å trøste meg med :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper dette er et problem med Digital til Analog-konverteringen i digital-TV-dekoderen. At den ikke klarer å lage gode nok synkroniseringssignaler for din TV eller noe slikt. Spesielt siden du har forsøkt med flere typer kabler og signaltyper mellom dekoderen og TVen, og TVen oppfører seg eksemplarisk med andre kilder, så sier eliminasjonsmetoden at det er dekoderen som er synderen, ikke kablene.

Hva mener du med å "pakke kabel-TV inn i dens egen tuner"? At du bruker RF-kabel (antennekabel) mellom dekoder og TV?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva mener du med å "pakke kabel-TV inn i dens egen tuner"? At du bruker RF-kabel (antennekabel) mellom dekoder og TV?
    Jeg mente at ved å kjøre RF-kabel inn i TV og la TVen stå for tuningen selv (blir jo ikke digitalt og jeg mister de viktigeste kanalene) så har jeg ikke dette problemet. Samme om kabelen kommer fra vegguttaket eller fra dekoderens pass-through uttak.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, jeg får da en ny dekoder i løpet av et par dager etter en sint mail fra meg til kundeservice i canal digital.
    Får håpe jeg ikke får samme problemer med den da. Hvis den gir samme problemer får jeg teste med ny coax-kabel og litt forskjellig. Kan sikkert forsøke å sette dekoderen lenger unna TVen og alt annet utstyr, men venter å ser hvordan den nye dekoderen får bildet til å oppfører seg.
    Uansett er det faen meg bra dårlig at man bare kan bruke den ene jalla-dekoderen deres. Enten må man leie den ellers må man kjøpe den (til 2000kr :lol. Skulle vært mulig å kjøpe seg en helt annen selv mener da jeg, da denne dekoderen er VELDIG treig, har problemer med bildet (hos meg hvertfall) og finner på å låse seg totalt opp til flere ganger i uken.

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg enig, dekoderen ifra canal digital/philips suger.... At ikke kabelselskapene åpner for flere dekodere det kan en lure på. Uansett denne dekoderen er treig og er lite "up to date" minner om de dekoderene vi hadde på begynnelsen av 90 tallet og det begynner å bli lenge siden.
    Hadde ingenting med tråden å gjøre, men måtte bare "disse" dekoderen...

mvh

lflemming

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •