Spørsmål om høytalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om høytalerkabler

Jeg kjøpte nylig en rull 2x4mm OFC høytalerkabler på CO.
    Sammenlignet disse fysisk/ utseendemessig med med Biltema sine høyttalerkabler.

Begge er av typen OFC flertrådet kabel, men hver enkelt tråd var mye mye tykkere i kablene fra Clas'ern, i forhold til Biltema sine. Tverrsnittet på kobberlederen i kablene jeg sammenlignet var dog like, altså 4mm.

Trådene var flettet på omtrent samme måte i begge kablene.

(Kablene fra CO og Biltema er her kun brukt som eksempel, begge typer tråder/ledere i høyttalerkabler er vel representert blandt de forskjellige merke- produsenter også)

Mitt spørsmål er:

Er det forskjell på disse to typene kobberledere mtp motstand, ledeevne, lydbilde/ lydkvalitet osv?
    Hva er evnt fordeler/ ulemper med færre/ tykkere tråder flettet sammen til en leder, kontra veldig mange og mye tynnere tråder flettet sammen til en leder?

Har noen testet disse to typene høyttalerkabler opp mot hverandre?

Håper noen har kunnskap om dette....

...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjøpe noen meter fra Biltema da....og teste om ditt øre hører noen forskjell :-D Og beholde den "beste...." :-? Åpent kjøp i begge butikkene.....men tror nok ikke du hører forskjell nei.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei mine ører kommer ikke til å høre forskjell. Det er jeg ganske så sikker på.

Men istedet for å kjøpe masse kabler fra begge tenkte jeg det ville være enklere å spørre på et forum som dette, hvor det sikkert fantes folk som allerede visste om evnt forskjeller, fordeler/ ulemper osv.

Og helt sikkert folk med mye mer fininnstillte ører enn mine....:wink:

Jeg var jo også ute etter om det var noen forskjell i ledeevne og motstand, på disse to typene kabler, i tillegg til evnt hørbare forskjeller.

For det er jo to ganske forskjellige måter å lage en høyttalerkabel på, dette.

Ingen som vet noe om disse to typene høyttalerkabler?

...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk pleier å anbefale Biltema sine for de er mykere.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne nettsiden og disse kablene virker både rimelige og bra:

Cables & Interconnects: Bulk Speaker Cable - AxiomAudio

6 kroner pr fot (frakt er inkludert???)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Folk pleier å anbefale Biltema sine for de er mykere.
    Ja det stemmer, de er mye mykere. De har også mye tykkere isolasjon og virker som et mye mer "for-seg-gjort" produkt enn CO kablene.

Likevel er det to helt forskjellige måter å lage en kabel på og hovedforskjellen er hvordan lederen er laget.

Det finnes vel andre kabel-merker som er laget både med tykkere tråder flettet til en (f.eks) 4mm leder og et annet merke hvor veldig mange tynne tråder flettet sammen til en like tykk leder?

Er det slik at det er mest vanlig å flette veldig mange, veldig tynne tråder til èn leder? Hvis dette er mest brukt, kanskje dette gir best resultat mtp motstand, ledeevne og lydbilde/ lydkvalitet?

Noe må det vel ha å si? Ingen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir DYRT

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Kom over denne nettsiden og disse kablene virker både rimelige og bra:

Cables & Interconnects: Bulk Speaker Cable - AxiomAudio

6 kroner pr fot (frakt er inkludert???)
    Vel, dette kan bli dyrt.

Først skal det sendes fra Canada og det kan jo ta litt tid....

På siden står det følgende:

"4.5% Duty and 23.0% VAT Extra - No Other Charges!"

Betyr dette at det legges til 4,5% og deretter 23% oppå det igjen? Jeg tyder det slik, men kanskje noen har andre erfaringer?

Deretter må en huske at en slik kabel-bestilling lett går over den "magiske" grensen i Norge på 200 kr (ved innførsel pr post) og da kommer 25% norsk moms oppå det igjen.

Men at dette godt kan være bra høytalerkabler, det kan jeg være enig i...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kullers, hvis du allikevel ikke hører forskjell på kablene, så kjøp enten de som er billigst eller de som passer dine behov best (du har allerede nevnt at det ene settet er mykere, kan være en fordel).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Er det slik at det er mest vanlig å flette veldig mange, veldig tynne tråder til èn leder? Hvis dette er mest brukt, kanskje dette gir best resultat mtp motstand, ledeevne og lydbilde/ lydkvalitet?

Noe må det vel ha å si? Ingen som vet?
    Jeg har vært borti det meste hva angår slike kabler og trådtykkelse. Alt fra en haug med tynne tråder som tvinnes sammen til én enkelt tykk leder - såkalt solid core, den sistnevnte, eller Solid Kåre som den noe spøkefullt benevnes. Og svaret er at på alle slags anlegg som jeg har hatt, har det vært ganske hipp som happ. Forskjeller? If you twist my arm - men ikke større enn at placebo og forventningspress kan ha vært synderen.

Skal du bruke kablene uterminert - og samtidig forventer at du skal koble kablene på og av hele tiden - ville jeg gått for tykkest mulig tråder. Tynne, uterminerte tråder ryker lettere ved stadig på-og-av-skruing. Men ellers kan du ta det helt med ro.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?
    Jo, det er mange som vet.

Men når de som vet har svart 100 ganger før, og svarene alltid fører til håpløse "jorden er flat"-debatter, er det kanskje ikke så mange som gidder å svare for 101. gang?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette kan bli dyrt.
    Først skal det sendes fra Canada og det kan jo ta litt tid....
    På siden står det følgende:
    "4.5% Duty and 23.0% VAT Extra - No Other Charges!"
    Betyr dette at det legges til 4,5% og deretter 23% oppå det igjen? Jeg tyder det slik, men kanskje noen har andre erfaringer?
    Deretter må en huske at en slik kabel-bestilling lett går over den "magiske" grensen i Norge på 200 kr (ved innførsel pr post) og da kommer 25% norsk moms oppå det igjen.

Men at dette godt kan være bra høytalerkabler, det kan jeg være enig i...
    Tviler veldig på at det blir spesielt dyrt.
    Når jeg selv går inn og bestiller 10 feet med kabler, blir summen 60 kroner - totalt!

30 feet = 180 kroner, totalt!

Worldwide:

For all other countries, duty or tax information is indicated at the top of the page, once you select your country. For more information on how to shop internationally, click here.

International Audio Video Shopping - AxiomAudio
    Once you have selected the country, you can begin to use the website as you normally would, confident that the prices you see include delivery to your door via courier! If we are able to calculate duties and taxes for you, they are also included in the price you see, and you will see a note at the top of the page telling you that they are included.

Men du har muligens rett i at det kommer vat ekstra - 27,5%+

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Tviler veldig på at det blir spesielt dyrt.
    Når jeg selv går inn og bestiller 10 feet med kabler, blir summen 60 kroner - totalt!

30 feet = 180 kroner, totalt!

Worldwide:

For all other countries, duty or tax information is indicated at the top of the page, once you select your country. For more information on how to shop internationally, click here.

International Audio Video Shopping - AxiomAudio
    Once you have selected the country, you can begin to use the website as you normally would, confident that the prices you see include delivery to your door via courier! If we are able to calculate duties and taxes for you, they are also included in the price you see, and you will see a note at the top of the page telling you that they are included.

Men du har muligens rett i at det kommer vat ekstra - 27,5%+

Ok, det høres jo bra ut! Men hva var leder-tverrsnitt på den kabelen?

Forresten rart at de ikke kan selge dette som export når det skal til Norge, dvs uten Canadisk moms....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva var leder-tverrsnitt på den kabelen?
    12-gauge , blir vel 3.31 mm2

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp PR 2,5 kvadrat fra Clas Ohlsson, da trenger du ikke nye kabler i din levetid.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kjøp PR 2,5 kvadrat fra Clas Ohlsson, da trenger du ikke nye kabler i din levetid.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro
    Hmmm... sterkstrøms installasjonskabel som høyttalerkabel? Litt skeptisk...

En slik kabel er jo stiv som f... er den ikke?

Og jeg leser at kabelen har solidcore ledere, dvs istedet for flere tråder flettet til en leder er det en eneste massiv 2,5mm kobberleder istedet.

Gir dette mindre motstand/ bedre ledeevne enn en flertrådet leder?

Hva med lydkvaliteten/lydbildet med en sånn massiv leder?
    (Vil gjerne høre hva "Kabelnisser" også mener her....:grin: )

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lydkvaliteten/lydbildet med en sånn massiv leder?
    (Vil gjerne høre hva "Kabelnisser" også mener her....
    Det er jo bare dem som mener noe om den saken...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er jo bare dem som mener noe om den saken...
    Jepp, nettopp derfor den oppfordringen! Viktig å høre flere sider av saken vettu...

Men Fahnsen, ville DU brukt den PR 2,5 sterkstrøms installasjonskabelen som høyttalerkabel i stua di? Eller ville du heller brukt noe som i hvert fall heter og er laget som en høyttalerkabel? Helt ærlig nå....!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville DU brukt den PR 2,5 sterkstrøms installasjonskabelen som høyttalerkabel i stua di? Eller ville du heller brukt noe som i hvert fall heter og er laget som en høyttalerkabel? Helt ærlig nå....!
    Nå har jeg gått over til aktive høyttalere i stua, så det er ikke aktuelt.

Før hadde jeg tjukke Monster-kabler, som jeg fikk gratis med et høyttalerkjøp en gang. Byttet dem ut med 2,5 mm2 QED fra ELFA da jeg flyttet dette anlegget til soverommet. Utelukkende farven som gjorde at jeg valgte dem fremfor Clas Ohlson. Kablene var ikke synlige slik anlegget sto i stua, men synes på soverommet.

Da jeg ennå tenkte på et tradisjonelt anlegg til stua, plana jeg å kjøpe flettede Kimber-kabler -- utelukkende p.g.a. utseendet, siden kablene med det planlagte anlegget ville veldig synlige og ikke gå langs de hvite veggene.

I vegg fra soverom til bad har jeg 4 mm2 fra Clas Ohlson -- rett og slett foirdi de var de tykkeste som fikk plass i rørene. Elkabel på den dimmen blir ikke noe billigere, og jeg innbiller meg at den er mye vanskeligere å trekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ok... så er du litt forfengelig du også da, i hvert fall med tanke på utseende på synlige kabler. Greit nok. Andre er forfenglige mtp hva de mener de hører....:-D Og joda, Kimber ser helt kult ut, sikkert bra lyd også, men skal du opp i str på tversnitt er de dyre synes jeg.

Og Kimbers helt spesielle måte å flette lederne på...? Blir det virkelig forskjell på lyden om ledere blir flettet slik eller slik? Kan aldri tenke meg at du, som kabelskeptiker, tror på sånt?

Jeg er mer opptatt av mest mulig kobber for penga... mest mulig OFC tverrsnitt for minst mulig penger...

Men vet du, eller noen andre her på forumet, om det er utført en seriøs test på solidcore HT kabler vs multicore HT kabler? Gjerne både en slags blindtest hvor en kun bedømmer lyden, og så en test med måleutstyr for å måle evnt forskjeller på ledeevne, motstand osv?

Skulle gjerne lest en test av tre OFC ht kabler hvor tversnitt, kobbertype/ kobberkvalitet og isolasjon var likt, men eneste forskjellene var solidcore vs multicore med veldig mange veldig tynne tråder vs multicore med tykkere/ færre tråder.

Ingen test mellom produsenter/ merkevarer, men kun mellom de forskjellige måtene å lage ht kabler på...

DET hadde vært kult å finne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kimber ser helt kult ut, sikkert bra lyd også, men skal du opp i str på tversnitt er de dyre synes jeg.
    Jeg betaler gjerne for design. Men jeg betaler ikke for bløff. Lyden er naturligvis som med en hvilken som helst annen dugelig kabel.

Du spør stadig etter tester o.s.v. Hvorfor sjekker du ikke bare hva som finnes på nettet? Da mener jeg ikke visvas fra kabelfabrikkenes reklameavdelinger, eller diskusjoner mellom folk som tror på slikt. Det tar deg toppen en time å finne fram til det vesentlige med Google: Tekniske fakta + beskrivelse av de testene som faktisk er gjort på profesjonelt nivå.

Jeg er mer opptatt av mest mulig kobber for penga... mest mulig OFC tverrsnitt for minst mulig penger...
    "OFC" er en industristandard, og du finner slikt "rent kobber" i så å si all kabel som selges. At kobberet er 99,xxx oksygenfritt har én funksjon: Å hindre irring, som kan gi dårligere kontakt mot plugger eller skruer.

Men vet du, eller noen andre her på forumet, om det er utført en seriøs test på solidcore HT kabler vs multicore HT kabler? Gjerne både en slags blindtest hvor en kun bedømmer lyden, og så en test med måleutstyr for å måle evnt forskjeller på ledeevne, motstand osv?
    Det er ingen målbare forskjeller på normalt dimensjonerte kabler, som er store nok til å gi hørbare forskjeller mellom kabler i slike lengder som er aktuelle i hi-fi.

Det finnes en del luftige teorier som sirkulerer på hi-fi-fora, men det er vanskelig å finne noen utenfor kabelmiljøene som tror på disse teoriene. Som det har vært påpekt i andre tråder her, av folk som vet hva de snakker om, er noen av de verdiene lydkabelprodusentene oppgir, i beste fall aktuelle for høyspentkabler i kilometerlengder...

Når det så ikke finnes pålitelige tester der folk har hørt forskjell, annet enn mellom normale høyttalerkabler og svært tynne ledninger, er det ingen grunn til å tvile på teorien. At høyttalerprodusenter som ikke selv lager kabel, eller har eierinteresser i fabrikker eller forhandlere som selger kabel, heller ikke tror på disse teoriene, burde være spikeren i kista for slike teorier.

Både medlemmer her og profesjonelle har målt virkelig lyd fra virkelige høyttalere i virkelige rom, og har ikke funnet forskjeller som ikke kan forklares med unøyaktigheter i måleutstyr, og som ikke er store nok til at de kan være hørbare.

Når folk hører forskjell i "tester" der de er utsatt for annen påvirkning enn bare lyden, kan dette svært lett forklares utfra helt andre forhold enn kablene. Når ingen hører slike forskjeller i reelle blindtester, er løpet kjørt.

Alt dette finner du lett om du setter av en time med Google....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •