Hvor langt kan jeg legge høytaler kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor langt kan jeg legge høytaler kabel?

hei,

Jeg skal trekke høytaler kabler til et patcheskap i huset. Slik at jeg kan styre hvor lyden kommer. Jeg kan fort komme over 30meter.

Det kommer da til å bli en billig kabel jeg legger ikke kabler til flere 100 kr meter'n

;-D

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MirMic
    hei,

Jeg skal trekke høytaler kabler til et patcheskap i huset. Slik at jeg kan styre hvor lyden kommer. Jeg kan fort komme over 30meter.

Det kommer da til å bli en billig kabel jeg legger ikke kabler til flere 100 kr meter'n

;-D
    det betyr sånn i utgangs punktet ingenting, men jo lengre ledningen jo mer blir jo motstanden i kabelen da, så det blir jo teoretisk mindre effekt, men om det er noe som er verdt å bry seg om, det vet eg ikkje..... men eg har 15m til mine bak ht, og det er vertfall ingen problem.
    har jo hørt om folk her inne på forumet, så har opp til 50 meter høytaler kabel til hver ht, men det er ofte litt dyrere kabler. men eg tror det skal gå helt fint

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for kabler med rikelig kvadrat , fås' vel ned i 25-30kr/m

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ha litt bra tversnitt på kablene på slike lengder. Usikker på hva du trenger, mulig så tykt som 5-6kvmm. Jeg ville ha spurt Bluejeans hva de anbefaler og kjøpt derfra. Det er et veldig seriøst kabel firma som er helt fri fra snake oil og holder seg til våre fysiske lover.
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable

Her ser du hvor mye gauge (AWG) er i kvmm:
    American wire gauge - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HT kabel

Trenger ikke koste så mye å få seg ht kabel med bra tverrsnitt. Siden du skal trekke så lange kabler, er det helt korrekt som andre har skrevet over her, at du bør ha ganske høyt tverrsnitt på lederen i kablene, pga motstanden.

På Clas Ohlson får du 25m 2x4mm ht kabel for 399,- eller 25m 2x6mm for 549,-

Dette tilsvarer 15,96 kr pr m for 4mm og 21,96 kr pr m for 6mm.

Biltema har ikke 6mm ht kabel, kun 4mm. Det har heller ikke 25m rull, kun 10m.
    10m 2x4mm koster 219,- kr.

Biltema sin ht kabel er omtrent samme kvalitet, men er litt mykere. Den har også litt tykkere mykplast isolering rundt kobberlederen enn ClasOhlson sine kabler, så f.eks en 4mm ht kabel fra Biltema er totalt sett (inkludert isoleringen) en tykkere kabel enn ClasOhlson sine.

Alternativt kan du se etter butikker som selger ht kabel fra store tromler, da får du 30m uten skjøter. Hos Ljudia får du 2x4mm ht kabel for 19 kr pr meter: Bostrom 4.0 mm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

De har en butikk b.l.a på Grünerløkka i Oslo mener jeg å huske. Ellers sender de i posten.

Hvis du må skjøte kabelen, pass på å lodde godt. Ikke gå for loddefrie løsninger. Å lodde med rikelig mengde loddetinn gir alltid en bedre kontakt og større kontaktflate. Lodde sammen minst 1/2 cm av hver ende av kobberlederne og isoler godt med isoleringstape eller strømpe etterpå.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare kommentere litt her. Skal du trekke mye kabe så bør du unngå 25m ruller, siden du da trolig vil få veldig mye kapp. Om du klarer og estimere hvor mye kabel du trenger så går du heller for hele tromler a 2-300meter, dermed blir trolig meters prisen rimligere åsså. Selv bruker jeg RK 6mm2, flertrådet enlederkabel, men hva prisen på denne er ved normalt salg er jeg ikke sikker på.
    Skal du trekke i et helt hus så får en fort lengder på 30meter ++.
    Husk å heller legg opp for mange punkt en for lite, kan vær greit å legge flere rør en nødvendig, vet aldri hva en får bruk for senere

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket kvadrat du må ha kommer helt an på hvilke høyttalere du ser for deg på andre enden...
    Er det små lettdrevne tak/veggmonterte høyttalere greier det seg fint med1,5mm/2,5mm, da strømtrekket blir svært lite, og det er strømtrekket som tilsier hvor stor påvirking motstanden i kabelen har å si... (for å rote litt med ohm's lov)

Men er planen derimot å sette opp bokser/stikke ut rør til freks. gulvstående høyttalere, som du lett bytter til noe større hvert år å kanskje det også kommer inn noen stygge 2x15" Cervin Vega beist om 3år...
    Da er rådet som alle andre her, trekk det største tverrsnittet du har råd til først som sist, legg tykkere rør en 16mm, da seig høyttalerkabel er umulig å trekke i rør...

Viktigste tipset er likevel, trekk inn HT-kabelen FØR du kler veggene...
    Så har du sjans til å fikse det selv NÅR kabelen kjører seg fast i røra...

Siste tips er, kjøp en litersflaske med ape-runk (glidemiddel)
    :lol:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også gått for en kabel med litt tverrsnitt hos Clas. De er billige og gjør absolutt jobben.

Lydmessig vil du ikke merke forskjell på 5 og 30 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey,

Jeg kommer til å trekke mest til små høytalere så jeg kommer til å mest sansynlig kjøpe rull på rundt 200 til 300 meter a 2x4".

Dette skal jo inn i en forsterker i rackskap med mulig het til å velge rom. Den trenger da ganske mange høytaler innganger. Hvem lever slikt utstyr ??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •