CAT5 kabel som høyttalerkabel, hvordan virker det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question CAT5 kabel som høyttalerkabel, hvordan virker det?

Hei. Er på jakt etter htkabler til bakhøytalerne. Har 30m med cat5 kabel til overs. Jeg har da et par spørsmål:
    Hvordan virker det?
    Hva skal jeg gjøre for å få de til å virke?
    Virker det bra?
    Er det mye jobb?
    Er biltema kabler bedre?

Jeg vet at det sikkert er tatt opp før, men fant ikke noe på søkfunksjonen.

Takker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minst to tråder om dette allerede...

Newcomer wakka sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en lignende variant av denne: TNT tripleT
    Er godt fornøyd med lyden.

Det finnes utallige måter å lage cat5 høyttalerkabler. Noen er mer avansert/tidkrevende - men jeg ville gått for en enkel variant.
    Søk på google etter "diy cat5 speaker cable" så finner du mye info.

Lykke til!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd Cat5 kabel faktisk, jeg kjøpte mine siste høyttalerkabler for 4 år siden: PR fra Clas Ohlsson koster 22 kr per meter, er 2,5 kvadrat solid core.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Hei. Er på jakt etter htkabler til bakhøytalerne. Har 30m med cat5 kabel til overs. Jeg har da et par spørsmål:
    Hvordan virker det?
    Virker det bra?
    Er det mye jobb?
    Er biltema kabler bedre?

Takker for alle svar!
    Du kan jo lese litt her:
    DIY Cat5 Speaker Cables
    Speaker cable made from braided Cat5
    How to Make Cat 5 Speaker Cable | eHow.com

osv. på 1000 tall linker...

Litt for mange linker å finne til å bare avfeie med at Biltema er like bra ? Har du noen meter kabel Cat 5 så hvorfor ikke prøve. Noen mener de høre forskjell og noen ikke - hva du synes er vel opp til deg.

Noen av ideen med å lage slike kabeler er at middels og høye frekvenser følger øverflaten av kabelen. Har du mange ledere i en bundt vil denne strømmen hoppe fra leder til leder. Ved Cat kabel har du mange solid core kabler i en bunt der dette ikke er et problem. Andre ideer går på at kabler som fører strøm har et felt rundt seg. Ved å legge kabelen på er rett måte minimerer du den negative påvirkningen fra dette feltet osv slik en Cat 5 kabel er konstruert med parvise tvunnede leder osv ....

Har aldri prøvd det selv med har gode (høre) erfaringer med solid core kabler. Lykke til !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du kan jo lese litt her:
    DIY Cat5 Speaker Cables
    Speaker cable made from braided Cat5
    How to Make Cat 5 Speaker Cable | eHow.com

osv. på 1000 tall linker...

Litt for mange linker å finne til å bare avfeie med at Biltema er like bra ? Har du noen meter kabel Cat 5 så hvorfor ikke prøve. Noen mener de høre forskjell og noen ikke - hva du synes er vel opp til deg.

Noen av ideen med å lage slike kabeler er at middels og høye frekvenser følger øverflaten av kabelen. Har du mange ledere i en bundt vil denne strømmen hoppe fra leder til leder. Ved Cat kabel har du mange solid core kabler i en bunt der dette ikke er et problem. Andre ideer går på at kabler som fører strøm har et felt rundt seg. Ved å legge kabelen på er rett måte minimerer du den negative påvirkningen fra dette feltet osv slik en Cat 5 kabel er konstruert med parvise tvunnede leder osv ....

Har aldri prøvd det selv med har gode (høre) erfaringer med solid core kabler. Lykke til !
    Det her ser jo ut som en ******s jobb! Fletting, fletting og atter fletting. Jeg kan jo prøve men en meter eller to.

Takk for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har ikke prøvd Cat5 kabel faktisk, jeg kjøpte mine siste høyttalerkabler for 4 år siden: PR fra Clas Ohlsson koster 22 kr per meter, er 2,5 kvadrat solid core.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro
    Kan anbefale å prøve det. Gjorde mye for mitt anlegg da bassen fikk mer kraft og ble mer presis, og diskanten kom bedre frem.

Lagde Build a high quality speaker cable using Cat5 network cable
    etter oppskriften der.

Prøvde først 2.5mm2 biltema høyttalerledning som funket helt greit,
    kjøpte så en BELDEN 5T00UP i tro om at større tversnitt (10awg, er vell ca 5mm2) ville gi bedre lyd, ingen forskjell.

Skiftet til cat5 kablene som er ca 3mm2 tversnitt til hver pol, og kunne høre ganske merkbar forskjell. Ble da overbevist om at det faktisk kan være forskjell på høyttalerkabler, hvertfall i mitt anlegg.

Tror nokk mange prøver forskjellig tversnitt / kvalitet på standard høyttalerkabler der det kun er 2 ledere, mot å prøve en helt annen type kabel (dvs 15 små leder per pol, mer overflate, mindre kvadrat).

Vil ikke fortsette noen lyttetest krig her, vil bare si at jeg tror jeg hører forskjell på mitt anlegg med denne kabelen:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan virker det?
    Virker det bra?
    Er det mye jobb?
    Er biltema kabler bedre?

Takker for alle svar!
    Du må gjerne teste, men eg vil advare mot å "overdrive" ved å flette veldig mange cat5 kabler/ledere til 1 stk kabel.
    Da kan du risikere å få en kabel med mye kapasitans, og det er ikke alle forsterkere som liker det.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jakt etter htkabler til bakhøytalerne. Har 30m med cat5 kabel til overs.

Virker det bra?

Er biltema kabler bedre?
    Cat5 og Solid Core er det dårligste utgangspunktet for god lyd...

Kjøp heller 4mm² på Biltema...

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at det virker som entrådet kobberkjerne er en del av essensen av dette her, hadde vært morsomt å prøvd å lage det samme med patchesnorer/dropsnorer da disse er flertrådete.

Det første jeg også tenkte på når jeg leste dette var høy kapasitans noe som ikke er alltid like positivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Cat6 kabler hadde vært tingen? Her ligger 2 og 2 kabler fraskilt fra de andre, altså i fire "kanaler". Jeg ville ha prøvd å krysskople 2 og 2 ved terminering, slik at hver pol fikk 4 kabler. Har noen testet det? Jeg har ikke disse kablene for hånden nå, så jeg får ikke prøvd det ut. Men dette er jo i prinsippet et gammelt knep.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat.6 har igrunn samme egenskaper som Cat.5, kun hardere revolvering, at revolveringen skal ha noe å godt å si for lyden har jeg vondt for å tro uten håndfaste målinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg misforstått? jeg mente Cat5 var 8 uskjermede kabler i en kappe. Cat5e var 8 kabler skjermet i en kappe. Cat6 var 8 kabler skjermet 2 og 2, og med ett PVC kryss for skilling av 2+2+2+2 kabler inne i kappa. Stemmer ikke det?

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat5 har 4 par stjernerevolvert sammen, med 2 og to ledere tvunnet sammen med en gitt slaglengde, hvert par har forskjellig slaglengde tilpasset hverandre. Cat5 har en båndbredde på 100MHz, for å få Cat5 opp på gigabit hastigheter ble standarden utvidet(derfor E for enhanced) ifølge standarden er den kun utvidet med 25Mhz, altså 125MHz. Om man velger skjermet/uskjermet kabel er opp til hver enkelt. Skjermen øker ikke hastigheten på noen måte, men er der mest på grunn av ytre påvirkninger. Det er benyttet plastkappe på hver tråd, går man opp i CAT6A og CAT7 er plastet byttet ut med en mer skummet kappe som har bedre egenskaper iforhold til overhøring mellom par, dette minsker behovet for enda strammere revolvering. Cat6 kabelen er meget hardt revolvert iforhold til Cat5e, den har ikke alltid dette plastkrysset de fleste kablene av denne standarden som jeg jobbet med som telemontør hadde ikke dette krysset og ble brukt i patchesnorer for å øke stivheten til kabelen for å hindre at de krøller seg under trekking etc. CAT6A standarden krever individuell skjerming av parene den kalles U/FTP. Det finnes UTP Cat6A kabel også, men denne standarden er et helvette å holde.

Hovedforskjellen mellom CAT5e og CAT6 er hardere/kortere slaglengde på revolveringen av parene. Lederdiameter er også den samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for god "voksen opplæring"!